Batman: Arkham City har hypats något enormt det sista året. Med all rätt. Det är snubblande nära toppbetyg.

#Batman: Arkham Asylum kom från ingenstans. Jag minns hur jag fick se en tidig version av spelet på ett hotell här i Stockholm. Det enda jag kunde tänka på var: ”#rocksteady|Rocksteady? Men det är ju noshörningsmutanten från Turtles?”

Numera förknippar jag namnet med en av världens bästa spelutvecklare. Med Arkham Asylum gav Rocksteady oss det första riktigt bra Batman-spelet; en tour de force som blandade metroidvania (spel med metodisk utforskning där man återvänder till tidigare områden för att hitta nya föremål, t.ex. Metroid) med ett unikt stridssystem, ett läckert utnyttjande av Batmans arsenal och en story som lyckades frammana både tårar, skratt och kalla kårar. Vem minns inte de drömlika dusterna med Scarecrow, katt och råtta-leken med Killer Croc nere i kloakerna eller för den delen Jokerns ständiga orerande över högtalarna? Härliga tider, strålande tider.

Förväntningarna på #Batman: Arkham City är med andra ord enorma. De infrias... nästan.

Typisk ungkarlsaktivitet.

Det har hänt en hel del sedan Jokern belägrade Arkham Asylum. Doktor Strange, en av Batmans äldsta skurkar, har fått fri lejd av borgmästaren att spärra av och utrymma en hel stadsdel av Gotham City, dit stadens kriminella element skickas. Bovarna får alltså fritt spelrum inne i Arkham City så länge de inte försöker fly. Det låter en smula vansinnigt, och mycket riktigt har Strange en komplex och mycket ondskefull plan med det hela. Gubben vet till exempel att Batman är Bruce Wayne.

Bruce blir kidnappad av Stranges vakter när han protesterar på öppen gata – mot Arkham Citys uppbyggnad så klart – och sedermera dumpad innanför murarna på det skurkinfesterade området. Och här inne händer det grejer. Pingvinen och Jokern ligger i luven på varandra och håller på att starta ett gängkrig, Catwoman håller på att avrättas av Two-Face, Mr Freeze har kidnappats av Pingvinen, Gåtan har fyllt Arkham City med sina mordiska klurigheter, Jokern är sjuk och håller på att dö av Titan-överdosen han tog i förra spelet, och mitt i alltihopa övervakar Strange dem alla.

Din chans att vara Batman

Arkham City är ett enda underbart virrvarr av storytrådar som går in och ut ur varandra. Vart man än beger sig i den dystopiska stadskärnan – som inkluderar ett stålverk, en polisstation, ett museum, ett par kyrkor, tunnelbanesystem, och, förstås, massvis med mörka, fuktiga hustak att sväva mellan – får man höra rykten från patrullerande underhuggare om ”fängelsets” mer prominenta invånare. Poison Ivy och Croc håller sig för sig själva. Bane har vänt blad (eller?).

Mannen, myten, legenden. Notera hur ärret på jättens frånvarande arm går hela vägen ner till byxlinningen – vad i hela friden hände där?

Att kastas ner i den här kitteln som Batman är något av det mest spännande jag varit med om som gammalt Batman-fan. Visst kan man hålla sig till handlingen i stort om man vill, men då är det risk att man missar det som är Rocksteadys egentliga välgärning: staden, estetiken, de små detaljerna, känslan att vara Batman.

För den känslan är verkligen oöverträffad i Arkham City. Liksom tidigare kan man sväva med hjälp av capen, men nu kan man också, via en kamikazedoftande missilmanöver som får en att rusa mot marken, få ny luft under ”vingarna” och på så sätt verkligen kunna flyga. Det är en orgasmisk upplevelse.

Föregående Nästa
Klara spelet igårnatt och jag tyckte det var väldigt mycket Joker i spelet. Just saying 23/10 Köpte spelet idag men har redan tröttnat lite smått.. Kul att lira ett tag men jag tyckte ettan var roligare. För mycket med side-missions och jag vet inte. Det kanske måste växa på mig. 22/10 QFT! Har väntat på Batman: AC sedan de drog igång utvecklingen, men ett Dark Souls "in progress" blir ändå svårt att slita sig ifrån. Inte ens mr Batman har sådan power. Men så fort sista bossen i DS har fått däng så blir det åka av i AC! 18/10 Tycker det förtjänar 5/5 för det låter inte som om något är jätte negativt. Men bra skrivet annars :) 17/10 Detta ska spelas när jag behöver en paus från Dark Souls :) 17/10 ja inställningen är tråkig i de flesta forum som handlar om spel, mkt gnäll om allt och alla.. folk verkar tycka att det är viktigare att utrycka negativa tankar än positiva, det ser man ofta när två konkurerande titlar släpps, fans av båda parter kriti... 16/10 Absolut, en sådan här oro kan jag förstå till 100%. Det är ju av denna anledning som vi alla läser recensioner innan vi går och handlar. Det jag tycker är tråkigt är inställningen att förkasta spel, eller bojkotta som i det här fallet, för att en utveck... 16/10 Till alla som undrat över betyget och de minus som ges som anledning till varför det "bara" blev en fyra: jag glömde att påpeka att jag tycker att det är lite väl likt Arkham Asylum, då främst striderna och smygandet. Det var skitkul att spela igenom,... 16/10 Det är väl inte svårt att förstå? att när en produkt begränsas för att utgivaren vill tjäna mer pengar, då det drabbar spelarna negativt, jämfört med en utvecklingsstudio som vill göra sitt spel så stort och bra som möjligt och bjuder på så mkt material... 16/10 Risken är väl kanske att man stympar standardutgåvan på kampanjer och har betal-DLC på massa saker istället - utan att sänka priset på spelet. Så det är väl en balansgång - kritiker påtalar extremt kort kampanj och många köper inte spelet - och att man... 16/10
Skicka en rättelse