Med en spelserie som till pc haft ungefär 13 föregångare är det lätt att tycka att man ska kunna förvänta sig en i stora drag felfri upplevelse i NHL 06. Tidigare titlar har inte lyckats på den punkten, de årliga uppdateringarna av serien innehåller av tradition få nyheter. Ändå letar sig nyversionerna alltid in på höstarnas försäljningslistor, så EA:s ovilja mot stora förändringar är förståelig. FZ har granskat både Xbox- och pc-upplagorna av den senaste instansen, för att se om försiktighetstrenden håller i sig eller om serien skaffat sig nytt kött på benen.

Simon (har testat Xbox-versionen): En av mitt livs största gaming-upplevelser är fortfarande ett mål som jag och en kompis gjorde med Sverige mot England i EA Hockey för 14 år sedan. Pucken for som på ett snöre mellan spelarna och avslutades med en one-timer (trots att de inte skulle gå att göra) upp i krysset. I samma ögonblick som den där pucken gick in i kassen föddes en kärlek för EA Sports ishockeyspel som sedan dess varit i stort sett ohotad. På senare år har dock serien fått allvarlig konkurrens av ESPN NHL som av många anses inte bara kommit ikapp utan sprungit förbi EA Sports senare titlar. EA bör med andra ord känna sig hotade och efter förra årets upplaga som fick ta emot ovanligt mycket kritik måste de vända trenden. Kan NHL 2006 göra detta? Nja.

Tomas (har testat pc-versionen): Med sedan tidigt 90-tal årligen återkommande utgåvor ska EA Sports NHL-serie inte behöva någon närmare presentation. Namnet har dominerat hockeygenren på pc i åratal och i nuläget finns mig veterligen ingen konkurrent. De senare instanserna har fått mycket skäll för bristen på nyheter. Kritiken är inte obefogad, 400 kronor för tre nya finter och uppdaterade spelartrupper är skamlöst. Men så länge spelen säljer och saknar konkurrens finns ingen större anledning för EA att chansa med stora nyheter - de är ett vinstdrivande företag, varför ändra ett vinnande koncept?

Få nyheter ingen överraskning

Simon: EA Sports brukar inte vara direkt frikostiga när det gäller nyheter och årets version är inget undantag. Grafiken har självklart genomgått sin vanliga uppiffning och som alltid har spelets soundtrack bytts ut mot ett mer aktuellt sådant. Annars är det användandet av den högra analoga styrspaken som bidrar till den största nyheten. Har en så kallad stjärnspelare pucken så kan du nämligen med en enkel rörelse med spaken få denna spelare att göra en fint utöver det vanliga som nästan för ofta resulterar i ännu ett mål. Vill du prestera bra resultat mot tuffare motstånd är det i det närmaste en nödvändighet att du lär dig att bemästra denna nyhet som med fördel används när du är ensam med målvakten. Tyvärr är det bara att konstatera att NHL 2006 saknar den där stora nyheten som för spelserien framåt. Ett tydligt tecken på detta är dynastiläget som i stort sett är en kopia från NHL 2005 och har på grund av det fått ärva de brister som redan då fanns något som tyvärr känns väldigt talande för hela spelet.

Tomas: Hur ser då årets upplaga ut, följer NHL 06 traditionen eller vågar man sig på att överraska med större nyheter än brukligt? Lugn, allt är sig likt. Obligatorium som förbättrad grafik, nytt soundtrack och omgjorda specialfinter samsas med ett par nästan lika obligatoriska mindre förändringar. Dessa ser ut som följer: puckfysiken är omgjord så att du kan skjuta motståndaren i sank, spelare med hög fart får sämre puckkontroll och vidare svängradie, vid skott kan du välja mellan automatiskt eller manuellt sikte, möjlighet att både styra och finta med samma spak. Imponerande är att man hunnit med att lägga in de nya spelartrupperna för NHL (Foppa spelar till exempel i Philadelphia) och uppdaterade listor finns att ta hem för den som vill hålla ordning i truppen. Om du vill köra Elitserien får du däremot nöja dig med förra årets upplaga, högst oklart varför. NHL-stjärnor i favoritlaget väger inte upp besvikelsen över en årsgammal trupp eller att Leksands IF saknas.

Specialfinterna är den nyhet som märks tydligast, då den tenderar att vara det effektivaste sättet att göra mål på. Den fungerar som så att varje lags toppspelare har ett par stjärnor med specialrörelser, till exempel göra snurrmål eller skjuta mellan benen. Finten aktiveras förslagsvis i en mot en-läge med målvakten och rätt utförd nätar stjärnan en strut som får Foppas klassiska straffmål mot kanadickerna att verka knattehockey. Eftersom hockeymål knappast kan göras läckrare än Foppastraffen så ser specialarna ganska löjliga ut, för att inte säga totalt orealistiska. Märk väl att en handkontroll med analoga spakar är ett måste för att till fullo kunna dra nytta av de nya rörelsemöjligheterna.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse