Team Factor går ut på att tre olika lag (blå, svart & röd) har olika uppdrag på en och samma bana. De tre olika lagens objektiv krockar självklart med varandra och detta ska enligt utvecklarna bädda för intensiva och spännande strider. För att yttliggare försöka få variation så har man lagt till en liten RPG-del till spelet. Denna del består av att du kan höja dina kunskaper inom olika områden, och dessa är: styrka, uthållighet, uppmärksamhet, träffsäkerhet, smygförmåga och andningskontroll.

Andningskontroll är användbart då du sprungit mycket och är så andfådd att du har svårt att sikta. Då du använder andningskontroll kommer du att hålla andan och får då lättare att träffa dina fiender. Din uppmärksamhet ökar du på genom att stå stilla och plocka de andra lagens gubbar, din styrka ökar du på genom att bära tungt, uthålligheten höjer du genom att springa mycket, träffsäkerheten genom att använda ditt kikarsikte och din smygförmåga höjs ju mer du - bra gissat - smyger.

Många vapen och halvtaskig AI

Till sin hjälp har de olika lagen över 50 olika vapen att välja mellan, och visst är det bra med variation i ett spel, men här känns det verkligen som om man har satsat mer på kvantitet mer än kvalitet. Spelet är uppbyggt på den egentillverkade grafikmotorn LightForce och som enligt utvecklarna ska räcka gott o väl. Men icke. Grafiken i spelet ser redan föråldrad ut, och spelarmodellerna och dess rörelser är nästan skrattretande dåligt gjorda. Banorna i spelet är väldigt varierade och ibland faktiskt riktigt välgjorda, men än en gång faller man på grafiken, vilket är synd.

Team Factor är i grund och botten ett multiplayerspel och har stöd för upp till 60 spelare på LAN och 30 över internet. Dock måste jag säga att jag hade problem att testa spelet online, eftersom alla servrar i listan var tomma. Singleplayerdelen av spelet är i princip samma som multiplayer fast du spelar mot bottar. När du startar ett spel får du välja bana, gameplay (realistic, arcade och custom) samt hur många spelare du vill ha med i fighten. När banan har laddats klart så är det dags att välja lag, modell och spelartyp. Det du har att välja mellan här är Soldier, Specialist, Sniper och Scout. De olika spelartyperna har förstås olika vapen och utseende.

Spelets AI är väl sisådär måste jag säga. Ena sekunden kan den verka riktigt bra genom att smyga omkring runt dig för att plocka dig i ryggen och andra sekunden kan du se den stå och kämpa för att komma loss ur en dörr den fastnat i. Ett annat skräckexempel är när tre bottar samtidigt försöker ta sig upp för en trång trappa vilket leder till att alla fastnar och blir ett väldigt lätt mål för motståndarlagens handgranater.

Ljudet i spelet var något jag hade otroliga problem med. Till exempel så hörde jag aldrig några s.k bakgrundsljud, samt att om jag ”sprayade” med något vapen så hördes det bara ett skott då och då istället för en hel salva. En sådan ”bugg” eller vad man nu ska kalla det tar bort en hel del av känslan i spelet.

Idén att plocka in lite RPG i denna uttjatade genre är en frisk fläkt, men det verkar helt enkelt inte hålla i längden. Som jag sa tidigare så har spelet mängder med vapen att välja emellan, vilket självklart lägger till extra variation i spelet, men där det finns kvantitet så saknas det allt som oftast kvalitet. Spelet faller till stor del på grund av den ”gammelmodiga” grafikmotorn som inte alls håller vad den lovar, och till och med Half-Life motorn har mer spännande grafik än vad LightForce kan erbjuda. AI:n kunde även den ha varit mycket bättre, och allt detta gör Team Factor till ett mindre lyckat försök att slå sig in på den stenhårda FPS-multiplayerscenen.

AMD Thunderbird 1,4GHz
256MB DDRRAM
Geforce 3 64MB