I actiongenren är vi vana att spel använder andra titlars spelmotorer. Men då det kommer till strategispel är det inte lika vanligt. När LucasArts bestämde sig för att för första gången göra klassisk tvådimensionell isometriskt strategi i realtid baserad på Star Wars så gjorde man det enkelt för sig. Galactic Battlegrounds bygger på Age of Empires II: The Age of Kings från Ensamble Studios. Erfarna spelare av AoE2 känner snabbt igen sig. Gränssnittet är detsamma, de sex civilisationerna har bara bytts ut, enheterna uppgraderas på samma sätt, resurshanteringen är likadan (även om wood, gold och stone kallas för carbon, nova crystals samt ore) och de fyra teknologinivåerna är att jämföra med tidsperioderna i Age of Kings. En av de största skillnaderna rent speltekniskt är att det futuristiska Galactic Battlegrounds har en mycket större portion av distansvapen. Logiskt med tanke på att medeltida pilbågsskyttar och katapulter enbart var ett komplement. De som stred öga mot öga fick dra det tunga lasset. I Galactic Battlegrounds däremot har nästan alla enheter någon typ av distansvapen.

Far och flyg

Ett strategimoment som dock är helt unikt för Galactic Battlegrounds i jämförelse med Age of Kings är rymdfarkosterna. Mot flygande enheter hjälper försvarsmurar föga, så här behövs också ett effektivt luftvärn som försvar för baserna. TIE Fighters, X-Wings och Naboo Fighters, med flera, är ett lika välkommet som självklart inslag i ett spel baserat på Star Wars.

Balansen enheterna sinsemellan är också lättare att genomskåda i Galactic Battlegrounds. Det gör man genom att titta på laserstrålarnas färg. Blå laser är effektiv mot fordon, röd mot fotsoldater och gröna laserstrålar gör mest skada på byggnader. På så vis kan hobbystrategen lägga upp anfall och försvar utan att behöva testa varje oprövad enhet.

Ett inslag som också adderar till Star Wars-spelets personlighet är sköldgeneratorerna. Förutsatt att de har ström så skapar dessa en självreparerande sköld inom en bestämd radie. Det finns vissa enheter med inbyggda sköldgeneratorer och andra som kan utveckla sådana genom framsteg inom forskningen. Bästa sättet att slå ut de fasta generatorer som skyddar en bas är att kapa strömmen till dem.

Hörrö Darth, du syns

Så, hur förstör man enklast strömtillförseln i en välförsvarad bas som dessutom har sina strömaggregat skyddade av sköldar? Jo, i teorin genom att utnyttja en Jedi-mästares förmågor att smyga samt överta byggnader. Men på grund av en utvecklingsmiss så är det i praktiken meningslöst att försöka. Försvarstornens radar, eller vad det nu är, ser Jedis hur mycket de än försöker trippa på tå. Annat än att ta sig förbi motståndarens rörliga enheter duger Jedi-mästarnas stealth-funktion inte mycket till. Så istället blir det till att skaffa sig ett numerärt överläge och peppra på så mycket som möjligt.

Alla sex stridande parter kan använda Jedis, vilka är överlägsna i närstrid. Men självklart har de också en motpol i form av så kallade bounty hunters som med sina kraftfulla distansvapen gör livet surt för en Jedi vars enda hopp står till hans berömda ljussabel.

Skapa din egen film...

I singleplayer erbjuder Galactic Battlegrounds spelaren fem olika kampanjer. Imperiets kampanj handlar om Darth Vaders jakt på Luke Skywalker. Prinsessan Leia tar hjälp av Jedis och Wookiees för att hitta en artifakt i rebellernas kampanj. Handelsfederationens kampanj handlar om deras kamp mot Gungans och Naboo. Han Solo och Chewbacca får det hett om öronen efter striderna på Endor i Wookiee-kampanjen och Gungans kampanj handlar om Boss Nass strider mot handelsfederationen. Men handlingen i kampanjerna känns som konstgjord andning, även om den ibland bjuder på små trevliga överraskningar som till exempel att få stifta bekantskap med Chawbaccas far.

Visst är det häftigt att springa runt och härja med Darth Vader, Chewie och alla de andra. Varje avklarad kampanj låser dessutom upp bonusuppdrag baserade på scener i filmerna. Här kan du själv ändra på filmhistorien genom att till exempel stoppa rebellerna från att förstöra den första dödsstjärnan eller varför inte göra hela konceptet Star Wars en tjänst och skicka den irriterande Jar-Jar Binks in i döden så snabbt som möjligt.

Som om det inte skulle räcka så medföljer en uppdragseditor där du kan skapa dina helt egna "filmscener". Darth Vader i duell mot Chewbacca. Leia och Obi-Wan mot Jar-Jar Binks. Den helt omöjliga kombinationen Anaking Skywalker mot Darth Vader. Du väljer själv.

...men glöm de dyra effekterna

Ljudet håller en ojämn kvalitet. De inhyrda c-skådisar som försöker imitera våra välkända filmgestalter lyckas sällan med att frambringa den verkliga Star Wars-känslan. Men vi har ju lärt oss att vara överseende med mycket redan i tidigare Star Wars-spel, så ett tappert försök får väl duga. Huvudsaken är att laservapnen, AT-AT:s, TIE Fighters och allt annat som ska låta på ett speciellt sätt också låter som de ska. Vissa stämningsljud, exempelvis syrsorna, från Age of Kings har dock överlevt och det låter ganska onaturligt i ett stenigt månlandskap.

Än värre är det med grafiken. Enheternas animationer är verkligen dåliga överlag. När exempelvis Darth Vader får för sig att förstöra en byggnad och ställer sig mot väggen och viftar sin ljussabel som en vettvilling med en och samma rörelse så är skrattet (eller gråten) aldrig långt borta. Dimensionerna stämmer inte överrens och effekter som laserträffar och explosioner ser amatörmässiga ut. Ett ljus i mörkret är att miljöerna är detaljrika och välgjorda.

Kräver ett öppet SW-sinne

Den inbitne Star Wars-fantasten hittar mycket som inte stämmer i Galactic Battlegrounds. Det är ju välkänt att det enbart finns två Jedis åt gången - en mästare och en lärling. Egentligen finns det tre om Darth Vader också räknas, men han är ju ett svart (höhö) får. I ett multiplayer-spel blir de dock genast för många eftersom alla parter kan ha Jedis. Vad har vi mer då? Wookiees som använder pansarvagnar och TIE Fighters med sköldgeneratorer, Gungans med bombskepp och rebeller med mechs. För att ge några exempel. Så att beskylla spelet för att vara filmhistoriskt korrekt är knappast på sin plats.

De olika civilisationerna, om vi kan kalla dem så, är dessutom nästan identiska med varandra. De har alla motsvariga enheter förutom att de ser lite olika ut, bortsett från varje sidas unika enhet. Vad som är logiskt i Age of Kings när det handlar om verkliga civilisationer som utvecklats sida vid sida fungerar inte i Star Wars-universumet. Samma sak gäller för byggnaderna. De må ha olika namn och utseende men fungerar likandant. Det hade gått att göra en mer trovärdig variation men ändå bibehålla balansen mellan de stridande parterna. Som plåster på såren finns det däremot en stor variation av byggnader och enheter tack vare forskningen och de fyra teknologinivåerna.

Originalet är bättre

Handen på hjärtat, Star Wars-diggare som jag är så kan jag ändå inte påstå att jag hade spelat Galactic Battlegrounds så mycket som jag gjort om det inte vore för den här recensionen. Det finns åtskilliga strategispel som är bättre. Det är just det faktum att det är Star Wars, som höjer spelvärdet till nära medel. De trista animationerna och effekterna gör att spelet känns som ett ofärdigt hafsjobb. Men riktigt lika illa det förra försöket med Star Wars som realtidsstrategi, Force Commander, är det inte. Galactic Battlegrounds har hög potential men faller enligt min mening på den lånade spelmotorn. De inbitna fansen får säkerligen ut en hel del skoj av spelet, då det är ovanligt med en sådan blandad skara filmkaraktärer i en och samma Star Wars-titel. Men som spelfreak drar jag hellre igång Age of Kings till vilket spelmotorn är utvecklad. Det blir som bättre då. Vad Star Wars beträffar så ser jag istället fram emot onlinerollspelet Star Wars Galaxies och kommenderar snabbt Galactic Battlegrounds till dammsamling på hyllan.