Barker, huvudpersonen, är en av de många gruvarbetarna på Mars, anställda hos jätteföretaget Ultor. Men livet som gruvarbetare var inte så fantastiskt som det sades när han tog anställning. Tvärtom så behandlas de nästan som slavar och personer som opponerat sig mot Ultor har försvunnit natten därpå. På grund av detta har spänningarna mellan vakterna och gruvarbetarna ständigt ökat, och i spelets början urartar ett bråk som får gruvarbetarna att starta en revolution. Spelets namn, Red Faction, är taget från den motståndsrörelse som man snart kommer i kontakt med.

Singleplayer

Om vi jämför Red Faction med Half-Life, ett av de bästa FPS- (first person shooter) spelen till dags datum, så lyckas Red Faction inte skapa samma sammanhängande story som Half-Life har. Plötsligt kan nya saker tas upp som helt självklara utan att man själv riktigt förstår sammanhanget. De har inte heller lyckats skapa den stämning som Half-Life gjorde med hjälp av en lång spelbar inledning, utan kastar istället in spelaren bara några sekunder innan revolutionen startar. Men bortsett från detta, har de fått en bra variation i själva spelandet, som gör att det aldrig blir enformigt eller långtråkigt.

Variation

Olikt många av dagens FPS så har Volition även lagt in några moment där man inte bara kan lita på ren eldkraft, utan måste istället ta sig fram genom att undvika kameror, skjuta vakter i smyg och gömma kroppar. Även om det bara är två uppdrag som spelas på det sättet, så är det ändå en välkommen variation från att skjuta på allt som rör sig. Det finns dessutom en rad olika fordon man kan använda sig av, bland annat borrmaskiner, flygmaskiner, ubåtar och bilar.

Geo-Mod

Red Factions annars inte så utmärkande grafikmotor, har blivit omtalad på grund av Geo-Mod-tekniken, som gör det möjligt att förstöra i stort sett allt på banorna. Med några välriktade raketer eller sprängladdningar kan man spränga broar och klippor, eller varför inte gräva djupa tunnlar med en grävmaskin. En del miljöer är oförstörbara på grund av att det inte går spelmässigt, men på de flesta ställen ser man hur raketer och granater skapar stora kratrar. På de flesta multiplayer-banor finns självklart också möjligheten att spränga bort sin omgivning, vilket snabbt kan få banorna att se krigshärjade ut när bitar av golven och väggarna är bortsprängda. Dessutom kan man få en taktisk fördel genom det i Multiplayer. Varför inte spränga bort en vägg för att kunna fly undan med motståndarnas flagga.

Multiplayer

Red Faction multiplayer känns som en blandning av Unreal Tournament och Half-Life, vilket med andra ord är väldigt lovande. Striderna är intensiva och vapnen som inkluderar ett flertal olika automatgevär, kulsprutor, hagelgevär, pistoler och raketgevär passar bra för multiplayer. Alla inställningar som krävs av ett bra multiplayerspel kan göras och det finns stöd för både deathmatch, team deathmatch och CTF för upp till 32 spelare. Det finns rikligt med både CTF och DM banor, ungefär trettio stycken sammanlagt. Det finns också ett bra stöd för mods, och redskap för att skapa sina egna kommer släppas inom kort.

Grafik

Red Factions grafikmotor kan inte sägas vara annat än imponerande. Den kanske inte har alla visuella effekter Max Payne eller Quake3 har, men den är helt tillräcklig för ett FPS och Geo-Mod-tekniken är ett riktigt bra och innovativt inslag. Motorn verkar inte heller kräva allt för mycket, en P2 400 skall vara helt tillräcklig. Är det något man kan opponera emot så är det möjligen den något sterila miljön. Vissa miljöer är väldigt detaljrika, medan andra i stort sett bara består av bergväggar.

Red Faction är ett välkommet spel då det var länge sedan det släpptes ett riktigt bra FPS-spel. Singleplayer-delen är bra, men kan klaras av på en eller två dagar av erfarna spelare. Styrkan ligger istället i multiplayer där Red Faction verkar ha blivit riktigt lyckat. Även om det är svårt att konkurrera med dagens jättar som Counter-Strike, så kommer Red Faction inte ge sig utan strid. För alla som saknar ett bra FPS-spel för tillfället, så blir Red Faction ett välkommet tillskott i spelsamlingen när det släpps.

Pentium III 933Mhz
256MB RAM
Geforce2 GTS 32MB