FZ: Vilka nyheter kommer vi att få se i spelet när det gäller "gameplay"?

Henrik Sebring: Den främsta skillnaden mot GC är introducerandet av de spelarkontrollerade transportskyttlarna (dropships), som tillåter spelare att forsla ner truppförstärkningar, men som även kan bestyckas och användas offensivt på slagfältet. Det finns givetvis massor av andra nyheter och för att nämna några: väder som påverkar enheterna, vatten, eldunderstöd, byggnader, bemanningsbara kanontorn, skogsområden, helt nya enheter, ett nytt resurssystem med mera.

FZ: Vid vilken del av spelet har den främsta tyngden lagts vid?

Henrik Sebring: Vi har lagt lika mycket fokus på både multiplayer och singleplayer.

FZ: Grafiken ser onekligen fantastisk ut, har ljudet samma kvalitet? Kommer ni ha stöd för flerkanalssystem?

Henrik Sebring: Absolut. Vi har ett egenutvecklat ljudsystem som spelar hundratals kanaler samtidigt. När det gäller surroundljud håller vi fortfarande på att diskutera bästa lösningen (dock kommer samtliga för-renderade filmer vara surroundkompatibla). Dessutom har alla ljud som spelas in-game 3D-positionering och använder sig av dopplereffekt och distansfiltrering.

FZ: Hur ser fiendernas AI ut? Har de "sinnen" i form av syn, hörsel mm?

Henrik Sebring: AIn i GCII får samma information som spelaren, dvs den kommer inte att fuska, utan måste med sina egna enheter upptäcka spelarens positioner och trupptyper.

FZ: Kommer Micromanagement att finnas med i spelet, eller är det macromangement som gäller? Alltså, en miljon units, springa och hoppas på vinst - eller 10 enheter och kunna styra alla?

Henrik Sebring: Det kommer finnas ett par moment av micromanagement men GCII förlitar sig mindre på stort antal enheter och mer på att använda några färre enheter taktiskt.

FZ:Av issa screenshots att döma ser det ut som om dag och natt existerar i spelet. Är det endast effekter eller kommer det påverka spelhändelserna?

Henrik Sebring: Dag och natt finns, dock skiftar detta inte under ett och samma uppdrag. Uppdragen tar i regel inte 24 timmar att klara Emellertid har vi dynamiskt väder som påverkar ljussättning och även enheternas värden. Till exempel en rejäl snöstorm kommer att påverka enheternas sikt och hastighet...

FZ: Är spelet baserat på samma story och har samma rollfigurer som sin föregångare?

Henrik Sebring: GCII utspelar sig 300 år efter originalet och spelaren tar rollen som NSA-kapten Jacob Angelus. Dock finns det många kopplingar till händelserna i Ground Control.

FZ: Har spelet fått resurshantering? Alltså, hämtar man någon typ av resurs och sätter sprätt på den genom att bygga byggnader/enheter?

Henrik Sebring: Vi har gett GCII en viss resurshantering, dock har vi valt att hålla den mycket enkel. Fokus för GCII är fortfarande strid och taktik och inte att bygga baser och hämta resurser ur gruvor. I spelet får man så kallade AP (Acquisition points) genom att fånga och hålla speciellt taktiska positioner. Dessa AP kan man sedan använda till uppgraderingar, förstärkningar och tung artillerield.

FZ: När kommer spelet ut? (Den eviga frågan )

Henrik Sebring: Den frågan har jag aldrig hört förut... Det kommer att släppas andra kvartalet 2004.

FZ: Vilka flerspelarmöjligheter kommer att finnas i spelet - och kommer det gå att spela över både Internet och LAN?

Henrik Sebring: GCII kommer att kunna spelas över både LAN och Internet. Förutom diverse olika multiplayer-modes kommer man även att tillsammans kunna spela igenom singleplayer-uppdragen över Internet/LAN. Vi kommer även att ha med ”drop-in play” i GCII vilket innebär att man kan hoppa in i ett pågående spel, precis som man normalt gör i FPS-spel.

FZ: Kommer det finnas flera unika sidor som man kan spela? (raser eller liknande med unika enheter)

Henrik Sebring: GCII innehåller tre olika sidor, varav man kan spela två av dessa. De spelbara sidorna är Northern Star Alliance (NSA) vilket består av mänskliga soldater och de nyss avslöjade Viron Nomads, en icke-mänsklig ras vars styrka ligger i organiska vapen och avancerad nano-teknologi. De två spelbara sidorna kommer att ha stora skillnader i hur man spelar dem.

FZ: Kommer vi att slippa se ett exklusivt GC 2-demo på Fileplanet?

Henrik Sebring: Jag hoppas verkligen att vi slipper det men just den typen av beslut ligger utanför vår kontroll.

FZ: Exakt hur mycket bättre kommer Ground Control II vara än Tribes: Vengeance? Och varför..?

Henrik Sebring: Till att börja med kommer ju GCII låta spelaren kontrollera grymt mycket fler enheter och dessutom stora artillerifordon (vi snackar feta artilleriunderstöd) och sen är det ju utvecklat här i Sverige

FZ: På DreamHack så fick man se lite från Ground Control 2 och även en del från spelets editor. Har Massive gjort något extra för att hjälpa moddare? Kommer det finnas bra stöd för import från diverse 3D-program, och kommer man på ett enkelt sett kunna göra längre sammanghängande singleplayerkampanjer?

Henrik Sebring: GCII editorn, XED, kommer att släppas med spelet och tillåter moddare att göra kartor, både multiplayer och singelplayer samt dessutom förändra en hel del av spelreglerna... För hängivna fans kommer det finnas möjlighet att skapa och importera egna enheter, texturer med mera.