Strategi

Det är nästan nio år sedan det mästerliga StarCraft dök upp. Nio år och vi väntar fortfarande på uppföljaren, men misströsta ej - 2006 var ett år med relativt starka titlar inom RTS-genren.

Vinnare - Company of Heroes

Relic Entertainment gör det igen. Med titlar som Homeworld och Warhammer: 40,000 har de visat att de kan det här med strategi, och i år hyllar vi Company of Heroes.

Johan Granström: Ett strategispel baserat på andra världskriget låter inte så anmärkningsvärt. Men vad är det då som gör Company of Heroes så bra? Jag skulle säga helheten. I grund och botten är det ganska likt övriga RTS, men den dynamiska omgivningen, det mästerliga ljudet, den skimrande grafiken och den artificiella intelligensen är alla egenskaper som lyfter upp denna skapelse till skyarna.

Enspelarkampanjen är en aning kort men ändå tillfredsställande. I flerspelarläget får du möjlighet att lira som tyskarna med allt vad innebär inom taktik och resurshantering. Trots att det endast finns två stridande fraktioner känns innehållet inte fattigt. Tillsammans med tre olika valbara doktriner gör det att spelsättet blandas ihop på ett unikt sätt, men fel val av doktrin kan vara ett ödestigert misstag då dessa kommer med sina för- och nackdelar.

Utvecklarna har tagit sig friheten att ändra på ett par saker för att göra sitt skötebarn lite mer underhållande. Realistiskt eller inte, Company of Heroes är ett utomordentligt andravärldskrigsbaserat RTS med tvist.

Tvåa - Defcon

Indieutvecklarna Introversion Software visar var skåpet ska stå.

Johan Granström: I Defcon är det inte bara galna diktatorer som får hantera människosläktets mest fruktansvärda vapen. Med en smula inspiration från filmen WarGames får vi hantera ett stundande globalt kärnvapenkrig på en enkelt uppbyggd spelplan i skepnad av en förenklad världskarta. Upplägget är enkelt men oerhört roande. Med Defcon visar Introversion Software att även små utvecklare kan skapa spel som sopar mattan med högbudgettitlar från de större utvecklarna.