Apropå att relatera till sina soldater, finns det några blonda svenskar jag kan identifiera mig med?

– Absolut! Soldaterna kan faktiskt vara svenska, svarar Jake.

PR-representanten som i tystnad sitter och övervakar samtalet bryter in:

– Jag har en som heter Elisabeth Edison. Hon är min svenska prickskytt.

En blond svenska?

– Jajamen. Så soldaterna är av tjugo olika nationaliteter, förtydligar Jake.

Färgkodade strider. Rött står för att organismen i andra änden av det röda ljuset dör laserdöden.

Där ser man! Nu måste jag passa på att fråga: Vad har ni för tankar kring #2K Marins nya skjutare på temat Xcom?

– För vår del är det väldigt intressant. Vi påbörjade våra Xcom-projekt samtidigt, så båda har varit under utveckling en längre tid, svarar Jake.

Var ni medvetna om varandras projekt från början?

– Jajamen. Vi utbyter spelen och erfarenheter under utvecklingens gång, spelar varandras spel, håller en öppen dialog mellan teamen, och är helt enkelt transparenta med vad vi gör. Jag spelade deras #Xcom nyligen, och det är coolt. Jag tycker att Xcom-fansen bör uppskatta att de får det bästa av båda världar: vårt spel, som är nära originalet, och så deras, som är mer narrativdrivet och regisserat. Det är lite lustigt att man efter 15 år utan ett enda Xcom nu får två efter varandra, menar Jake.

Men det tycks ju ständigt försenas, förhalas in i framtiden. Finns det anledning att vara oroad? Vet 2K Marin inte riktigt hur de ska tackla sin uppgift?

– Jag vet inte...

Jake hinner inte tänka efter och svara förrän PR-killen i rummet bryter in och svarar åt honom:

– Vi pratar inte om det. Vi pratar bara om Enemy Unknown.

Jag förstår. Låt oss avslutningsvis lätta upp stämningen med en öppen fråga: Finns det någon sanning i fiktionen om utomjordingar som de i Xcom? Jag syftar på klassiska gråa vattenskallar med stora, svarta ögon, eller sådana förklädda i kostymer?

– Åh! Den här frågan gillar jag, svarar Jake snabbt.

– Tänk på att det här spelas in, säger Casey till Jake.

– VEM JOBBAR DU FÖR, VICTOR?!

Undrar om killen till höger helst dör av alienslemmet eller av att gocarten kör över honom. Vi tror på det första.

Ni har ju till och med en man i svart sittande med er, så blanda inte in mig i era konspirationsteorier!

– Ja det är sant, vi har ju faktiskt en svartklädd man här, som överser samtalet, svarar Jake. Hur mycket jag än skulle vilja träffa utomjordingar...

– Skulle du verkligen vilja träffa sådana utomjordingar som de i Xcom, bryter Casey in.

– Nej, inte just de i Xcom, förstås. Även fast jag tror på utomjordiskt liv, är jag ganska övertygad om att vi inte någonsin har haft besök av utomjordingar och även att det inte kommer att ske under vår livstid. Om jag ska vara helt ärlig tror jag nog inte att vi någonsin kommer att få besök på jorden. Jag tror att begränsningarna med ljusets hastighet och avståndet mellan planeter och stjärnor är en oöverstiglig barriär. Men det är bara jag, menar Jake.

Det senaste jag hörde var att vetenskapen undersöker sätt att förflytta oss snabbare än ljusets hastighet.

– Jag hörde också det! De försöker helt enkelt utforska det här med warp-hastighet, svarar Jake.

Ja, att förändra rumtiden runt farkosten.

– De kommer att bli vår undergång, är allt jag säger.

Ja, ett misslyckat experiment och vi öppnar ett svart hål som allting slukas av.

– Jag gillar jorden. Jag kan gott stanna här.

---

Xcom: Enemy Unknown släpps till pc, PS3 och Xbox 360 nästa fredag. FZ:s recension dyker upp i god tid innan dess – håll ögonen öppna!