2008 var året då ordet DRM gjorde precis alla förbannade. Vet du egentligen varför? Vad innebär DRM och hur fungerar det? Är det dolt eller finns det överallt? Varför använder företagen det, trots allt skäll? FZ tar i en serie artiklar en närmare titt på ett begrepp som mer än allt annat höjer gamerpulsen.

Det här är vårt DRM-tema:

Gratis underhållning lockar och upprör. I takt med allt snabbare uppkopplingar hos gemene man ägnar sig allt fler åt att dela upphovsrättskyddat material med andra nätmedborgare, detta trots att lagstiftningen i många fall gör dem till brottslingar. Än så länge är det en relativt riskfri kriminalitet; risken att åka fast bedöms av de flesta vara försvinnande liten, varför de illegala gärningarna fortgår.

Det här drabbar materialets rättmätiga ägare på så sätt att folk använder deras material utan att de får betalt för det. Och betalt vill de förstås ha, precis som alla andra som utför en arbetsinsats. Därför tar de till andra metoder än de rent juridiska (de fungerar inget vidare - folk struntar som sagt i att tankningen gör dem kriminella). Entré DRM.

Rättighetsstyrning

Alternativt, rättighetsbegränsning

Det senaste året har DRM (Digital Rights Management) varit ordet på allas läppar. Begreppet är inte nytt men efter en rad uppmärksammade fall där speltillverkare försett sina alster med kontroversiella skydd och begränsningar har folk reagerat med avsky, frustration och rop på bojkott.

Men har det fått piratkopieringen att minska? Eller är det bara ett uttryck för desperata företag som inte vet hur de ska hantera den nya tidens informationsutbyte? Vidare - vad är egentligen DRM och hur fungerar det? Vad skiljer det från "vanliga" kopieringsskydd? Hur funkade kopieringsskydd förr och hur ser de ut i framtiden? Och inte minst - varför är många så förbannade?

Det finns inga enkla svar på dessa frågor. Men debatten lär rulla vidare och därför kör vi en serie artiklar med just DRM som tema. Förhoppningen är att bringa lite klarhet i fenomenet. Vi börjar med en genomgång av vad det egentligen är alla tjafsar om.

Föregående Nästa
Har jag inte ens tänkt på, jävligt intressant. Dessutom tror jag att du har helt rätt. 18/02 Du ar helt spot on. 16/02 Maste forst beromma for ett fint initiatiiv till debatt samt valdigt intressant lasning. Bra ocksa att det ar Herr Andersson som skriver, sa man vet att det ar kvalite pa artikeln. Jag tycker Andersson summerar det ratt bra i det sista stycket. DRM ar... 16/02 Steam är awsome. hur härligt som helst att spela utan skiva =) Snabbt och lätt går det också att köpa spel. 16/02 Som jag ser det finns det några aspekter värda att tänka på. Om man ser fildelning som stöld förstår man inte brottsrubriceringen på det brottet. Man kan inte stjäla någonting samtidigt som det finns kvar. Fysiskt omöjligt. Samma diskussion var på tapet... 15/02 SKiter i att steam är DRM...Underbart att kunna ha sina spel vilken dator man än kommer till utan skiva. 15/02 Jo, jag tycker också att många spelsidor ger alldeles för höga betyg. Egentligen borde spel med tex Securom ha en varning på sig och dessutom få avdrag i recensioner pga det. Spelet är rätt bra, men pestsmittat, typ. Många spel släpps halvfärdiga eller... 14/02 Det finns en enkel lösning på problemet. Sluta släpp halv-färdiga, buggiga och rent ut sagt värdelösa spel för ruskiga summor. Varje gång jag köper ett spel så känns det som man köper grisen i säcken, visst man kan vänta nån vecka och läsa diverse recen... 14/02 Med "skicka e-mail till Steamsupporten" menar du med det att du registrerade en användare på Steams supportsida (http://support.steampowered.com/) och gick genom proceduren för att lämna in ett ärende och fick ett bekräftelsemail på att det var inlämnat... 14/02 Nej det har jag verkligen inte köpt :P Tyckte inte om ettan speciellt mkt... tyckte det var ganska enformigt. Sen läste man recensioner av FC2 här på FZ och det lät inte som att man hade kul när man spelade. Vilket är ganska viktigt för min del. Sen att... 14/02
Skicka en rättelse