De som kan sin FZ-historia vet att vi en gång i tiden började som den #Quake-inriktade sajten Fragzone. Därför har #Id Software en särskild plats i våra hjärtan – det var ju trots allt med deras spel som alltihop började en gång i tiden.

Företaget har med programmeringsgeniet John Carmack i spetsen varit en pionjär inom bländande pc-teknik, och gång på gång flyttat fram gränserna för vad vi trott varit möjligt. De andra grundarna, John Romero, Adrian Carmack och Tom Hall, har förstås också satt sin prägel på ikoniska verk som #Commander Keen, #Wolfenstein och #Quake. Och #Doom.

Det var här helvetet bröt ut.

Quakecon-mässan ligger i startgroparna (start idag, den 17 juli) och med evenemanget kommer också en glimt av Id Softwares framtid. Det är dags för #Doom 4 att få en ordentlig visning, mer än i den retsamma trailer vi fick i början av sommaren. Och Doom 4 är företagets viktigaste spel på mycket länge.

För låt oss vara ärliga: Id Software är inte vad det en gång varit. I och med John Carmacks avsked och flytt till Oculus Rift så finns ingen av grundarna kvar, och det senaste spelet #Rage blev inte det episka mästerverk vi hoppats på.

I dagarna får vi förhoppningsvis en aning om i vilken riktning Doom 4 tar serien.

De har med andra ord allt att bevisa när Doom 4 visas under mässan. Vi hoppas att de hittar tillbaka till rötterna, men också att de utvecklar dem, överraskar och bländar oss med spännande teknik och underhållande spelmekanik. Inför avtäckandet passar vi på att blicka bakåt mot seriens anrika historia och minns vad den gett oss och hur den bidragit till branschen. Och framförallt kommer vi ihåg hur det kändes första gången vi sköt ihjäl en demon till tonerna av svulstig midi-hårdrock. Det här är spelserien som satte fps-genren på kartan.