Doom

I rollen som en anonym rymdsoldat behövde vi överleva i de ogästvänliga landskapen på Mars månar och självaste helvetet när vi räddade jorden från undergång. Något som inte alls underlättades av de demoniska bestar som ständigt försökte avliva oss. Redan ett år efter att Id Software satte standarden för fps-genren med #Wolfenstein 3D skrev de om reglerna med en slafsig science fiction-pangare. Bland annat introducerades höjdskillnader, ljussättning och andra tekniska innovationer.

Doom presenterade helt enkelt väldigt imponerande grafik, som i kombination med helvetestemat och kladdiga strider resulterade i smärre moralpanik. Bland annat skyllde vissa den tragiska Columbine High School-massakern i USA på Doom, eftersom mördarna var fans av spelet. Men i spelkretsar var det desto muntrare toner. Till en början var Doom så inflytelserikt att andra spel i genren helt enkelt kallades för “Doom-kloner”. Spelet var med och satte multiplayer via nätverk på kartan och myntade uttrycket deathmatch.

Tekniskt mästerverk anno 1993.

Ursprunligen släpptes Doom till DOS enligt shareware-modellen, vilket innebar att man fick det första kapitlet gratis och sedan fick beställa hela spelet via postorder. Efter de enorma framgångarna portades spelet till en rad format, och ett par år senare släpptes #The Ultimate Doom som såldes i butiker och innehöll hela originalspelet samt ett fjärde kapitel.