Doom 3
Efter Doom II skulle det dröja hela tio år innan nästa del i serien anlände, och då handlade det inte om någon regelrätt uppföljare – #Doom 3 var en nytolkning av det ursprungliga äventyret där allt gick åt helvete på Mars. Åren som skiljer Doom 3 från de äldre titlarna gör att det den här gången togs tekniska sjumilakliv med vårt rymdpangande. Id Software levererade toksnygg grafik där framförallt det dynamiska ljuset imponerade som kontrast till det becksvarta mörkret. Under den nya, fina ytan var det fortfarande massmord på diverse avskum som stod på menyn, men inte riktigt i samma utsträckning som tidigare.
De öppna ytorna trycktes ihop och konflikten placerades i trånga korridorer, med färre men stöddigare motståndare. Kuslig atmosfär och åtskilliga skrämseleffekter förvandlade Doom 3 till mer av ett skräckspel än föregångarna, och lät också manuset få större utrymme. Berättelsen förmedlades via ljudfiler, e-mail och dialog med betydelsefulla karaktärer.
Doom 3 ser fortfarande ohyggligt bra ut, trots mörkret och åldern.
Relativt nyligen, år 2012, släpptes #Doom 3: BFG Edition som förbättrade grundspelets grafik, ljud och effekter. En annan nyhet var möjligheten att använda ficklampan tillsammans med ett draget vapen – innan var man tvungen att välja mellan att kunna se eller försvara sig (eller ladda hem modifikationer). Förutom dessa finesser innehöll BFG Edition de två expansionerna #Resurrection of Evil och The Lost Mission, samt de tidigare spelen i serien. Nymodigheterna och den grafiska renoveringen till trots var vi inte särskilt imponerande när vi recenserade spelet, och vi undrade varför de överhuvudtaget valde att släppa en hyllningsbox just då. Det hade varit mer passande att vänta i ytterligare två år och släppa den nu. Tio år har snart passerat sedan Doom 3 lanserades, vilket i sig kan motivera en samlingsutgåva.
Och så Doom 4
Men främst är det den stundande första stora trailern för Doom 4 som hägrar. Snart får vi en första glimt av vad framtiden för spelserien bär med sig. Blir det hejdlöst röj i samma stil som actionrökarna från 90-talet, eller väntar en mörkare resa, kantad av läskiga moment och kuslig stämning?
Och kanske viktigare – går det att göra ett bra Doom utan Carmack? Har det numera #Zenimax-ägda Id Software ännu en stortitel i sig eller har tiden sprungit förbi dem? Orosmolnen hopar sig, men vi vågar också hoppas på ljusglimtar. Det är ju mycket möjligt att det kvarvarande Id-folket kan sin Doom-historia och levererar en värdig demonslaktare. Inom kort kan vi förhoppningsvis sluta spekulera, luta oss tillbaka och låta trailern för Doom 4 visa vad de har i kikarsiktet.