Doom II: Hell on Earth
Trots tappra försök gick det inte att stoppa den demoniska invasionen av vår hemplanet, något som blev smärtsamt tydligt i uppföljaren #Doom II: Hell on Earth som släpptes ett år efter originalet. Den anonyma rymdsoldaten plockade återigen upp motorsåg, raketgevär och den övriga vapenarsenalen för att spöa helvetets bestar och rädda mänskligheten.
Doom II var egentligen en klassisk “mer av samma”-uppföljare som inte förändrade något i grunden. Däremot blev det en del förbättringar, bland annat i form av demonslakt på större och mer komplicerade kartor, och multiplayer-funktionerna piffades till ordentligt. Sen får vi förstås inte glömma @12 red-Calles favoritvapen super shotgun – det dubbelpipiga vidundret som tog hagelbrakande till helt nya nivåer.
Vem behöver fler än ett nytt vapen när det är denna best?
Till skillnad från originalspelet såldes Doom II i butik redan från början och fick över tid flera expansioner med nya banor. Den senaste av dem, No Rest for the Living, utvecklades av #Nerve Software till Xbox Live Arcade-versionen av spelet som släpptes 2010.