Det är ungefär ett år sedan sedan jag skickade tillbaka recensionexemplaret av Razers monstermus DeathAdder. En bit av mig dog då jag lade paketet på postlådan. Som tur var hade jag min gamla trotjänare, en gammal Diamondback, att gå tillbaka till. Tyvärr råkade, men betoning på råkade, den gå sönder efter session i Battlefield 2. Jag kunde inte hålla tillbaka ilskan och delarna flög. Jag blev muslös och det blev nödvändigt att beställa en ny. Valet var enkelt och några dagar senare löste jag ut en likadan mus som jag haft sönder.

"Tyvärr råkade, med betoning på råkade, den gå sönder"

Nu till dagens ämne: jag har haft äran att få provköra Razers nya spelmus Diamondback 3G i ungefär en vecka och ska nu försöka ge ett omdöme.

Mustillverkare har alltid letat efter den mest extrema prestandan och den perfekta ergonomin. Resultatet har ofta blivit på gränsen till pinsamt. Alltifrån löstagbara vikter till designmissar och felplacerade knappar. Med Diamondback 3G kör Razer med ett annat recept: ta två beprövade ingredienser och slå ihop dem. Resultatet är Diamondbacks chassi och DeathAdderns motor.

Design- och utseendemässigt är den exakt likadan som den vanliga Diamondbacken. Skillnaden hittas istället under huven. Den bygger nämligen på samma teknik som finns i DeathAddern, det vill säga en infraröd sensor som klarar rörelsekänsligheten upp till 1800 DPI.

Ny teknik

- i gammal design

Det finns egentligen inte mycket nytt på 3G:n, antalet knappar och funktioner är exakt likadana som på Diamondback-musen. DeathAddern var visserligen en fröjd att använda, men dess design gjorde att vänsterhänta fick leta efter en annan produkt. Där har Diamondback 3G en stor fördel då den är neutral i det avseendet.

"Jag märker ingen skillnad mellan lasern och den infraröda sensorn"

Programvara och drivrutiner fungerar som annonserat. Inställningar görs via den välkända och något plottriga Razer-applikationen. Hade jag fått bestämma hade den gjorts om från grunden men den fungerar trots allt som den ska.

I min recension av DeathAdder påpekade jag bristen på den icke existerande olikheten i min upplevelse i spelen då jag använde olika möss. Jag kan säga samma sak då det gäller 3G. Jag har hitintills inte märkt någon prestandamässig skillnad från min äldre mus. Jag har testat Day of Defeat: Source och Action Quake 2 och jag märker ingen skillnad mellan lasern och den infraröda sensorn.

   

Andra saker som är värda att nämna är att glidytorna under är av ett annat material vilket gör att den glider bättre. Nu är även själva musen gjord av samma material som knapparna och därmed känns den inte lika plastig som sin föregångare.

Trots att jag är något av en Razer-fanboy så är jag mina intryck blandade. Musen känns perfekt i handen, den glider bättre och har bättre prestanda men det känns som det saknas någonting. Den förbättrade prestandan är näst intill omätbar och det är där jag tycker hela konceptet faller. Det är absolut inget fel på musen men bristen på nya funktioner och implementeringen av nygammal teknik i ett äldre skal gör att jag inte kan ge mer än tre och en halv FZ-loggor till Razers Diamondback 3G.