Amerikanska NetDevil lanserar nu till våren Auto Assault, där de bytt ut svärdviftande barbarer mot bilar, orcer mot mutanter och rustningar mot fälgar. I den postapokalyptiska framtiden kan spelaren välja mellan tre olika raser – människor, mutanter eller robotar – som var för sig slåss för världsherraväldet.

Auto Assault kan beskrivas som en blandning mellan Twisted Metal och Interstate 76. Som jag nämnde tidigare kan man välja mellan tre olika raser som i sin tur kan specialiseras till olika klasser som till exempel officer eller ingenjör. Dessa olika klasser har även speciella färdigheter som kan användas i strid eller vid konstruktion av diverse föremål. Summan av kardemumman, på dessa punkter skiljer sig inte spelet från de flesta andra titlar.

Den riktigt stora skillnaden är naturligtvis fordonen. Dessa går att modifiera med bättre pansar, motorer och en uppsjö av vapen. Den andra riktigt stora skillnaden är att man inte straffas om man skulle få sitt fordon förstört. När hälsan står på noll kan man antingen få sina skador reparerade av sina kompisar eller hämtas av en luftburen bärgare som transporterar fordonet till närmsta station där man kan slicka sina sår. Det enda man förlorar på att ”dö” är tiden det tar att ta sig tillbaka där man sköts i bitar. Om det är negativt eller positivt är självklart upp till var och en att avgöra.

Storleken på betan tog ungefär upp 6 GB på min hårddisk vilket gjorde att det blev en hel del hårddisktuggande när man körde runt på den gigantiska kartan. Själva körningen görs med WASD-tangenterna och musen används för att sikta med vapnen. Körkänslan känns helt okej, förvisso är detta ingen titel som fokuserar på realism men den lyckas ändå väldigt bra med styrningen. Fysikmotorn Havok finns även med på ett hörn vilket innebär att mycket av omgivningen går att förstöra.

Mina sammanfattade intryck från betan är: till en början känns allting väldigt annorlunda om man jämför med många andra onlinespel jag testat. Striderna går i rasande tempo och jag hade mer tur än skicklighet när jag tillintetgjorde mina första fiender. Efter ett tag började jag dock inse att det här var väldigt likt alla de andra rollspel jag lirat. Man farmar fiender, får erfarenhetspoäng, köper bättre grejer till sin bil, åker ut och skjuter på allt som rör sig och repeterar samma sak om och om igen. Det är en aning annorlunda när allt görs via en bil, men till sist inser man att det bara är en snabbare version av vilket mmorpg som helst.

Electronics Arts försökte en gång i tiden med ett liknande koncept. Deras spel, Motor City Online, tillät spelaren att modifiera och köra runt i sina egna vrålåk på gator och torg. Sagan med det spelet tog dock slut sommaren 2003 då servrarna stängdes ner för gott på grund av för få spelare. Hur väl Auto Assault lyckas är ännu för tidigt att avgöra, men konceptet med gränslös action och PVP med bepansrade bilar är kanske det många vill ha. Den som lever får se.