Ännu ett rekordår för spelindustrin

Robot
Medlem

Go PC

signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Ja, PCn håller tyvärr på att bli (eller är det redan) en online only-platform. Visst, MMOs är kul men jag kommer till att sakna vanliga spel som är gjorda för PCn i grund och inte för konsollerna.

Medlem

Go Wii and PC! Diablo 3 och DNF på PC´n räcker för min del, sedan mer intressanta spel till Wii.

Medlem

och dom som säger att pc dör ut....stackare.

Medlem

Var i artikeln stod det vad PROGNOSEN var baserad på? Jag hittade inga siffror nånstans förutom vad dom TRODDE att försäljningen skulle hamna på 2009-2013 typ. Inga siffror om 2007-2008

Medlem
Skrivet av Megakickass:

Var i artikeln stod det vad PROGNOSEN var baserad på? Jag hittade inga siffror nånstans förutom vad dom TRODDE att försäljningen skulle hamna på 2009-2013 typ. Inga siffror om 2007-2008

Det står nog i själva rapporten, som tyvärr verkar kosta några tusen dollar.

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Megakickass:

Det står nog i själva rapporten, som tyvärr verkar kosta några tusen dollar.

Det är nog där intäckterna ligger då

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av Hannu87:

Det är ju fakta. 8)

Fast beror väl också helt på hur man gör bedömningen... antal sålda spel, utvecklade... eller intäkterna t.ex.

Medlem

Tja, stämmer prognosen så leder fortfarande PC som plattform och kommer att göra det ett bra tag framöver. Tror inte PC:n försvinner som spelmaskin på ett bra tag framöver.

"With all the talk about game console systems, surprisingly the number one platform for games in 2007 was the personal computer. According to the new Online Game Market Forecasts report, PC online game revenue alone passed $7 billion in 2007, not including retail sales. Total PC game revenue is expected to reach $19 billion by 2013."

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av Hannu87:

Det är ju fakta. 8)

Fast beror väl också helt på hur man gör bedömningen... antal sålda spel, utvecklade... eller intäkterna t.ex.

Nja är det ju inte. Kom ju en hel del bra spel till pc som sålde som smör... Sooom Tf2, portal (ja hela orange box). Bioshock, m.m. Och mer kommer det...

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av Hannu87:

Det är ju fakta. 8)

Nja är det ju inte. Kom ju en hel del bra spel till pc som sålde som smör... Sooom Tf2, portal (ja hela orange box). Bioshock, m.m. Och mer kommer det...

det är småpotatis jämfört konsol-marknaden, där många utav spelen säljer 5-8miljoner ex

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Piraterna dödar spelmarknaden! Dom stackarna tjänar mindre och mindre...

...eller...vänta

signatur

I don't necessarily agree with everything I think.

Medlem

Konsoller är en guldgruva.

Medlem

Man kan tänka sig...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

det är småpotatis jämfört konsol-marknaden, där många utav spelen säljer 5-8miljoner ex

Såmpotatis för PC'n där många spel säljer 8-10 miljoner ex. Siffror säger inte så mycket utan en context, WoW har sålt över 10 miljoner ex, samma med The Sims, Half-Life, Starcraft, Counter-Strike, WC3, etc.

Har du nån lista på spel som visar de "många spel" som sålt 5-8 miljoner ex på PS3/360? Enda listan jag hittat över 2007 är NPD's för nordamerika. Där var det tre spel som lyckades sälja över 3 miljoner, ytterliggare tre spel över 2 miljoner.

Och då är USA den största marknaden för konsoller. Europa ser helt annorlunda ut med ex. tyskland där PC'n säljer mer än konsollerna. Asien i stort tror jag är lite kasst för konsoller, med tanke på att kina inte säljer konsoller och att korea är rätt stort på PC då de plockade bort bannen på japanska konsoller först under 2001. Undantaget är väll japan, där 360'n går rätt trögt, men jag hittar inga siffror eller uttalanden om asien i stort.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Piraterna dödar spelmarknaden! Dom stackarna tjänar mindre och mindre...

...eller...vänta

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av WarpGuN:

Såmpotatis för PC'n där många spel säljer 8-10 miljoner ex. Siffror säger inte så mycket utan en context, WoW har sålt över 10 miljoner ex, samma med The Sims, Half-Life, Starcraft, Counter-Strike, WC3, etc.

Har du nån lista på spel som visar de "många spel" som sålt 5-8 miljoner ex på PS3/360? Enda listan jag hittat över 2007 är NPD's för nordamerika. Där var det tre spel som lyckades sälja över 3 miljoner, ytterliggare tre spel över 2 miljoner.

Och då är USA den största marknaden för konsoller. Europa ser helt annorlunda ut med ex. tyskland där PC'n säljer mer än konsollerna. Asien i stort tror jag är lite kasst för konsoller, med tanke på att kina inte säljer konsoller och att korea är rätt stort på PC då de plockade bort bannen på japanska konsoller först under 2001. Undantaget är väll japan, där 360'n går rätt trögt, men jag hittar inga siffror eller uttalanden om asien i stort.

knappast spel som släppts dom senaste åren du räknar upp där.

Assassin creed, halo3, gt4, gears of war, mass effect för att räknar upp några, har sålt jävla bra

signatur

Medlem
Citat:

PC online game revenue alone passed $7 billion in 2007, not including retail sales.

Citat:

Total PC game revenue is expected to reach $19 billion by 2013.

Citat:

...the number one platform for games in 2007 was the personal computer.

Fakta talar för sig själv.

Kan spelutvecklarna sluta gnälla på pirater och att PC-spel säljer dåligt nu när sanningen kommit upp till ytan?

signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

OAA HA HAA hAA!! IN YOUR FACE Anti-PC fascister!!
PC still rules

För övrigt väntar jag bara på att få börja läsa de första rapporterna från spelindustrin om att det är så många som "piratkopierar" konsolspel
Verkar ju vara aslätt att fixa pirat till konsol, bara att lämna in konsolen till någon som fixar ett chip eller annat i konsolen, sen hem och tanka och börja spela.
Nä tacka vet jag PC, skyssta spel att köpa till humana priser (600-700kr för ett spel till Konsol som kanske kostar 300-400 till PC. Vilket tror ni jag köper?)

Medlem

Men rapporten baseras på vad? Tycker mest det är spekulationer om hur det kommer se ut om några år.

Det tråkiga med PC-försäljningen är väl att det är ett fåtal aktörer som drar in kosing, som Vivendi, Valve och EA.

Inaktiv

Det är förmodligen fler mindre aktörer som säljer lite mer lättsamma och enkla spel till PC:n än till konsoller. Men sådana spel kanske inte räknas?

Har ni tänkt på en sak allting ökar från år till år skatter räntor växthuseffekter jordens befolkning då borde nog spelindustrin också växa från år till år eller`?

signatur

[size="14"]Posted By Writemaster[/size]

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

PC still rules

Det borde stått:

OAA HA HAA hAA!! The kiiing, of Limboh.

Fast det kanske inte var det spelet som drog in mest pengar till PC'n *Fundera*

Skrivet av ReZnoR2K6:
Skrivet av Hannu87:

Det är ju fakta. 8)

Det är inte fakta.

signatur
Medlem
Skrivet av Saxit:

Ja, PCn håller tyvärr på att bli (eller är det redan) en online only-platform. Visst, MMOs är kul men jag kommer till att sakna vanliga spel som är gjorda för PCn i grund och inte för konsollerna.

Jupp, håller med.

Onlinespel, The Sims, Valve och Blizzard. Det är det som är PC industrin idag, och det säljer väldigt bra. Men det är bara det. Vilket är väldigt synd.

Om det släpps något annat så piratkopieras det, körs igenom och sedan återgår spelaren till sitt WoW eller CSS/TF2. Medan konsollspelaren vandrar från spel till spel.

Visst finns det undantag, så som Bioshock som sålde hyfsat trots allt, men det sålde bättre till 360.

Enligt mig så är största ljuspunkten som PC-industrin har haft det senaste året är The Witcher, då det sålde långt över de förväntningar som utgivaren hade. Ett trevligt bra singelplayer RPG, som tyvärr är i stort sett utrotningshotade idag.

Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Saxit:

Jupp, håller med.

Onlinespel, The Sims, Valve och Blizzard. Det är det som är PC industrin idag, och det säljer väldigt bra. Men det är bara det. Vilket är väldigt synd.

Om det släpps något annat så piratkopieras det, körs igenom och sedan återgår spelaren till sitt WoW eller CSS/TF2. Medan konsollspelaren vandrar från spel till spel.

Visst finns det undantag, så som Bioshock som sålde hyfsat trots allt, men det sålde bättre till 360.

Enligt mig så är största ljuspunkten som PC-industrin har haft det senaste året är The Witcher, då det sålde långt över de förväntningar som utgivaren hade. Ett trevligt bra singelplayer RPG, som tyvärr är i stort sett utrotningshotade idag.

Kanske om de skulle släppa mer intressanta spel till PC. Som t.ex. mer av Take Command - 2nd Manassas sorts spel.
Spel med sådan pass hype som Bioshock tröttnar man lätt på.

signatur
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

PC still rules

För övrigt väntar jag bara på att få börja läsa de första rapporterna från spelindustrin om att det är så många som "piratkopierar" konsolspel
Verkar ju vara aslätt att fixa pirat till konsol, bara att lämna in konsolen till någon som fixar ett chip eller annat i konsolen, sen hem och tanka och börja spela.
Nä tacka vet jag PC, skyssta spel att köpa till humana priser (600-700kr för ett spel till Konsol som kanske kostar 300-400 till PC. Vilket tror ni jag köper?)

Är väl ifs bara 360 som går att "fixa". Men då flashar man skiten och tror det kan bli lite bökigt om man vill hänga med på microsofts uppdateringar.
Man kan bli bannad från Live och lite sånt kul...
Eller förresten, glömde ju bort Wii, den lilla rackarn ska gå och chippa, tror det ska funka att uppgradera den med chipp också faktist..

Ganska intressant att den konsolen som är lättast att chippa också faktist är den som säljer bäst, å andra sidan säger väl det kanske mer om kundkretsen än nånting annat..

Hursomhelst, kul att det gå bra för spelindustrin.. Men är det bara jag som tröttnar fortare på spel nuförtiden?
Vet inte om det är för att jag börjar bli äldre eller om det är kvaliteten eller kanske bara stilen på spelen som gör det, men dom känns inte lika intressanta längre, sällan jag orkar köra klart ett spel idag...

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:
Skrivet av ForrestFox:

PC still rules

Är väl ifs bara 360 som går att "fixa". Men då flashar man skiten och tror det kan bli lite bökigt om man vill hänga med på microsofts uppdateringar.
Man kan bli bannad från Live och lite sånt kul...
Eller förresten, glömde ju bort Wii, den lilla rackarn ska gå och chippa, tror det ska funka att uppgradera den med chipp också faktist..

Ganska intressant att den konsolen som är lättast att chippa också faktist är den som säljer bäst, å andra sidan säger väl det kanske mer om kundkretsen än nånting annat..

Hursomhelst, kul att det gå bra för spelindustrin.. Men är det bara jag som tröttnar fortare på spel nuförtiden?
Vet inte om det är för att jag börjar bli äldre eller om det är kvaliteten eller kanske bara stilen på spelen som gör det, men dom känns inte lika intressanta längre, sällan jag orkar köra klart ett spel idag...

när du passera 25bast kommer du uppskatta originalspel det kommer med åldern.

signatur

Skrivet av WarpGuN:

när du passera 25bast kommer du uppskatta originalspel det kommer med åldern.

Jag har snarare blivit kräsnare med åren. Sällan man köper nya spel nuförtiden. Spelar hellre äldre spel såsom "Gangsters organized crime" etc.

signatur
12
Skriv svar