Test - hur är det att köra stridsvagn?
Var Tornmekaniker på gamla 122 Leoparden i P4 Skövde när jag gjorde lumpen....fick även provköra en gång när vi hade monterat ihop dom efter 5 månaders renovering/utbildning. Fick aldrig provskjuta dock... men det var riktigt ball å sitta i tornet som skytt. Att se hur gyrot funkar är en ren fröjd. Är nog en hel del som har förbättrats ändå sedan dess (94-95).
Hade kunnat tänka mig att betala en större summa för att provköra den (eller ännu hellre någon gammal ww2 stridsvagn)
Far till Ryssland där kan du utan problem få köra lite mot betalning.
I Ryssland får du åka 30 minuter MIG för c:a 100k. Kan väl vara skoj va?
edit: 150k menar jag
Exakt vad är poängen med att köra ett stridsvagn?
Dom är konstrukterade för att skräcka och ta liv ..
Tja, varför spelar man våldsamma datorspel som går ut på att döda? Antagligen för att det är en spännande/rolig sak man kan göra utan att nån kommer till skada. Samma sak gäller stridsvagnen.
Hmm en sådant hade suttit fint hemma i garaget, hade varit bra i vinter när vädret var som värst. Driftkostnaderna hade nog varit jäkliga dock (55 mil på 1200 liter :S). För att inte snacka om att försöka fickparkera "VAR det där din bil"
How can we win when fools can be kings?
Jag har aldrig åkt eller kört en stridsvargn, men däremot fick jag köra runt i våra fina "pebba" (PBV 302), vilket klassas som ett stridsfordon, eftersom det kan även transportera soldater.
Jag tillhörde inte vagnbesätting (Spaningsgruppchef på P7 Revingehed), men fick köra en stund under nån övning i Skövde i nån skog typ 10mil från alla andra. Vi var ju spanare, så höll ju oss alltid för oss själva, och ni närheten av fienden, så det var sällan befäl som höll koll på oss.
Jag var på P18 Gotland (ja, jag har hört dom flesta rosa skämten redan) som radiolänkman och bandvagnsförare och körde små sockerbitar (bv206/2068 ) vilket var enormt kul, men kan tänka mig att strf90 och strv122 är grymt mycke roligare
Vintern 2003-2004 då jag gjorde lumpen var också första året Gotland inte salta på vägarna, vilket banade väg för dm tjockt is vid korsningar, och ja.. grymt kul att sladda på isen med gummilarvfötterna