Crytek: "Singleplayer måste utvecklas"
Av det lilla man hört så tycker jag framförallt Watch Dogs och delvis Destiny verkar vara på rätt spår då det kommer till att blanda SP med online-interaktion med andra spelare! Däremot att tvingas vara uppkopplad är retarderat och passar sig inte förräns om typ 20-30 år som minst, då snabba uppkopplingar är långt från nog utbrett för att kunna vara ett krav.
Där PC-spelare finns, finns också uppkopplingen som krävs för att vara online. Allt annat är skitsnack.
detta kommer ju bara främja priatkopiering. om man måste cracka sitt köpta spel för att lira offline
Jo, känns ju lite onödigt att köpa ett singleplayer spel som ändå måste crackas. Då kan man lika väl ladda ned det och spara ett par kronor.
Lite synd då jag hellre stödjer utvecklarna.
Jag hade inte haft något emot om singleplayer-spel kunde ha fler random-element. Tänk vad roligare ett skräckspel hade kunnat vara om man inte alltid vet vad det är för sorts monster som gömmer sig bakom hörnet etc
Men det är väl ändå inget man behöver internet för?
Annars tänker jag att streama videos och sånt på ett enkelt vis vore kul, men inget som ska tvingas på en.
Jag har egentligen ingenting emot att vara uppkopplad medans jag spelar singelplayer, mera sakerna som det för med sig. Som tex sparfiler online... hur många gånger har man inte satt sig vid xboxen eller ps3 och deras tjänster varit nere och just i det spelet så har man sparat på deras cloud tjänst... jaha, bara att stänga av och gå och lägga sig! Klustrade servrar?
Offline singleplayer kan absolut vara kvar, men som flera andra skriver så är coop något det borde göras mer av. De flesta uppskattar coop då man får en kampanj, och spela med kompisarna.
Inget spelläge ger mig lika mycket underhållning som coop gör.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
Tycker det här bara låter som ett försök att kräva uppkoppling för kopieringsskydd, lite tidigt.. som någon tidigare sa, 20-30 år så kanske det är fullt möjligt.
Ett spel som är otroligt duktigt på att fungera med kombineringen av singel/multiplayer är ju Dark Souls, där tillför ju uppkoppling både med spänningen av att bli invaderad samt att kunna få hjälp av andra Ganska episkt känsla imho.
Sen att det inte implementerats ett p2p system tror jag var en tabbe :/ Spelet hade haft en betydligt längre livslängd om två spelare i coop kunde bestämma sig för att ta sig ann spelet precis som det är när man kör solo
Suck...
Utvecklare och "branschfolk" har förutspått single player-spelens död lika länge som PCn som plattform. Hur många gånger ska de behöva motbevisas? Jag har hört samma tomma gapande i ett par års tid men kolla på vilka spel som släpps under 2013.
http://en.wikipedia.org/wiki/2013_in_video_gaming
Förutom Shootmania, Star Craft 2-expansionen, Command & Conquer, Sim City och Dust 514 så är det väldigt tunt med MP-fokuserade spel. Däremot ser jag fler SP-fokuserade coola spel än jag kan räkna till.
Tror tyvärr mer på det som Cevat Yerli säger, men planerar däremot att alltid vara uppkopplad så själv har jag inget emot det över huvud taget ;P Det är bara att hoppa på bandvagnen istället för att sitta här i kommentarerna o gnälla. Tror också att det hade släppts mycket färre spel till PC om inte DMR hade funnits pga Pirater etc.
Antagligen inte många som kommer hålla med mig men detta är iaf min åsikt
CD Project Red, GoG, Kickstarter och HIB bevisar att du och de som delar din åsikt har fel. Det går alldeles utmärkt att göra spel som folk är beredda att betala för även om spelen inte har DRM trots att folk laddar ner.
DRM handlar främst om kontroll, att det enbart skulle bero på piratkopiering är bara för att ha något att skylla på. Ska vi gå efter faktiska kostnader som däremot verkligen innebär stora förluster för den här industrin så kan vi ju titta på de som säljer spel begagnat, bra mycket värre än de som laddar ner då detta innebär en verklig förlust (personen som köper begagnat lär knappast köpa samma spel nytt).
OT:
Jag gillar inte alls det som sker med spelen nu, att man ska behöva vara konstant uppkopplad och att varje spel ska erbjuda någon form av socialt samspel. SimCity verkar mer bli ett The Sims och liknar i mitt tycke mer ett FB spel än några andra spel i serien.
säg det här till CDProject i Polen som kör helt utan DRM och klarar sig utan problem.
på tal om dom, Cyberpunk 2077, MmmMMmm
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT
"Connected/Online Single player" gillar jag, om man pratar om att höjja upplevelsen och skapa dynamik. T.ex. tänk dig ett föremål i Dark Souls som du kan placera i spelvärlden. I någons annan (slumpmässigt vald) spelvärld kommer nu ett monster spawnas på detta ställe. Det är något som kan skapa utmanande dynamik utan att göra det till ett multiplayer spel, det är fortfarande AI dom andra får slåss mot.
Tänk dig att få en quest att dräpa din bästa vän IRL i ett rollspel, en exakt kopia av hans avatar (fortfarande AI styrd dock) pga något brott han begått i sin spelvärld. Sådana saker skulle jag gilla skarpt att få i mina singleplayer spel, däremot pratar vi bara om "online single player" i syftet DRM så skippa det, dessutom bör spelen fortfarande ha funktionalitet att kunna spelas helt offline, online delen ska vara ett alternativ.
Jag ser snarare tvärtom på det hela - jag spelar mindre och mindre MP och online då det är svårt att hinna anpassa sig till andras tidsscheman och dyl. Fok online är ju som de är och om man råkar hitta en server som är trevlig vill man komma tillbaka men de flesta ställen är faktiskt rätt trista. N00b gnäll och fjortis språk eller överspända digitalahjältar som har hävdelsebehov eller folk som är så dåliga förlorare de anklagar alla för att fuska så fort det går dåligt för dem.
Att ha online läge borde inte göra att SP offline vore omöjligt - det är dålig utveckling. Internet är mer och mer känsligt nu för tiden. Då så många kör trådlöst tar mobilmasterna slut fort om strömmen går. Vi hade detta under januari - strömmen försvann och mobilmasternas batterier dog ut med,. Inget mobilt eller online.
Då är du körd och frågan är om du då är så beroende av att vara online så är du än mer körd. Valfrihet borde vara mer stilen att gå efter. Låt de som vill ah social gaming ha det och de som vill slippa får slippa.
A badly drawn wolf
Vill gärna se hur poppis det blir när deras internet anslutning är borta tex pga avgrävd kabel eller liknande.
Offline Singleplayer tycker jag ska finnas pga av denna och andra anledningar.
Håller helt med. Enspelarläget skall få avnjutas offline.
Detta ska vara självklart.