Secret of Mana
Ibland är begränsningar en skapares största tillgång. Ju fler hinder som måste övervinnas för att berätta en historia, desto mer kreativ måste utvecklaren vara. Detta har varit en direkt bidragande faktor till några av de mest ikoniska designvalen i spelhistorien, så som Silent Hills dimmiga gator och Marios rundlagda kroppshydda.
#final-fantasy-xiii, #secret-of-mana, #final-fantasy-vi, #chrono-trigger
Secret of mana mitt absoluta favvospel från snes tiden.
Spelade genom spelet med en kompis vi lirade nog varje dag
Snälla gör Chrono Trigger också!
Elfte mars 2015 kommer mitt 6000 ord långa epos om varför Chrono Trigger är bäst i världen.
det är ju skandal att uppföljaren aldrig har blivit officiellt översatt och släppt utanför japan! sitter förövrigt och spelar både den (som finns översatt av fans) och föregångaren på game boy som fick heta final fantasy mystic quest/adventure här i väst på emulator just nu. sjukt bra spel båda två! ..varför har square grävt ner denna serie i backen som var så bra?! legend of mana på PS sög ju dock, helt fel inriktning där.
Ett av de bästa SNES-spelen någonsin utan att tveka.
Spelade det både solo och med multitap. Sinnessjukt dyrt på den tiden men det var ju så kul. Egentligen det enda spel jag tycker var värt multitap ö.h.t, som jag kan komma på, men det var väl för att mitt intresse för sportspel låg på 0 eller så.
För att utveckla litet, jag tycker det har det bästa stridssystemet (jämte chrono trigger) av alla spel som släpptes av Square - deras spel fungerar så mycket bättre utan så övertydliga/repetitiva random encounters. Jag önskar att alla FF-spel tex använde något liknande, det skulle varit gudomligt, i mitt tycke. Just för att de simpla systemen som använts i spelserien tillåter en... ja, för att dra en parallell, det var som att spela ett riktigt rpg som kändes litet som Golden Axe eller åt det hållet. På den tiden var inte det precis vanligt.
Har det gått 20 år? Det var som om jag spelade det igår.
Åhh vilka minnen man har från detta spelet. Hade inga för väntningar även om jag hade spelat Final Fantasy 5 innan Secret of Mana så var det ändå två helt skilda spel. Men vad man fick uppleva och inte bara ensam utan i två goda vänners lag var fantastiskt. Jovisst hade man spelat tillsammans i andra spel eller turats om men jag hade aldrig varit med om att man kunde få dela en så fin saga tillsammans med vänner på det här sättet. Det var magi på högsta nivå för mig.
Bara att få flyga en drake eller bli iväg sänd av en kanon som transport medel var för sinnena på den tiden något man inte hade varit med om innan. Eller att levla upp sina vapen för nya attacker eller starkare magier. Inte att glömma den underbara musiken eller dom svåra boss striderna. Den sista bossen tog mig och mina två vänner en hel dag att klå. Det var underbart
Än idag efter så många år så lyser Seiken Densetsu 3 fortfarande med sin frånvaro. Det är tur att det finns något som heter Emulator. Det var vad man kunde kalla en helt underbar uppföljare. Isället fick vi nöja oss med secret of evermore som plåster på såren, det spelet var en förolämpning mot vad vi kunde ha fått.
Hur som helst en bra skriven artikel på ett helt underbart spel som får mitt nostalgiska hjärta att slå fortare.
Snälla gör Chrono Trigger också!
Chrono Trigger släpptes ju dock först i Sverige (och Europa) i början av 2009 när det kom till DS, så det är ju inte speciellt "retro".
Och Final Fantasy VI släpptes ju inte Europa förrän i början av 2002.
Haha så ingenting som inte släppts i europa får kallas retro, trots att det släpptes första gången 1995. Nästan 20 år sen? Bra tänkt där.
Snälla gör Chrono Trigger också!
Chrono Trigger släpptes ju dock först i Sverige (och Europa) i början av 2009 när det kom till DS, så det är ju inte speciellt "retro".
Och Final Fantasy VI släpptes ju inte Europa förrän i början av 2002.
Haha så ingenting som inte släppts i europa får kallas retro, trots att det släpptes första gången 1995. Nästan 20 år sen? Bra tänkt där.
Inte riktigt så jag menade, nej.
Men retrospel innehåller ett visst nostalgivärde, men nostalgivärdet här är väldigt lågt för Chrono Trigger är bara 4 år gammalt för oss i Europa. Det blir inte mycket till tillbakablick då, jämfört med denna ~20 åriga tillbakablick av Secret of Mana.
Nåja, bortsett från dom som piratkopierat spelet och kört det via emulator eller Super Wild Card innan det släpptes här till DS.
Snälla gör Chrono Trigger också!
Chrono Trigger släpptes ju dock först i Sverige (och Europa) i början av 2009 när det kom till DS, så det är ju inte speciellt "retro".
Och Final Fantasy VI släpptes ju inte Europa förrän i början av 2002.
Haha så ingenting som inte släppts i europa får kallas retro, trots att det släpptes första gången 1995. Nästan 20 år sen? Bra tänkt där.
Inte riktigt så jag menade, nej.
Men retrospel innehåller ett visst nostalgivärde, men nostalgivärdet här är väldigt lågt för Chrono Trigger är bara 4 år gammalt för oss i Europa. Det blir inte mycket till tillbakablick då, jämfört med denna ~20 åriga tillbakablick av Secret of Mana.
Nåja, bortsett från dom som piratkopierat spelet och kört det via emulator eller Super Wild Card innan det släpptes här till DS.
Kan inte hålla med där personligen. Även om det kom runt 1995 men aldrig släpptes i Europa så var det en del av oss som direkt importerade från USA för att många underbara rpg inte kom till Europa. Jag kan inte prata för andra men för mig har Chrono Trigger ett väldigt stort nostalgivärde för att jag spelade det då.
Snälla gör Chrono Trigger också!
Chrono Trigger släpptes ju dock först i Sverige (och Europa) i början av 2009 när det kom till DS, så det är ju inte speciellt "retro".
Och Final Fantasy VI släpptes ju inte Europa förrän i början av 2002.
Haha så ingenting som inte släppts i europa får kallas retro, trots att det släpptes första gången 1995. Nästan 20 år sen? Bra tänkt där.
Inte riktigt så jag menade, nej.
Men retrospel innehåller ett visst nostalgivärde, men nostalgivärdet här är väldigt lågt för Chrono Trigger är bara 4 år gammalt för oss i Europa. Det blir inte mycket till tillbakablick då, jämfört med denna ~20 åriga tillbakablick av Secret of Mana.
Nåja, bortsett från dom som piratkopierat spelet och kört det via emulator eller Super Wild Card innan det släpptes här till DS.
Jag köpte ett amerikanskt exemplar 1997 i en spelaffär i Stockholm och spelade det med en converter. Jag har numret av Super Power där spelet recenserades. Detta var över 15 år sen. Lägg ner nu. Kan inte CT kallas retro så kan knappt något det från 90-talet.