Hotline Miami 2-skaparna diskuterar våldtäktsscen

Robot
Hotline Miami 2-skaparna diskuterar våldtäktsscen

Dennaton Games ger en förklaring till den kontroversiella inledningen av Hotline Miami 2.

#hotline-maimi


Medlem
Hotline Miami 2-skaparna diskuterar våldtäktsscen

Det jag får ut av den här artikeln är att det inte är ett glorifierande av det eller ens någon som gör lätt av ämnet, i vilket fall som helst så borde sådana här problem lösas med varningar på sidan man köper spelet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

gud ja, våldtäkter är bra mycket värre än massmord.

Medlem

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Farligt med pixlar!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.

Att massmord är vardag i spel är det nog alldeles för sent att göra någonting åt, tyvärr. Men vi kan fortfarande reagera och protestera innan våldtäkter blir en återkommande "feature".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.

Jag spekulerar fritt, men det kan ju också vara så att de som faktiskt har varit med om krig också reagerar starkt på krigsspel men sällan har en röst i sammanhanget.

Jag tror inte på att spel existerar i ett vakuum där känslor inte existerar, snarare tvärtom. Interaktiv underhållning har ju en möjlighet att framkalla känslor på helt andra sätt än andra kulturformer. Som Wedin själv är inne på har scenen ett syfte som kanske kanske inte kommunicerades på bästa sätt, särskilt inte i ett kort demo.

Ibland känns det som att vi är så snabba på att försvara spel med näbbar och klor utan att faktiskt ta ett steg tillbaka och diskutera kritiken. Det är självklart svårt om kritikerna själva inte är redo se på saken ur olika vinklar.

Att se saker i sin kontext är viktigt. Jag tänker på en scen i The Road (boken) där det blir uppenbart att någon har ätit ett nyfött barn. Groteskt ur sitt sammanhang men i boken porträtteras handlingen det ultimata nederlaget för mänskligheten, hur svält och misär driver folk till det yttersta.


signatur
Medlem

kudos till dom

Medlem

Jag tycker att det borde vara helt ok att ha med våldtäkt i spel. Jag hör väldigt sällan någon klaga på att det finns filmer där ämnet tas upp. Varför ska spel ha speciella regler på vad som är ok eller inte? Spel är inte bara till för barn längre, och jag tycker att spelskapare ska ha fritt fram att göra spel om vilket ämne dem än vill (inom rimliga gränser, precis som filmer), och om man inte tycker om det så kan man låta bli att spela spelet, precis som med filmer.

Medlem

Konstigt hur förstorat sådant som detta kan bli. Skulle aldrig hända i filmens värld.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

gud ja, våldtäkter är bra mycket värre än massmord.

"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik". Kanske lite åt det hållet.

Sen är det väl så att man är van vid död i spel men inte våldtäkter. Inte för att man ska bli van vid det, jag menar bara att det sticker ut mer då. Är det en del av handlingen så är det kanske ok, men våldtäkt bara för effektens skull känns fel.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Redaktör

Givevis finns gränser för vad som är okej att ha med och inte, och generellt får våldtäkt sägas vara att gå för långt. Men rent generellt tycker jag sammanhanget avgör. Om handlingen motiveras i storyn kan den funka även om den är i grövsta laget. Och tvärtom, milt våld eller nakenhet eller vad det nu är kan kännas helt malplacerat ibland.


signatur
Redaktör
Skrivet av ubn87:

Konstigt hur förstorat sådant som detta kan bli. Skulle aldrig hända i filmens värld.

Om inte jag minns fel debatterades våldtäktscenen i filmen Anklagad rätt flitigt. Visserligen 25 år sen, fast videovåldsdebatten rasade ju för fullt då. Lite som spelvåldsdebatten i dag.


signatur
Medlem

mhhhhhhmmmmmmmmmmmm supra

Medlem

Jävla fuckers varför skall spel diskrimineras? I annat media är sådana här saker helt ok att visa.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

gud ja, våldtäkter är bra mycket värre än massmord.

Hur många massmord sker i Sverige varje dag? Hur många våldtäkter sker varje dag? Anledningen till att det är "värre" är att det sker oftar och många har antingen varit med om det, eller känner någon som har varit med om det, därför är det fler som reagerar.

Å andra sidan, det sker sådana saker i böcker och filmer men ingen reagerar på det.

Kanske har det med "datorspel är värre"-mentaliteten(?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av ubn87:

Konstigt hur förstorat sådant som detta kan bli. Skulle aldrig hända i filmens värld.

Om inte jag minns fel debatterades våldtäktscenen i filmen Anklagad rätt flitigt. Visserligen 25 år sen, fast videovåldsdebatten rasade ju för fullt då. Lite som spelvåldsdebatten i dag.

Jo, precis.

När kassettbanden kom var det amerikansk skräpmusik som var dåligt. När VHS kom så var det actionfilmerna som "förstörde dagens ungdom" och när TV- och datorspelen kom så blev det de nya hotet mot barnens söta små känsliga hjärnor.

Vi som är födda på 70- och 80-talet måste blivit riktigt jäkla förstörda, eftersom vi har växt upp med samtliga ovanstående. Ett under att vi inte är ett gäng mördare och våltäktsmän allesammans...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av ubn87:

Konstigt hur förstorat sådant som detta kan bli. Skulle aldrig hända i filmens värld.

Om inte jag minns fel debatterades våldtäktscenen i filmen Anklagad rätt flitigt. Visserligen 25 år sen, fast videovåldsdebatten rasade ju för fullt då. Lite som spelvåldsdebatten i dag.

Jo, precis.

När kassettbanden kom var det amerikansk skräpmusik som var dåligt. När VHS kom så var det actionfilmerna som "förstörde dagens ungdom" och när TV- och datorspelen kom så blev det de nya hotet mot barnens söta små känsliga hjärnor.

Vi som är födda på 70- och 80-talet måste blivit riktigt jäkla förstörda, eftersom vi har växt upp med samtliga ovanstående. Ett under att vi inte är ett gäng mördare och våltäktsmän allesammans...

Ja du ser - vi sitter ju och spelar våldsspel varje dag. Måste vara videons fel. Som är tevens fel. Som är radions fel. Som är tidningarnas fel. Som är den stora tillgången till böcker till den breda massans fel. Allt är Gutenbergs fel. Jävla Gutenberg!


signatur
Medlem

Fjanteri


signatur

Game long and prosper

Medlem

Som någon redan sagt så kan jag tycka det helt beror på vilket sätt det scenen framstår. Jag kanske hade kunnat acceptera en "mild" våldtäktsscen om de fått den att framstå som förfärlig, om målet med scenen är att få en att känna en känsla av chock och sympati för den drabbade och om det är en drivande kraft i spelets story.

Men skapar man sådana scener. "Bara för att" och på ett nonchalant och oseriöst sätt hade jag aldrig accepterat det.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Inaktiv
Skrivet av tavener:

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Kanske pga killar ej brukar bli våldtagna? I alla fall så har de ju fått uppmärksamhet för sitt spel.

Redaktör
Skrivet av tavener:

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Den scenen är ett utmärkt exempel på en rå, obehaglig handling som åtminstone jag aldrig skulle klaga på eftersom den motiveras så väl i handlingen.

Säker att det inte blev debatt kring den?


signatur
Skribent
Skrivet av Grimley:
Skrivet av tavener:

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Kanske pga killar ej brukar bli våldtagna? I alla fall så har de ju fått uppmärksamhet för sitt spel.

Jag tror machokulturen gör att det finns ett stort mörkertal. Om jag skulle berätta att en tjej tafsade mig på snoppen, då hade svaret säkert blivit: "Var hon snygg?". Vi killar ska vara starka och beskyddande, inte vara offer.

Personligen tar jag jävligt illa vid mig av våldtäkt som brott. Är inte säker på att jag vill se det i ett spel. Samtidigt är kontexten allt och det är bara att applådera Dennaton för att de ser problemet.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Varför försöker de kritisera spelvåld utan att väcka kontroverser? Det är ju sådant som fångar folks ögon och får dem att diskutera det hela.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Grimley:
Skrivet av tavener:

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Kanske pga killar ej brukar bli våldtagna? I alla fall så har de ju fått uppmärksamhet för sitt spel.

Händer oftare än va du vill medge. Det är ett uråldrigt sätt för män att visa vem som bestämmer och används fortfarande i det syftet i den "undre världen".

Inaktiv
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av tavener:

Ingen brydde sig när gubben i Deliverance blev våldtagen. Plus att han fick skrika som en gris.

Kanske pga killar ej brukar bli våldtagna? I alla fall så har de ju fått uppmärksamhet för sitt spel.

Händer oftare än va du vill medge. Det är ett uråldrigt sätt för män att visa vem som bestämmer och används fortfarande i det syftet i den "undre världen".

Medlem

Sätts det bara trigger warnings före så är våldtäkt ett tema spel definitivt ska kunna ta upp. Det osmidiga här verkar vara att de INTE gav eventuella offer en chans att sticka från demovisningen utan lät det komma som en chock, och det är faktiskt inte okej.

Och ja, det är en jävligt stor skillnad mellan att se spelvåld i form av massmord och spelvåld i form av våldtäkt -- exempelvis så är det första någonting oerhört abstrakt för oss i lilla Sverige där ingen har automatvapen och begår skolskjutningar och så vidare. Våldtäkt händer hela tiden. Offerna till våldtäkt finns överallt.

Jag säger, som sagt, inte att man inte kan behandla båda ämnena i spelformatet, jag säger bara att varningar på förhand är minst sagt lämpliga för att säga till att våldtäktsoffer inte tvingas återuppleva deras livs värsta händelse på grund av ett spel på grund av otydlig kommunikation.

Inaktiv

Blev något fel där pga mobil. Självklart händer det även i den "undre världen" också. Inget jag tänkte på när jag skrev inlägget. Dock är det väl vanligare för kvinnor att bli våldtagna? Eller är det 50/50 där?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha ja det är verkligen roligt sånt här.
Ingen reagerar på att det dödas hej vilt och blod i mängder.

Känner du någon som känner någon som någonsin sett det du beskriver, att "det [har] dödats hej vilt och blod i mängder"? Är detta någonting mer än bara något abstrakt för dig? Isåfall kan jag förstå jämförelsen, annars inte. Du förnekade just att det finns våldtäktsoffer överallt hela tiden, och att dessa spelar spel, och det är jävligt smaklöst av dig.

12
Skriv svar