#Hotline Maimi försökte kritisera spelvåld genom det att använda det ganska trubbiga verktyget mer spelvåld och när uppföljaren visades på spelmässan Pax i Seattle uppstod en ny kontrovers. Spelet inleds med vad många tolkade som upptakten till en våldtäkt, vilket folk har reagerat starkt på. Dennis Wedin försöker förklara deras intentioner för Rock Paper Shotgun.

Vi är ledsna för att några personer blev så påverkade av den, kanske hade de själva varit med om något liknande. De har kanske varit med om något hemskt och blir påminda av spelet. Det var inte vår avsikt alls. Vi la inte till den scenen bara för att vara kontroversiella. Det finns en mening mellan dessa två karaktärer, mer än bara den scenen. Vi tog bort den ur demot och kommer att arbeta med den. Se om vi kan fixa den. Du får en helhetsbild när du spelar hela spelet, vilket såklart försvann i demot.

Wedin menar också att den var tänkt som kritik mot vad många sa om det första spelet, att våldet bara fanns där för att vara kontroversiellt, men vill samtidigt framhäva att han respekterar människors reaktioner.

Det så de känner. Vår scen fick dem att känna så, vi måste därför fundera på varför och om det finns något vi kan göra bättre. Jag tycker inte det är rätt att säga "Du har fel, du ser på det på fel sätt". Det är inte rätt väg.