Se en timme gameplay från Pillars of Eternity
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Tycker inte det spelar någon roll dock... XP/Kill eller enbart XP från att klara av uppdrag, vad blir skillnaden i slutändan? Att folk som vill grinda xp inte kan göra det?
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Jag tycker faktiskt det verkar vara en bra modell, ibland om man kör på högre svårighetsgrad, blir man nästan tvingad att döda så mycket som möjligt. För att min maxa.
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Tycker inte det spelar någon roll dock... XP/Kill eller enbart XP från att klara av uppdrag, vad blir skillnaden i slutändan? Att folk som vill grinda xp inte kan göra det?
Jag tycker personligen att det är ett väldigt dåligt val. Det är ju trots allt ett rollspel därför tycker jag att det ska finnas valmöjligheter. Jag är en som gillar att leva mig in i rollspelet och se min karaktär bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande.
Istället tar man bort valmöjligheterna och tvingas spela med en karaktär som endast blir bättre av att utföra uppdrag. Det tar bort allt ur rollspelet. Din karaktär borde få erfarenhet när han lyckas döda fiender, speciellt svåra fiender(t.ex drakar och high level mages <-- tänker på bg2).
Men detta är min åsikt. Blir nog att hoppa över detta spel
Varför i hela helvete slänger ni in en länk till viden, i stället för att slänga upp videon på eran sajt? Hade jag velat se videon på Twitch, så hade jag väl inte ens gått in på FZ.se. Jag kommer in på FZ.se för att jag väljer det. Jag ska inte behöva gå in på flera sajter/appar för att se en video. Skärpning! Lägg nu in videon så jag kan se den.
Jag tycker personligen att det är ett väldigt dåligt val. Det är ju trots allt ett rollspel därför tycker jag att det ska finnas valmöjligheter. Jag är en som gillar att leva mig in i rollspelet och se min karaktär bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande.
Istället tar man bort valmöjligheterna och tvingas spela med en karaktär som endast blir bättre av att utföra uppdrag. Det tar bort allt ur rollspelet. Din karaktär borde få erfarenhet när han lyckas döda fiender, speciellt svåra fiender(t.ex drakar och high level mages <-- tänker på bg2).
Men detta är min åsikt. Blir nog att hoppa över detta spel
Uppdrag är det enda sättet att spela sig igenom dessa spel, det är det enda olika karaktärer har gemensamt, i baldurs gate 2 så hade du inte kommit en centimeter om du försökt undvika objectives.
uppdrag behöver inte vara utropstecken ovanför en npc, det handlar om din progression i spelet, det handlar om att inte förenkla allt i ett rpg till dödande.
Döda draken, prata med draken, sno från draken, tänk lite utanför lådan. Olika sätt att få din berättelse att gå fram, olika sätt att förbättra din karaktär.
Just du blir drakdödaren för att du förbättrat din karaktär åt det hållet, du kommer inte smyga runt, du kommer inte sno saker, du kommer inte använda magi.
Du kommer inte få XP för att du dödade draken, du kommer få xp för att du gjorde något som i ditt fall involverade dödandet av en drake.
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Då blir ju resultatet ändå detsamma, eller hur?
Onanivärdigt.
Jag tycker personligen att det är ett väldigt dåligt val. Det är ju trots allt ett rollspel därför tycker jag att det ska finnas valmöjligheter. Jag är en som gillar att leva mig in i rollspelet och se min karaktär bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande.
Istället tar man bort valmöjligheterna och tvingas spela med en karaktär som endast blir bättre av att utföra uppdrag. Det tar bort allt ur rollspelet. Din karaktär borde få erfarenhet när han lyckas döda fiender, speciellt svåra fiender(t.ex drakar och high level mages <-- tänker på bg2).
Men detta är min åsikt. Blir nog att hoppa över detta spel
Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu, men det är ju just valmöjligheter man premierar genom att köra på modellen man valt i PoE. Dvs, att du inte ska indirekt straffas för att du inte vill grinda xp á la MMO. Angående svåra fiender så ökas ju belöningen om det är svåra uppdrag. Slår du ihjäl en drake kommer ju det leda till mer xp än om du slår ihjäl en bonde. Skillnaden är att du nu kan komma med alternativa lösningar än strid för att komma förbi draken, och du blir inte straffad för det utan får samma belöning oavsett hur du väljer att gestalta din karaktär, istället för att Grinder McPro per automagi blir den mest lyckade karaktären i varje genomspelning.
Det är rollspel för mig.
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Tycker inte det spelar någon roll dock... XP/Kill eller enbart XP från att klara av uppdrag, vad blir skillnaden i slutändan? Att folk som vill grinda xp inte kan göra det?
Jag tycker personligen att det är ett väldigt dåligt val. Det är ju trots allt ett rollspel därför tycker jag att det ska finnas valmöjligheter. Jag är en som gillar att leva mig in i rollspelet och se min karaktär bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande.
Istället tar man bort valmöjligheterna och tvingas spela med en karaktär som endast blir bättre av att utföra uppdrag. Det tar bort allt ur rollspelet. Din karaktär borde få erfarenhet när han lyckas döda fiender, speciellt svåra fiender(t.ex drakar och high level mages <-- tänker på bg2).
Men detta är min åsikt. Blir nog att hoppa över detta spel
Jag tycker du tänker helt fel. Du skriver själv "bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande". Det kan du fortfarande göra. Skillnaden är att du får experience när du slutför uppdraget. Striderna var bara ett hinder på vägen mot målet och om striderna görs rätt så kan det vara nöjet av att strida som gör att du slåss istället för meningslös XP-grinding. Om du hittar en dungeon kan du naturligtvis belönas i slutändan genom att hitta loot och quests om du tar dig genom alla fiender. Så belöningar kan vara annat än XP. Och om du vill göra ett försök att spela med bara tjuvar så kan du smyga dig genom en svår dungeon och inte döda någon, utan att förlora på det i slutändan. Det gör det till ett riktigt rollspel, eftersom en våldsam approach inte belönas mer än en annan.
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Dåligt argument. Bara ge en experience bonus till dom som använder mer diplomatiska val eller nått.
Tycker inte det spelar någon roll dock... XP/Kill eller enbart XP från att klara av uppdrag, vad blir skillnaden i slutändan? Att folk som vill grinda xp inte kan göra det?
Jag tycker personligen att det är ett väldigt dåligt val. Det är ju trots allt ett rollspel därför tycker jag att det ska finnas valmöjligheter. Jag är en som gillar att leva mig in i rollspelet och se min karaktär bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande.
Istället tar man bort valmöjligheterna och tvingas spela med en karaktär som endast blir bättre av att utföra uppdrag. Det tar bort allt ur rollspelet. Din karaktär borde få erfarenhet när han lyckas döda fiender, speciellt svåra fiender(t.ex drakar och high level mages <-- tänker på bg2).
Men detta är min åsikt. Blir nog att hoppa över detta spel
Jag tycker du tänker helt fel. Du skriver själv "bli bättre och bättre genom erfarenhet av att döda fiender och utföra svåra uppdrag i dungeons eller liknande". Det kan du fortfarande göra. Skillnaden är att du får experience när du slutför uppdraget. Striderna var bara ett hinder på vägen mot målet och om striderna görs rätt så kan det vara nöjet av att strida som gör att du slåss istället för meningslös XP-grinding. Om du hittar en dungeon kan du naturligtvis belönas i slutändan genom att hitta loot och quests om du tar dig genom alla fiender. Så belöningar kan vara annat än XP. Och om du vill göra ett försök att spela med bara tjuvar så kan du smyga dig genom en svår dungeon och inte döda någon, utan att förlora på det i slutändan. Det gör det till ett riktigt rollspel, eftersom en våldsam approach inte belönas mer än en annan.
jag tycker också det är dåligt att man inte får erfarenhet av att slåss. Klart man ska få erfarenhetspoäng av att slåss, på samma sätt ska man få erfarenhetspoäng när man smyger. Ta Morrowind tex. Där ökar ens färdighet med användandet av den. Det blir ändå att köpa PoE, älskar rollspel
Vad jag har förstått så får man inte XP när man dödar fiender utan endast när man klarar uppdrag. Vet inte hur sant det är men om det nu är så, varför har man valt denna modell?
Det är helt sant att de har valt den modellen. Utvecklarna pratade en del om det under Gamescom.
Det är i första hand för att du alltid ska få samma XP-belöning, oavsett hur du slutför ett uppdrag. Om du springer runt och dödar alla, förhandlar, eller smyger igenom ett område så ska du få lika mycket erfarenhet. Annars blir det ofta i rollspel att många tar den våldsamma vägen för att det ger XP både för att döda fienden och för slutförandet av questen. Nu har du inget att förlora om du låter honom leva.
Jag gillar't. Shadowrun Dragonfall gjorde samma sak och jag blev lite förbryllad över att jag inte fick mer karma av att gå loss på allt. Jag är den sortens spelare som inte är nöjd förrän jag kramat ur varenda droppe av content/xp från en bana vilket brukar leda mig till rätt linjärt beteende, som t.ex. att krypa över hela banan för att inte missa en enda fiende. Vad jag märkte efter ett tag dock var att jag dels la poäng i mer diplomatiska skills och att jag letade efter sätt att ta mig igenom banor Utan att de skulle leda till strid, vilket av nån anledning gjorde spelet betydligt roligare. Det är så ingrott i hjärnan att man ska ha xp av att spöa saker att det blir en omställning men det kan funka riktigt bra om de inte sabbar formulat med xp. Man förlorar inget på att avliva allt längs vägen men det lyckas snarare lägga till mer av att inte tvinga en nerför den vägen för att få ut mest av karaktären man spelar.
Anledningen att man får XP efter uppdrag kan ju oxå vara för att det är så det funkar i riktiga pen and paper RPGs.
Exakt. PoE är ett av få riktiga rollspel där du faktiskt kan rollspela din karaktär och belönas därefter och inte bara är låst till att grinda xp genom att döda allt du ser för att kunna min maxa en karaktär.
Jag personligen gillar modellen som de valt istället för det vanliga ganska tråkiga och hjärndöda xp-grindandet.