Live action-delarna av Quantum Break kräver internetuppkoppling

Robot
Live action-delarna av Quantum Break kräver internetuppkoppling
Medlem
Live action-delarna av Quantum Break kräver internetuppkoppling

Jag är verkligen skeptisk till denna idé att leverera story i TV-serie-format. Har man köpt ett spel vill man väl spela? Känns som de inte orkade göra ett spel där storyn levereras i spelet. Som i Half-Life. Jag hade hellre spelat båda sidor av spelet och hoppat mellan hjälten och antagonisten. Ungefär som i Witcher 3 när man spelade som Ciri då och då. Men, men... Vi får se. Jag kan ha fel.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Vaddå, det går att fixa för en Xbox med begränsat lagringsutrymme men inte till en obegränsad PC? Luktar som illa dolt DRM...


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

Vaddå, det går att fixa för en Xbox med begränsat lagringsutrymme men inte till en obegränsad PC? Luktar som illa dolt DRM...

Tänkte också på det! Haha! En annan sak... Undrar hur det kommer gå när alla som köpt spelet ska kolla på denna TV-serie samtidigt. Jag är tveksam att de optimerat för att 1+ miljon spelare ska streama TV-serien samtidigt. Åter igen: jag kan ha fel, men jag har sällan fel i dessa fall


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Bra då vet jag att jag inte ska köpa detta spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

Mobilt bredband med surftak? Visserligen inget problem i Finland, men nog i andra länder.
USA och speciellt Australien har väl väldigt dyrt Internet dessutom.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

Vet inte varför el skulle vara relevant i sammanhanget, tror inte någon här lider av vanföreställningen att de borde kunna spela spelet utan el-krav men du kan iaf inte jämföra Always Online-klagomål från tidigare med detta.
Normalt sett är det inga större problem att använda t.ex. mobilt bredband och skicka några KB data till en server då och då för att kolla att du har en legal kopia. Det här däremot rör sig om att streama högupplöst video i ett okänt antal MB eller t.o.m. GB. Tillräckligt mycket iaf för att inte rymmas på skiva (och tydligen alldeles för mycket för att min stackars PC ska klara av att spara ner det innan på sina två 2TB diskar).


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Paiden:
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

Vet inte varför el skulle vara relevant i sammanhanget, tror inte någon här lider av vanföreställningen att de borde kunna spela spelet utan el-krav men du kan iaf inte jämföra Always Online-klagomål från tidigare med detta.
Normalt sett är det inga större problem att använda t.ex. mobilt bredband och skicka några KB data till en server då och då för att kolla att du har en legal kopia. Det här däremot rör sig om att streama högupplöst video i ett okänt antal MB eller t.o.m. GB. Tillräckligt mycket iaf för att inte rymmas på skiva (och tydligen alldeles för mycket för att min stackars PC ska klara av att spara ner det innan på sina två 2TB diskar).

El-jämförelsen är relevant så till vida att en stabil internetuppkoppling i dagens läge är i det närmaste lika självklart som att man har eluttag hemma. Undantag finns så klart, men en försvinnande liten del av den tänkta målgruppen huserar nog i Lapplands ödemarker eller i den Kongolesiska regnskogen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Paiden:
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

Vet inte varför el skulle vara relevant i sammanhanget, tror inte någon här lider av vanföreställningen att de borde kunna spela spelet utan el-krav men du kan iaf inte jämföra Always Online-klagomål från tidigare med detta.
Normalt sett är det inga större problem att använda t.ex. mobilt bredband och skicka några KB data till en server då och då för att kolla att du har en legal kopia. Det här däremot rör sig om att streama högupplöst video i ett okänt antal MB eller t.o.m. GB. Tillräckligt mycket iaf för att inte rymmas på skiva (och tydligen alldeles för mycket för att min stackars PC ska klara av att spara ner det innan på sina två 2TB diskar).

El-jämförelsen är relevant så till vida att en stabil internetuppkoppling i dagens läge är i det närmaste lika självklart som att man har eluttag hemma. Undantag finns så klart, men en försvinnande liten del av den tänkta målgruppen huserar nog i Lapplands ödemarker eller i den Kongolesiska regnskogen.

USA är känt för att ha dåliga uppkopplingar, Australien likaså. Väldigt dyrt dessutom. De är nog inte glada över att behöva använda sin värdefulla surfmängd för det här.
Alla bor inte i länder som Sverige, Finland eller Sydkorea med bra uppkopplingar.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

k3m
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

tråkigt att behöva läsa såna här kommentarer. det är fortfarande inte okej med uppkopplingskrav. det finns fortfarande av olika anledningar en hel del som saknar höghastighetsnät. det är fakta, försök förstå!

Medlem

Streama video känns ganska vanligt idag. Förstår inte problemet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Streama video känns ganska vanligt idag. Förstår inte problemet.

Tyvarr ett jatteproblem har pa nya zealand dar obegransad surf mer eller mindre ar en lyxvara. Jag har "obegransad surf" hemma och det ar begransat till 200 gb/manad. (och kostar uppat 300 kr/manad.)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Så fort 'kräver internetuppkoppling' nämns i samma mening som spel så får folk psykbryt och sliter sig i håret och kastar stolen i väggen.

Det är en serie vi snackar om. Jag är säker att den släpps på blu-ray så alla som saknar internet kan njuta av ännu en B-serie. Eller så ber ni bara någon som har internet att ladda ner avsnitten åt er.

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Är internetuppkoppling verkligen en issue 2016? "Åh nej, min PC kräver elektricitet!"?

Däremot kan man ju tänka sig att det kan vara svårt att plocka upp spelet om några år om servrarna inte är igång längre, och det kan ju vara trist.

Förutom det problem du själv påpekar - att spelet får ett automatiskt bäst-före-datum - så finns det fler problem.

Jag bor i Stockholm och har fiber hemma, mitt internet går ned med jämna mellanrum. Det gjorde det även i min nuvarande frus lägenhet och i min förra lägenhet och i mitt föräldrahem. Efter att ha levt med ADSL, ringa upp-modem, fiber samt i perioder förlitat mig på mobilt bredband med 4 st olika ISPs så kan jag krasst konstatera att driftstörningar är något som faktiskt förekommer. Det behöver inte ske ofta eller vara så länge men problemen finns där.

Förutom problemen som berör konsumentens anslutning så kan även servrar gå ned eller drabbas av driftstörningar. Både Xbox Live och PSN har gått ned med jämna mellanrum och de har även blivit DDOSade ett antal gånger. Det var inte mer än några år sedan som varje större ny release på Steam innebar att det blev extremt segt att ladda ned spelen.

Alla dessa problem visar sammantaget på att internet är långt ifrån självklart - det är ett sårbart system och som dessutom leder till frågan: varför?
Varför ska företag som Microsuck införa den här sortens konstiga begränsningar? Varför ska de ens tillåtas göra det?

Jag vill inte bli rutinmässigt "leggad" av poliser trots att jag alltid har ID på mig och jag vill inte tvingas "checka in" online för att något fascistiskt företag vill kontrollera mig. Fuck that.

Medlem

helt sjukt hur dom har tänkt, varför inte låta oss bara ladda hem skiten digitalt i så fall direkt så det finns på våran HD när vi behöver dom.

Medlem

Jag ställer mig i skaran där jag anser att "always-online" är att skjuta sig själv i foten..

MEN i detta fallet köper jag deras val. Har man 40 olika alternativ som i sin tur kanske har 10 unika videos ( 40 x 10 videos) så blir det självklart en otroligt stor mängd utrymme som behövs.

Vad föredrar ni? En spelutvecklare som utövar sin artistiska frihet och gör spelet utan begränsningar, eller en spelutvecklare som låser sig själv och inte kommer på nya sätt att kunna göra ett spel bättre / mer dynamiskt?

Jag HATAR "always online" men i detta fallet så försvarar jag Remedys val.

Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag ställer mig i skaran där jag anser att "always-online" är att skjuta sig själv i foten..

MEN i detta fallet köper jag deras val. Har man 40 olika alternativ som i sin tur kanske har 10 unika videos ( 40 x 10 videos) så blir det självklart en otroligt stor mängd utrymme som behövs.

Vad föredrar ni? En spelutvecklare som utövar sin artistiska frihet och gör spelet utan begränsningar, eller en spelutvecklare som låser sig själv och inte kommer på nya sätt att kunna göra ett spel bättre / mer dynamiskt?

Jag HATAR "always online" men i detta fallet så försvarar jag Remedys val.

Tror de flesta här är på det klara med att det inte går att klämma in all video på skivan och att man istället behöver tanka ner det. Det som irriterar i det här fallet är det som nämns i citatet nedan:

Skrivet av FZ:

Spelar du Xbox One-versionen finns möjligheten att tanka ner avsnitten till hårddisken i förväg. Detta alternativ finns dock inte i pc-versionen.

Vilken anledning skulle kunna finnas till att man kan tanka ner allting på Xbox i förväg men inte på en PC? Varför ska PC'n behöva streama allting live men inte xboxen som rimligtvis borde vara den plattform som man valt att streama till med tanke på det oerhört begränsade utrymme systemet har, speciellt nu när vart och vartannat spel ska installeras på hårddisken, oavsett om det är digitalt nedladdat eller köpt på skiva.
Den enda anledning jag kan tänka mig är att man vill försöka jävlas med pirater, om de lyckas cracka spelet så ska de få problem iaf med streaming av video (vilket dom säkerligen löser iaf). Problemet är då att man återigen jävlas mest med sina kunder som faktiskt betalar för sig och kanske lider av t.ex. ostabil uppkoppling eller begränsad surfmängd.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Inte ens youtube kan strömma 1080p60 pålitligt, jag får buffer problem på var tredje video, och det är med banhof 100/100 fiber.

Hur fasiken skall remedy klara att strömma till alla pc spelare.

Eller ja, efter denna nyheten blev det säkert färre att strömma till.

Medlem

Kan förstå i vissa specialfall då inte spelet ryms alls, såsom ett sådant här spel där man har många olika versioner av något.

Att man inte kan ladda ned i förväg till PC är givetvis DRM.

1
Skriv svar