E3-demot för The Last of Us: Part 2 är "hårt styrt"

Robot
E3-demot för The Last of Us: Part 2 är "hårt styrt"

Vi har varit på pratstund med utvecklarna Naughty Dog.

#e3-2018, #naughty-dog, #the-last-of-us-part-2


Medlem

Inte förvånat över att det var ett hårt styrt demo, det gör väl alla (inte enbart) nuförtiden.
Men återigen förvånat (egentligen inte) över att releasen är 2019, vill (just det, jag vill, även om fel) minnas att det skulle vara i år. Nåväl, inget nytt på den fronten, så att säga.
Då kan jag lägga min hype på annat, typ RDR2.

Medlem

Det var faktiskt ganska uppenbart att det var ett hårt scriptat demo vi såg, även om man bara såg det en gång under presentationen. Det var lite för mycket som föll perfekt på plats, lite för mycket "perfect demonstration" så att säga. Men en del av det vi såg kommer säkert följa med till slutprodukten. Och om Naughty Dog lyckas kombinera en bra AI med en lagom del scripting så kan vi säkert få liknande scenarion i slutprodukten.

Medlem
Citat:

Mja, ja, jo, blir svaret efter att Naughty Dogs Richard Cambier skruvat på sig en stund. Sekvensen spelas visserligen live med en handkontroll, men fienderna och interaktionerna är hårt styrda för att demot ska rulla på som tänkt. Inget ska kunna störa flytet, inget oväntat ska hända. I praktiken handlar det alltså närmare om en realtidsrenderad sekvens än riktigt gameplay.

Varför envisas de med att undanhålla det som var sannolikt efter första visningen, och uppenbart efter andra? Ärligare hade varit att vara sanningsenlig och säga "det här är skriptat, men det är vad vi siktar på" från början. Nu blir det bara negativitet.

Relik 📜
Skrivet av Bennii:

Det var faktiskt ganska uppenbart att det var ett hårt scriptat demo vi såg, även om man bara såg det en gång under presentationen. Det var lite för mycket som föll perfekt på plats, lite för mycket "perfect demonstration" så att säga. Men en del av det vi såg kommer säkert följa med till slutprodukten. Och om Naughty Dog lyckas kombinera en bra AI med en lagom del scripting så kan vi säkert få liknande scenarion i slutprodukten.

Jo, det var uppenbart för många, men inte alla. Har sett en hel del kommentarer som pekar till demot för att visa hur dynamiskt och häftigt TLOU2 blir. Så kan det säkert vara, men inte alls säkert att alla typer av interaktioner faktiskt kommer med till färdiga spelet. Vi vet helt enkelt inte vad som var rent scriptat och vad som "bara" var tillrättalagt gameplay.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Med tanke på den nedre bilden så ser det ut som spelet antagligen blir förbjudet i Ryssland..

Vill jag se en film, så ser jag en film, men jag gillar den här realistiska tonen, men vill ändå att spelkänslan ska vara kvar. Svårt att förklara.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Leffe76 Inte bara Ryssland, Disney tyckte tydligen inte om det heller:

https://www.youtube.com/watch?v=_bjNSMRU1zI

(även om det antagligen var det extremt brutala våldet som egentligen orsaka det )

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Med tanke på den nedre bilden så ser det ut som spelet antagligen blir förbjudet i Ryssland..

Jag gillar Ryssland...:D

Medlem

"Mja, ja, jo."

Med andra ord "Hur skall jag ljuga om detta". Första spelet var extremt tråkigt ur ett gameplay-perspektiv och Naughty Dog har gång på gång visat att de inte klarar av att göra underhållande spelmekanik. Tror inte detta blir bättre. Ett Twitch-spel helt enkelt.

eld
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, det var uppenbart för många, men inte alla. Har sett en hel del kommentarer som pekar till demot för att visa hur dynamiskt och häftigt TLOU2 blir. Så kan det säkert vara, men inte alls säkert att alla typer av interaktioner faktiskt kommer med till färdiga spelet. Vi vet helt enkelt inte vad som var rent scriptat och vad som "bara" var tillrättalagt gameplay.

All gameplay-mekanik och system är riktiga: dodging med alla coola animationer vi ser, melee-strider, smygandet, skjutandet osv.

det som brukar vara scriptat är fienders positioner, när de ska röra på sig, när de ska skjuta.

Eller att personen ska kika under bilen precis vid rätt tillfälle, och att Ellie ska bli utdragen precis när de händer, men det är fortfarande saker som kommer kunna hända.

AI i form av hur de undersöker byggnader eller letar efter Ellie återstår ju att se, dynamiska system innebär att sånt både blir bra och dåligt, och eftersom fiender är scriptade i ett demo så är det ju svårt att se hur de faktiskt kommer fungera.

Medlem

Om någon blev förvånad över detta så kanske dags för ny styrka på glasögonen eller införskaffa glasögon.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Enligt ett par intervjuer med ND är då alla dessa system på plats. AI som faktiskt kommunicerar och tilltalar varandra med namn, dynamisk combat med manuell dodge, alla kontextuella animationer osv. Jag vill iaf hoppas att spelet kommer kännas så här när det väl släpps. Hade varit kul om de släppte samma demo på tre, fyra olika sätt bara för att bevisa att de talar sanning.
https://youtu.be/VumV3YO9c8o

Medlem

Ja allt föll ju på plats hela tiden vid gameplay så det förstod man ju att det var scriptat, inget spel har flutit på så bra för mig hehe. Men man får ju en förståelse för hur spelet kommer funka och se ut jag är extremt förväntansfull, första spelet är ju en fantastisk upplevelse.

Medlem

Kanske bättre att en speljournalist tar sig an att visa en demo snutt?
Blir ju verkligen bra och man får en känsla utav hur följsamt och smidigt allt är...eller?
Börjar vid 2:46
https://youtu.be/TKjpRJgYWiI


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@eld @powerbuoy som nämndes i andra tråden så blev AI'n för TLoU1 release inte alls som det visades i demot på E3 2012:

https://www.youtube.com/watch?v=BF0EaH73ee4

Reddit AMA'n med deras lead AI utvecklare som säger att AI'n kommer bli _bättre_ i releaseversionen innebär också att man ska ta allt ND säger med ett par lastbilar salt.

eld
Medlem
Medlem

@Gogge: ahja tlou1 är fortfarande ett mästerverk. Om tvåan blir i närheten av demot är jag nöjd.

Medlem

Naughty Dog har troligen tänkt ut en rutt man vill ta genom denna miljö. Sedan har man placerat ut fiender i denna miljö för att det ständigt ska finnas ett hot. Efter det "tränar" man på att spela och flyttar möjligen på någon fiende för att nå det resultat man vill ha.

När Guerrilla visade Horizon något år var det ungefär samma sak. All grafik, animationer och miljöer stämmer med det färdiga spelet men det scenario som spelades upp finns inte i det färdiga spelet utan var skapat för E3.

Medlem

Trist, för det var ju just det sjuka flytet och helhetsupplevelsen som var ”wow” faktorn. Man hade ju hoppats på att dom hade kunnat få till den där nivån hela vägen igenom och inte bara i scriptade sekvenser....och även få till samma nivå av ai dynamiskt, så man kan få samma känsla fast på olika sätt.

Mina önskemål ligger väl dock ett par generationer teknik framåt dock

Hur som helst såg det bra ut och är taggad på releasen.

Ska man grina lite mer så var det lite väl krystat PK med lesboscenen, det räckte inte med att köra på en central kvinnlig karaktär utan man skulle snaska till det lite extra!

Medlem

@whoo: Hur var det krystat? Vi har vetat om det sen första spelet och det känns naturligt att hon blir kär i någon under hennes liv.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Mja, ja, jo."

Med andra ord "Hur skall jag ljuga om detta". Första spelet var extremt tråkigt ur ett gameplay-perspektiv och Naughty Dog har gång på gång visat att de inte klarar av att göra underhållande spelmekanik. Tror inte detta blir bättre. Ett Twitch-spel helt enkelt.

Håller med.....

Medlem

Personligen tycker jag scriptade scener är underskattat. Det går skapa så mycket mer som ger en bättre spelkänsla. Däremot blir det ju inte lika kul andra gången man spelar det, men jag tycker inte det gör någonting.

1
Skriv svar