Recension – Assassin's Creed Odyssey

Robot
Recension – Assassin's Creed Odyssey

FZ sätter betyg på det största Assassin's Creed-spelet någonsin.

#assassins-creed, #assassins-creed-odyssey, #ubisoft, #ubisoft-quebec


Medlem

Så taggad! 7 timmar kvar för oss dödliga! Jobbar tyvärr hela helgen så blir inte mycket spelande!

Medlem

Verkar rätt bra, det lilla jag hunnit kötta på pc.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag får vänta lite med Odyssey. November blir en häftig månad med både Red Dead Redemtion och Odyssey. Hur tusan ska jag hinna med!

Medlem

Buggar i ett assasins det har man aldrig sett förut...
Kanske köper detta när det hamnar i reahyllan för 100kr.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny
Skrivet av magma:

Buggar i ett assasins det har man aldrig sett förut...
Kanske köper detta när det hamnar i reahyllan för 100kr.

Väl spenderad hundralapp!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för mycket bra recension. Blev köp på grund av den! Hoppas man hinner lira lite i helgen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag får vänta lite med Odyssey. November blir en häftig månad med både Red Dead Redemtion och Odyssey. Hur tusan ska jag hinna med!

Haha, relaterar starkt!
Spelhösten är här. Förbokade fläskutgåvan av Red Dead och intalade mig att spelbudgeten var pajad. Sedan kom recensionerna av Oddysey. Knäckebröd och nudlar för resten av månaden, men vad gör det när det är spelfrossa?

Redaktör
Ponny

@sp0de: Tack! Kändes väldigt fint att höra.


signatur

En Bamseponny av folket

Backloggens befriare
Skrivet av Bennii:

Jag får vänta lite med Odyssey. November blir en häftig månad med både Red Dead Redemtion och Odyssey. Hur tusan ska jag hinna med!

Anmäl dig som volontär till kloningsförsök?


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

Kommer fram på tisdag för oss som sponsrade Ubi lite extra och köpte från Ubis egna hemsida. Sista gången bla bla osv arslen etc.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Kommer fram på tisdag för oss som sponsrade Ubi lite extra och köpte från Ubis egna hemsida. Sista gången bla bla osv arslen etc.

Köpte du fysisk skiva från Ubi-store?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

Köpte du fysisk skiva från Ubi-store?

Jepp. Beställt Far cry 5 och The crew 2 därifrån med. Far cry kom i tid men Crew var också försenat så ska sluta beställa från dom. Betalar hellre dom än mellanhänder men vill ju ha spelet i tid.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Jepp. Beställt Far cry 5 och The crew 2 därifrån med. Far cry kom i tid men Crew var också försenat så ska sluta beställa från dom. Betalar hellre dom än mellanhänder men vill ju ha spelet i tid.

Trist


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Har inte stött på buggiga npcs och dialogvalen stör mig inte, dock känns det ibland som för mycket saker att göra. Älskar spelet såhär 22 timmar in. Kom precis till Aten och är level 24 (som tur är finns det scaling så inte saker blir trivala av att man är överlevlad.

Kör med healing, spartan kick (sparka folk från hög höjd ftw och guld om man vill rekrytera mercs, leaders osv. Har fyra legendary lieutenants varav en är fd leader och tre mercs) samt predator arrow.

Medlem

Får säga att valen VERKLIGEN har betydelse! Mycket nöjd med spelet än så länge, håller med recensenten även om jag personligen hittills tycker att Origins är snäppet vassare som spel när det kommer till karaktärer och setting. Gillade Egypten mer än den Grekiska övärlden, hittills i varje fall. Hade Origins dessutom haft samma rpg system som i Odyssey hade det varit ett väldigt mycket bättre spel rent generellt. Och ja spelet är enormt stort, sitter på 40+ spelade timmar och är i kapitel fyra av 9 med mängder av öar kvar att utforska och tonvis med uppdrag kvar att göra...

Läs ej om du inte vill få en hel quest spoilad!

Kommer efter en kanske 20 timmar spelade till en lite mindre ö mest på måfå och hittar en man instängd i en bur på stranden. Det visar sig att han sitter där självmant och hans föräldrar står och skriker åt honom utanför åt hans dumheter då han fått en profetia av ett orakel som går ut på att hans far kommer att skrika i passionerade smärtor och hans mor kommer att dö kallblodigt på grund av honom, eller nåt i samma stuk var det i alla fall. Givetvis hjälper jag stackaren då dylika profetior är snömos av giriga kvacksalvare tänkte jag. Sagt och gjort, får uppdraget att hämta ett svärd och en sköld för att skydda morsan och farsan som har sålts av någon anledning eller nån liknande bakgrund jag inte satte mig in i helt på grund av att det var vad jag trodde, en slags fetch-quest. Går först till en smed på ön som skall vara ägare av svärdet, svärdet där är tyvärr "trasigt" i dubbel bemärkelse, både hos smeden och det faktiska svärdet. Väljer att flörta med smeden och han visar sig responsiv därav kommer det trasiga "svärdet" hos smeden in i bilden efter en stunds lirkande. Men han går med på att laga svärdet om jag lagar hans "eget" svärd så att säga med hjälp av afrodisiaka örter i närheten, slutar med en natt i en vild passion då Kassandra finner starka, håriga grekiska smeder i övre medelåldern attraktiva.

Ger mig sedan ut får att hämta skölden som skall sitta i besittning av end ond banditkvinna, dräper givetvis banditerna på sedvanligt AC manér, plockar på mig all loot och tar med mig grabbens sköld, nöjd och glad med att uppdraget var rätt enkel och lite annorlunda med tanke på smeden. Grabben är strålande glad och hoppar ur buren medan hans föräldrar förskräckt undrar vad fan jag gjort. De säger faktiskt till mig "you've killed his mother and fucked his father"! Det visar sig att han är adopterad och smeden är hans farsa som ägde svärdet medans hans mor var banditen som ägde skölden. Så profetian gick med hjälp av mig i uppfyllelse och han förblindar sig själv genom att sticka ut sina ögon när han förstått vad som hänt. Själv sitter jag på min stol kl 4-5 på morgonen lite paff av twisten och tänker jääääääävlar, det var ju inte så det var tänkt att sluta när jag bara ville vara hjälpsam.

Medlem

@AtlasBreaker:

Hellre det än en torr och trist höst utan bra spel, eller hur

Medlem

@magma:

Faktiskt bara stött på en spelförstörande bugg hittills, vilket är enormt lite i ett open world spel av den här storleken. Fastnade i ett fönster och kunde inte ta mig loss, var dessutom i strid så jag kunde inte heller åka till närmsta fast travel punkt. Blev till att reloada och ge fan i att hoppa ut på den balkongen så var problemet löst.

Medlem

Riktigt bra och matig recension!

Eftersom du kört PC-versionen undrar jag såklart hur optimerat det är? Smidigt eller massor med FPS-drops?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Väl spenderad hundralapp!

Verkar var ett bra spel för övrigt. Detta ligger dock långt ner på min lista just nu över spel att köra.
Välskriven recension förutom att du inte nämnt något om mikrotransaktionerna. Om nu spelet är så bra behöver det inte mikrotransaktioner.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Chomag:

@magma:

Faktiskt bara stött på en spelförstörande bugg hittills, vilket är enormt lite i ett open world spel av den här storleken. Fastnade i ett fönster och kunde inte ta mig loss, var dessutom i strid så jag kunde inte heller åka till närmsta fast travel punkt. Blev till att reloada och ge fan i att hoppa ut på den balkongen så var problemet löst.

Har lärt mig nu att det är bäst att vänta med köp av spel från ubisoft åtminstone några månader efter release.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Låter lovande! Inväntar en patch eller två och köper på BF om priset är rätt


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Får säga att valen VERKLIGEN har betydelse! Mycket nöjd med spelet än så länge, håller med recensenten även om jag personligen hittills tycker att Origins är snäppet vassare som spel när det kommer till karaktärer och setting. Gillade Egypten mer än den Grekiska övärlden, hittills i varje fall. Hade Origins dessutom haft samma rpg system som i Odyssey hade det varit ett väldigt mycket bättre spel rent generellt. Och ja spelet är enormt stort, sitter på 40+ spelade timmar och är i kapitel fyra av 9 med mängder av öar kvar att utforska och tonvis med uppdrag kvar att göra...

Läs ej om du inte vill få en hel quest spoilad!

Kommer efter en kanske 20 timmar spelade till en lite mindre ö mest på måfå och hittar en man instängd i en bur på stranden. Det visar sig att han sitter där självmant och hans föräldrar står och skriker åt honom utanför åt hans dumheter då han fått en profetia av ett orakel som går ut på att hans far kommer att skrika i passionerade smärtor och hans mor kommer att dö kallblodigt på grund av honom, eller nåt i samma stuk var det i alla fall. Givetvis hjälper jag stackaren då dylika profetior är snömos av giriga kvacksalvare tänkte jag. Sagt och gjort, får uppdraget att hämta ett svärd och en sköld för att skydda morsan och farsan som har sålts av någon anledning eller nån liknande bakgrund jag inte satte mig in i helt på grund av att det var vad jag trodde, en slags fetch-quest. Går först till en smed på ön som skall vara ägare av svärdet, svärdet där är tyvärr "trasigt" i dubbel bemärkelse, både hos smeden och det faktiska svärdet. Väljer att flörta med smeden och han visar sig responsiv därav kommer det trasiga "svärdet" hos smeden in i bilden efter en stunds lirkande. Men han går med på att laga svärdet om jag lagar hans "eget" svärd så att säga med hjälp av afrodisiaka örter i närheten, slutar med en natt i en vild passion då Kassandra finner starka, håriga grekiska smeder i övre medelåldern attraktiva.

Ger mig sedan ut får att hämta skölden som skall sitta i besittning av end ond banditkvinna, dräper givetvis banditerna på sedvanligt AC manér, plockar på mig all loot och tar med mig grabbens sköld, nöjd och glad med att uppdraget var rätt enkel och lite annorlunda med tanke på smeden. Grabben är strålande glad och hoppar ur buren medan hans föräldrar förskräckt undrar vad fan jag gjort. De säger faktiskt till mig "you've killed his mother and fucked his father"! Det visar sig att han är adopterad och smeden är hans farsa som ägde svärdet medans hans mor var banditen som ägde skölden. Så profetian gick med hjälp av mig i uppfyllelse och han förblindar sig själv genom att sticka ut sina ögon när han förstått vad som hänt. Själv sitter jag på min stol kl 4-5 på morgonen lite paff av twisten och tänker jääääääävlar, det var ju inte så det var tänkt att sluta när jag bara ville vara hjälpsam.

Haha, den questen fick ett hysteriskt slut.

Undrar om man kan göra samma val som Alexios.

För övrigt går det att ligga väldigt mycket i Oddysey, men ingen av "romanserna" har känts betydelsefulla. Som att ligga med en sextokig äldre dam pga att hennes man inte orkar med att ligga stup i kvarten. Nu klarar hon sig några dar iaf, haha.

Redaktör
Ponny

@magma: Tack! Och bra poäng. Inga AAA-spel behöver mikrotransaktioner, men numer är de åtminstone väl gömda i Assassin's Creed-sammanhang och inte "in your face". Nästa steg är att ta bort dom helt, kan man tycka.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för bra recension! Den ledde till att jag köpte Origins istället, eftersom jag inte spelat det heller. Nu gäller det bara att skada sig lite lätt på jobbet, så man kan hinna avverka dessa två under hösten


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

@Chomag: Alla gånger! Bästa spelhösten på flera år tycker jag nog:

Medlem

Gametober is here again!!!
Fy fan vad grinig sambon blev när jag meddelande Oktober/Novembers spelköpsbudget.

Men vad gör det när man lirat AC: Odyssey sen igår kl 14 över VPN

Medlem

Har inte fastnat såhär i ett AC spel sedan 2an.

Håller med recensionen helt och hållet. Har spelat sedan måndag natt. Bra recension!


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@magma: Tack! Och bra poäng. Inga AAA-spel behöver mikrotransaktioner, men numer är de åtminstone väl gömda i Assassin's Creed-sammanhang och inte "in your face". Nästa steg är att ta bort dom helt, kan man tycka.

Och ursäkta om jag låter så bitter. Jag skulle dock gärna betala för expansioner och dylikt. Egentligen vad som helst som inte påverkar gameplay, utan enbart kosmetiskt. Kanske köpa extra fina kläder för att stödja utvecklarna lite mer. Skulle gärna se något i stil med "far cry blood dragon" fast till assassins. Skulle varit kul. Kanske ett episkt uppdrag där man får möta nya bossar ur grekisk mytologi?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny

@magma: Ingen fara, sånt ska man bli bitter på. Det är inte alla som sköter det så snyggt som CD Projekt med Witcher 3, där det bara var de stora expansionerna som kostade.


signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar