Recension - Xbox Series X & S

Medlem
Skrivet av Winzi:

Alltså rent tekninskt sett är inte denna teknik direkt "ny". Men absolut så är det mest troliga att detta inte kommer vara något som Microsoft can fixa på kort tid, men inom ett par år eller så så borde inte "känd" teknik vara omöjlig att få till på nyare spel även på Xbox.

Inte heller omöjligt dem börjar utveckla något eget liknande framöver heller om det blir en framgång för Sony med detta.

Jo, varken haptisk återkoppling eller finare vibrationer är knappast "rocket science". Känns som Sony tog konceptet från Nintendo, och HD Rumble på Switch, och utvecklade det konceptet vidare. Microsoft kan ju mycket lätt göra liknande om intresset finns.

Men ser grymt fram emot att testa den nya handkontrollen, känns som Sony lyckats väl!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Även jag är nyfiken på om det kommer funka med vissa pc-titlar som har släppts som multiplatform. Men iom att sony gillar att hålla sin teknik för sig själva så tvekar jag. Men man kan ju alltid hoppas och allt sådant dära.

Tekniskt är det inget problem, men skulle tro att (precis som du är inne på) att Sony inte kommer att tillåta eller underlätta/uppmuntra till det. De vill nog hålla det exklusivt till PS5.

Största hoppet, om det blir framgångsrikt och uppskattat, är nog att Microsoft släpper en ny handkontroll med liknande funktioner. Då kommer den garanterat att få stöd även på PC (och kanske i förlängningen även på mobiler).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror att QR är en sådan quality of life-grej man kommer att vänja sig vid. Att gå från standby till direkt in i spelet på 10 sekunder kommer kännas så mycket snabbare även om en "normal" start bara tar 30 sekunder.

Ser grymt mycket fram emot det.

Det är ju sådan här bekväm teknik som vi vant oss med på mobiler och andra moderna prylar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan tänka mig att Valhalla kommer se bra ut, där har de säkert lagt lite krut.

Något varmare faktiskt!

//cdn.fz.se/artikel/fil/1425278?key=df2dd4e59775bc4c9f964bed3...

Intressant!

Hur mycket varmare är det jämfört med ståendes?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av martinot:

Intressant!

Hur mycket varmare är det jämfört med ståendes?

Graderna står i bilderna, lite svårt att se dock. Mätte kring 48 c precis vid utblåset vid stående, 53 liggande.


signatur
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur är det med dolby vision? Stöds det av typ bara av netflix-appen, eller även av spel? Sas ju att det INTE stöds via diskläsaren, stämmer det?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Det jag saknar i testet är lite tankar kring 3-d ljud och HDR som DAtmos/DV och auto HDR. Funkar Dolby funktionerna när man streamar Netflix och vad gäller för skivspelaren?

Jag antar att jämförande tester på multiplattformstitlar mellan PS5 och Xbox är på gång?

Håller med dig helt, skulle vara kul att veta mera!

Nyfiken på detta:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med dig helt, skulle vara kul att veta mera!

Nyfiken på detta:

https://preview.redd.it/acc24ll25ao51.jpg?width=640&height=36...

Slänger med @NuZ här med.
Det jag är nyfiken är ju om den här Projekt Acoustics även används för spel som har Atmos eller om de bara blir för Windows Sonic.
T.ex så har ju Ubisoft sagt att AC Valhalla kommer ha Tempest Audio. Men har dom optimerat något gällande ljud och för Xbox?
Det låter ju verkligen som att de finns grym hårdvara för ljudet i xboxen och när jag glodde på något demo gällande Project Acoustics så lät det ju riktigt bra. Synd att de är så lite info gällande detta.

Tempest samt Project Acoustics handlar ju om hur ljudet rör sig från källan, Tempest använder väl typ Ray Tracing medans PA använder "vågor" för att få fram hur ljud rör sig runt pelare å hörn osv osv.
Atmos i sig placerar väl bara ut ljudet efter angivna källor? Kan man då få ett verklighetstroget ljud iom vågor samt Atmos så måste ju de vara guld tänker jag


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Checker:

Javisst föredrar jag ps framför xbox. Det smyger jag inte med. Men vad jag skrev är helt riktigt tankar från personer som testat och jämfört.

Helt klart att kontrollen tagit inspiration från både Xbox, Switch HD Rumble, men även med en viss feminin touch på det hela.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Helt klart att kontrollen tagit inspiration från både Xbox, Switch HD Rumble, men även med en viss feminin touch på det hela.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/819/844/061....

Även män kan ha linne!!!!!!! Visst, kanske inte lika smala axelband, men ändå


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Slänger med @NuZ här med.
Det jag är nyfiken är ju om den här Projekt Acoustics även används för spel som har Atmos eller om de bara blir för Windows Sonic.
T.ex så har ju Ubisoft sagt att AC Valhalla kommer ha Tempest Audio. Men har dom optimerat något gällande ljud och för Xbox?
Det låter ju verkligen som att de finns grym hårdvara för ljudet i xboxen och när jag glodde på något demo gällande Project Acoustics så lät det ju riktigt bra. Synd att de är så lite info gällande detta.

Tempest samt Project Acoustics handlar ju om hur ljudet rör sig från källan, Tempest använder väl typ Ray Tracing medans PA använder "vågor" för att få fram hur ljud rör sig runt pelare å hörn osv osv.
Atmos i sig placerar väl bara ut ljudet efter angivna källor? Kan man då få ett verklighetstroget ljud iom vågor samt Atmos så måste ju de vara guld tänker jag

Som jag fattat det så är väl Triton och Project Acoustics som plugins i t.ex UE osv. Alltså delar som ökat inlevelsen i ljud för t.ex Sonic, Atmos, Tempest osv.

Allt 3D ljud är väl från källor som placeras i världen i grafikmotorn? Om jag skulle jämföra Tempest så skulle jag säga att det kommer nog vara exakt som Atmos i spel med stöd i lurar och hemmabio anläggning. Samt att i stereolurar som Sonic eller Atmos 3D simulering.

Mutumba testpilotade förut lurar som fotar öron och sådant också. Typ så kommer väl Tempest bli i slutändan när man ska skicka bild osv till Sony. Det om nått är en gimmick tror jag. Dock Tempest och sonic med alla plugins osv är riktigt bra 3D simulering. I riktiga Tempest surroundljud lurar och Atmos lurar lär den stora grejjen vara! I HS75orna jag prova t.ex. 3D ljud is the shiiiit.

Så se Tempest som Sonic i vanliga lurar, det gör en 3D simulering. I riktiga lurar är det som Atmos. Sedan har båda nya konsolerna dedikerad krets för 3D ljud så både Tempest och Sonic kommer bli kraftigt för öron orgasm. Jo AC Valhalla skriver väl tempest för det har stödet. Sonic funkar väl ändå i Valhalla? Synd att det inte är Atmos dock i spelet då Tempest inte stödjer hemmabio som jag fattat det utan bara lurar.

Edit:
Alltså Tempest, Atmos och Sonic är en ljud motor. Project Acoustics är plugin. Är för trött för att komma till saken 😅


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Så se Tempest som Sonic i vanliga lurar, det gör en 3D simulering. I riktiga lurar är det som Atmos. Sedan har båda nya konsolerna dedikerad krets för 3D ljud så både Tempest och Sonic kommer bli kraftigt för öron orgasm. Jo AC Valhalla skriver väl tempest för det har stödet. Sonic funkar väl ändå i Valhalla? Synd att det inte är Atmos dock i spelet då Tempest inte stödjer hemmabio som jag fattat det utan bara lurar.

Edit:
Alltså Tempest, Atmos och Sonic är en ljud motor. Project Acoustics är plugin. Är för trött för att komma till saken 😅

Tempest är ju lite mer ett samlingnamn som jag förstår det som både är virtuellt 3D ljud + ray tracing för att få verklighetstroget ljud.
Sonic är ju endast virtuell 3D ljud, och det är ju där Triton kommer in. Utan Triton blir ju ljudet inte lika verklighetstroget och då undrar jag ju, använder "alla" Triton?
När de t.ex. i Valhalla då skrivit Tempest så antar jag att vi får nöja oss med vanlig Sonic utan Triton.

Eller är de bara så enkelt att PS4 inte ens hade en motsvarighet till Sonic och därför skriver dom nu ut det?

EDIT: det jag menar är helt enkelt. sätt en ringklocka i ett spel snett framför dig strax ovanför ditt huvud. beroende på om du böjer framåt eller bakåt eller snurrar runt så kommer ljudet cirkulera runt/ovanför dig. detta är Sonic/Atmos.
Men om du går bakom eller pelare eller runt ett hörn så ska ju ljudet färdas annorlunda innan det når dig, studsar i väggar osv, ljudet kommer då även låta annorlunda, alltså inte bara ett dovare ljud från samma plats som innan (dvs statiskt utplacerad källa).

Tempest gör detta med Ray Tracing. MS gör detta med Triton.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Tempest är ju lite mer ett samlingnamn som jag förstår det som både är virtuellt 3D ljud + ray tracing för att få verklighetstroget ljud.
Sonic är ju endast virtuell 3D ljud, och det är ju där Triton kommer in. Utan Triton blir ju ljudet inte lika verklighetstroget och då undrar jag ju, använder "alla" Triton?
När de t.ex. i Valhalla då skrivit Tempest så antar jag att vi får nöja oss med vanlig Sonic utan Triton.

Eller är de bara så enkelt att PS4 inte ens hade en motsvarighet till Sonic och därför skriver dom nu ut det?

EDIT: edit kommer mellan varven när jag dör i Overwatch hold on

Ja är väl ray tracing ljud eller något sådant då?! Inte super insatt i Tempest men ska bli häftigt o prova det mot Atmos i lurar och hemmabio.

Haha jag sitter o spelar Day of the Tentacle. Lirade det när jag var liten och missat remastern helt så tur att det kom till Game pass


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja är väl ray tracing ljud eller något sådant då?! Inte super insatt i Tempest men ska bli häftigt o prova det mot Atmos i lurar och hemmabio.

Haha jag sitter o spelar Day of the Tentacle. Lirade det när jag var liten och missat remastern helt så tur att det kom till Game pass

se min edit


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

se min edit

Hmm ok 👌 Ja låter logiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Hmm ok 👌 Ja låter logiskt

Ja men visst gör det de
Så eftersom Ubisoft sagt att Valhalla får Tempest (jag antar med ray tracing) men inte ett ljud om Xbox så antar jag att vi får Sonic utan Triton. utan att veta. bara antar


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Onekligen 2 st mycket bra konsoler. Både primär och sekundär konsoler för alla som spelar tv-spel. Väldigt framtidssäkert med alla RDNA2 funktioner.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

Onekligen 2 st mycket bra konsoler. Både primär och sekundär konsoler för alla som spelar tv-spel. Väldigt framtidssäkert med alla RDNA2 funktioner.

Ja som VRR och mesh shaders t.ex kommer bidra till mycket skarp och jämt flyt i bilden. Ska bli kul att sätta tänderna i den på Tisdag


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

För er som undrar något mer om Xbox Series, hiva fram frågorna!

Mina kids kommer ta över mitt Xbone och undrar om man kan vara online med samma konto på series x och One samtidigt? Går ju med 360 och one men inte mellan 2 One. Så undrar mellan One och Series X/S?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Mina kids kommer ta över mitt Xbone och undrar om man kan vara online med samma konto på series x och One samtidigt? Går ju med 360 och one men inte mellan 2 One. Så undrar mellan One och Series X/S?

Det gnälldes när jag loggade in på One S, Series S och C under testperioden, om att kontot användes på en annan maskin. Och sparfilssynken fick jobba övertid. Men, om du är har ditt konto på en maskin så får ju resterande konton också tillgång till Live och Game Pass, tror jag.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det gnälldes när jag loggade in på One S, Series S och C under testperioden, om att kontot användes på en annan maskin. Och sparfilssynken fick jobba övertid. Men, om du är har ditt konto på en maskin så får ju resterande konton också tillgång till Live och Game Pass, tror jag.

Ja om man gör den till ”huvud konsol” men då synkas väl bara sparningar på den så att säga. Min one x blir då utan moln sparning. Då blir det som på PS4 där man aktivt måste spara i molnet hela tiden :/ Hmmm får se hur jag löser det. Stort tack för snabbt svar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja om man gör den till ”huvud konsol” men då synkas väl bara sparningar på den så att säga. Min one x blir då utan moln sparning. Då blir det som på PS4 där man aktivt måste spara i molnet hela tiden :/ Hmmm får se hur jag löser det. Stort tack för snabbt svar

Hmm.. återkom med lösningen eller hur det blir. För jag å min dam kommer ju ha en varsin konsol, men hon lär ju sitta på "min" konsol i vardagsrummet när jag inte är hemma eller sitter vid datorn. Har bara ett game pass konto


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja om man gör den till ”huvud konsol” men då synkas väl bara sparningar på den så att säga. Min one x blir då utan moln sparning. Då blir det som på PS4 där man aktivt måste spara i molnet hela tiden :/ Hmmm får se hur jag löser det. Stort tack för snabbt svar

Är det verkligen så? Jag är skeptisk, alternativt missförstår jag dig.

Sparas väl alltid till molnet, oavsett vilken konsol du sitter på? Så länge du är inloggad på ditt Xbox Live-konto då så klart.

NuZ
Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Är det verkligen så? Jag är skeptisk, alternativt missförstår jag dig.

Sparas väl alltid till molnet, oavsett vilken konsol du sitter på? Så länge du är inloggad på ditt Xbox Live-konto då så klart.

Ja jag frågade i våran testpilotchat och redaktionen bekräftade det jag nyss läste på MS hemsida. Den enda skillnaden på ”Hemma konsolen” och då i framtiden mitt Series X är att på hemma konsolen kan ungarna ha sitt konto och spela delat game pass. Är inte som på mitt ps4 där det inte synkar sparningar då än bara på hemma konsolen. Alltså för mitt konto.

Min series X kommer vara som vanligt fast om jag har ett till konto på konsolen så funkar det inte att dela ”licenserna”. Klart som korvspad 😅

Skrivet av Issue:

Hmm.. återkom med lösningen eller hur det blir. För jag å min dam kommer ju ha en varsin konsol, men hon lär ju sitta på "min" konsol i vardagsrummet när jag inte är hemma eller sitter vid datorn. Har bara ett game pass konto


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Ja om man gör den till ”huvud konsol” men då synkas väl bara sparningar på den så att säga. Min one x blir då utan moln sparning. Då blir det som på PS4 där man aktivt måste spara i molnet hela tiden :/ Hmmm får se hur jag löser det. Stort tack för snabbt svar

Jag gissar att en familje-prenumeration på Game Pass kommer lanseras inom kort


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag gissar att en familje-prenumeration på Game Pass kommer lanseras inom kort

Ja troligen. De skulle de tjäna pengar på så


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gillar undertiteln "next-gen är nu" sen avslutas recensionen med ett minus... "Saknar next-gen-upplevelser"
Haha

Medlem
Skrivet av PontusT:

Gillar undertiteln "next-gen är nu" sen avslutas recensionen med ett minus... "Saknar next-gen-upplevelser"
Haha

Det är same old, same old.
Fast kanske snyggare eller med mer FPS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det mig eller namngivningsschemat som det är fel på när jag aldrig kommit ihåg vilken Xbox-generation som heter vad? Tycker alla har hetat typ samma sak

Medlem
Skrivet av PontusT:

Gillar undertiteln "next-gen är nu" sen avslutas recensionen med ett minus... "Saknar next-gen-upplevelser"
Haha

Tyvärt lär vi väl inte se dom stora skutten längre.
Tidigare var det ju verkligen game changers, nu är det mer "jaha, var det allt?".
Tänk NES -> SNES eller SNES -> Playstation osv.
Nu känns det ju mer som man kanske kan se skillnad om man kisar.

Skriv svar