Scifi-äventyret Flashback får ännu en uppföljare

Robot
Scifi-äventyret Flashback får ännu en uppföljare

Berättelsen från kultklassikern anno 1992 ska få en fortsättning.

#flashback, #flashback-2


Medlem

Alltså, Flashback var ett jättebra spel, jag älskade det. Spelade det på Amiga och hade jättekul.

Men... att säga att jag är spänd på att höra fortsättningen på storyn för Conrad... det är nog att ta i något. Storyn var väl varken originell eller särskilt väl utfylld.

Jag tror det kan fungera om man gör nån sorts retro-pixel-grej.

Medlem

Detta var en ganska cool nyhet, då jag älskade originalet som pojkspoling. För mig började det dock med:

https://www.youtube.com/watch?v=ubauz394ZDY


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Fade to black var ju uppföljaren... samma karaktär, och handlingen är ju vad som hände honom direkt efter Flashback? Eller minns jag fel?

(har för mig det till och med hette Flashback 2 i någon region)

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Fade to black var ju uppföljaren... samma karaktär, och handlingen är ju vad som hände honom direkt efter Flashback? Eller minns jag fel?

(har för mig det till och med hette Flashback 2 i någon region)

Jodå Fade to Black var en regelrätt uppföljare, typ 50 år efter händelserna i Flashback - plockar verkligen upp direkt efter originalet (bokstavligt talat plockar upp, pun intended för de som sett slutet i Flashback). Sålde bra gjorde det också, och fick bra betyg och god kritik - även om det ju var på den här tiden när 3D var nytt och därför gjorde kontrollerna att spelet kunde vara lite svårt emellanåt (idag känns de förstås rätt så klumpiga).

Lite förvånad ändå över att Paul inte följer upp just Fade to Black, men jag vet att han kom in i det arbetet lite sent pga att studion även jobbade med ett annat spel på den tiden, och han satt huvudsakligen med det projektet då. Så, jag antar att han helt enkelt vill göra sin helt egna, regelrätta uppföljare från scratch!

Ska bli intressant att se fler detaljer kring detta, kanske är det så att man rent utav återanvänder någonting från Flasbhack Legends - som ju var under utveckling till GBA men lades ner. Bara det inte liknar remaken från 2013 på något vis, för den var verkligen verkligen hemsk...

Skrivet av theBoosing:

Detta var en ganska cool nyhet, då jag älskade originalet som pojkspoling. För mig började det dock med:

https://www.youtube.com/watch?v=ubauz394ZDY

Ja, det är ju verkligen det ena eller det andra! Många har spelat båda men lika många blandar ihop dem och tror att det ena spelet är en uppföljare på det andra, speciellt som nu bägge är utvecklade av en fransk studio X)

Medlem

Spelade remastern 2013 och blev förvånad över hur kort spelet var, drygt 6 timmar loggat på steam blev det.
Minnena från barndomen var att det var hyfsat mycket längre än så.

Det vore kul med en uppföljare, helst i samma stil fast mer.

Medlem
Skrivet av waeress:

Spelade remastern 2013 och blev förvånad över hur kort spelet var, drygt 6 timmar loggat på steam blev det.
Minnena från barndomen var att det var hyfsat mycket längre än så.

Det vore kul med en uppföljare, helst i samma stil fast mer.

Klassiskt barndomen när man inte hade någon bra tidsuppfattning om saker och inte var lika skillad heller XD Varit med om samma sak när jag spelat igenom både Another World och Wonder Boy III: The Dragon's Trap, spel som tog mig typ veckor att klara som barn men som visar sig bara vara någon timme långt när man vet vad man gör och bättre kan hålla tungan rätt i mun

(eller som att tecknade "filmer" kändes som minst en timme långa men egentligen bara var som korta episoder på kanske 20-25 minuter)

Frilansare
Skrivet av Fletchett:

Fade to black var ju uppföljaren... samma karaktär, och handlingen är ju vad som hände honom direkt efter Flashback? Eller minns jag fel?

(har för mig det till och med hette Flashback 2 i någon region)

Tack, jag som rörde ihop det! Har förtydligat i texten och rubriken.

Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Klassiskt barndomen när man inte hade någon bra tidsuppfattning om saker och inte var lika skillad heller XD Varit med om samma sak när jag spelat igenom både Another World och Wonder Boy III: The Dragon's Trap, spel som tog mig typ veckor att klara som barn men som visar sig bara vara någon timme långt när man vet vad man gör och bättre kan hålla tungan rätt i mun

(eller som att tecknade "filmer" kändes som minst en timme långa men egentligen bara var som korta episoder på kanske 20-25 minuter)

Ja, så är det nog Sommaren varade även lika länge som ett år gör nu

Medlem

"I'd like a work permit", amiright?

Underbart spel.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

"I'd like a work permit", amiright?

Underbart spel.

“No, it’s not here, see window C”

“No, it’s not here, see window B”

>_>

Medlem

Blandar lätt ihop detta med Another world, provade det på Super Nintendo, men förstod aldrig vad som var lockande varken med grafiken eller konceptet.
Another world kanske skiljer sig mycket från Flashback, så jag kanske har missat något här.

Prince of Persia har jag dock spelat igenom på PC för länge sedan och tyckte det var bra då.

Medlem

De kunde gett oss denna även på Amiga tycker jag


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Min far hade en Amiga 1000 och mängder med piratkopierade spel. Flashback var ett av dom väldigt få Amigaspel jag köpte för mina pengar och hade original, och har därför en ganska så speciell plats för mig. Men trots det så ser jag inte spelet som någon nostalgiskt perfektion, när jag spelade igenom det igen på Switch härom året så tyckte jag ärligt talat att det inte åldrats så himla bra.

Att Paul Cuisset som ligger första spelet även jobbar med kommande Flashback 2 känns ganska så mixat, han jobbade även på nyversionen som kom 2013 och det var ju ett riktigt bottennapp.

Den här nyheten får mig också vilja spela igenom Fade to Black igen, men det kommer aldrig ske igen. Kontrollerna är helt fel och det är väldigt bökigt att spela, hur mycket man än vill spela det i dag så tröttnar man efter bara några minuter.

Inaktiv

Gillade det när det kom ut, har fortfarande kvar det till SNES. Köpte nyutgåvan i steelbook till Switch för några månader sedan och tänkte återuppleva minnen.
Som det är i en del fall så är det tyvärr bättre att låta barndomsminnen vara.

Skägg.
10 Chambers

Ett av min anser spelade på SNES. Klarade det till slut på allra högsta svårighetsgraden.


signatur
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Att Paul Cuisset som ligger första spelet även jobbar med kommande Flashback 2 känns ganska så mixat, han jobbade även på nyversionen som kom 2013 och det var ju ett riktigt bottennapp.

Verkligen ja, men jag hoppas att kritiken som spelet har fått gör att han går en annan väg med hela alltinget nu - både i bandesign och karaktärsdesign. Hoppas han hittar tillbaka till sina rötter och gör en betydligt mindre krånglig och mer "clean" produkt.

Skrivet av Kazutoyo:

Den här nyheten får mig också vilja spela igenom Fade to Black igen, men det kommer aldrig ske igen. Kontrollerna är helt fel och det är väldigt bökigt att spela, hur mycket man än vill spela det i dag så tröttnar man efter bara några minuter.

Det skulle verkligen, verkligen kunna bli en bra remake tror jag om det gavs samma behandling och kärlek som t.ex Resident Evil 2! Putsa till kontrollen och kameran och göra om lite av såväl bandesignen som några av uppdragen. Finns några partier i det som är lika repetetiva som de är frustrerande svåra, men så är det ju också - som jag sa - en produkt av tidig 3D-utveckling (och var ändå överraskande bra då på sin tid). Tycker att striderna kan vara riktigt spännande

Skrivet av anon_176162:

Gillade det när det kom ut, har fortfarande kvar det till SNES. Köpte nyutgåvan i steelbook till Switch för några månader sedan och tänkte återuppleva minnen.
Som det är i en del fall så är det tyvärr bättre att låta barndomsminnen vara.

Waaaat den är ju svinbra! Speciellt om du kör modern-versionen med bättre sparsystem och möjligheten att kunna spola tillbaka tiden lite! Det är enligt mig det enda som verkligen osar gammalt om spelet: checkpoints och sparning, typiskt old-school svårt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blandar lätt ihop detta med Another world, provade det på Super Nintendo, men förstod aldrig vad som var lockande varken med grafiken eller konceptet.
Another world kanske skiljer sig mycket från Flashback, så jag kanske har missat något här.

Prince of Persia har jag dock spelat igenom på PC för länge sedan och tyckte det var bra då.

Oja, de två spelen skiljer sig mycket från varandra. Även Prince of Persia, som nog har mest gemensamt med Another World i det här fallet. Flashback är som... mer spel, helt enkelt. Väldigt stor skillnad på bandesign och kontroller!

Medlem

Var inte flashback en sorts uppföljare till Another World?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag gillar Death Tower i Flashback enbart för att det får mig att tänka på Running Man 😁

Medlem
Skrivet av SunShine:

Var inte flashback en sorts uppföljare till Another World?

Skrivet av ConraDargo:

Ja, det är ju verkligen det ena eller det andra! Många har spelat båda men lika många blandar ihop dem och tror att det ena spelet är en uppföljare på det andra, speciellt som nu bägge är utvecklade av en fransk studio X)

Point proved

Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Point proved

haha där ser man


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Var inte flashback en sorts uppföljare till Another World?

Skrivet av ConraDargo:

Point proved

Alltså, ja det var olika människor som gjorde spelen, men dels gav Delphine ut bägge, så det var deras logga man såg på omslaget och när man körde spelet, och dels så presenterades Flashback som åtminstone en "andlig uppföljare" till Another World i speltidningarna på den tiden. Så att man tänker att det är samma utvecklare är egentligen bara logiskt.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Alltså, ja det var olika människor som gjorde spelen, men dels gav Delphine ut bägge, så det var deras logga man såg på omslaget och när man körde spelet, och dels så presenterades Flashback som åtminstone en "andlig uppföljare" till Another World i speltidningarna på den tiden. Så att man tänker att det är samma utvecklare är egentligen bara logiskt.

Oja oja! Det är superenkelt att göra det "misstaget" och få den uppfattningen, när såväl samma företag är inblandat som att animationsarbetet är så likvärdigt (och tekniskt samma)! Absolut/självklart ingenting illa menat från min sida när jag påpekar hur många det är som drar den slutsatsen bara sådär

Det är heller inte alla som vet att Another World faktiskt fick en uppföljare, på tal om det! Heart of the Alien, exklusivt till Sega CD (och således bara i USA också)!

Medlem
Skrivet av Hullken:

Alltså, ja det var olika människor som gjorde spelen, men dels gav Delphine ut bägge, så det var deras logga man såg på omslaget och när man körde spelet, och dels så presenterades Flashback som åtminstone en "andlig uppföljare" till Another World i speltidningarna på den tiden. Så att man tänker att det är samma utvecklare är egentligen bara logiskt.

Skrivet av ConraDargo:

Oja oja! Det är superenkelt att göra det "misstaget" och få den uppfattningen, när såväl samma företag är inblandat som att animationsarbetet är så likvärdigt (och tekniskt samma)! Absolut/självklart ingenting illa menat från min sida när jag påpekar hur många det är som drar den slutsatsen bara sådär

Det är heller inte alla som vet att Another World faktiskt fick en uppföljare, på tal om det! Heart of the Alien, exklusivt till Sega CD (och således bara i USA också)!

ahh där ser man. Det är därför man minns det som en sorts uppföljare. Fan var inte igår man lirade varken another world (grymma animationer för sin tid) eller flashback


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Vill minnas att jag spelade Flashback på Super Nintendo och Fade to Black på Playstation
Bra spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av ConraDargo:

Verkligen ja, men jag hoppas att kritiken som spelet har fått gör att han går en annan väg med hela alltinget nu - både i bandesign och karaktärsdesign. Hoppas han hittar tillbaka till sina rötter och gör en betydligt mindre krånglig och mer "clean" produkt.

Det skulle verkligen, verkligen kunna bli en bra remake tror jag om det gavs samma behandling och kärlek som t.ex Resident Evil 2! Putsa till kontrollen och kameran och göra om lite av såväl bandesignen som några av uppdragen. Finns några partier i det som är lika repetetiva som de är frustrerande svåra, men så är det ju också - som jag sa - en produkt av tidig 3D-utveckling (och var ändå överraskande bra då på sin tid). Tycker att striderna kan vara riktigt spännande

Waaaat den är ju svinbra! Speciellt om du kör modern-versionen med bättre sparsystem och möjligheten att kunna spola tillbaka tiden lite! Det är enligt mig det enda som verkligen osar gammalt om spelet: checkpoints och sparning, typiskt old-school svårt.

Hehe, lite olika åsikt där tyvärr. Ville att jag fortfarande skulle tycka det var bra men blev besviken. Spola tillbaka tiden grejen var bra dock. Fast kan rekommendera Another world annars, inte spelat det på gamla goda tiden så spelade det för ett år sedan. Väldigt bra spel.

Medlem

Åh Flashback! Ett av mina absoluta favvo spel på min Amiga 500. Minns jag spelade Fade to Black och gillade det någorlunda på min Playstation. Om det görs rätt så absolut är det intressant!

Medlem
Skrivet av Maggot:

Åh Flashback! Ett av mina absoluta favvo spel på min Amiga 500. Minns jag spelade Fade to Black och gillade det någorlunda på min Playstation. Om det görs rätt så absolut är det intressant!

Jag spelade aldrig klart Fade to Black när det begav sig. Vill göra det och avsluta det kapitlet men jag tvivlar på att det har åldrats speciellt väl och då menar jag inte grafiskt. Kamerakontrollen (eller snarare brist på kamerakontroll) var minst sagt bristfällig så strider blev onödigt jobbiga att hantera

Det hade dock sina bra kvaliteter också.

Pansarknekt

Känner ett behov av att berätta att jag klarade detta en gång i tiden ^^. Vet inte om det var så jäkla bäst eller om jag inte hade så många fler spel bara. Bra lir. Fade to black var inte lika bra imo.


signatur

Ooooh the drama!

1
Skriv svar