Kvinnan som ställde frågor på Blizzcon 2010 kommenterar händelsen

Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag menar det! Återigen blir det lite att "all form av sexualisering" smygs in som "konstaterad sexism".

Menar du då att grundläget är att sexualisering är en perfekt 50/50-uppdelning mellan manligt och kvinnligt och alltid varit det? Män och kvinnor har alltså exakt samma utgångspunkt vad gäller sexualisering i spel och i media och samhället i stort?

Det blir så fruktansvärt tydligt när det är män som påpekar att sexualisering lika gärna kan vara till mäns nackdel, det är ganska verklighetsfrånvänt.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

En... en grabbig stämning ökar chanserna till sexuella trakasserier? Jag tror du syftar på ordet "risken" och inte "chansen". I övrigt känns det lite väl raljant tycker du inte? Man kan vara grabbig utan att för den sakens skull vara sexistik.

Nej, du ska inte få spela spel som visar lättklädda män och kvinnor.

I framtiden bestämmer andra vad du ska tycka och tänka.
Det du gillar ska ersättas och det har ingen betydelse om du är ett problem eller ej.
Finns risken för X måste det arbetas mot att få bort Y från spel. För det måste vara så att om vissa beteenden finns i spel och media så kommer människor att härma dessa beteenden.
Det är därför vi alla vet att om man spelar våldsamma spel så blir man själv våldsam. När man dödar i spel börjar man döda i verkliga livet.
Exakt samma sak med lättklädda och sexualiserade karaktärer. Sexualiserar man karaktärer i spel så kommer en majoritet att av spelarna att behandla människor i verkligheten illa. Man kan inte skilja på spel och verklighet.

Du kommer höra att man inte alls tar bort något från dig utan att man snarare lägger till något nytt och att du fortfarande kan spela spel med karaktärer du föredrar.
Tills du inte kan det längre för att det inte är socialt accepterat att ha med den typen av karaktärer i spel eller åtminstone att det inte är ekonomiskt gångbart.
Men det lär ju inte hända.

Skribent
Skrivet av Shinsen:

Jag tycker om när man ser naken hud i både kvinnliga och manliga rustningar, som i Assassin’s Creed Oddyssey t.ex. Gillar att se muskeldefinitioner.

Det behöver inte alltid vara super realistisk i spel. Då blir det tråkigt.

Nu täcker ju de rustningarna i alla fall vitala delar som magen och bröstet, Där det visar mer hud så är det Spartanernas rustningar och de var ju mer som barbarer. Bytte rustningen mot smidighet och kunna röra sig istället. Det är inga metal-bikinis, vilket jag tror var poängen med vad Xantia menade.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Gillar man inte den vision som skaparna hade med sitt spel kan man välja att spela någonting annat. Det låter kanske lite... hårt men jag menar, det är inte rättighet att känna sig representerad i ett spel. Sedan kan såklart ha synpunkter på skaparnas respons i frågan.

Just det här har jag ganska svårt för, att "acceptera skaparens vision".. var går gränsen för det liksom? Din moraliska kompass kanske sätter gränsen vid att nazistiska budskap inte bör få plats i den media du konsumerar. Vem säger var gränsen ska gå för vad som ska vara acceptabelt? Den alltmer växande gruppen kvinnliga gamers, och kvinnor öht, bör absolut ha något att säga till om vad gäller sexualisering och objektifiering av kvinnor i spel. Och ärligt talat är jag som man jävligt trött på översexualiserade stereotyper. Kan vi göra oss kvitt dåtidens stereotyper och höja upp intressanta och dynamiska kvinnliga spelkaraktärer istället? Tror alla vinner på det.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nej, du ska inte få spela spel som visar lättklädda män och kvinnor.

I framtiden bestämmer andra vad du ska tycka och tänka.
Det du gillar ska ersättas och det har ingen betydelse om du är ett problem eller ej.
Finns risken för X måste det arbetas mot att få bort Y från spel. För det måste vara så att om vissa beteenden finns i spel och media så kommer människor att härma dessa beteenden.
Det är därför vi alla vet att om man spelar våldsamma spel så blir man själv våldsam. När man dödar i spel börjar man döda i verkliga livet.
Exakt samma sak med lättklädda och sexualiserade karaktärer. Sexualiserar man karaktärer i spel så kommer en majoritet att av spelarna att behandla människor i verkligheten illa. Man kan inte skilja på spel och verklighet.

Du kommer höra att man inte alls tar bort något från dig utan att man snarare lägger till något nytt och att du fortfarande kan spela spel med karaktärer du föredrar.
Tills du inte kan det längre för att det inte är socialt accepterat att ha med den typen av karaktärer i spel eller åtminstone att det inte är ekonomiskt gångbart.
Men det lär ju inte hända.

Oj, tappade räkningen på alla förenklanden i ditt inlägg 😅 allt lät helt plötsligt väldigt enkelt!

Eller så spenderar du några år som en minoritet och inser att saker inte är så enkla som dom kanske verkar

Avstängd
Skrivet av kabukishaman:

Menar du då att grundläget är att sexualisering är en perfekt 50/50-uppdelning mellan manligt och kvinnligt och alltid varit det? Män och kvinnor har alltså exakt samma utgångspunkt vad gäller sexualisering i spel och i media och samhället i stort?

Det blir så fruktansvärt tydligt när det är män som påpekar att sexualisering lika gärna kan vara till mäns nackdel, det är ganska verklighetsfrånvänt.

Nej, grundläget är uppenbart inte 50/50, utan det verkar mycket tydligt att begreppet "sexualisering" tolkas olika av män respektive kvinnor, såväl som inom könen. De flesta män, skulle jag spekulera, ser det som något positivt medan de flesta kvinnor ser det som något negativt. Hur tolkar/ser du själv begreppet?

Jag själv ser "sexualisering i spel" som något positivt ur ett underhållningsperspektiv (ögongodis för män som gillar kvinnor). Att vissa andra sedan vill extrapolera och generalisera utifrån detta att jag då automatiskt skulle vara för sexuella trakasserier och övriga sexbrott (vilket jag ej är) är något jag inte kan göra någonting åt. Jag kan inte kontrollera hur andra ska tänka eller tolka kring vad jag själv tycker om saker och ting.

Medlem

Känner många kvinnliga WoW spelare och ingen har klagat på det här då man själv kan avgöra hur ens karaktär ska se ut. Tycker tvärtom karaktärerna i WoW är återhållsamma i det avseendet. Finns förstås både manliga och kvinnliga undantag (demon hunters exempelvis visar ju ofta bringan).

eld
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill ändå SPEKULERA att det inte nödvändigtvis "absolut ökar chanserna" till sexuella trakasserier på arbetsplatsen, samtidigt det inte per automatik innebär absolut noll risk för det.

Sedan finns "grabbiga stämningar" där alla egentligen är sexuellt obekväma och osäkra, och andra "grabbiga stämningar" där alla faktiskt är sexuellt bekväma (och även inte helt socialt pantade när det kommer till det motsatta könet).

Självfallet möjligt att Blizzard dessvärre hamnar i den förstnämnda kategorin av "grabbiga stämningar". Jag kan inte svara på vilken kategori Asmongold faller inom.

Skrivet av Chrille_H:

En... en grabbig stämning ökar chanserna till sexuella trakasserier? Jag tror du syftar på ordet "risken" och inte "chansen". I övrigt känns det lite väl raljant tycker du inte? Man kan vara grabbig utan att för den sakens skull vara sexistik.

Till er båda: det är därför blizzard hamna i blåsväder, den grabbiga stämningen företaget hade ett bra tag var orsakerna till varför allt detta kunde ske, det är därför arbetsplatserna är otrygga för kvinnor, det är därför anställda protesterar.

Det är därför högt uppsatta personer kan sex-skämta bort kritik från en kvinna under panelen och det är därför ett hav av män kan bua bort henne utan några slags konsekvenser.

Till och med blizzard själva har genom åren arbetat åt mindre sexobjekt och mer kläder på kvinnorna i sina spel, istället för att kroppen helt ska vara i fokus varje gång, det är inte kritik undan någon slags grund.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Nej, grundläget är uppenbart inte 50/50, utan det verkar mycket tydligt att begreppet "sexualisering" tolkas olika av män respektive kvinnor, såväl som inom könen. De flesta män, skulle jag spekulera, ser det som något positivt medan de flesta kvinnor ser det som något negativt. Hur tolkar/ser du själv begreppet?

Jag själv ser "sexualisering i spel" som något positivt ur ett underhållningsperspektiv (ögongodis för män som gillar kvinnor). Att vissa andra sedan vill extrapolera och generalisera utifrån detta att jag då automatiskt skulle vara för sexuella trakasserier och övriga sexbrott (vilket jag ej är) är något jag inte kan göra någonting åt. Jag kan inte kontrollera hur andra ska tänka eller tolka kring vad jag själv tycker om saker och ting.

För att försöka hålla det kort så är det ju snedvridningen av det sexualiserade som är problemet. Självklart är det många som likt dig håller sig positiva till en sexualisering och ett visst mått av objektifiering av kvinnokroppen men som samtidigt inte tycker det är ok med sexuella trakasserier eller sexbrott. Min poäng är dock att det förstnämnda har ett samband med det sistnämnda och måste utmanas för att skapa ett sundare klimat i samhället öht.

Avstängd
Skrivet av kabukishaman:

Just det här har jag ganska svårt för, att "acceptera skaparens vision".. var går gränsen för det liksom? Din moraliska kompass kanske sätter gränsen vid att nazistiska budskap inte bör få plats i den media du konsumerar. Vem säger var gränsen ska gå för vad som ska vara acceptabelt? Den alltmer växande gruppen kvinnliga gamers, och kvinnor öht, bör absolut ha något att säga till om vad gäller sexualisering och objektifiering av kvinnor i spel. Och ärligt talat är jag som man jävligt trött på översexualiserade stereotyper. Kan vi göra oss kvitt dåtidens stereotyper och höja upp intressanta och dynamiska kvinnliga spelkaraktärer istället? Tror alla vinner på det.

Jag förstår vad du menar och jag kan såklart också bli trött på stereotyper av olika slag eller politiska inslag där de inte hör hemma. Men vet du vad jag gör då? Då röstar jag med plånboken och konsumerar inte dessa produkter. De som vill ta del av dem, ska självklart få görs det om de vill. Om det finns en efterfrågan så kommer det sälja. Hur ska vi bli kvitt se stereotyper du anser förkastliga menar du, förbud?

Avstängd
Skrivet av kabukishaman:

För att försöka hålla det kort så är det ju snedvridningen av det sexualiserade som är problemet. Självklart är det många som likt dig håller sig positiva till en sexualisering och ett visst mått av objektifiering av kvinnokroppen men som samtidigt inte tycker det är ok med sexuella trakasserier eller sexbrott. Min poäng är dock att det förstnämnda har ett samband med det sistnämnda och måste utmanas för att skapa ett sundare klimat i samhället öht.

Sexualisering är naturligt eftersom vi är sexuella varelser.

Medlem

Hur ser männen ut i spelet? Nu vet jag inget om World of warcraft, men jag kan tycka att rätt så ofta så tas kvinnliga karaktärer upp som sexualiserade exempel i spel utan att påpeka att männen också är sexualiserade i samma spel. Efter en Google sökning så har många män i spelet synliga bröstmuskler, biceps och synliga magmuskler, generellt sett väldigt vältränade män. Feminister skapar allt för ofta en orättvisa som inte finns där.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Jag förstår vad du menar och jag kan såklart också bli trött på stereotyper av olika slag eller politiska inslag där de inte hör hemma. Men vet du vad jag gör då? Då röstar jag med plånboken och konsumerar inte dessa produkter. De som vill ta del av dem, ska självklart få görs det om de vill. Om det finns en efterfrågan så kommer det sälja. Hur ska vi bli kvitt se stereotyper du anser förkastliga menar du, förbud?

Självklart löser inte förbud grundproblemet. En dialog med respekt för alla parters upplevelser tror jag man kommer långt med. Plånboken är absolut en förhandlingsfaktor vi som konsumenter har, men det måste även finnas en diskussion kring vad vi som ett globalt community vill se i ett spel. Jag tror att det finns allt fler av oss som vill bort från det gubbsjuka och istället vill ha emotionellt trovärdiga och engagerande karaktärer oavsett kön. Rent ekonomiskt tror jag att produkter som visar sig vara lite mer framåttänkade vad gäller den typen av frågor vi diskuterar kan vinna mark genom att kännas fräscha och intressanta för den alltmer större del av communityt som ogillar de stereotyper som vi bombarderats av i årtionden.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Sexualisering är naturligt eftersom vi är sexuella varelser.

Ok. Så länge man väger in annat vi människor består av som inte är rena instinkter i diskussionen.

Medlem
Skrivet av nils45:

Hur ser männen ut i spelet? Nu vet jag inget om World of warcraft, men jag kan tycka att rätt så ofta så tas kvinnliga karaktärer upp som sexualiserade exempel i spel utan att påpeka att männen också är sexualiserade i samma spel. Efter en Google sökning så har många män i spelet synliga bröstmuskler, biceps och synliga magmuskler, generellt sett väldigt vältränade män. Feminister skapar allt för ofta en orättvisa som inte finns där.

Hade du inte slagits från en övermaktsposition hade nog din synvinkel varit något annorlunda

Avstängd
Skrivet av kabukishaman:

För att försöka hålla det kort så är det ju snedvridningen av det sexualiserade som är problemet. Självklart är det många som likt dig håller sig positiva till en sexualisering och ett visst mått av objektifiering av kvinnokroppen men som samtidigt inte tycker det är ok med sexuella trakasserier eller sexbrott. Min poäng är dock att det förstnämnda har ett samband med det sistnämnda och måste utmanas för att skapa ett sundare klimat i samhället öht.

Med snedvridningen av det sexualiserade, menar du då att i större utsträckning sexualiseras kvinnliga karaktärer än vad manliga karaktärer sexualiseras? Vad är en "sexualiserad manlig karaktär" för dig?

Jag vill säga att jag _TROR_ att det förstnämnda inte har något särskilt starkt orsakssamband med det sistnämnda. Jag drar jämförelsen med våld i spel och våldsdåd ute i verkligheten. Snarare är våld i spel en "utlösningsfaktor" hos de som redan hade anlag för att vara våldsam i verkligheten förutsatt att rätt faktorer utlöste dem under givna omständigheter.

Vad jag kan se mig framför är att dessa "sexäckel" som trakasserar kvinnor möjligen också tycker om att sexualisera kvinnor i mer artistiska uttryck (bilder, spel, filmer, osv). Samtidigt ställer det då en relaterad fråga om det möjliga orsakssambandet: är då majoriteten av alla Rule34-artister fullbordade våldtäktspersoner som bara väntar på rätt "utlösningsfaktor" från att drabba dem till att begå dessa sexbrott?

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Hade du inte slagits från en övermaktsposition hade nog din synvinkel varit något annorlunda

Vad menar du.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Även jag som kille kan hålla med om att armour till kvinnliga avatarer i spel är helt uppåt väggarna.
Det märks att dom är skapade av män för män. (eller nja snarare för kåta tonåriga gamer killar)
Inte praktiska överhuvudtaget om det vore riktigt krig, det ska bara se sexigt ut.

kommer aldrig glömma första tiden jag lirade wow. vi var ett kompisgäng som levlade ihop och runt level 45:ish så spelade jag och en annan tjejkompis ihop, båda som paladins. Vi gjorde nåt coolt chainquest som slutligen gav oss en fet chest-armor var. det var här vi reagerade! när jag satte på min chest så fick gubben så jäkla feta muskler och hur biffig rustning som helst, medans när tjejkompisen tar på samma chest så blir den slank som tusan, samtidigt som man givetvis ser magen med viss urringning, Jäkla konstigt det där med passform på kläder till män å kvinnor ^^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Som sagt tidigare, det är två helt olika diskussioner och bör absolut inte jämställas.

Sen att man gapar över hur orealistiskt det är med rustningar som visar hud, samtidigt som man flyger runt på drakar och dräper demoner, känns lite väl fjantigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av nils45:

Vad menar du.

Kabuki menar troligtvis att du omöjligen kan tillhöra någon slags minoritet, och därför kan inte din åsikt värderas lika mycket som Kabukis, som placerar sig själv i minoritetsfacket. Typ 'du kan inte veta hur det är' osv. Ett ganska grovt antagande, jeppe109 fick också en släng av sleven med 'Eller så spenderar du några år som en minoritet och inser att saker inte är så enkla som dom kanske verkar'.

Jag gillar inte när folk dömer folk, speciellt inte när man inte vet något om dem. Både du och jeppe kan tillhöra nån minoritet, inte för att det spelar nån som helst roll.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Kabuki menar troligtvis att du omöjligen kan tillhöra någon slags minoritet, och därför kan inte din åsikt värderas lika mycket som Kabukis, som placerar sig själv i minoritetsfacket. Typ 'du kan inte veta hur det är' osv. Ett ganska grovt antagande, jeppe109 fick också en släng av sleven med 'Eller så spenderar du några år som en minoritet och inser att saker inte är så enkla som dom kanske verkar'.

Jag gillar inte när folk dömer folk, speciellt inte när man inte vet något om dem. Både du och jeppe kan tillhöra nån minoritet, inte för att det spelar nån som helst roll.

Exakt, det var därför jag inte brydde mig om att svara på inlägget för det fanns inget värt att svara på.

Medlem

För att flika in liten på diskussionen om hur karaktärers armour osv ser ut.

Tycker det helt klart borde finnas alternativ som standard så folk får klä sig hur de vill, för samtliga kön.
Vill du ha en man som klär sig lättklätt och visar mycket hud i sin armour? Då borde du få det, vill du ha en kvinna som har full rustning och inte visar någon hud alls? Då borde du få det.

Gillat det i monster hunter, tycker de gjort det bra där.

Som lite exempel på olika set i det spelet som tjej:

Och sen finns en hel del som visar mer hud och så med, en väldig blandning av båda.

Det som just detta spel faller lite på är att det inte finns lika mycket lättklätt för männen för de som vill ha det. Så även om monster hunter har gjort det rätt bra, så kan de bli mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Kabuki menar troligtvis att du omöjligen kan tillhöra någon slags minoritet, och därför kan inte din åsikt värderas lika mycket som Kabukis, som placerar sig själv i minoritetsfacket. Typ 'du kan inte veta hur det är' osv. Ett ganska grovt antagande, jeppe109 fick också en släng av sleven med 'Eller så spenderar du några år som en minoritet och inser att saker inte är så enkla som dom kanske verkar'.

Jag gillar inte när folk dömer folk, speciellt inte när man inte vet något om dem. Både du och jeppe kan tillhöra nån minoritet, inte för att det spelar nån som helst roll.

Det går säkert att vrida på mina ord några varv till, kärnpunkten kvarstår dock: det bör finnas en bättre dialog för vad vi som spelare vill ha i våra spel, och vi borde aktivt motarbeta synsättet som speglas av panelen i videon och av flera medlemmars inlägg i den här tråden.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste dessvärre ställa mig på Asmongolds sida i den likställningen:

Det är en stor skillnad på hur påhittade kvinnliga karaktärer i ett datorspel framställs och hur riktiga levande kvinnor behandlas på sina arbetsplatser, eller är det inte det?

Jag gör den personliga tolkningen att ett försök att slå samman sexualisering i spel och sexuella trakasserier på arbetsplatser görs här som om det ena alltid automatiskt måste leda till det andra?

Dessutom ger det skenet av att, "Du kan INTE ha sexualiserade kvinnliga karaktärer i spel OCH sexuellt trakasseringsfria arbetsplatser samtidigt!" Någon måste skämta, eller hur?

Två helt skilda frågor OCH två helt olika nivåer på dem.

Hmm? Jo, fast den absolut största kontroversen här är ju hur de hanterade situationen. Det är klart att du kan välja att skapa ett spel med sexualiserade karaktärer, som det absolut största spelet av sitt slag inom spelindustrin under en väldigt lång tid så är spelet på många sätt trendsättande. Det var många tjejer som lirade spelet och många (även killar) som påpekade bristerna i rustningarna.

När du utvecklar ett spel av detta slaget är du också ansvarig för din community och tjejer som vill hänga med sina polare eller ta del av äventyret blir så illa tvungna att se ut som smala supermodeller. Ifall du vill se ut som en smal Victoria's Secret-modell (bra exempel) så får du väl göra det, men håller du i trådarna för hela communityn av ett spel so överstiger flera miljoner spelare så kanske det är dags att fundera lite ytterligare. Det kan vara på sin plats, redan i startfasen av ett MMO att erbjuda alternativa kroppsbyggnader som aktivt efterfrågas av communityn istället för att fokusera på WoW Classic. Det är ju inte som att Blizzard inte har haft ekonomin för att utveckla bättre möjligheter att representera sig själv i spelet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det har väl länge funnits en kamp bland vissa (puritanska glädjedödare )för att minska sexualiseringen i spel och det är väl i den kontexten det är förståligt att folk reagerar negativt när folk tar upp det här ämnet. Själv så har jag inga problem med tramsiga och sexiga karaktärer i spel (när det passar så klart) och hade gärna sett att utvecklarna tagit ut svängarna lite mer.

Oavsett vad man tycker i den här frågan så tycker jag inte om att man blandar ihopa det med sexuella trakasserier. Det är två helt olika grejer och jag tycker inte om att man helt ogenerat försöker förknippa vanlig hälsosam sexualitet i konst med övergrepp.

Eftersom killar har den sämsta igenkänningsfaktorn över hur det är att vara det motsatta könet, kommer kvinnors problem alltid vara "deras" problem och sopas under mattan. Varför det fortfarande är så idag har att göra med att kvinnosynen inte progredierar i samma takt med vår moraliska och solidariska mognad. Vi kommer fortfarande köpa spel från dessa mansgrisar som styrs av någon allrådande chauvinism. Att ställa sig mitt i vägen för denna buande mob är starkt, jag tror inte en kille hade vågat att göra samma sak.

“Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding.” (Betty White)

www.goodreads.com/quotes/1125683-why-do-people-say-grow-some-...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hela den här diskussionen hör hemma i 2010 .. Herregud, är folk fortfarande kränkta över high fantasy mode?

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Hela den här diskussionen hör hemma i 2010 .. Herregud, är folk fortfarande kränkta över high fantasy mode?

Diskussionen handlar i stort om situationen i videon och dess implikationer, i det här fallet råkar "high fantasy mode" vara något som sprungit ur en osund företagskultur och är i sig inte det mest intressanta.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Diskussionen handlar i stort om situationen i videon och dess implikationer, i det här fallet råkar "high fantasy mode" vara något som sprungit ur en osund företagskultur och är i sig inte det mest intressanta.

Håller med, men folk förhåller sig inte till videon.

Medlem

Man måste inte hålla med frågeställaren. Men som representant för ett av världens största börsnoterade företag inom sin bransch representerar man inte bara sina egna personliga åsikter utan även investerarnas och aktieägarnas intressen. Därmed förväntar sig de flesta att man kommer sträva efter att agera professionellt när man iklär sig sin yrkesroll. Till skillnad från i vårt sociala liv kan vi inte välja vilka kollegor, chefer eller ens kunder vi måste (sam)arbeta med. Därmed strävar de flesta arbetsgivare efter att uppnå ett equilibrium som tar avstamp i våra minsta gemensamma nämnare.

Panelen utstrålade allt annat än professionalism i sin respons. De riskerade därmed att skapa helt onödiga förtroendeproblem både hos potentiella och existerande investerare. Dessutom var de väl medvetna om att deras svar skulle spelas in och sändas online, vilket gör prestationen ännu mer obegriplig.

Vi iklär oss varje dag olika roller. Vad jag tycker och hur jag agerar som partner, vän eller privatperson skiljer sig på flera områden från hur jag kan agera som företagsledare. Ibland kan jag förvisso önska att det inte vore så, men så har det varit i alla tider (tro det eller ej) och det lär knappast förändras.

Alla som sticker ut hakan är inte friska fläktar.
Vissa saknar helt enkelt bara taktkänsla och hövlighet.

Skriv svar