Senaste filmen du såg

FM-guru
F.d. Sisyr

Black Death (2010)

Såg den när den var ny, men det är ett tag sen nu och minnesbilden begränsad. Hur som haver; digerdöden härjar England och en ung munk (spelad av en då rätt okänd Eddie Redmayne) tar av personliga skäl jobbet som guide för en skara hårdföra inkvisitörer på jakt efter en by som sägs ha undkommit digerdöden helt och hållet genom kätterska besvärjelser. En ganska långsam, förbannat bitter thriller om fanatism, desperation och lidande där inte minst Redmayne är grymt bra.

4/5.

Medlem

Malignant

Skräck
Betyg 1,5/5

James Wans nya (conjuring etc.) och absolut sämsta film han har gjort. Handlingen kan väl sammanfattas som en modern version av ”basket case”, och blev bara för mycket. Pluspoäng för splatter och mycket blod.

Medlem

Dune 4,5/5
Riktigt snygg, fantastisk ljudbild och suveräna skådisar (möjligtvis så är Jason Momoa en 3/5 men helt ok insats ändå)
Filmen är lite långsam i början vilket kanske inte tilltalar alla men för min del älskade jag varje liten detalj dom lyckades få med från boken.
Såvitt jag kan bedöma är det en riktigt bra adaption av boken.
Det är kanske inte helt schysst men jag drar av 0,5 för att filmen slutar i mitten av boken.
Nu är det bara och hoppas att Denis Villeneuve får avsluta det hela med en film till.

Medlem

The Gentlemen (2019) - https://www.imdb.com/title/tt8367814/

"An American expat tries to sell off his highly profitable marijuana empire in London, triggering plots, schemes, bribery and blackmail in an attempt to steal his domain out from under him."

Guy Ritchie är tillbaka med en riktigt bra rulle som nästan är av samma kaliber som hans tidigare filmer i samma genre, Snatch och Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Stundtals jäkla lustig, välregisserat, manus på topp och kvalitativa skådespelarinsatser. Storyn är väl inget mästerverk men helt OK, hade önskat lite mer djup(kanske man inte ska önska när det kommer till Guy Ritchie dock hehe) och twists.

Blev positivt överraskad av Hugh Grant, han passade rollen perfekt och gjorde ett riktigt bra jobb. Den enda som inte övertyga likt resten var Jeremy Strong, inte dålig direkt, men inte lika bra som övriga.

Det negativa med filmen var att tredje akten kändes lite framstressad och var något antiklimaktisk, men överlag en riktigt underhållande film.

Betyg: 8.5/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Malignant

Skräck
Betyg 1,5/5

James Wans nya (conjuring etc.) och absolut sämsta film han har gjort. Handlingen kan väl sammanfattas som en modern version av ”basket case”, och blev bara för mycket. Pluspoäng för splatter och mycket blod.

Snarare 4/5! Klockrent kärleksbrev till 80-tals horror/slasher/etc. Gillar man den genren så gillar man Malignant. Kan tänka mig att den går över huvudet på folk som förväntar sig en pissig modern skräckis bestående av 99% jumpscares och inget annat. Men men. Smaken är som baken helt enkelt

Medlem

Så har äntligen fått se Dune…och måste tyvärr erkänna att jag är lite besviken. Mest tycker jag filmen var på tok för lång, massor av utdragna långsamma scener av ökenlandskap, visioner som upprepar sig några gånger för mycket och rätt stela insatser av både skarsgård och oscar isaac :/

Fantastisk bild och ljud, och de få actionscener som var där var läckra. Oerhörd tyngd i artillerikanoner och explosioner.

Tyvärr 3/5, hade de kortat ner filmen och fått isaac o skarsgård att prestera på topp hade det blivit högre.

Med tanke på vad som sker i andra halvan av boken har jag dock stort pepp för nästa film!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

ZF
Medlem
Skrivet av Soulless:

Så har äntligen fått se Dune…och måste tyvärr erkänna att jag är lite besviken. Mest tycker jag filmen var på tok för lång, massor av utdragna långsamma scener av ökenlandskap, visioner som upprepar sig några gånger för mycket och rätt stela insatser av både skarsgård och oscar isaac :/

Påminner om tragedin att Jodorowskys tiotimmarsfilm av det hela aldrig blev av..

I vilket fall tror jag det blir svårt att göra en ökenfilm utan utdragna scener. Man vill illustrera väldigheten och den hårda miljön genom att verkligen ta utmattning till tittaren antar jag.

Medlem

Såg nyss "13 hours, the secret soldiers of Benghazi". Handlar om när Amerikanska ambassaden i Lybiens huvudstad blev attackerad.

Relaterat till den var att en EVE Online spelare som var diplomat och stationerad där blev dödad. https://www.wired.com/2012/09/vilerat/

Jobbade i myndighetsvärlden vid tillfället, och verkligheten med utlandstjänstgöring blev plötsligt väldigt allvarlig.

Avstängd

Candyman 2021:

Tog inte många minuter innan Peele gjorde det han är bäst på. Lägger skulden för alla problem i världen på den vita mannens axlar.

Den första vita karaktären som presenteras är en vit homosexuell man och alla andra vita män är ondskefulla rasistpoliser.

Jag har inga problem med politiska budskap och liknande i filmer men som vanligt med Peele blir det otroligt cringe när han trycker fram sin tunnelseende-agenda.

1/10. Värdelöst woke-bullshit. Undvik!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av FryinRyan:

Candyman 2021:

Tog inte många minuter innan Peele gjorde det han är bäst på. Lägger skulden för alla problem i världen på den vita mannens axlar.

Den första vita karaktären som presenteras är en vit homosexuell man och alla andra vita män är ondskefulla rasistpoliser.

Jag har inga problem med politiska budskap och liknande i filmer men som vanligt med Peele blir det otroligt cringe när han trycker fram sin tunnelseende-agenda.

1/10. Värdelöst woke-bullshit. Undvik!

Lustigt, en annan lade inte märke till någon anti-vit agenda. Beror väl lite på vilket fokus man själv har också, kanske. Själv kunde jag nog inte bryr mig mindre om den typen av tjafs om jag så försökte.

Däremot lade jag märke till en usel film, och det märktes att det inte var Peele som regisserade. Har inte sett något av Nia DaCostas tidigare alster, och man blev ju inte sugen nu heller. Det fanns några enstaka minnesvärda scener (ett mord i en skyskrapa man fick se utifrån sticker ut, liksom skuggfigurerna), men annars var det konventionell "ond ande"-skräck av det allra mest slätstrukna, förutsägbara slaget där fokus låg på exposition snarare än "show, don't tell".

1/5 från mig.

KoP
Medlem

Drog av en gammal klassiker igår: Snuten i Hollywood. 5/5.

Medlem

Var på bio och såg No Time To Die idag på premiären, efter att ha väntat på den typ 1,5 år av uppskjuttningar pga Corona. Men den var värd väntan. Kommer sakna Daniel Craig, men detta var en värdig svanesång för honom. 4/5!

Avstängd

DNA från 1996, underhållande b film.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Dead Girl (2008)
Värsta spya till film man någonsin sett. Allt från manus, ljud, skådespeleri till filmande är katastof.
Regissören är en riktigt jävla sadist som kunde leva ut sina fantasier...sanslös jävla pissssssssssss film!!!!!
Va tvungen att kolla klart oxå för frugan vägrar stänga av nått hon börjat kolla på.

Avstängd
Skrivet av PsykoFnask1985:

Dead Girl (2008)
Värsta spya till film man någonsin sett. Allt från manus, ljud, skådespeleri till filmande är katastof.
Regissören är en riktigt jävla sadist som kunde leva ut sina fantasier...sanslös jävla pissssssssssss film!!!!!
Va tvungen att kolla klart oxå för frugan vägrar stänga av nått hon börjat kolla på.

Med ett sånt användarnamn tycker man att det skulle vara en passande film 😅 Skämt åsido. Tyckte den var helt okej för en skräckis.

Själv såg jag senast Free Guy. Intressant koncept men inte direkt mästerligt utfört. Helt okej bakisfilm I guess. Om man är riktigt bakis dvs…

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Dead Girl (2008)
Värsta spya till film man någonsin sett. Allt från manus, ljud, skådespeleri till filmande är katastof.
Regissören är en riktigt jävla sadist som kunde leva ut sina fantasier...sanslös jävla pissssssssssss film!!!!!
Va tvungen att kolla klart oxå för frugan vägrar stänga av nått hon börjat kolla på.

Länge sen jag såg den, men har för mig att den inte var så värdelös. Kan ju även missminna mig. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Cry Macho

Clintans senaste. Inge vidare. Skådespeleriet på gränsen, tråkig story, och man var mest rädd att gubben skulle ramla och gå i tusen bitar hela tiden.

Medlem

https://www.imdb.com/title/tt1905040/
Helt ok dänga att slå på en lördagskväll. Standard kliché till skräcktema där ett gäng ungdomar beger sig ut med filmkameran. Isiga vinterlandskap och lite roliga ryska dialekter ibland. Filmen hade en bra oväntad vändpunkt mot slutet.

https://www.imdb.com/title/tt11804152/
Inte så mycket skräck som spänning. Megan Fox gör ett uruselt skådespeleri utan att få till ett enda ansiktsuttryck som faktiskt skiljer sig mellan scenerna. Lite som att hon är redo för en selfie konstant. Utöver det var det en ganska chill film som faktiskt va helt ok. Påminde smått om filmerna Hush och Don't Breathe, där huvudpersonen blir jagad runt ett och samma hus.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Såg den också med förhoppningen att den skulle vara riktigt bra men blev istället väldigt besviken.
Som om någon gjort en film "på måfå" helt utan planering.
Jag tycker inte ens skådisarna gör en bra insats, mest bara löjligt likgiltiga inför allt som händer.

Förväntade mig zombiland eller shaun of the dead men den här kommer inte ens i närheten.

Rekommenderar du hellre ser The Wolf of Snow Hollow om du vill se hopplösa sheriffer lösa stadens brott. Superskön film tyckte jag och handlar om en varulv som slår ner i en snöig småstad. Bara hittat en recension på den men kan bara hålla med den recensenten om att den är klart sevärd!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Malignant

Skräck
Betyg 1,5/5

James Wans nya (conjuring etc.) och absolut sämsta film han har gjort. Handlingen kan väl sammanfattas som en modern version av ”basket case”, och blev bara för mycket. Pluspoäng för splatter och mycket blod.

Gillade inte heller Malignant. Tycker att James Wan tappat det helt. Den senaste skräckfilmen jag såg var The Babadook för kanske fjärde gången. Skrev ihop en text om den. Tycker den fortfarande är riktigt vass. Trots att slutet kanske lämnar mer att önska.

Medlem
Skrivet av nickestone:

Rekommenderar du hellre ser The Wolf of Snow Hollow om du vill se hopplösa sheriffer lösa stadens brott. Superskön film tyckte jag och handlar om en varulv som slår ner i en snöig småstad. Bara hittat en recension på den men kan bara hålla med den recensenten om att den är klart sevärd!

Tack för tipset!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

I lördags såg jag Denis Villeneuves Dune för andra gången.

Jävlar vilken rulle! Allt från manus och skådespelare till det visuella är på topp!
Tyckte den var bra från början, men efter en andra sittning har den stigit från 4/5 till 5/5!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Såg också Dune nyligen, som många andra.
Dock hade jag ingenting att utgå från, jag känner till Dune sen tidigare, jag vet att det är öken och stora maskar, annars visste jag absolut ingenting om storyn.

Och jävlar vilken schysst film, så sjukt vackra shots, häftiga miljöer och bara allt klickade rätt för mig.

Bor ni i närheten av Malmö och inte har sett den så kan jag rekommendera den nya biografen på Mobilia, Nordisk Film Bio. Dom har otroligt bra ljudsystem, snålar inte med volymen, riktigt bra bild och brutalt bekväma recliner säten med mer benutrymme än vad man någonsin kommer behöva.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

The Little Things en ny film med Denzel Washington och Jared Leto som flög helt under radarn. Fick tipset av en kompis som älskade den, men den var riktigt riktigt usel. Bara hittat en recension på den och den blev sågad vid fotknölarna. Att den "dras ner av för komplicerat berättande" kan jag bara hålla med om. Blä

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freddiekling:

The Little Things en ny film med Denzel Washington och Jared Leto som flög helt under radarn. Fick tipset av en kompis som älskade den, men den var riktigt riktigt usel. Bara hittat en recension på den och den blev sågad vid fotknölarna. Att den "dras ner av för komplicerat berättande" kan jag bara hålla med om. Blä

Jag har skrivit en "recension" av den här i tråden!

Skrivet av Sisyr:

The Little Things (2021)

Thriller där Denzel Washington och Rami Malek spelar poliser på olika håll i karriären - Denzel varvar ned i lantorten medan Rami är "the hot shot" i innerstan. Av olika anledningar jagar dem samma seriemördare och slår sig samman.

Manuset till filmen skrevs tydligen redan i början på 90-talet, och det är även då filmen utspelar sig. Tyvärr känns manuset också väldigt föråldrat, och det är svårt att inte dra paralleller med Seven (som alltså skrevs senare) - en kultfilm jag själv inte är något större fan av men som likväl är bättre än The Little Things på nästan alla punkter. Regin är ärligt talat rätt kass, klippningen Taken 3-usel och manuset förvirrat samt ihåligt. Fotot är dock rätt bra, med några tjusiga stadsbilder. Rami Malek känns helt felcastad och Denzel spelar Denzel. Jared Leto står istället för den primära underhållningen som polisens huvudmisstänkta.

1/5.

Medlem

Såg Dune I förrgår. 5/5, bästa bioupplevelsen sedan interstellar 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992) - https://www.imdb.com/title/tt0105665/

"Laura Palmer's harrowing final days are chronicled one year after the murder of Teresa Banks, a resident of Twin Peaks' neighboring town."

Kollar igenom Twin Peaks(har aldrig sett serien i sin helhet innan, eller hade glömt bort mycket iallafall), blev klar med säsong 2 precis så denna prequel är den naturliga uppföljningen innan jag fortsätter med nya säsongen.

Jäklar så bra film och vilken sjuhelsikes skådespelarinsats från Sheryl Lee som spelar Laura Palmer, riktigt imponerad. Resterande gör ett bra jobb, speciellt Ray Wise som Lauras pappa. Filmen har definitivt en mycket mörkare ton rakt igenom och skippar mycket av humorn TV-serien har, förutom dom första 30 minuterna ungefär som är sådär lite avslappnat "Lynchiga".

Bravo Herr Lynch!

Betyg: 9.5/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Night House (2020)

Visste ingenting om filmen mer än titeln och att det var en skräckis när jag såg den. Tyvärr visade sig vara en övernaturlig sådan, och är det något jag har svårt att leva mig in i så är det berättelser om spöken, demoner, onda andar och dylikt. Oh well, mitt fel förstås. Gillar man däremot sådant så tror jag även man gillar filmen som är rätt elegant regisserad och bjuder på en Rebecca Hall i högform. För egen del var det bästa med filmen att en personlig gammal favoritlåt i form av The Calvary Cross används flitigt.

2/5.

Skrivet av FryinRyan:

Med ett sånt användarnamn tycker man att det skulle vara en passande film 😅 Skämt åsido. Tyckte den var helt okej för en skräckis.

Själv såg jag senast Free Guy. Intressant koncept men inte direkt mästerligt utfört. Helt okej bakisfilm I guess. Om man är riktigt bakis dvs…

Ja gamla användar namn är förjävligt. Speciellt när jobbet vill ha mailen (puttefnask85) riktigt pinsamt ibland.

Inte sett free guy men kan bli i helgen då man planerat va bakis😊

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av PsykoFnask1985:

Ja gamla användar namn är förjävligt. Speciellt när jobbet vill ha mailen (puttefnask85) riktigt pinsamt ibland.

Inte sett free guy men kan bli i helgen då man planerat va bakis😊

Bara att du kontaktar FZ om du vill byta användarnamn.

Skriv svar