Bowser tvingas böta 90 miljoner kr till Nintendo

Medlem

Det största brottet här begås av nintendo och rättsväsendet.
Klart man ska få modda och göra vad man vill med konsolerna.
Det är inte moddarnas fel att Nintendo är kassa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Det största brottet här begås av nintendo och rättsväsendet.
Klart man ska få modda och göra vad man vill med konsolerna.
Det är inte moddarnas fel att Nintendo är kassa.

Modda den för eget bruk bör man absolut få göra. Att däremot tjäna pengar på det är något helt annat.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Modda den för eget bruk bör man absolut få göra. Att däremot tjäna pengar på det är något helt annat.

Ser inget problem led att modda hårdvara och ta betalt för det heller. Är det olagligt enligt lagen på just konsoler?
Jag menar det finns ju massvis med saker man kan modifiera och ta betalt för det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Ser inget problem led att modda hårdvara och ta betalt för det heller. Är det olagligt enligt lagen på just konsoler?
Jag menar det finns ju massvis med saker man kan modifiera och ta betalt för det.

Det är ju Nintendo som utvecklat hård- och mjukvaran, vilket inte är gratis. De vill väl dels inte att andra ska göra pengar utifrån det, dels vill de ha kontroll på sina produkter.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju Nintendo som utvecklat hård- och mjukvaran, vilket inte är gratis. De vill väl dels inte att andra ska göra pengar utifrån det, dels vill de ha kontroll på sina produkter.

Jobdet förstår jag och jag förstår att dom försöker med att stämma också.
Det som är förvånande att han blir fälld för det också.
Känns som nåt annat ligger bakom.

Jag har erfarenhet av chippning av konsoler, det blev en anmälan om hålla på med piratverksamhet men att chippa konsoler är ingen piratverksamhet. Inte i sverige iaf så inget peoböem med det.
(Inte jag som chippade)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Jobdet förstår jag och jag förstår att dom försöker med att stämma också.
Det som är förvånande att han blir fälld för det också.
Känns som nåt annat ligger bakom.

Jag har erfarenhet av chippning av konsoler, det blev en anmälan om hålla på med piratverksamhet men att chippa konsoler är ingen piratverksamhet. Inte i sverige iaf så inget peoböem med det.
(Inte jag som chippade)

Det blir ju lite klurigt när man jämför med andra produkter. T.ex. musik får du ju "modda" (sampla, göra covers på, osv.) i viss utsträckning, om skaparen får royalties. Bilar vet jag inte hur det funkar med, misstänker att det kräver nån sorts licens för t.ex. RUF (som moddar Porsche). Varumärkesskydd funkar nog olika för olika produkter. Sen handlar det väl om hur protektionistiska företagen är också, och Nintendo vaktar sina prylar rätt hårt.


signatur
Skrivet av Waliant:

Intressant i sammanhanget är att Kirby är namngiven efter en advokat som hette John Kirby som hjälpte Nintendo med ett stort rättsfall på 1980-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Kirby_(attorney)

Där ser man! Mario ska ju vara döpt efter att folket på Nintendo i Washington börjat kalla Miyamotos kreation för Mario eftersom han liknade fastighetsägaren till byggnaden de jobbade i. Som hette Mario.

https://www.cnbc.com/2018/09/13/super-mario-bros-how-shigeru-...

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ja, man ska få göra det med sin egen hårdvara tror jag, men på exempelvis Wii U och 3DS så vet jag att om man gör det så kan Nintendo stänga av flera funktioner som exempelvis online spelande när de har märkt det. Det enda man fortfarande får göra är att handla på deras E-Shop har jag också för mig att jag läste.

Jao man bryter väl alla licensavtal osv som man gått med på när man skapat sitt onlinekonto, men konsolen med allt som finns på den har man ju köpt och är ens ägodel

Medlem

Hehehe, as rolig nyhet/drama. Galet alltså.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Ion
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir ju lite klurigt när man jämför med andra produkter. T.ex. musik får du ju "modda" (sampla, göra covers på, osv.) i viss utsträckning, om skaparen får royalties. Bilar vet jag inte hur det funkar med, misstänker att det kräver nån sorts licens för t.ex. RUF (som moddar Porsche). Varumärkesskydd funkar nog olika för olika produkter. Sen handlar det väl om hur protektionistiska företagen är också, och Nintendo vaktar sina prylar rätt hårt.

Det är helt vansinnigt om det finns rättsligt skydd mot att göra eftermarknadsförändringar av produkter. Varför skulle det vara olagligt? Det låter helt befängt. Om nån kan förklara varför det skulle vara rimligt att lagstadga mot det så berätta gärna.

Ion
Medlem

Här handlar det om försäljning av produkter för att kringgå kopieringsskydd. Även om det är en bieffekt är det olagligt i USA.
En produkt som inte tillåter dig att kringgå kopieringsskyddet hade med all sannolikhet varit tillåten.

12
Skriv svar