Robot
Medlem

Folkis, mellis och lättis-Decken, haha. 🤭☺️


signatur

Memento Mori

Redaktör

Om du undrar något - fråga! Jag svarar efter förmåga.


signatur
Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Folkis, mellis och lättis-Decken, haha. 🤭☺️

App app! Inte glömma starkisen!


signatur
Medlem

När skulle man kunna anta att dom är ikapp med produktionen så att man kan beställa den utan längre väntan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Steam Deck kan lätt bli din nya bästa vän"

Det kan jag mycket väl tänka mig.
Jag sitter större delen av dygnet när jag är ledig framför min PC, om jag inte tar mig ut eller gör något annat.

Det ska bli intressant att se hur Steam deck påverkar mig.

Ska man spela på en tv så är game mode på tv ett måste. Spelade en gång på jobbet och vi hade ingen fjärrkontroll till tvn så den var inställd på cinema, alla Nintendo Switch spel hade lång delay vilket blev opelbart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av conthox:

När skulle man kunna anta att dom är ikapp med produktionen så att man kan beställa den utan längre väntan?

Svårt att säga, folk som förbeställer nu får oftast efter Q4 har jag läst.

När dom gick in i Q3 fasen så ökade valve även produktionen, säger dom i alla fall, så kanske runt årsskiftet kan man beställa och få inom någerlunda kort väntetid.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

App app! Inte glömma starkisen!

Spritisen?


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Redaktör
Skrivet av lonian:

"Steam Deck kan lätt bli din nya bästa vän"

Det kan jag mycket väl tänka mig.
Jag sitter större delen av dygnet när jag är ledig framför min PC, om jag inte tar mig ut eller gör något annat.

Det ska bli intressant att se hur Steam deck påverkar mig.

Ska man spela på en tv så är game mode på tv ett måste. Spelade en gång på jobbet och vi hade ingen fjärrkontroll till tvn så den var inställd på cinema, alla Nintendo Switch spel hade lång delay vilket blev opelbart.

Game mode - ah, det kanske var nåt sånt som skapade delayen. Jag ställde in tv:n när jag köpte den och eftersom det aldrig strulat har jag inte tänkt på att ändra nåt. Kanske nån Deck-setting som funkar olika då. Bra tips hursomhelst, tack!


signatur
Medlem
Skrivet av piddau:

Svårt att säga, folk som förbeställer nu får oftast efter Q4 har jag läst.

När dom gick in i Q3 fasen så ökade valve även produktionen, säger dom i alla fall, så kanske runt årsskiftet kan man beställa och få inom någerlunda kort väntetid.

Ok tack.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Eftersom jag reser typ fyra månader om året då har jag varit i valet och kvalet om att köpa en. Jag brukar ha en smidig laptop med mig som jag brukar lira Company of Heroes på bland annat. Men främst är den ju smidig att surfa på också. Kör med mus och musmatta också. Så frågan är om denna är värd det. Känns mest som denna är bra om man vill spela samma tunga spel man gör hemma vid stationära datorn men det kan jag klara mig utan. För lite surfande och enklare spel nöjer jag mig nog med laptopen...

Redaktör

Hehe. Den påminner om en Asus-laptop med dubbla grafikkort som visades på CES. En bärbar speldator.


signatur
Medlem

Perfekt maskin om man ofta är bort hemmifrån men vill kunna spela sina spel.
Extra härligt att det är samma spel som man har på datorn så man behöver inte göra nått extraköp.

Den har stort sett ersatt Nintendonswitch för mig.
Jag vill påstå att Steam deck är en maskin för alla, den ger 99% av en konsolupplevelse vill jag endå säga.
Är du ingen PC Master race med ett steam-konto knökfullt med spel så kan Steam deck endå vara för dig.
För även när det kommer nyare steam decks så har du endå kvar dina spel.
Inte som Nintendo där du måste köpa om aölt på nytt om du vill spela på den nya maskinen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hehe. Den påminner om en Asus-laptop med dubbla grafikkort som visades på CES. En bärbar speldator.

Hahha juste den där, den hade man ju helt glömt bort 😆


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Vad landar priset på när den (t ex. den på 256Gb) är framme vid dörren? Är det ingen skatt, frakt, moms och allt annat skit på vägen för den?

Medlem

Verkar vara väldigt trevlig maskin tekniskt sett men för egen del hade den förmodligen användas alldeles för sällan, någon vecka när jag åker iväg på semestern, lite slölir i soffan någon gång. Kan tänka mig att det är en bra maskin för dom som ofta är på resande fot eller gillar att ligga i soffan/sängen/hängmattan och mysa istället för vid datorn.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vad landar priset på när den (t ex. den på 256Gb) är framme vid dörren? Är det ingen skatt, frakt, moms och allt annat skit på vägen för den?

Det är priset på steam du betalar.
Decken skickas från nederländerna så ingen extra import etc.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Supernöjd med min, 5/5. Batteriet hade kunnat vara större/bättre, men jag spelar ändå inte så mycket på resande fot utan tillgång till laddning. Upplevt ett par krascher och lite problem med ljud som stängts av, men annars har det varit smärtfritt. Stort + för sleep funktionen som gör att man slipper stänga ned spel när man tar en paus. Vikten har inte varit det minsta problemet för mig, inte ens vid väldigt långa spelsessioner (och då tränar jag inte överkropp/armar).

Hittills spelat genom Days Gone, God of War, Dark Souls 3, Jurassic Park Revolution 2 + en del indiespel.

Redaktör
Skrivet av Ender:

Vad landar priset på när den (t ex. den på 256Gb) är framme vid dörren? Är det ingen skatt, frakt, moms och allt annat skit på vägen för den?

Tror vår kostade en bit över 5 500 kr. Det var @wpelle (Jonas på Sweclockers) som köpte den (och snällt nog lät mig låna den för testning. Han är snäll den där Jonas!)


signatur
Medlem

Det har blivit en så pass viktig pjäs i mitt spelliv att jag drar mig ifrån att köpa spel där utvecklaren inte lagt till stöd för ex. att förstora grafiska element (det är ibland svårläst i spel som saknar detta) samt helt skippar spel som saknar Linuxstöd/inte fungerar alls i Proton. Även kul att se äldre spel uppdateras med specifikt stöd för Deck. Stödköpte ett par på Steams rea just pga detta.

Möjligheten att även pausa spel genom enkelt aktivera sömnläge och komma tillbaka vid ett senare tillfälle, utan att stänga ner spelet, likt för Switch, är revolutionerande i PC-kontexten.

Deck:en har gjort mig till en mer "social spelare" i sambokontexten där man enkelt kan sitta bredvid när sambon tittar på TV och ändå "vara med" och att inte sitta avskilt vid ett skrivbord efter en dag framför ett på kontoret.

Medlem

Är väldigt nöjd med min mellis variant. Spel som jag tidigare inte haft motivation att starta upp för att spela igenom har jag nu klarat av. Portade spel som jag heller inte riktigt varit fullt motiverad till att köra på desktopen finns det glädje för nu. Har även varit super till min dotter på semestern där hon kunnat köra lego star wars på både flyget och kvällarna på hotellet. Ser fram emot dockan och kunna rigga den med skärm, mus och tb och köra tillsammans med barnen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Perfekt maskin om man ofta är bort hemmifrån men vill kunna spela sina spel.
Extra härligt att det är samma spel som man har på datorn så man behöver inte göra nått extraköp.

Den har stort sett ersatt Nintendonswitch för mig.
Jag vill påstå att Steam deck är en maskin för alla, den ger 99% av en konsolupplevelse vill jag endå säga.
Är du ingen PC Master race med ett steam-konto knökfullt med spel så kan Steam deck endå vara för dig.
För även när det kommer nyare steam decks så har du endå kvar dina spel.
Inte som Nintendo där du måste köpa om aölt på nytt om du vill spela på den nya maskinen

Precis! Den har fördelen med en PC och även console master race


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör
Skrivet av Gneiss:

Det har blivit en så pass viktig pjäs i mitt spelliv att jag drar mig ifrån att köpa spel där utvecklaren inte lagt till stöd för ex. att förstora grafiska element (det är ibland svårläst i spel som saknar detta) samt helt skippar spel som saknar Linuxstöd/inte fungerar alls i Proton. Även kul att se äldre spel uppdateras med specifikt stöd för Deck. Stödköpte ett par på Steams rea just pga detta.

Möjligheten att även pausa spel genom enkelt aktivera sömnläge och komma tillbaka vid ett senare tillfälle, utan att stänga ner spelet, likt för Switch, är revolutionerande i PC-kontexten.

Deck:en har gjort mig till en mer "social spelare" i sambokontexten där man enkelt kan sitta bredvid när sambon tittar på TV och ändå "vara med" och att inte sitta avskilt vid ett skrivbord efter en dag framför ett på kontoret.

Skrivet av Strokarn:

Är väldigt nöjd med min mellis variant. Spel som jag tidigare inte haft motivation att starta upp för att spela igenom har jag nu klarat av. Portade spel som jag heller inte riktigt varit fullt motiverad till att köra på desktopen finns det glädje för nu. Har även varit super till min dotter på semestern där hon kunnat köra lego star wars på både flyget och kvällarna på hotellet. Ser fram emot dockan och kunna rigga den med skärm, mus och tb och köra tillsammans med barnen.

Hur snabba var ni med att beställa, och när fick ni dem?

"Vi" (Swec-Jonas) var rätt snabb, nån timme efter tillkännagivandet tror jag, och den dök upp i april-maj. Emil Åkered (tidigare på Swec) fick sin typ i mars, men han var väldigt rapp i kön. Vi FZ-rävar var på semester så vi missade hela tillkännagivandet...

Håller med er båda om storheterna - fantastiskt smidigt med paus-läge, och väldigt enkelt att både vara (halv)social och spela i soffan när fru och barn kollar andra skärmar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur snabba var ni med att beställa, och när fick ni dem?

"Vi" (Swec-Jonas) var rätt snabb, nån timme efter tillkännagivandet tror jag, och den dök upp i april-maj. Emil Åkered (tidigare på Swec) fick sin typ i mars, men han var väldigt rapp i kön. Vi FZ-rävar var på semester så vi missade hela tillkännagivandet...

Håller med er båda om storheterna - fantastiskt smidigt med paus-läge, och väldigt enkelt att både vara (halv)social och spela i soffan när fru och barn kollar andra skärmar.

Tror jag beställde några timmar efter att det gick att boka och fick den i mitten av juni. Så inte snabbast på bollen men heller inte sist.

Medlem

Även om processor och grafik var samma över modellerna så hade det varit intressant att veta lite om det

Redaktör
Skrivet av Witchfinder:

Även om processor och grafik var samma över modellerna så hade det varit intressant att veta lite om det

Jo, jag håller med - man hade kunnat gräva djupare där. Men jag har inte riktigt det kunnandet, och FZ är ju primärt en spelsite. Så jag gick in i testet med ganska lite förkunskaper och tog själv reda på hur saker funkar, med tanken att berätta utifrån gamer-perspektivet. Jag tror Jonas kommer testa den på Swec, så jag får hänvisa dit.

Skrivet av Strokarn:

Tror jag beställde några timmar efter att det gick att boka och fick den i mitten av juni. Så inte snabbast på bollen men heller inte sist.

Ok, tack för info. Det låter ju rätt mycket som det Swec-Jonas gjorde med den jag testade.


signatur
Medlem

Nu har jag inte hållit en i handen, men det ser ut som att det borde vara bättre om de flippar platsen på touchpad och kontrolstickorna så det blir mer lik en vanlig kontroll. Vem vet, kanske i Steam deck 2 ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Beställde min 7 minuter efter släpp så har haft min ett bra tag nu, Reser så gott som aldrig, men har med den till jobbet och spelar på luncherna och ibland i sängen (ej på jobbet...).
Trevlig maskin även om jag drar mig för att spela majoriteten av mina spel med styrspakar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är priset på steam du betalar.
Decken skickas från nederländerna så ingen extra import etc.

Härligt, tack: )

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur snabba var ni med att beställa, och när fick ni dem?

Det tog mig typ 5 dagar eller nått innan jag bokade min och jag är satt i Q3, dvs borde få den mellan nu och September. Kollar man med verktyg som community har tagit fram så är jag typ 59% på väg tills jag får den. Förra utskicket av mail ökade det med 2%. Så kanske augusti nån gång för min del.

12
Skriv svar