Final Fantasy XVI

Robot
Final Fantasy XVI

FZ spelar de första timmarna av Final Fantasy XVI och känner ett förväntanspirr.

#final-fantasy, #final-fantasy-xvi, #square-enix


Avstängd

Ser oroväckande bra ut.

Gnällkuk

Tur man inte äger en PS5:a, kommer vara upptagen med Diablo 4.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vansinnigt taggad på det här! Stora möjligheter till goty!

Medlem

Vet vi om det kommer vara möjligt att dölja all "onödig" info från skärmen?
Tänker damage numbers, och den DMC inspirerade combo mätaren.

Medlem

Vänta 2-3 år på det här till PC... Kommer nog bli svårt.

Medlem

Skeptisk till actionstriderna a la Devil may cry. Kommer inte köpa vid launch utan köra annat som släpps. Tex Diablo 4. Kikar på RPG sidornas review senare för att få ett RPG perspektiv om det är värt det tidigt eller köps på rea:)

Inaktiv

Kommer bli tufft att balansera speltid mellan Diablo IV och detta. Fick en hyfsad bra förhandsbokning på Spelbutiken, Deluxe Edition för 899:-. En bra bit under alla andra återförsäljare.

Medlem

Ser fram emot detta! Det kommer vara mitt sommarspel efter jag grindat sönder diablo 4


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv

Ni skriver i texten att det kommer demo, det är inget jag läst någon annanstans, är det officiell information ?

Medlem

Åh det ser riktigt najs ut! Jobbigt att det släpps i Diablo 4-tider🤣

Redaktör
Ponny
Skrivet av HompiStompi:

Ni skriver i texten att det kommer demo, det är inget jag läst någon annanstans, är det officiell information ?

Berättades under testet, och trodde att en pressutskick skulle gå ut samtidigt som förhandstitten. Även om det inte kommit från något officiellt håll ännu (ett pressutskick eller så) säger en googling av liknande förhandstittar samma sak. Så japp: en demo kommer. Exakt när är oklart, men gissningsvis nån eller två veckor innan release...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Kanske på onsdag efter ps showcase 😄


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Redaktör
Ponny
Skrivet av Apersson:

Ser oroväckande bra ut.

Verkligen! Är förvånad över känslorna jag känner. Måtte det hålla hela vägen.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

otroligt ofräscht av dom att tycka att turordningsbaserade strider är " sååå 1992 "

Hoppas verkligen att dom ser annorlunda till nästa spel, om typ ett halvt decennium...

Medlem

Kaos-spel. Hur orkar folk spela de moderna FF-spelen? Herregud.

Redaktör
Ponny
Skrivet av dTexN:

Kanske på onsdag efter ps showcase 😄

Det låter oerhört logiskt! Inte första gången en demo avslöjas/släpps i samband med en show.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av QuenchedAnger:

otroligt ofräscht av dom att tycka att turordningsbaserade strider är " sååå 1992 "

Hoppas verkligen att dom ser annorlunda till nästa spel, om typ ett halvt decennium...

Tycker det är trist att Square Enix är så fyrkantiga (pun NOT intended! ). Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Om, säg, Final Fantasy X-3 någon gång släpps hoppas jag man återgår till tians briljanta system.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av pazu:

Kaos-spel. Hur orkar folk spela de moderna FF-spelen? Herregud.

Håller med till 100% Men man måste ju vända sig till ADHD personer verkar det som.... Nej tack säger jag. Final Fantasy är dött. Detta är Devil May Fantasy.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Håller med till 100% Men man måste ju vända sig till ADHD personer verkar det som.... Nej tack säger jag. Final Fantasy är dött. Detta är Devil May Fantasy.

Roliga är ju hur de undrar "Åhmen varför säljer vi sämre år efter år, vi förändrar ju nästan allting som gjorde Final Fantasy så stort! Vad är det kunderna vill ha?!" jo vi vill ha JRPGs! Hade vi velat ha action-RPG i någon form så hade vi köpt femtioelva andra spel, men final fantasy är ju (tillsammans med dragon quest) typ grundarna till JRPG å vi vill spela JRPG!

Thank god för Dragonquest, och octo path traveler!

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Roliga är ju hur de undrar "Åhmen varför säljer vi sämre år efter år, vi förändrar ju nästan allting som gjorde Final Fantasy så stort! Vad är det kunderna vill ha?!" jo vi vill ha JRPGs! Hade vi velat ha action-RPG i någon form så hade vi köpt femtioelva andra spel, men final fantasy är ju (tillsammans med dragon quest) typ grundarna till JRPG å vi vill spela JRPG!

Thank god för Dragonquest, och octo path traveler!

Nu är det ju inte gameplay främst som sålt Final Fantasy genom åren, samt att spelen säljer faktiskt inte sämre och sämre för varje utgåva. Sedan är ju termen JRPG väldigt föråldrad, det är ett RPG som råkar göras av en japansk studio, så som det alltid varit, bara att vi i väst valt att peka ut dom som något annat.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu är det ju inte gameplay främst som sålt Final Fantasy genom åren, samt att spelen säljer faktiskt inte sämre och sämre för varje utgåva. Sedan är ju termen JRPG väldigt föråldrad, det är ett RPG som råkar göras av en japansk studio, så som det alltid varit, bara att vi i väst valt att peka ut dom som något annat.

Says you; För mig och många andra är det främst spelmekaniken som lockar. Jag menar, 90% av JRPGs har samma story i fifty shades of grey varianter så de är inte nämnvärt unika så.
Säljer spelen bra/bättre pga de fortfarande är bra/blir bättre, eller är det pga att antalet spelare ökar? Jag vågar gissa på att de säljer (markant) sämre idag än de gjorde förr sett till antalet spelare. Sedan får man ha i åtanke att det förr också fanns markant mindre spel att köpa.

Sedan att JRPG är föråldrad? Det håller jag inte med om. Det är kanske folk som du som tycker det som bara vill klassificera det som ett "RPG från en japansk studio" och thats it. Men för mig och många andra är JRPG just vad JRPG "alltid varit", dvs så som de gamla final fantasy spelen, eller som Dragon quest fortfarande är, eller som Octopath Traveler är.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Says you; För mig och många andra är det främst spelmekaniken som lockar. Jag menar, 90% av JRPGs har samma story i fifty shades of grey varianter så de är inte nämnvärt unika så.
Säljer spelen bra/bättre pga de fortfarande är bra/blir bättre, eller är det pga att antalet spelare ökar? Jag vågar gissa på att de säljer (markant) sämre idag än de gjorde förr sett till antalet spelare. Sedan får man ha i åtanke att det förr också fanns markant mindre spel att köpa.

Sedan att JRPG är föråldrad? Det håller jag inte med om. Det är kanske folk som du som tycker det som bara vill klassificera det som ett "RPG från en japansk studio" och thats it. Men för mig och många andra är JRPG just vad JRPG "alltid varit", dvs så som de gamla final fantasy spelen, eller som Dragon quest fortfarande är, eller som Octopath Traveler är.

Att det minskat gentemot antal spelare skulle ju kunna gälla alla typer av spel egentligen, framförallt med tanke på det stora utbudet av spel som finns, men att det säljer så bra det gör trots det enorma utbud av spel som finns, visar ju att dom fortfarande lyckas med sina spel.

Det du vill ha är retro-spel helt enkelt? Och om en använder JPRG som term så borde man ju logiskt använda WRPG som term på rollspel från västerländska studior, och där kan man ju säga samma sak, att dom gått långt ifrån vad dom var för 20år sedan, men det verkar mera acceptabelt?

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Håller med till 100% Men man måste ju vända sig till ADHD personer verkar det som.... Nej tack säger jag. Final Fantasy är dött. Detta är Devil May Fantasy.

Haha, häng med i utvecklingen eller fortsätt vara en grinig boomer, bara att välja

Medlem
Skrivet av DieZe:

Haha, häng med i utvecklingen eller fortsätt vara en grinig boomer, bara att välja

Jag skulle inte gnälla om det gått mer åt Dark Souls / Elden Ring hållet. Det är också real time action fast med mer taktik. Men jag har aldrig gillat Devil May Cry eller rena button mashers med tre ton effekter på skärmen eller combos man måste komma ihåg.

Vill jag spela Devil May Cry så skulle jag ha köpt det.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Hade varit en konsolsäljare för min del om jag hade råd, och tid för det men nu är det så många andra spelsläpp och saker som sker. Jag inväntar PC-versionen. Kunde jag vänta på FF7R kan jag vänta på det här.

Gen
Medlem

Längtar tills släppet men oroas också av att det blir för mycket som händer på skärmen samtidigt. FF15 var redan lite så vilket var en smula jobbigt minst sagt. FF7R var också åt det hållet.

Tror dock det blir bra att kunna varva mellan detta och D4.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Att det minskat gentemot antal spelare skulle ju kunna gälla alla typer av spel egentligen, framförallt med tanke på det stora utbudet av spel som finns, men att det säljer så bra det gör trots det enorma utbud av spel som finns, visar ju att dom fortfarande lyckas med sina spel.

Det du vill ha är retro-spel helt enkelt? Och om en använder JPRG som term så borde man ju logiskt använda WRPG som term på rollspel från västerländska studior, och där kan man ju säga samma sak, att dom gått långt ifrån vad dom var för 20år sedan, men det verkar mera acceptabelt?

Mnja, västvärlden har ju haft sina RPGn både förut såsom nu. Skyrim är likadant som morrowind och oblivion och de är bra gamla, de bygger ju rent av på samma motor väl? Samma med alla senare fallout spel (dvs efter 1an och 2an). Sedan finns det så klart en annan typ av RPG i västvärlden baserat mer på Dungeons&Dragons. Och i och med vi i väst har haft en lite bredare blandning av vad vi anser är RPG spel så har vi inte definierat en specifik grupp som just WRPG. Till skillnad mot JRPG som alla var copy+paste identiska och termen myntades, dsv de första final fantasy spelen och de första dragon quest spelen.

Jag gillar retrospel (Octopath traveler), men det betyder inte att alla moderna JRPG spel som är vad jag antar du syftar på är retrospel, är retrospel. Ta typ alla Dragon quest spel, även de senaste, är ju inget retro med dem? Men de är JRPG. Eller World of Final Fantasy som jag tyckte svar superbra. Eller Ni no Kuni spelen. Samtliga moderna spel, men JRPG.

Edit: Sedan ska man inte glömma bort koreanska RPG, eller kanske framförallt koreanska MMOn, då de inte direkt gjorde spel förän MMO eran hade börjat dra igång så de körde på det tåget direkt. De är ju väldigt distinkt stil och många spel är same same same. Inget fel i det och det är bra att ha en bra definition på vad för typ av spel det är.

Men de senaste final fantasy spelen? De är inte JRPG utan någon halvdassig avart där de försöker bland JRPG med actionorienterad combat som är mer vanligt i västern RPGn. Det är inte varför jag spelar Final fantasy, eller vill spela final fantasy. Jag vill spela final fantasy för jag vill spela JRPG. Hade jag velat spela RPG från västvärlden hade jag lirat skyrim eller liknande.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Jag skulle inte gnälla om det gått mer åt Dark Souls / Elden Ring hållet. Det är också real time action fast med mer taktik. Men jag har aldrig gillat Devil May Cry eller rena button mashers med tre ton effekter på skärmen eller combos man måste komma ihåg.

Vill jag spela Devil May Cry så skulle jag ha köpt det.

Fast det här är inte DMC, det är Final Fantasy, bara för att combaten är inspirerad av DMC (samma combat designer) så är det ju inte exakt likadant. Du får väl helt enkelt hoppas på att dem går tillbaka till något som är långsammare i framtiden.

Medlem

Det är inte final fantasy med den sortens combat. Punkt slut!!

FF7,8,9 RIP

12
Skriv svar