Diskutera – Vad är viktigt för dig med recensioner?
Personligen tycker jag det skulle vara bättre med en -5 till +5 skala.
-5 är totalt värdelös och undvik för allt vad man bara kan
0 är medel
+5 är mästerverk
Men läser sällan recensioner numer. Det tar helt enkelt för lång tid och jag tycker heller inte att recensionerna tillför något. Det var en annan känsla förr, slutet på 90-talet. Nu har "man" läst "allt" redan och tycker att finessen i texterna försvinner mer och mer. Det blir en slags mellanmjölk med tagningar man läst så otroligt många gånger redan.
All heder till er som orkar skriva recensioner, det kanske bara jag som är allmänt gubbgrining i onödan.
Hmm, hur menar du att det skulle vara bättre än en 0-10 skala..förstår inte. Att du inte tycker recensioner tillför något och du inte läser dem, lite konstigt bara att du väljer att kommentera här? Att du överhuvudtaget bryr dig om den här posten?
"finessen" i texterna försvinner? Vad? Tycker tvärtemot, kvaliteten har bara stegrats i recensioner, tror du behöver återupptäcka var vi befinner oss och vad som är en bra text. Om du inte håller med kolla bara in alla medlemsrecensioner, vilken kvalitet de håller.
Jag brukar snabbt kolla på sifferbetyget först om det är ett spel jag är intresserad av, bara för att spoila om det var bra eller dåligt, men ärligt talat skulle jag klara mig helt utan den. Gillar definitivt FZs sammanfattning av plus och minus, särskilt om jag är nyfiken på spelet men inte hinner läsa recensionen där och då.
I övrigt tycker jag om en välskriven recension, något jag tycker att man får på FZ och då menar jag både språkligt, informationsmässigt och det personliga tyckande och tänkandet. Detta gör att jag ofta läser recensioner på FZ om spel som jag antagligen aldrig skulle få för mig att spela (undantaget typ Forza-spelen och dylikt, eftersom jag verkligen är HEEEELT ointresserad). Fördelen med det är att jag faktiskt plockat upp en del spel som jag antagligen helt hade missat om jag inte läst den där recensionen på FZ.
För att återgå till betygssystemet så föredrar jag FZ 1-5 framför 1-10 eller 1-100 just för att allt under 7 eller 70 på en sån skala är "skräp". Vad avgör om ett spel är 74 eller 76? 34 eller 32? Man måste bara hamra in att 3 är ett BRA betyg på FZ, det är inte ett dåligt spel, för rätt person är det kanske till och med ett fantastiskt spel.
Keep up the good work. Det är även i regel väldigt bra längd på era recensioner, för långa recensioner gör det alldeles för lätt att tappa intresset halvvägs igenom och för korta blir lite väl intetsägande. För egen del är jag dessutom helt ointresserad av videorecensioner, precis som att jag föredrar att läsa mina nyheter. Videos tar helt enkelt för lång tid i min värld.
Läser inte recensioner. Var intressant förr sen 90 tal när man köpte pc gamer och hade med på flyget eller tåg resan. Varje sida man vände var en överaskning mm. Idag kollar man på alpha videos på 20 min gameplay innan spelet kommer ut eller liknande.
Bryr mig inte om betyg. Men plus och minus. Inte för att ett minus får mig att låta bli utan mer för att se vad spelet går ut. Är det open world på minus så kommer jag spela eftersom jag älskar det. Vill veta vad spelet går ut på. Svårighetersgraden, om kontrollerana är okej. Tyvker recensioner är viktiga och hjälper mig när jag ska köpa ett spel men betygen bryr jag mig inte det minsta om.
Jag kan inte minnas det jag har glömt.
Läser i inte recensioner. Var intressant förr sen 90 tal när man köpte pc gamer och hade med på flyget eller tåg resan. Varje sida man vände var en överaskning mm. Idag kollar man på alpha videos på 20 min gameplay innan spelet kommer ut eller liknande.
Ok bra att veta men låter trist, vad är en "alpha video"? Inte säker på att jag vill veta
För mig har det varit just saker som sticker ut. Både bra och dåliga saker. Vilket kan ha formats lite grann från någon specifik svensk spel webbsida. När jag läser andra ställens recensioner märker jag ofta att jag saknar just den delen. De ger ofta en snabb överblick ovanpå betyg siffran.
Ok, my take;
Älskar välskrivna recensioner och imponeras av alla som kan skriva en sådan eller ens försöker. Det är inte lätt. Om jag håller med om betyget eller inte spelar mindre roll faktiskt, vi kan inte alla tycka lika. En välmotiverad recension som fångar ens intresse och till och med får en själv att reagera, antingen man håller med eller inte., Finns det något bättre? Nej knappt. Aldrig känt för en youtube recension som jag kan känna för en skriven recension, men det kanske bara är jag.
Siffran kanske ger en snabb överblick om vad personen tyckte men i slutändan är jag bara intresserad av själva texten och vad man säger. Så fort jag varit med på spelsläpp brukar jag gå in på steam, sortera efter dom som gett tumme ner och läser vad man inte gillar, brukar vara riktigt givande mot att bara kolla betyget.
Det viktigaste är att dom är brutalt ärliga! Börjar bli tröttsamt att alla påkostade titlar som floppar ändå får 7/10 från IGN
Självklart ska ärlighet vara själva grunden i en rencension som inte ens ska behöva ifrågasättas. Tycker man ser det tydligt med FZ, inget snack om saken. Drakar som IGN, där finns det så klart frågetecken även om jag kanske tror det är en inre press från systemet i sig själv snarare än "mutor" som gör de som jobbar där är dragna till 7/10
Älskar att läsa spelrecensioner och har gjort det så länge jag haft läskunnighet. En välskriven recension till ett spel man hajpat sönder under en lång period kan fan vara magisk. Något jag har insett på senare år är att jag får mer "kött på benen" efter att ha läst recensioner av samma person under lång tid. När man lärt sig hur väl recensentens bra-eller-anus-kompass ligger i linje med sin egna så blir läsningen galet mycket mer informativ.
De gånger jag inte alls håller med om betyget/krönikan/etc så förstår jag oftast motivationen till varför skribenten tycker det hen tycker. Tar tid och energi för oss läsare (till skillnad från skribenternas insats ;D) att komma till den punkten men det är väl värt det.
Visst uppskattar jag välskrivna sammanfattningar och ett betyg som är relativt sakligt baserat men jag lägger tveklöst minst vikt på slutklämmen.
Kött är alltså det viktigaste i en recension.
Älskar att läsa spelrecensioner och har gjort det så länge jag haft läskunnighet. En välskriven recension till ett spel man hajpat sönder under en lång period kan fan vara magisk. Något jag har insett på senare år är att jag får mer "kött på benen" efter att ha läst recensioner av samma person under lång tid. När man lärt sig hur väl recensentens bra-eller-anus-kompass ligger i linje med sin egna så blir läsningen galet mycket mer informativ.
De gånger jag inte alls håller med om betyget/krönikan/etc så förstår jag oftast motivationen till varför skribenten tycker det hen tycker. Tar tid och energi för oss läsare (till skillnad från skribenternas insats ;D) att komma till den punkten men det är väl värt det.
Visst uppskattar jag välskrivna sammanfattningar och ett betyg som är relativt sakligt baserat men jag lägger tveklöst minst vikt på slutklämmen.
Kött är alltså det viktigaste i en recension.
Väl sagt!
Gillar när det är text i början och siffror på slutet
LOL jag med, helst två siffror - en etta följt av en nolla.
Ok bra att veta men låter trist, vad är en "alpha video"? Inte säker på att jag vill veta
De fråga ju så de fick mitt svar, ser att jag inte är den enda här som inte bryr sig om recensioner så inget konstigt. Alpha video? Just det en alpha video eller beta video på spelet.
Det är klurigt....
Jag tycker att så många recensioner har för mycket spoilers för min smak. Hur mycket är för mycket? Allt bortom typ första halvtimman i spelet.*
Så är det spel med story som jag vill spela kollar jag bara på siffran och sammanfattningarna som finns i slutet.
Sen kan jag läsa/se hela recensioner för intressanta spel jag inte tänker spela (Nightreign tex).
*i princip enda recensionerna jag tar del av är FZ, Gamespot som har smånsammanfattningar i slutet och youtubes Mortisimal Gaming. Han är väldigt noga med att undvika spoilers
Jag föredrar en tiogradig betygsskala, och självfallet scrollar jag ibland ned till betyget när det är ett spel jag kanske är nyfiken på men inte så mycket mer. Men det är i grunden sekundärt. Självfallet är det innehållet i recensionen, recensentens upplevelse och förmåga att beskriva spelets styrkor och svagheter och sätta dessa i en bredare kontext, som är det allra viktigaste.
Humor och förmåga att formulera sig spänstigt ska inte heller underskattas.
Viktigaste för mig är sammanfattningen. Vad som är plus och vad som är minus med spelet. Resten är bara fluff. Sen tycker jag att alla recensioner bör vara betygen 1-3
1- håll dig undan.
2- ett spel värt att spela om genren är för dig
3- ett ”must play” i stil med BG3 och expedition 33
Vad betyder egentligen betygen 7,8 eller 3, 4?
Håller med!
1-3 räcker eller Underkänt, Godkänt, Mycket bra.
+/- lista är bra också.
Det finns så otroligt många olika sätt man kan informera sig om spel idag. Vad ett spel får för ett betyg på en enskild sida spelar inte så stor roll.
Siffran kanske ger en snabb överblick om vad personen tyckte men i slutändan är jag bara intresserad av själva texten och vad man säger. Så fort jag varit med på spelsläpp brukar jag gå in på steam, sortera efter dom som gett tumme ner och läser vad man inte gillar, brukar vara riktigt givande mot att bara kolla betyget.
Downvotes på Steam använder jag mig också mycket utav. Förvånansvärt ofta så är det något folk ser som ett minus som gör ett spel bra i min värld också 😂
Men det är också en jävla bra fingervisning på om det är något som folk rent universellt retar sig på med spelet och om det är oöverstigligt eller inte.
En recension ska vara objektiv, inte subjektiv.
Kan fortfarande inte förstå hur Assassin's Creed Unity kunde få "mästerligt" stämpeln. Buggigt, glitchigt och 20 fps.
Vänligen, länka mig en _objektiv_ recension som inte läses som en bruksmanual för en tvättmaskin.
Vänligen, länka mig en _objektiv_ recension som inte läses som en bruksmanual för en tvättmaskin.
När man pratar objektiv så tror jag många menar nyanserad. Många storspel får för höga betyg tycker jag. Om exempelvis recensenten tycker Assassins Creed är bästa spelserien någonsin är det bra med medvetenhet, ett 10/10 där säger inte så mycket om spelet och blir ointressant för de flesta.
Samtidigt kan mindre spel som är väldigt uppskattade få väldig sänkning av betyget pga buggar ex, Days Gone. Betyget ska gärna fungera mot betyg av andra spel.
Jag läser recensioner ibland för det kan vara bra texter, kollar på betyget för en fingervisning men litar mer på användarrecensioner. Mycket spelmedia känns som reklam snarare än konsume tinformation, sånt gillar jag inte. Syftar inte på FZ som ofta håller hög kvalitet.
När man pratar objektiv så tror jag många menar nyanserad. Många storspel får för höga betyg tycker jag. Om exempelvis recensenten tycker Assassins Creed är bästa spelserien någonsin är det bra med medvetenhet, ett 10/10 där säger inte så mycket om spelet och blir ointressant för de flesta.
Samtidigt kan mindre spel som är väldigt uppskattade få väldig sänkning av betyget pga buggar ex, Days Gone. Betyget ska gärna fungera mot betyg av andra spel.
Jag läser recensioner ibland för det kan vara bra texter, kollar på betyget för en fingervisning men litar mer på användarrecensioner. Mycket spelmedia känns som reklam snarare än konsume tinformation, sånt gillar jag inte. Syftar inte på FZ som ofta håller hög kvalitet.
Ja, "objektiv" och "nyanserad" är ju två helt olika saker. Självklart vill vi väl alla ha nyanserade recensioner, antar jag.
Jag känner inte igen mig i din syn av spelrecensioner eller att de skulle vara reklamiga. Och en person som t ex älskar AssCreed bör ju ändå kunna skriva en negativ text om ett nytt AssCreed-spel, ifall hen tycker att det är dåligt. Annars är ju recensenten bara en dålig recensent eller fanboy, helt enkelt. Jag tänker att de flesta recensenter som är någorlunda bra på det de gör ändå kan vara kritiska även mot saker de "gillar", annars har man inte mycket i skrivbranschen att göra!
En recension ska vara objektiv, inte subjektiv.
Kan fortfarande inte förstå hur Assassin's Creed Unity kunde få "mästerligt" stämpeln. Buggigt, glitchigt och 20 fps.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Betyget tillsammans med plus och minus är det första jag kollar.. har det betyget 4 eller 5 och inga stora minus så kan jag läsa sammanfattning av recension för att bilda mig en uppfattning 😊
Jag hade nöjt mig med ett betygsystem som innefattar:
Om spelet är Bra / Dåligt
Plus och minus
Och sen en kommentar om något är bra att veta.
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
"Subjektiv betyder att något är baserat på egna känslor, åsikter och upplevelser, snarare än på objektiva fakta."
Låt säga att jag skulle recensera Assassin's creed spel, då skulle förmodligen de tidigare få mycket höga betyg och de senare väldigt låga om jag skulle göra subjektiva recensioner då jag ogillar RPG. Jag anser inte att det skulle vara rättvist. FZ recensioner är oftast mycket bra.
"Subjektiv betyder att något är baserat på egna känslor, åsikter och upplevelser, snarare än på objektiva fakta."
Låt säga att jag skulle recensera Assassin's creed spel, då skulle förmodligen de tidigare få mycket höga betyg och de senare väldigt låga om jag skulle göra subjektiva recensioner då jag ogillar RPG. Jag anser inte att det skulle vara rättvist. FZ recensioner är oftast mycket bra.
Jag tror du kanske sammanblandar det här med att ha nyanserade åsikter, som någon kommenterade här ovan.
Så fort du lägger in nån form av tyckande eller bedömning så är det per definition subjektivt. Att betygsätta ett spel är i högsta grad något subjektivt. En objektiv spelrecension skulle i princip bara kunna redogöra för vilka spellägen som finns, tekniska data och vilka knappar som används, typ. Men den skulle inte kunna säga något om spelet faktiskt är bra, eller hur det känns att spela. För då är vi direkt på subjektivt territorium, igen. Jag tror inte det är så många som vill läsa recensioner som är som spelmanualer.
I ditt AssCreed-exempel, hur skulle du möjligen kunna betygsätta det utan att blanda in subjektivitet? Vilka "objektiva" parametrar/data skulle det betygsättas utifrån?
FZ:s recensioner, som du säger att du gillar, är i allra högsta grad subjektiva. Jag gillar dem också, subjektiv åsikt.