English, do you speak it?
Den särskrivningen...
Nej nej, han menar nog kunskaper som är specifik engelska. Typ som hur man tillagar en steak and kidney pie eller hur man häller upp en pint på rätt sätt.
Topp 5% nationellt i min årskurs när jag skrev studentexamen, så det brukar jag skryta med. Att jag nästan hålade i matte ska vi inte tala högt om, men det jämnar ut sig.
Den särskrivningen...
Better?
Språk har alltid varit min "talang", inklusive då engelska. Fick högsta betyg på Certificate in Advanced English när jag gick i gymnasiet och sedan Certificate of Proficiency in English något/några år senare som båda är tester anordnade av Cambridge för att få ens engelskakunskaper på papper (vilket har varit helt menlöst för egen del! ).
Flytande vet jag inte, skulle antagligen vara det om jag befann mig i en engelskspråkig miljö ett tag så man tvingades vänja sig att prata engelska hela tiden! Har svårast för att prata men är i princip flytande på att höra/skriva/läsa. Antagligen skulle jag prata väldigt bra rätt fort med, det handlar ju mest bara om att man är ovan för att man gör det rätt så sällan. Men mina kunskaper är nog hyfsade, fick möjligheten att undervisa i engelska i Indonesien för 376 år sen och det jobbet fick jag genom ett TOEFL-test som uppenbarligen var tillfredsställande.
Alltså, jag pratar sällan engelska. Men Lyssna/Läsa/Skriva gör man ju nästan dagligen. Så bra?
Halva min utbildning som jag går nu är på engelska. Datavetenskap. Men det är ju mer tekniskt. Så jag tar bra.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Skulle nog säga att mina engelska är rätt så bra. Jobbar mycket ihop med Norrmän och Danskar inom mitt arbete så engelska är att föredra under dem mötena 😂
Så läsa och skriva är inga problem, uttal kan ibland bli lite knasiga för vissa ord eller om man inte är förberedd på att prata engelska.
Född Kanadensare. I gymnasiet fick jag skit av läraren för att hon tyckte jag "briljerade" för mycket och kunde ge mina klasskamrater "mindervärdeskomplex".
Tror snarare att det var hon som hade problem med mindervärdeskomplexet.
Hah! MInns att det var nån som var född och uppväxt i Skottland och kom till Sverige i typ 10-årsåldern. Sen fick eleven skit av läraren för att "sådär pratar man inte engelska" och det pågick, tills dess att ungen fick ta med sina föräldrar till skolan som på mycket breeeed och omöjlig skotsk dialekt tillrättavisade läraren om att det minsann visst går att prata som de gör. Nevermind att ingen utanför Skottland antagligen begrep ett ord av vad de sade, men visst, de hade ju rätt i att folk pratar engelska så nånstans. Det är roligt med olika dialekter.
Jag konsumerar så mycket engelsk media (podcast, youtube, forum osv.) att jag börjat skriva och uttrycka mig bättre på engelska. Lite skrämmande. Fast sen är inte min svenska på speciellt hög nivå
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Say flytande one more time!
Gissar att folk överskattar sig själva grovt
Jupp, det tror jag med. Att göra sig någorlunda förstådd och kunna konversera dugligt på ett främmande språk är ju en sak, men det är något helt annat att vara helt "flytande" i det perspektivet att man kan prata helt obehindrat och inte glömmer småord eller liknande här och där. Och då har vi inte ens kommit in på saker som uttal osv... Mitt uttal är definitivt väldigt Swenglish ibland, det gör jag mig inga illusioner om. Men hey, having an accent is cool and exotic, right???
Say flytande one more time!
Gissar att folk överskattar sig själva grovt
På ett gaming forum? Skulle gissa att gamers är den grupp i samhället som möjligen är en av de grupper med bäst engelska. Majoriteten har troligen en eller flera polare de konverserar med i discord eller via steam och då inte bara i meddelandeform och inte enbart på svenska. Nu beror det ju på vad man är för typ av gamer och de som inte spelar multiplayer spel osv.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Vill gärna tro att min engelska är riktigt bra, och det stämmer väl om jag pratar om något vardagligt eller om IT.
Men om samtalet går in på typ högstadiekemi eller matlagningsingredienser som grönsaker, kryddor osv, så inser jag snabbt att min engelska inte är riktigt så bra som jag trodde.
Så till den grad att jag tänker/hellre för diskussioner och monologer på engelska. 😅
Tycker det är skitkul och tar varje ursäkt att göra det, tar gärna utmaningar när det kommer till att både höra skillnad på och använda olika dialekter också. ^^ Har smält in både som britt och som amerikan ett antal gånger i olika sammanhang. (Fick visa mitt körkort ett par gånger, för att bevisa att jag var svensk, när jag var i USA.) Tog precis som Sisyr CAE på gymnasiet, av nån anledning - också oklar användbarhet. 😁
Sen är det klart att det kan bli mer eller mindre omöjligt att hänga med när det kommer till ämnen man inte har koll på - men det gäller i svenskan också. När någon börjar nörda ner sig i något ämne man själv inte har lika bra koll på kan det bli tufft. ^^
Och en del kan vara superbra på engelska på pappret (med ett förhållandevis stort vokabulär), men samtidigt ha en klart märkbar brytning för någon som är född i ett engelskspråkigt land och/eller är uppvuxen engelsktalande. Där tror jag lite dissonansen kan komma från.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Yes, I think så.

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.