Xbox skippar prishöjning för The Outer Worlds 2 och andra kommande spel
Prishöjningar eller inte, tror de flesta väljer att köpa längre fram. Det finns inget revolutionerande i spel idag som tvingar en att ha dom dag 1. Snarare är det lite mer njutfyllt att köpa spelet under någon rea. Jag är glad att jag väntade med "The Final Shape" till Destiny 2. Ett år efter släpp kostade runt 80:-, det var det värt.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det känns som att Xbox nu får betala priset för de enorma investeringarna i studios och köpet av Activision Blizzard. Microsoft verkar ivriga att snabba på intäkterna för att täcka tidigare kostnader, vilket märks tydligt.
Vi ser konsekvenserna i form av prisökningar på Game Pass, konsoler , spel och släppa spel på Playstation, samtidigt som personalstyrkan trimmas ned.
Deras högre prissättning på den nuvarande generationen konsoler känns helt enkelt malplacerad, som ett kalkylerat drag av kostymnissar som försöker tänja varje marginal utan att tappa ansiktet.
Men nu verkar dom bli lite efterkloka på ett område, vilket är bra.
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.
Prishöjningar eller inte, tror de flesta väljer att köpa längre fram. Det finns inget revolutionerande i spel idag som tvingar en att ha dom dag 1. Snarare är det lite mer njutfyllt att köpa spelet under någon rea. Jag är glad att jag väntade med "The Final Shape" till Destiny 2. Ett år efter släpp kostade runt 80:-, det var det värt.
Jag köper spelen jag vill ha då de släpps
Skulle alla vänta till rea tror jag vi skulle få mindre spel att välja på
Att lägga pengar direkt på min hobby tvekar jag inte på själv att göra
MS måste hitta en prisbalans, där spelen är prisvärda, men parallellt så måste ju Gamepass också framstå som prisvärt i förhållande.
Sen har man DLC också som spelar roll i ekvationen.
Sen har vi själva konsolerna som enbart gått upp i pris pga inflation m.m
Får man inte sålt konsoler så måste man ju då se till så att folk köper mjukvara iaf.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Det känns som att Xbox nu får betala priset för de enorma investeringarna i studios och köpet av Activision Blizzard. Microsoft verkar ivriga att snabba på intäkterna för att täcka tidigare kostnader, vilket märks tydligt.
Vi ser konsekvenserna i form av prisökningar på Game Pass, konsoler , spel och släppa spel på Playstation, samtidigt som personalstyrkan trimmas ned.
Deras högre prissättning på den nuvarande generationen konsoler känns helt enkelt malplacerad, som ett kalkylerat drag av kostymnissar som försöker tänja varje marginal utan att tappa ansiktet.
Men nu verkar dom bli lite efterkloka på ett område, vilket är bra.
Det måste med den teorin gå skitdåligt för Nintendo som tar 8000 kr för en något sämre mobil telefon och 950 kr för snålat gjorda remakes (jumblaya). Dom måste nästan vara på väg i konkurs!
Kan förstå det.
Första spelet var ju inte nån supergenomarbetad succe´ .
Jag tyckte det var en ganska tråkig historia med kompanjoner som inte var roliga och alla NPC interaktioner man gjorde kändes som man spelade nåt gammalt spel.
Har svårt att se att de bytt tillvägagångssätt och fått till allt i ett nytt spel.
Går väl att spekulera i att beslutet har att göra med Doom-fiaskot.
snarare deras eget tidigare fiasko, intresset för Obsidian är inte alls vad det en gång var.
Det måste med den teorin gå skitdåligt för Nintendo som tar 8000 kr för en något sämre mobil telefon och 950 kr för snålat gjorda remakes (jumblaya). Dom måste nästan vara på väg i konkurs!
Man får ha i åtanke att det inte riktigt går att jämföra Nintendo med Xbox/Microsoft, Nintendos spel är helt enkelt på en helt annan nivå än Xbox. Visst höll Xbox ganska hög kvalitet för en 15 år sen, men det går ju idag inte att jämföra produktionskvaliteten i deras spel med t.ex. Mariokart eller Zelda. Xbox idag är väl lite grann förknippat med Gamepass och lågbudgetproduktioner, så det blir ju lite konstigt om de matchar t.ex. Sony och Nintendos spelpriser. Det vore ju lite samma sak som om t.ex. Sega skulle få för sig att ta ut samma pris för Sonic All Stars som Nintendo tar för Mariokart World...det skulle inte funka.
Den teorin har inget med Nintendo att göra, om dom inte också har köpt upp studios för miljardbelopp och sedan sparkat 10.000 människor och sedan höjt priserna på alla fronter och ligger sist i konsol "kriget".
Man får ha i åtanke att det inte riktigt går att jämföra Nintendo med Xbox/Microsoft, Nintendos spel är helt enkelt på en helt annan nivå än Xbox. Visst höll Xbox ganska hög kvalitet för en 15 år sen, men det går ju idag inte att jämföra produktionskvaliteten i deras spel med t.ex. Mariokart eller Zelda. Xbox idag är väl lite grann förknippat med Gamepass och lågbudgetproduktioner.
Nja, Microsoft tjänade över 100 miljarder mer än Nintendo förra året. Sen skulle jag nog säga att du har "nintendo ögon", troligen för att du spelade mycket nintendo när du var barn och du har svårt att släppa "retro-ögonen". Vilket är helt okej, det är väldigt svårt att vara objektiv. I 15 år i rad har Call of duty varit det mest sålda spelet, något år har dom kommit 2a och 3a. Men det är det mest populära spelen som finns just nu. Du har säkert den uppfattningen att Zelda och mario är dom bästa spelen som finns, världen har en annan åsikt. Som sagt så har alla sina personliga tyckte och tänk. Men 9000 för en sämre mobil telefon och dåliga remakes får mig ändå att tänka tillbaka på Wiii U och känna att dom kommer undan med att lura barnfamiljer och south parks Mr. Mackey lite väl lätt.
Den teorin har inget med Nintendo att göra, om dom inte också har köpt upp studios för miljardbelopp och sedan sparkat 10.000 människor och sedan höjt priserna på alla fronter och ligger sist i konsol "kriget".
Nintendo har sparkat minst 10 000 dom också :D. Det är sånna tider. Ja, vi betalar mindre för spelen på gamepass, men är det verkligen så kul att betala 1000 för en till kopia på mario kart? Är du inte lite trött på det?
I 15 år i rad har Call of duty varit det mest sålda spelet, något år har dom kommit 2a och 3a. Men det är det mest populära spelen som finns just nu. Du har säkert den uppfattningen att Zelda och mario är dom bästa spelen som finns, världen har en annan åsikt.
Är du säker på att du inte bara tittat på amerikanska siffror?
Jag är ganska säker på att diverse Nintendo-spel, FIFA/EA FC och diverse andra spel ofta säljer mer än CoD.
Nintendo har sparkat minst 10 000 dom också :D. Det är sånna tider. Ja, vi betalar mindre för spelen på gamepass, men är det verkligen så kul att betala 1000 för en till kopia på mario kart? Är du inte lite trött på det?
Nej Nintendo är i stort sett det enda bolaget som inte har sparkat massa personal så du är ute och cyklar.
Dom har en personalomsättning på 1,9 % och den genomsnittlige anställde har varit på företaget i 14,4 år.
Nintendo har totalt en bit över 8000 anställda.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Jag är ganska säker på att diverse Nintendo-spel, FIFA/EA FC och diverse andra spel ofta säljer mer än CoD.
Call of duty lanserades 2003, så om man har det som utgångspunkt så blir siffrorna ungefär så här:
CoD - 500 miljoner sålda exemplar
FiFa - 325 miljoner
"Mario" spel (Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey, och Super Mario Bros. Wonder) - ca 200 miljoner.
Zelda - 150 miljoner.
(OBS! Detta här via Copilot, så man får ta sifforna med en nypa salt)
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Nej Nintendo är i stort sett det enda bolaget som inte har sparkat massa personal så du är ute och cyklar.
Dom har en personalomsättning på 1,9 % och den genomsnittlige anställde har varit på företaget i 14,4 år.
Nintendo har totalt en bit över 8000 anställda.
Du tror på allvar att ett företag som funnits i snart 100 år med tvspel inte har sparkat 10 000? Det är tur vi har chatgpt idag : D. Cheers, dags att ta fredag
Call of duty lanserades 2003, så om man har det som utgångspunkt så blir siffrorna ungefär så här:
CoD - 500 miljoner sålda exemplar
FiFa - 325 miljoner
"Mario" spel (Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey, och Super Mario Bros. Wonder) - ca 200 miljoner.
Zelda - 150 miljoner.
(OBS! Detta här via Copilot, så man får ta sifforna med en nypa salt)
CoD brukar ligga i topp.
Inte dåligt med tanke på att det är samma skit som släpps varje år. xD
FiFa-siffrorna är från Februari 2021 så ja en nypa salt får man ta.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Du tror på allvar att ett företag som funnits i snart 100 år med tvspel inte har sparkat 10 000? Det är tur vi har chatgpt idag : D. Cheers, dags att ta fredag
Har dom antagligen men inte inom dom senaste 5 åren vilket är fallet med dom övriga.
Du gör dig bara dummare än vad du är.
Nu tar jag bara ett år på måfå och vi räknar antal sålda ex över hela världen.
1.Call of Duty: Black Ops Cold War
2.Resident Evil: Village
3. Minecraft
Är det pokemon du tänker på så har dom 76,140,000 enheter sålda på en 9onde plats. Nästan samma som the sims och The Witcher 3: Wild Hunt.
CoD brukar ligga i topp.
Inte dåligt med tanke på att det är samma skit som släpps varje år. xD
FiFa-siffrorna är från Februari 2021 så ja en nypa salt får man ta.
Ja det var ju det jag sa om att "gloifiera Nintendo" och ha "nintendo ögon". Man tycker själv att dom spelen man spelat mest när man var ett barn är dom absolut bästa spelen som finns och allt annat är bara skit. Själv kan jag få tuppjuck när jag ska spela dota2 och jag fattar inte ens vad som händer på skärmen. För många färger på en gång och min skärm är grå. För jag är död på ett nafs. Men siffrorna är rätt tydliga att spelet genererar sjuka summor pengar. Skillnaden mellan prispengarna för dota 2 och typ tekken eller smash bros är skrattretande. Det är bara så det är. Själv ska jag lira "pensionärs-mario rpg" som går alldelles lagom snabbt för mig.
Har dom antagligen men inte inom dom senaste 5 åren vilket är fallet med dom övriga.
Du gör dig bara dummare än vad du är.
Jag är dum för att jag har rätt? Eller för att du har starka känsolor för ett företag och är arg? Lycka till med det?
Senaste åren inte Nintendo gjort några större nedskärningar i personalstyrkan så vet inte var du får dom stora siffrorna ifrån.
Varför ska du ha två kopior av Mario kart?
Nja, Microsoft tjänade över 100 miljarder mer än Nintendo förra året. Sen skulle jag nog säga att du har "nintendo ögon", troligen för att du spelade mycket nintendo när du var barn och du har svårt att släppa "retro-ögonen". Vilket är helt okej, det är väldigt svårt att vara objektiv. I 15 år i rad har Call of duty varit det mest sålda spelet, något år har dom kommit 2a och 3a. Men det är det mest populära spelen som finns just nu. Du har säkert den uppfattningen att Zelda och mario är dom bästa spelen som finns, världen har en annan åsikt. Som sagt så har alla sina personliga tyckte och tänk. Men 9000 för en sämre mobil telefon och dåliga remakes får mig ändå att tänka tillbaka på Wiii U och känna att dom kommer undan med att lura barnfamiljer och south parks Mr. Mackey lite väl lätt.
Är det Windows-phone du åsyftar? Ja, de var ingen höjdare, men de är väck nu.