Rapport: 80 % har stött på fuskare i online-spel

Medlem
Skrivet av oldschoolgamer:

Nja, fusk i onlinespel har funnits lika länge som spelen själva.

Tror också den riktiga siffran är att 99,999999% av alla som spelar online stött på fuskare men många vet nog inte om det. Tycker absolut inte det ska till någon identifiering för att råda bot på problemet. Vilket knappast kommer lösa det ändå..

"Odjurets märke" syftar på ett begrepp i bibelboken Uppenbarelseboken, där det beskrivs som ett märke eller ett tecken som ges på antingen högra handen eller pannan till alla människor som tillber "odjuret" och draken. Detta märke är förknippat med vilddjuret som stiger upp ur havet och som har tio horn och sju huvuden. Det är ett tecken på underkastelse och tillhörighet till detta vilddjur och draken, som ger det sin makt.

Medlem

Tror det är fler än 80% för jag tror många inte uppfattar att en del fuskar.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

"Hackers leak thousands of photos and IDs from users in Tea app data breach" Från NBC News https://www.youtube.com/watch?v=YBcHMwA-MLs

Ingen empati/sympati för Tea appen (folk som anv appen) då det troligen bryter mot lagar. Hemsidor som gjorde samma sak som denna app fick stängas ner efter en tur i domstolar pga de bröt mot lagar/regler.

Edit:
Men det visar ju hur dumt det är med att ladda upp ID på internet till någon sida..

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ───────────────────────────────

Skrivet av scaryfoot:

"Odjurets märke" syftar på ett begrepp i bibelboken Uppenbarelseboken, där det beskrivs som ett märke eller ett tecken som ges på antingen högra handen eller pannan till alla människor som tillber "odjuret" och draken. Detta märke är förknippat med vilddjuret som stiger upp ur havet och som har tio horn och sju huvuden. Det är ett tecken på underkastelse och tillhörighet till detta vilddjur och draken, som ger det sin makt.

Vad menar du egentligen? Ska vi brännmärka alla fuskare med "Fuskarnas Märke"? En tatuering i pannan? Ett digitalt certifikat som förföljer dem för evigt bredvid deras användarnamn?

Medlem

Vad menar du egentligen? Ska vi brännmärka alla fuskare med "Fuskarnas Märke"? En tatuering i pannan? Ett digitalt certifikat som förföljer dem för evigt bredvid deras användarnamn?

Förr ansågs spel som Doom och Quake vara onda. Det är inget mot hur spelindustrin ser ut nu. Spel är inte längre oskyldig underhållning. Nåt sker i bakgrunden.

Skrivet av scaryfoot:

Förr ansågs spel som Doom och Quake vara onda. Det är inget mot hur spelindustrin ser ut nu. Spel är inte längre oskyldig underhållning. Nåt sker i bakgrunden.

Vad har detta med fusk i spel att göra?

Berätta gärna mer om vad det är som pågår i bakgrunden, jag är mycket nyfiken!

Medlem

Vad har detta med fusk i spel att göra?

Berätta gärna mer om vad det är som pågår i bakgrunden, jag är mycket nyfiken!

73 % kan tänka sig att verifiera sin identitet som motåtgärd.

Medlem

Bf6 secure boot i all ära men fortfarande fullsketet med fuskare tyvärr... :´(

Medlem

CS2, i princip 100% av matcherna är det minst en fuskare.

signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Jag har inga problem alls med att identifiera mig för att kunna spela. Om det görs på rätt sätt.

Som jag ser det så bör identifieringen via något liknande BankID. Lösningarna för digitala ID är olika i olika länder. Så en väg skulle kunna vara att sätta upp ett verifieringssystem som man identifierar sig mot och som sedan kopplas det mot ditt spelkonto hos respektive spelbutik/spelleverantör, som exempelvis Steam. På det sättet behöver inte alla leverantörer hantera dina uppgifter direkt, utan i stort kan du fortfarande vara anonym mot spelleverantören. Och definitivt mot andra spelare.

Uppgifterna som lagras behöver bara vara det nödvändigaste för att visa att du är du. För Sverige så ligger namn, adress och fullständigt personnummer redan offentligt. Men med ett verifieringssystem så är det bara de som hanterar detta som kommer att kunna koppla dina uppgifter mot just ditt spelkonto.

Ett annat alternativ är att spelbutiken/leverantören hanterar verifieringen direkt. Men då kommer dina uppgifter att finnas hos varje leverantör du spelar hos. Möjligen inte ett jättestort problem, men kanske onödigt. Den här lösningen har både fördelar och nackdelar ställt mot en central verifiering.

I båda dessa fall är du, om du vill, anonym mot andra spelare. Men en anmälning ger effekt direkt mot dig och du kan inte skapa ett nytt konto om du blir bannad eftersom du är flaggad i verifieringen.

Men det finns vissa problem och brister med detta oavsett lösning.

• Infrastrukturen behöver sättas upp.

• Behöver skyddas mot hack och möjligheter att spoofa verifieringen mot leverantören.

• Det kommer att kosta pengar att genomföra, ska det läggas på priset för spel?

• Hur ska regelsystemet se ut? Kan du bannas från bara vissa leverantörer eller bannas du som person för alla. Och är det ens lagligt med en bred banning? (gissar på att det bara går att banna från den leverantör vars spel du betett dig illa i)

• Vem ska göra bedömningen om din banning? (om den blir bredare)

• Andra kan skapa konto åt dig i sitt eget namn/du kan spela på deras konto.

• Delade familjekonton kommer inte att funka lika bra.

• Hur ska det då fungera för minderåriga som kanske inte har digitala ID på samma sätt.

• Plus en hel del andra saker som behöver lösas innan det funkar bra.

Baserat på att det finns många luckor att stänga innan en identifiering skulle bli effektiv och funktionell så tror jag inte att det är något som kommer snart. Men leverantörer som exempelvis Steam kan ju på eget initiativ införa identifieringskrav på just deras tjänst för att man ska kunna skapa ett konto. Problemet då blir som sagt att det blir väldigt fragmenterat om andra leverantörer också gör sina egna lösningar, och det ger också större risker när det är mindre kontroll.

Inaktiv

Om du behöver fuska för att vinna är du fortfarande en förlorare.

Medlem
Citat:

73 % kan tänka sig att verifiera sin identitet som motåtgärd.

Uh-huh, sure...

Citat:

Över 2 000 spelare i Storbritannien och USA har svarat på frågor om problemet

Storbritannien eh? För dom har ju ingen annan lömsk underliggande anledning att att kartlägga sin befolknings hela liv. 5 år innan dom har social credit score på dom där öarna.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Riktigt skrämmande hur många här inne som GLADELIGEN skulle kasta bort ett anonymt internet bara för att...försöka (för det hade ändå existerat) få bort fuskare i ett onlinespel? Haha.

De enda som drabbas av inskränkningar i anonymiteten online är de som faktiskt sköter sig. De som vill göra fuffens kommer göra fuffens oavsett.

Tror att majoriteten som är för id på nätet inte är det primärt för fuskarna. Som jag skrev tidigare så är det viktigare att internet inte är utan konsekvenser. Du ska inte kunna sitta anonymt och grooma ett barn i roblox eller uppmana folk till självmord eller spy ur dig rasistiska glåpord utan att du lätt ska kunna straffas för det, precis som om du sagt eller gjort något av ovanstående ute på gatan. Jag menar inte att det ska stå ditt fullständiga namn överallt där du identifierar dig. Den informationen finns i bakgrunden. Kortfattat så hatar jag att folk inte behöver stå för det dom gör eller säger på internet

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Tror att majoriteten som är för id på nätet inte är det primärt för fuskarna. Som jag skrev tidigare så är det viktigare att internet inte är utan konsekvenser. Du ska inte kunna sitta anonymt och grooma ett barn i roblox eller uppmana folk till självmord eller spy ur dig rasistiska glåpord utan att du lätt ska kunna straffas för det, precis som om du sagt eller gjort något av ovanstående ute på gatan. Jag menar inte att det ska stå ditt fullständiga namn överallt där du identifierar dig. Den informationen finns i bakgrunden. Kortfattat så hatar jag att folk inte behöver stå för det dom gör eller säger på internet

Kina har väl ett internet som du önskar. Hur ser brottsstatistiken ut där?

Medlem

Jag har alltid sagt att jag skulle föredra identifiering (hade inte haft emot BankID men kan även vara ett separat system såklart) och blir man tagen för fusk så bannas man från alla plattformar som nyttjar samma identifiering system. Folk fuskar ju inte bara för "skoj" skull, utan de fuskar ju även för att vinna massiva vinstpotter, vilket då bör ses som ett brott i mina ögon. Kanske låter lite hårt i vissa öron men jag tror att man som "vanlig" spelare vinner på ett hårt system. Många roliga/bra online spel har ju faktiskt dött ut på grund av fuskare.

Jag tror man aldrig kommer kunna säkerställa ett rättvist system utan identifiering/straff. Det är tyvärr så samhället ser ut, även utanför gaming industrin.

Medlem

Har stött på en hel del fuskare genom åren men ändå förvånansvärt få på alla tusentals eller tiotusentals timmar det blivit.

Det jag observerat är att spel med färre spelare ingame är det mer sällsynt med fuskare än spel med fler spelare ingame och jag har en teori om varför. Säg att 0,5% av alla spelare fuskar. Är det ett spel med 4 spelare per match blir det en fuskare på 50 matcher i snitt. Spelar man istället ett spel med 100 spelare per match är det istället en fuskare varannan match. Tyvärr så kan en individ förstöra för så många i sådanna spel.

Medlem

Ni som tvunget måste spela online, så här ser det ut nu. Man har ett val. Fortsätt på ondskans stig. Och ta konsekvenserna.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ni som tvunget måste spela online, så här ser det ut nu. Man har ett val. Fortsätt på ondskans stig. Och ta konsekvenserna.

Ondskans stig, för helvete. Ta din låda och ställ dig på torget och predika.

signatur

I drank what?

Skrivet av scaryfoot:

Det är nåt lurt på gång. Ett tecken i tiden. Förr så kunde man spela spel utan sån här skit. Odjurets märke.

Skrivet av scaryfoot:

Skrivet av scaryfoot:

Skrivet av scaryfoot:

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Kina har väl ett internet som du önskar. Hur ser brottsstatistiken ut där?

Har jag ingen aning om. Men förstår inte varför det måste vara svart eller vitt för er. Antingen anarki eller diktatur. Varför kan man inte hitta en väg som både bevarar anonymitet men också gör det lättare för myndigheterna att koppla dina konton till dig?
Vi kan ta CS som exempel. Låt oss som inte har några problem med att verifiera våra konton med bank-id göra det, och köa oss mot varandra så kan ni sitta där i era lobbys med smurfar, troll och annat löst folk skyddade under eran härliga anonymitet.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Har jag ingen aning om. Men förstår inte varför det måste vara svart eller vitt för er. Antingen anarki eller diktatur. Varför kan man inte hitta en väg som både bevarar anonymitet men också gör det lättare för myndigheterna att koppla dina konton till dig?

Varför ska en myndighet (vilken myndighet tänker du dig?) kontrollera om jag fuskar i Counter strike? Vad ska påföljden vara? Dagsböter? Vem ska kontrollera att jag faktiskt fuskade? Är det du eller valve (i fallet med counter strike) som ska anmäla? Ska det vara rättegång?

När var internet bäst? Långt innan stora techbolag ägde en majoritet av internet och myndigheterna knappt visste vad det var. Du vill göra internet ännu sämre men du tror att du lobbar för motsatsen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Riktigt skrämmande hur många här inne som GLADELIGEN skulle kasta bort ett anonymt internet bara för att...försöka (för det hade ändå existerat) få bort fuskare i ett onlinespel? Haha.

De enda som drabbas av inskränkningar i anonymiteten online är de som faktiskt sköter sig. De som vill göra fuffens kommer göra fuffens oavsett.

Håller med. Helt galet faktiskt. Och extremt naivt.

"Jag har inget att dölja". Jaha, och? Tider förändras och med det ledare och politik. Att skapa ett övervakningssamhälle utan en tanke på hur det kan missbrukas av illvilliga framtida ledare får mig att tappa hopp.

Och detta för att få bort fuskare från spel?

*slår mig för pannan*

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med. Helt galet faktiskt. Och extremt naivt.

"Jag har inget att dölja". Jaha, och? Tider förändras och med det ledare och politik. Att skapa ett övervakningssamhälle utan en tanke på hur det kan missbrukas av illvilliga framtida ledare får mig att tappa hopp.

Och detta för att få bort fuskare från spel?

*slår mig för pannan*

Jag har inget att dölja därför tycker jag det är helt rimligt att polisen ska göra dagliga hembesök så att inget olagligt pågår i stugorna runt om i landet.

Detta är verkligheten som dessa människor förespråkar. Dystopiskt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför ska en myndighet (vilken myndighet tänker du dig?) kontrollera om jag fuskar i Counter strike? Vad ska påföljden vara? Dagsböter? Vem ska kontrollera att jag faktiskt fuskade? Är det du eller valve (i fallet med counter strike) som ska anmäla? Ska det vara rättegång?

När var internet bäst? Långt innan stora techbolag ägde en majoritet av internet och myndigheterna knappt visste vad det var. Du vill göra internet ännu sämre men du tror att du lobbar för motsatsen.

Jag kan förstå lockelsen i att förvränga och överdriva meningsmotståndares argument för att förlöjliga dem, men det är väl i ärlighetens namn ingen som vill att en myndighet aktivt sitter och övervakar huruvida man fuskar i onlinespel. Däremot är det en del, mig inkluderat, som börjar öppna upp för en framtid där vi i större utsträckning behöver validera vår identitet vid kontoskapande i syfte att göra det lite, lite mindre lockande att fuska eller bete sig som ett as online.

I ditt exempel ovan är det väl ganska enkelt; påföljden är det du accepterar genom användaravtal, med stor sannolikhet att kontot bannas och att du som juridisk person inte får skapa ett nytt på en förutbestämd och tydligt angiven tidsperiod. Detta givet att existerande antifuskmjukvara flaggar dig och att det senare valideras av en anställd hos utvecklaren/utgivaren. Vill du ha en rättegång kan du säkerligen få det om du frågar snällt men det känns som slöseri med tid och pengar.

På det stora hela tycker jag att det är tråkigt att jag börjar mjukna lite för den här utvecklingen, men människor har ju återigen visat att de inte kan bete sig bakom skärmar och under anonymitet och i en värld där allt mer kommunikation och interagerande sker under de här förutsättningarna behöver någonting snart göras. Under 80-talet när en gammal stofil som jag själv var ung var detta inget problem. Alla barn i byn visste att det var Leffe nere vid ICA Nära man skulle hålla sig undan när han erbjöd att köpa ut om man följde med honom hem. När Ronny i 6B glatt proklamerade sina intentioner om att utföra sexuella handlingar mot ens syster eller moder visste man att det var just Ronny i 6B och det var helt sonika fritt att antingen anmäla honom eller dela ut en lusing beroende på vilket humör man var på. Det var en enklare, ärligare tid. Nu är det "Pu$$yHunter69" med sina fyra andra trollkonton som sitter och fuskar i spel online och förstör för hundratals andra och omöjliggör det för dem att njuta av produkterna de köpt; "G4m3RB0i1337" uppmanar regelbundet streamers att göra slut på sitt liv på Twitch; "GentlemanJack" letar minderåriga i Roblox o.s.v. Ingen av dessa kan knytas till en fysisk person och användande av VPN som prackats på dem av diverse YouTubers omöjliggör spårning via IP.

Tror jag att detta hade minskat, om ej försvunnit helt, ifall de var tvungna att gå igenom lite extrasteg och visa digital identifikation vid registrering? Ja. Är det en perfekt lösning? Nej.

Medlem

Fråga från intet ont anande tv-spelare: förekommer fusk även på tv-spel eller är det endast på pc?

Spelar inte så jättemycket multiplayerspel nu för tiden, det blir lite halo ibland men när jag var yngre körde jag väldigt mycket Gears of war och halo och liknande online

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tror jag att detta hade minskat, om ej försvunnit helt, ifall de var tvungna att gå igenom lite extrasteg och visa digital identifikation vid registrering? Ja. Är det en perfekt lösning? Nej.

Givetvis hade det minskat. Om vi upprättar gränser mellan länder (eller vid vissa stadsdelar som vi nu gör där alla brott försuvunnit) och kontrollerar varje bil/person som kommer in i landet kommer smuggling och andra brott sannolikt också minska. Frågan är till vilket pris detta sker och det är där vi skiljer oss åt. Du är redo att kasta friheter åt sidan medan jag helst undviker det.

Medlem

Men herregud vilka folie hattar det finns!

Varför tror ni en myndighet ska blandas in ?
Vad är det för uppgifter om er själva ni tror ni blir av med?

Jag menar, går du i skolan eller har ett jobb, ett bankkonto, abonnemang på mobil, el, försäkring (hus,bil/liv) osv så finns du redan där ute. Vad skulle ett spelbolag/portal (läs steam) avslöja om dig som inte de andra gör ??

Mycket märkligt tankesätt, schizofreni o förföljelsemani ?

/HomieX

signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Medlem
Skrivet av HomieX:

Men herregud vilka folie hattar det finns!

Varför tror ni en myndighet ska blandas in ?
Vad är det för uppgifter om er själva ni tror ni blir av med?

Jag menar, går du i skolan eller har ett jobb, ett bankkonto, abonnemang på mobil, el, försäkring (hus,bil/liv) osv så finns du redan där ute. Vad skulle ett spelbolag/portal (läs steam) avslöja om dig som inte de andra gör ??

Mycket märkligt tankesätt, schizofreni o förföljelsemani ?

/HomieX

Det är inte märkligt. Det är fullt rimligt att vara skeptisk till att ge bort våra identiteter till privata bolag som är placerade runt om i världen. Denna datan kan (kommer) att utnyttjas. Antingen via läckor, att bolagen fuckar upp eller att en stat får fri access till datan genom lagar/diktatur.

Det är tråkigt att tänka så, men det är nödvändigt. Naivitet och "vi såg det inte komma" är flera resor värre.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vilka premisser/variabler ingår i ett modernt match-makingsystem? (Mp-spel kanske inte har några sådana?)

Ponera, jag spelar väldigt sällan och är inte speciellt bra vilket innebär då att jag aldrig borde matchas med någon som spelar väldigt ofta och är uppenbarligen bättre än mig? För vad är poängen att jag spelar mot en sådan person, ingen av oss kommer att ha speciellt kul?

Så, har jag stött på s.k fuskare eller är det bara att matchmaking systemet är inte tillräckligt bra och att jag med hög frekvens matchas med spelare som är så mycket bättre än mig?

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Vilka premisser/variabler ingår i ett modernt match-makingsystem? (Mp-spel kanske inte har några sådana?)

Ponera, jag spelar väldigt sällan och är inte speciellt bra vilket innebär då att jag aldrig borde matchas med någon som spelar väldigt ofta och är uppenbarligen bättre än mig? För vad är poängen att jag spelar mot en sådan person, ingen av oss kommer att ha speciellt kul?

Så, har jag stött på s.k fuskare eller är det bara att matchmaking systemet är inte tillräckligt bra och att jag med hög frekvens matchas med spelare som är så mycket bättre än mig?

Folk ÄLSKAR att dominera, så att duktiga spelare får köra över mindre duktiga är en feature.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar