Team Cherry: "Hollow Knight: Silksong var aldrig i 'utvecklingshelvetet'"

Robot
Team Cherry: "Hollow Knight: Silksong var aldrig i 'utvecklingshelvetet'"

Och räkna inte med recensioner innan spelet släppts.

#Hollow-knight-silksong, #Team-cherry


Medlem

Detta är väl ett av få exempel där recensioner är överflödigt för ett köpbeslut...

Releasehästryttare
Skrivet av Majinbuu:

Detta är väl ett av få exempel där recensioner är överflödigt för ett köpbeslut...

Verkligen, kommer inte vänta mer än en sekund när det väl släpps, hoppas steams servrar kommer palla trycket!

Medlem

När stora företag massproducerar halvfärdiga spel har många blivit vana och tror att spelutveckling ska gå fort.

Medlem

Vänta er DLC framöver eller något annat för dom verkar ju inte vilja sluta med Silksong.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Om jag kunde utveckla ett spel med stadig inkomst i bakgrunden skulle jag nog ta mig ett rejält tag jag med
Kul för dem!

Medlem

Den "vanliga anledningen" till att man inte skickar ut recensionsex i förväg är ju för att man tror att recensionerna kommer vara dåliga och/eller under förväntan.

Så man bör väl ändå kanske underhålla tanken att det här med att "dom vill att backarna ska spela först" är en bortförklaring.

Tror det blir bra.
Men det ser ju tveklöst väldigt mycket ut som ettan.
Är det som "samma fast mer av det" så är jag nog inte så speciellt peppad på att spela.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Den "vanliga anledningen" till att man inte skickar ut recensionsex i förväg är ju för att man tror att recensionerna kommer vara dåliga och/eller under förväntan.

Så man bör väl ändå kanske underhålla tanken att det här med att "dom vill att backarna ska spela först" är en bortförklaring.

Tror det blir bra.
Men det ser ju tveklöst väldigt mycket ut som ettan.
Är det som "samma fast mer av det" så är jag nog inte så speciellt peppad på att spela.

Då ska man också ha ett färdigt spel att skicka ut innan release också. Med störst sannolik har det också att göra med att man inte håller på spelet så fort det är klart, utan att det släpps för att det är färdigt då.

Medlem

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Börja med att spela hollow knight 🤓 det bygger väl på ungefär samma grafikstil och jag tyckte själv innan jag spelade spelet att det inte var så märkvärdigt men jag kan intyga efter flera genomspelningar att det är något utöver det vanliga.

Gillar man dark souls/metroidvania är detta ett klockrent spel. Stort plus för supertajta kontroller 👍

Medlem

Försökte spela första men fastnade aldrig. Men jag är lite avundsjuk på er som älskar Hollow Knight och längtat efter detta spel!

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Då ska man också ha ett färdigt spel att skicka ut innan release också. Med störst sannolik har det också att göra med att man inte håller på spelet så fort det är klart, utan att det släpps för att det är färdigt då.

Ville bara markera vad som ändå är gemene anledning till att man gör på det här sättet, och att man därför bör se på den typen av kommentarer kring varför dom inte skickar recensionsex med lite hälsosam skepsis.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Vissa saker behöver man helt enkelt uppleva.

Men Hollow knight lyckas i princip med varje aspekt av ett spel.

Ljudet är fenomentalt.
Grafiken supernsygg, handritad och unik
Atmosfären är kuslig och spännande
Det är ett väldigt genomtänkt metroidvania och det finns så mycket att hitta i världen som ger en riktigt känsla av progression.
Det är oerhört precist. Bra respons och det går liksom inte att skylla något på spelet. Varje hopp/slag/dash "känns" bra helt enkelt

10/10 och inte så dyrt

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Den "vanliga anledningen" till att man inte skickar ut recensionsex i förväg är ju för att man tror att recensionerna kommer vara dåliga och/eller under förväntan.

Så man bör väl ändå kanske underhålla tanken att det här med att "dom vill att backarna ska spela först" är en bortförklaring.

Tror det blir bra.
Men det ser ju tveklöst väldigt mycket ut som ettan.
Är det som "samma fast mer av det" så är jag nog inte så speciellt peppad på att spela.

Jag skulle vilja argumentera för raka motsatsen, det vill säga att om det är samma fast mer blir jag väldigt glad. För även om jag gillar ex Metroid Dread så tyckte jag man addera för mycket nytt för en rak uppföljare.

Med tanke på att detta ska vara en förlängning av en existerande värd. Med det sagt så hoppas jag att set blir som med Ori 1 och 2 där tycker jag man har gjort en bra balansering hur mycket "nytt" man har adderat.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Delar din åsikt. Har försökt ta mig an det första vid tre tillfällen men har alltid slutat efter fem till tio timmar. Enligt mig är det som vilken sidescroller som helst, så jag har helt enkelt fått acceptera att jag inte tillhör målgruppen. Är lite avis på de som frälstes och nu har någonting att se fram emot men för mig är det första spelet bara ett fulare och tråkigare Ori

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Delar din åsikt. Har försökt ta mig an det första vid tre tillfällen men har alltid slutat efter fem till tio timmar. Enligt mig är det som vilken sidescroller som helst, så jag har helt enkelt fått acceptera att jag inte tillhör målgruppen. Är lite avis på de som frälstes och nu har någonting att se fram emot men för mig är det första spelet bara ett fulare och tråkigare Ori

Alla spel klickar inte för alla. Jag har försökt flera gånger med Witcher 3 men fastnar alltid.

Hollow Knight har djupare combat än Ori, men framförallt en karta som är avsevärt mer varierad, stor, och har betydligt fler saker att utforska. Dessutom har det möjligheten att låsa upp olika delar av världen i olika ordning vilket Metroidvanias sällan eller aldrig har (finns som normalt en väg framåt, och ett sätt att ta sig igenom, den vägen). Man kan alltså utforska och hitta sin egen väg och hitta sätt att ta sig fram som kanske egentligen inte är tänkt.

Gillar verkligen Ori, men för mig är Hollow Knight en annan liga. Inget har kunnat matcha det än.

Medlem
Skrivet av moggen:

Jag skulle vilja argumentera för raka motsatsen, det vill säga att om det är samma fast mer blir jag väldigt glad.

Jo det är väl en smaksak, handlar om preferenser osv...
Är väl inget som känns så värt att argumentera.
Vissa känner så, andra inte.

I do not.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Att spela det första spelet må väl vara det som du har missat?
Folk uppskattade det väldigt mycket och är därmed hype på uppföjaren.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Tror det blir bra.
Men det ser ju tveklöst väldigt mycket ut som ettan.
Är det som "samma fast mer av det" så är jag nog inte så speciellt peppad på att spela.

Fast oftast är ju uppföljare just det, mer av samma fast med tillräckligt mycket ändringar för att kalla det en uppföljare, typ extra tillägg rent spelmekaniskt, nya områden/fiender/bossar, bättre animationer/grafik och andra finjusteringar/QoL.

Hittade en lista som nämner en del av vad som är nytt i Silksong:

  • Multiple Towns

  • A Crafting System

  • Tools, Traps, Mechanisms, & Buffs

  • Acrobatic Combat & Traversal Moves

  • New NPC Quests

  • Binding Replaces The Focus Mechanic - To Heal, Hornet Must Bind Silk To Herself

  • Hundreds Of New Enemies & Bosses

  • A Brand-New, Expansive Map

  • A Grappling Hook... Or Needle?

https://gamerant.com/hollow-knight-silksong-new-features-mech...

Låter ändå som det kommer finnas en hel del nytt, utöver bara en ny värld/bossar/fiender.

En av dom största skillnaderna ser ut att vara hur Hornet rör sig och slåss i jämförelse med Knight. Mer akrobatisk och massa kombinationer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Fast oftast är ju uppföljare just det, mer av samma fast med tillräckligt mycket ändringar för att kalla det en uppföljare, typ extra tillägg rent spelmekaniskt,

Mm.. Är inte speciellt intresserad av den typen av uppföljare.

Jag vill ha Half-Life -> Half-Life 2
eller
The Witcher -> The Witcher 2 -> The Witcher 3.
Osv.

Om dom bara hade tänkt att göra det första spelet fast med plus-meny så ser jag hellre att den utvecklaren som gjorde det första spelet jag gillade gör ett helt nytt spel istället, igen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Mm.. Är inte speciellt intresserad av den typen av uppföljare.

Jag vill ha Half-Life -> Half-Life 2
eller
The Witcher -> The Witcher 2 -> The Witcher 3.
Osv.

Om dom bara hade tänkt att göra det första spelet fast med plus-meny så ser jag hellre att den utvecklaren som gjorde det första spelet jag gillade gör ett helt nytt spel istället, igen.

Ptja, smaken är ju delad som sagt.

Finns mängder med mästerliga uppföljare, som är väldigt lika, men har tillräckligt med ändringar och är bättre spel enligt mig.

Men baserat på listan jag länka så är jag inte speciellt orolig för just Silksong när det kommer till extra spelmekaniker och tillägg. Det lär kännas familjärt men med tillräckligt mycket nytt för att kännas fräscht.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför så många är hype på detta spel? Ser ut som vilket sidescroller spel som helst som är gratis på Xbox Game Pass. Eller ett mindre snyggt Ori.
Vad har jag missat?

Jag är inget mega-ultra fan. Men det första var objekrivt ett riktigt bra spel.

Storytelling liknade ofta Dark souls. Döende gammalt kungadöme och mycket man kan lista ut utan att få det uttalat.

Grafiken kändes handritat mysig.

Man kunde exprinentera med olika små passiva uppgraderingar som gav oväntat stor skillnad på hur du spelade. Och man kan byta ut dem när som helst.

Sen var kontrollerna snortighta. Det är nog det enskilt viktigaste.
Både plattform och bossar var ofta sjukt svettiga. Men man kunde git gud. Återigen kändes det som Fromsoft. Omöjliga bossar men efter ett par dädsfall börjar man förstå dem. Sen hamnar man i flytet. Bossen känns görbar. Och plötsligt sitter man med 1Hp och bossen är nästan död. Man blir girig och dör. Kör igen och vinner. Och känner sig så jäkla nöjd!

Tl;dr
Väldigt bra Metroidvania + bästa delarna grån From Soft

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ptja, smaken är ju delad som sagt.

Finns mängder med mästerliga uppföljare, som är väldigt lika, men har tillräckligt med ändringar och är bättre spel enligt mig.

Men baserat på listan jag länka så är jag inte speciellt orolig för just Silksong när det kommer till extra spelmekaniker och tillägg. Det lär kännas familjärt men med tillräckligt mycket nytt för att kännas fräscht.

Det kommer ju inte vara dåligt.
Men en punktlista på lixom.. Ändå väldigt väletablerade system och movement-schemes och abilities, osv...
Känns som jag förstår ganska bra ungefär vad det är. Jag har spelat dom spelen som dom nya inslagen kommer ifrån, också.

Sen var väl ifs första spelet inte direkt rent mekaniskt unikt på något sätt utan väldigt igenkännbart det också.
Man hoppas väl att dom gjort det på ett sätt där systemen rimmar väldigt bra med varandra, osv..
Att det känns som resultatet formar en potent helhet där dom har en väldigt bra synergi och inte känns mest påklistrade ovanpå något annat.

Det tror jag ifs inte.. Dom vet ju vad dom håller på med.
Men när jag ser nya system som jag är väldigt bekant med i en värld som jag redan tagit del av och insupit..
Då tappar jag lite peppen.
Känns som det blir ett spel jag inte kommer kunna motstå att uppskatta som slö-lir...
Men för att jag ska bli genuint peppad på ett öpcöming spel så vill jag ha känslan att det kan komma att ge mig en ordentlig lavett.
Är ju sånna som faktiskt får en att börja tänka och känna på riktit.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Detta är väl ett av få exempel där recensioner är överflödigt för ett köpbeslut...

Skulle gjort det på första. Spelade en halvtimme, fattade inte vart jag skulle gå och gav upp. Inte rört det sen dess.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Skulle gjort det på första. Spelade en halvtimme, fattade inte vart jag skulle gå och gav upp. Inte rört det sen dess.

Du är spel-uppfödd under skolan av speldesign som säger att en spelare typ aldrig ska kunna fastna över huvud taget - utan nätsan vad man än gör så måste man ta sig framåt.
Det är något som växt sig starkare i takt med att man använt playtesting väldigt mycket för att styra hur man ska utforma spelet.

Jag blir glad när ett spel bara typ går in i en vägg - för då säger det åt dig att "nu måste du stanna upp och tänka efter lite, du måste undersöka miljöerna, du måste prata med NPCerna och faktiskt kanske till och med läsa... Lura lite..

Ist för att det är designat på så vis att så länge du mer eller mindre håller left-sticken i den riktningen som signaleras så kommer du att glida igenom skiten.

För mig gör sånt att jag bara slutar bry mig helt.

När ett spel är utformat så att jag kanske måste lyssna på vad folk säger.. Jag kanske måste utforska och försöka forma mig en bild eller uppfatning av miljön... Det är då jag faktiskt börjar ta del av spelvärlden.. Och det är först då som den blirpåtaglig.

Om man kan typ hålla sig right stick åt signalerat håll och trycka på dom knapparna som det står man kan trycka på.. Då slutar jag mer eller mindre bry mig om spelet över huvud taget.. Och känner att jag lika gärna kunnat gjort något annat.

Förstår typ inte varför man spelar spel om det är ett krav för att man ska orka att man inte behöver bry sig om det eller tänka på något i det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Du är spel-uppfödd under skolan av speldesign som säger att en spelare typ aldrig ska kunna fastna över huvud taget - utan nätsan vad man än gör så måste man ta sig framåt.
Det är något som växt sig starkare i takt med att man använt playtesting väldigt mycket för att styra hur man ska utforma spelet.

Jag blir glad när ett spel bara typ går in i en vägg - för då säger det åt dig att "nu måste du stanna upp och tänka efter lite, du måste undersöka miljöerna, du måste prata med NPCerna och faktiskt kanske till och med läsa... Lura lite..

Ist för att det är designat på så vis att så länge du mer eller mindre håller left-sticken i den riktningen som signaleras så kommer du att glida igenom skiten.

För mig gör sånt att jag bara slutar bry mig helt.

När ett spel är utformat så att jag kanske måste lyssna på vad folk säger.. Jag kanske måste utforska och försöka forma mig en bild eller uppfatning av miljön... Det är då jag faktiskt börjar ta del av spelvärlden.. Och det är först då som den blirpåtaglig.

Om man kan typ hålla sig right stick åt signalerat håll och trycka på dom knapparna som det står man kan trycka på.. Då slutar jag mer eller mindre bry mig om spelet över huvud taget.. Och känner att jag lika gärna kunnat gjort något annat.

Förstår typ inte varför man spelar spel om det är ett krav för att man ska orka att man inte behöver bry sig om det eller tänka på något i det.

Nä, jag är uppväxt på 90-talet med Doom och Half Life. Pallade bara inte då och har inte gett det ett nytt försök sedan dess. 😄 Men absolut har tålamodet blivit sämre, inte minst av sömnbrist och 2 småbarn, heltidsjobb och villa vilket minskat speltiden till 1h i veckan. Att då "slösa" den tiden på att irra runt lockade inte mig så mycket när jag provade Hollow Knight. Med det sagt så kör jag Hexen remaken just nu.😂

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nä, jag är uppväxt på 90-talet med Doom och Half Life. Pallade bara inte då och har inte gett det ett nytt försök sedan dess. 😄 Men absolut har tålamodet blivit sämre, inte minst av sömnbrist och 2 småbarn, heltidsjobb och villa vilket minskat speltiden till 1h i veckan. Att då "slösa" den tiden på att irra runt lockade inte mig så mycket när jag provade Hollow Knight. Med det sagt så kör jag Hexen remaken just nu.😂

Hmokay.
För mig är runt-irrandet något som bidrar och som får mig att känna att jag behöver kanske tänka efter lite, kika lite nogrannare.. Osv.
Men klart det finns folk som till stor del mest vill "mys-spela"..
Jag har ingen beef med det. To each his or her own.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av baxtex:

Skulle gjort det på första. Spelade en halvtimme, fattade inte vart jag skulle gå och gav upp. Inte rört det sen dess.

Tror ingen recension hade tagit upp att du skullle fastna första 30min. Det är ett Metroidvania spel där man längre fram får göra backtracking osv när man låst upp nya färdigheter. Men fastnar du första 30min beror det på något annat, är ju bara öppna upp kartan och kolla vart man inte har varit så ser man vart man ska. Men är du helt ointresserad av speltypen så ja då förstår jag att du tröttnar då det tar stopp när du inte kan fortsätta springa rakt fram som i första super mario på NES.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Förstår typ inte varför man spelar spel om det är ett krav för att man ska orka att man inte behöver bry sig om det eller tänka på något i det.

Vissa vill bli intellektuellt utmanade när de spelar, andra reflexmässigt testade. En del vill tävla mot levande människor för att slutligen stå som vinnare medan ytterligare en grupp mest av allt önskar socialisera och samarbeta för att nå ett gemensamt mål. Några vill ha ett konstant adrenalinpåslag och behöva pressa sina färdigheter till den yttersta gränsen samtidigt som en annan typ av spelare mest vill koppla av, stänga ner hjärnan och ägna sig åt hjärndöd underhållning på den lättaste svårighetsgraden och se stora nummer på skärmen bli ännu större. Tycker att det är fantastiskt att spelmediet kan attrahera och tillfredsställa alla dessa typer!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ville bara markera vad som ändå är gemene anledning till att man gör på det här sättet, och att man därför bör se på den typen av kommentarer kring varför dom inte skickar recensionsex med lite hälsosam skepsis.

När de gäller spel med stor budget som gör AAA spel håller jag med dig. Då har spel utvecklaren ständig ekonomisk och tids press på sig att få ut spelet i tid.

Indie spel skiljer sig väldigt mycket från AAA då indie spelutvecklare har friheten att bestämma själva genom hela projektet.
Och i Team Cherrys fall har dom i princip blivit ekonomiskt oberoende vilket tar bort en hel del stress som kan leda till ett sämre spel.
Eftet att ha läst hela intervjun på bloomberg har jag fullt förtroende till Team Cherry att Silksong kommer vara fantastiskt.


signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

12
Skriv svar