The Blood of Dawnwalker
The Blood of Dawnwalker frestar med ett monsterinfesterat Europa på 1300-talet
där du får suga så mycket blod som ditt samvete tillåter.
För min del blir att vänta på rea och mod som tar bort timer i spelet
Hmm, jag har funderat lite på det där med moddar i det här spelet. Det är väl min oro för detta spel, om man mest vill spela som vampyr eller inte, och obehindrat kunna växla mellan förmågorna (annars har man väl bara 30 cykler av varje antar jag).
Undrar dock vad en mod ska göra i praktiken, då spelet inte verkar ha en timer, om jag förstått det rätt. Mekaniken natt/dag verkar istället integrerat i spelet och sammanflätat med handlingen, där tidens progression triggas av huvuduppdragen man utför. Jag gissar även att spelvärlden ändras beroende på vilket dygn man är på. Kanske blir väldigt buggigt om man t ex skulle växla mellan natt och dag på ett givet dygn.
Hmm, jag har funderat lite på det där med moddar i det här spelet. Det är väl min oro för detta spel, om man mest vill spela som vampyr eller inte, och obehindrat kunna växla mellan förmågorna (annars har man väl bara 30 cykler av varje antar jag).
Undrar dock vad en mod ska göra i praktiken, då spelet inte verkar ha en timer, om jag förstått det rätt. Mekaniken natt/dag verkar istället integrerat i spelet och sammanflätat med handlingen, där tidens progression triggas av huvuduppdragen man utför. Jag gissar även att spelvärlden ändras beroende på vilket dygn man är på. Kanske blir väldigt buggigt om man t ex skulle växla mellan natt och dag på ett givet dygn.
Vad jag läst så är det bara vissa typer av quest som använder typ 1 dag av tiden.
Sen går man över tiden så ändras slutet
Så det är bara att modda bort att questen drar av dagar.
Vad jag läst så är det bara vissa typer av quest som använder typ 1 dag av tiden.
Aha, det låter ju potentiellt som ganska störigt. Hoppas det känns OK när man spelar för jag kommer aldrig orka hålla på med moddar, och lär spela på konsol dessutom
Aha, det låter ju potentiellt som ganska störigt. Hoppas det känns OK när man spelar för jag kommer aldrig orka hålla på med moddar, och lär spela på konsol dessutom
Av vad de berättat hittills känns det inte riktigt tydligt hur det faktiskt funkar i praktiken. Generellt är jag emot tidsramar i spel, speciellt som i Dead Rising, men samtidigt låter Rebel Wolves tanke med ramen intressant.
Det klarnar säkert längre fram!
Av vad de berättat hittills känns det inte riktigt tydligt hur det faktiskt funkar i praktiken. Generellt är jag emot tidsramar i spel, speciellt som i Dead Rising, men samtidigt låter Rebel Wolves tanke med ramen intressant.
Det klarnar säkert längre fram!
Håller tummarna! Vore ju synd om det skulle fallera på den mekaniken, spelet verkar väldigt lovande och kul att de testar något nytt.
Om spelet går på tid så skippar jag det faktiskt helt. Verkligen inte min grej. Oavsett om det går att klara spelet efter att tiden är slut så vill jag ändå inte ha någon form av tidsgräns som ligger åh stressar. Jag går på tid på jobbet inte hemma. Jag har stämplat ut från jobbet och hemma vill spela med all tid i världen på mitt eget sätt.
Verkar finnas en hel del intressanta mekaniker... Gillar premissen... Men på många sätt känns det ändå väldigt plain/basic.
Att göra den typen av hi-fi rollspel är bland det svåraste projekten en utvecklare kan göra.
Du behöver GOAT-utvecklare i alla led för att det inte ska bli taffligt/janky...
Tänker dom kanske borde börjat med ett projekt med lite lägre ambitionsnivå så dom får lite tid att bygga ett team som är starkt nog för att kunna hantera den här typen av spel...
Känns som det kommer bli ett spel med många bra/intressanta delar men som inte kommer kunna leverera hela paketet.
subterranean homesick alien
Om spelet går på tid så skippar jag det faktiskt helt. Verkligen inte min grej. Oavsett om det går att klara spelet efter att tiden är slut så vill jag ändå inte ha någon form av tidsgräns som ligger åh stressar. Jag går på tid på jobbet inte hemma. Jag har stämplat ut från jobbet och hemma vill spela med all tid i världen på mitt eget sätt.
Det går inte på tid, som så...
Det finns ingen klocka som tickar i bakgrunden hela tiden.
Tiden avancerar som jag förstår det mer eller mindre först när du är redo för den att avancera - det är inte direkt "tidspress".
Jag tänker att den mekaniken också kan göra att du kanske tvingas göra vissa strategiska eller etiska val som skulle kunna stärka narrativet på intressanta sätt.
Du kan inte KAN hjälpa alla - gå igenom alla "snälla" sidequests så du är en maximal snälling.
Du kanske tvingas prioritera att hjälpa någon och därmed låta någon annan gå ett förjävligt öde till mötes.
Du kanske måste välja att göra något förjävligt idag för att se till att möjligheten finns kvar att rädda någon annan imorgon.
Jag tänker att det eventuellt är en mekanik som finns där för att förstärka stejksen som finns kring dina val... Osv.
Att göra det till ett rollspel med mer impact.
Jag vill då när jag spelar ett spel att det ska KÄNNAS!
...Mycket hellre än att bara sitta å lalla runt i någon mysvärld
Tiden avancerar som jag förstår det mer eller mindre först när du är redo för den att avancera - det är inte direkt "tidspress".
Jag tänker att den mekaniken också kan göra att du kanske tvingas göra vissa strategiska eller etiska val som skulle kunna stärka narrativet på intressanta sätt.
Du kan inte KAN hjälpa alla - gå igenom alla "snälla" sidequests så du är en maximal snälling.
Du kanske tvingas prioritera att hjälpa någon och därmed låta någon annan gå ett förjävligt öde till mötes.
Du kanske måste välja att göra något förjävligt idag för att se till att möjligheten finns kvar att rädda någon annan imorgon.
Jag tänker att det eventuellt är en mekanik som finns där för att förstärka stejksen som finns kring dina val... Osv.
Det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar utan tidmekanik
Ja det funkar.
Men med annan mekanik så kan det eventuellt funka på nya och intressanta sätt.
Skapa nya typer av situationer, en annan typ av press i dom valen man måste göra.
Ja lalla runt är inte heller min grej därför jag aldrig fastnat för tex sandlådespel eller vad det nu heter. Ja vi får väl se vad det mynnar ut i helt enkelt. Ska bli intressant att läsa mer om spelet när det börjar närma sig!
Ser väldigt intressant ut!
Men som andra uttryckte tidigare i tråden så var man till en början väldigt skeptisk till tidsinramningen. Men om den är uppbyggd via Milstolpar, att tiden rörs sig endast vid avklarade nyckelquest så är man betydligt mindre skeptisk nu 🙂
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Och det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar med tidsmekanik.
Första trailern var fin, andra kändes forcerad och nu är det typ ett sandlådespel. Inte riktigt det jag såg framemot, men, men. Man får ge det en chans.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det går inte på tid. Släpp den tanken direkt. Det går inte på mer tid än vad Red Dead, GTA eller Witcher 3 gör. Eller något annat spel med dag och natt-cykler för den delen. Det utspelar sig under 30 dagar och 30 nätter, men det är bara storyn.
Du kommer kunna spela 6 000 in-game dagar och nätter om du vill. Men vid några tillfällen när du ska göra ett Quest så kommer spelet säga ”Kom tillbaka när det är natt”. Inte mer än så. Det är snarare standard i den här typen av spel.
Det går inte på tid. Släpp den tanken direkt. Det går inte på mer tid än vad Red Dead, GTA eller Witcher 3 gör. Eller något annat spel med dag och natt-cykler för den delen. Det utspelar sig under 30 dagar och 30 nätter, men det är bara storyn.
Du kommer kunna spela 6 000 in-game dagar och nätter om du vill. Men vid några tillfällen när du ska göra ett Quest så kommer spelet säga ”Kom tillbaka när det är natt”. Inte mer än så. Det är snarare standard i den här typen av spel.
Men om det är standard, varför står det ständigt i en ruta på skärmen hur många dagar kvar man har på sig? Och varför säger utvecklaren att man ska "se på tiden som en resurs"?
Hur det än är så är det en stor tabbe med en nedräkning, för folk fullkomligt hatar tidspress i de flesta spel, särskilt i RPG:s.
Synd då det annars ser så lovande ut. Jag känner mig redan stressad bara av att ha tittat på videon!
Memento Mori
Men om det är standard, varför står det ständigt i en ruta på skärmen hur många dagar kvar man har på sig? Och varför säger utvecklaren att man ska "se på tiden som en resurs"?
Hur det än är så är det en stor tabbe med en nedräkning, för folk fullkomligt hatar tidspress i de flesta spel, särskilt i RPG:s.
Synd då det annars ser så lovande ut. Jag känner mig redan stressad bara av att ha tittat på videon!
För att det är en resurs, och inte en timer. Dygnet ändras bara när man klarar vissa quests. Inte när man utforskar, slåss etc och alla saker som avancerar tiden är märkta. Utvecklarna själva säger att systemet inte är designat för att stressa spelaren utan att man har hur mycket tid som helst att lattja runt. De lär förstås vara lika medvetna som alla andra om mångas aversion mot tidspress, så ser ingen anledning till att tvivla fram till dess att man blir motbevisad. Tycker det ser fint ut, påminner lite om Persona vad gäller tiden.