The Blood of Dawnwalker

Robot
The Blood of Dawnwalker

The Blood of Dawnwalker frestar med ett monsterinfesterat Europa på 1300-talet
där du får suga så mycket blod som ditt samvete tillåter.

#the-blood-of-dawnwalker


Medlem

För min del blir att vänta på rea och mod som tar bort timer i spelet

Medlem

Ser väldigt lovande ut trots att jag ogillar vampyrer. Hoppas dialogen med prästen representerar resten av spelet.

Seriöst, ödmjukt och normalt sätt att tala istället för den cyniska, självmedvetna kaxighet som är så himla vanlig.


signatur

Memento Mori

Medlem

Yup, det här ser jag fram emot, tack för en insiktsfull text.

Medlem

Dawnwalker? Blades förfäder?

Medlem

Ser väldigt mysigt ut! Får känslan av både Witcher 3 och Witcher 1 på nåt vis (föga förvånande). Gillar både vampyrer och medeltid så det ska nog bli fint det här.

Medlem
Skrivet av Karmak:

För min del blir att vänta på rea och mod som tar bort timer i spelet

Hmm, jag har funderat lite på det där med moddar i det här spelet. Det är väl min oro för detta spel, om man mest vill spela som vampyr eller inte, och obehindrat kunna växla mellan förmågorna (annars har man väl bara 30 cykler av varje antar jag).

Undrar dock vad en mod ska göra i praktiken, då spelet inte verkar ha en timer, om jag förstått det rätt. Mekaniken natt/dag verkar istället integrerat i spelet och sammanflätat med handlingen, där tidens progression triggas av huvuduppdragen man utför. Jag gissar även att spelvärlden ändras beroende på vilket dygn man är på. Kanske blir väldigt buggigt om man t ex skulle växla mellan natt och dag på ett givet dygn.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Hmm, jag har funderat lite på det där med moddar i det här spelet. Det är väl min oro för detta spel, om man mest vill spela som vampyr eller inte, och obehindrat kunna växla mellan förmågorna (annars har man väl bara 30 cykler av varje antar jag).

Undrar dock vad en mod ska göra i praktiken, då spelet inte verkar ha en timer, om jag förstått det rätt. Mekaniken natt/dag verkar istället integrerat i spelet och sammanflätat med handlingen, där tidens progression triggas av huvuduppdragen man utför. Jag gissar även att spelvärlden ändras beroende på vilket dygn man är på. Kanske blir väldigt buggigt om man t ex skulle växla mellan natt och dag på ett givet dygn.

Vad jag läst så är det bara vissa typer av quest som använder typ 1 dag av tiden.
Sen går man över tiden så ändras slutet

Så det är bara att modda bort att questen drar av dagar.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Vad jag läst så är det bara vissa typer av quest som använder typ 1 dag av tiden.
Sen går man över tiden så ändras slutet

Så det är bara att modda bort att questen drar av dagar.

Aha, det låter ju potentiellt som ganska störigt. Hoppas det känns OK när man spelar för jag kommer aldrig orka hålla på med moddar, och lär spela på konsol dessutom

Skribent
Skrivet av Casimir2323:

Hmm, jag har funderat lite på det där med moddar i det här spelet. Det är väl min oro för detta spel, om man mest vill spela som vampyr eller inte, och obehindrat kunna växla mellan förmågorna (annars har man väl bara 30 cykler av varje antar jag).

Undrar dock vad en mod ska göra i praktiken, då spelet inte verkar ha en timer, om jag förstått det rätt. Mekaniken natt/dag verkar istället integrerat i spelet och sammanflätat med handlingen, där tidens progression triggas av huvuduppdragen man utför. Jag gissar även att spelvärlden ändras beroende på vilket dygn man är på. Kanske blir väldigt buggigt om man t ex skulle växla mellan natt och dag på ett givet dygn.

Skrivet av Karmak:

Vad jag läst så är det bara vissa typer av quest som använder typ 1 dag av tiden.
Sen går man över tiden så ändras slutet

Så det är bara att modda bort att questen drar av dagar.

Skrivet av Casimir2323:

Aha, det låter ju potentiellt som ganska störigt. Hoppas det känns OK när man spelar för jag kommer aldrig orka hålla på med moddar, och lär spela på konsol dessutom

Av vad de berättat hittills känns det inte riktigt tydligt hur det faktiskt funkar i praktiken. Generellt är jag emot tidsramar i spel, speciellt som i Dead Rising, men samtidigt låter Rebel Wolves tanke med ramen intressant.

Det klarnar säkert längre fram!

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Av vad de berättat hittills känns det inte riktigt tydligt hur det faktiskt funkar i praktiken. Generellt är jag emot tidsramar i spel, speciellt som i Dead Rising, men samtidigt låter Rebel Wolves tanke med ramen intressant.

Det klarnar säkert längre fram!

Håller tummarna! Vore ju synd om det skulle fallera på den mekaniken, spelet verkar väldigt lovande och kul att de testar något nytt.

Medlem

Om spelet går på tid så skippar jag det faktiskt helt. Verkligen inte min grej. Oavsett om det går att klara spelet efter att tiden är slut så vill jag ändå inte ha någon form av tidsgräns som ligger åh stressar. Jag går på tid på jobbet inte hemma. Jag har stämplat ut från jobbet och hemma vill spela med all tid i världen på mitt eget sätt.

Medlem

Ser riktigt fint ut!

Medlem

Det är intressant, men grafiken är märklig, precis som om allt är välvt på sidorna. Så som grafik gjordes för årtionden sedan. Mycket snyggare än årtionden sen, men fortfarande märklig och framkallande av huvudvärk.


signatur

I drank what?

Medlem

Verkar helt klart intressant!

Hur det blir med tid får vi la se, men jag stressar helst inte igenom. Därför jag aldrig startar main quest i Daggerfall lol.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Tycker huvudpersonen suger………..men på ett bra sätt. Helt klart intressant.

Medlem

Instämmer. Ser intressant ut.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Verkar finnas en hel del intressanta mekaniker... Gillar premissen... Men på många sätt känns det ändå väldigt plain/basic.

Att göra den typen av hi-fi rollspel är bland det svåraste projekten en utvecklare kan göra.
Du behöver GOAT-utvecklare i alla led för att det inte ska bli taffligt/janky...

Tänker dom kanske borde börjat med ett projekt med lite lägre ambitionsnivå så dom får lite tid att bygga ett team som är starkt nog för att kunna hantera den här typen av spel...

Känns som det kommer bli ett spel med många bra/intressanta delar men som inte kommer kunna leverera hela paketet.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av EmmaGah:

Om spelet går på tid så skippar jag det faktiskt helt. Verkligen inte min grej. Oavsett om det går att klara spelet efter att tiden är slut så vill jag ändå inte ha någon form av tidsgräns som ligger åh stressar. Jag går på tid på jobbet inte hemma. Jag har stämplat ut från jobbet och hemma vill spela med all tid i världen på mitt eget sätt.

Det går inte på tid, som så...
Det finns ingen klocka som tickar i bakgrunden hela tiden.

Tiden avancerar som jag förstår det mer eller mindre först när du är redo för den att avancera - det är inte direkt "tidspress".
Jag tänker att den mekaniken också kan göra att du kanske tvingas göra vissa strategiska eller etiska val som skulle kunna stärka narrativet på intressanta sätt.

Du kan inte KAN hjälpa alla - gå igenom alla "snälla" sidequests så du är en maximal snälling.
Du kanske tvingas prioritera att hjälpa någon och därmed låta någon annan gå ett förjävligt öde till mötes.
Du kanske måste välja att göra något förjävligt idag för att se till att möjligheten finns kvar att rädda någon annan imorgon.

Jag tänker att det eventuellt är en mekanik som finns där för att förstärka stejksen som finns kring dina val... Osv.
Att göra det till ett rollspel med mer impact.

Jag vill då när jag spelar ett spel att det ska KÄNNAS!
...Mycket hellre än att bara sitta å lalla runt i någon mysvärld


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det går inte på tid, som så...
Det finns ingen klocka som tickar i bakgrunden hela tiden.

Tiden avancerar som jag förstår det mer eller mindre först när du är redo för den att avancera - det är inte direkt "tidspress".
Jag tänker att den mekaniken också kan göra att du kanske tvingas göra vissa strategiska eller etiska val som skulle kunna stärka narrativet på intressanta sätt.

Du kan inte KAN hjälpa alla - gå igenom alla "snälla" sidequests så du är en maximal snälling.
Du kanske tvingas prioritera att hjälpa någon och därmed låta någon annan gå ett förjävligt öde till mötes.
Du kanske måste välja att göra något förjävligt idag för att se till att möjligheten finns kvar att rädda någon annan imorgon.

Jag tänker att det eventuellt är en mekanik som finns där för att förstärka stejksen som finns kring dina val... Osv.
Att göra det till ett rollspel med mer impact.

Jag vill då när jag spelar ett spel att det ska KÄNNAS!
...Mycket hellre än att bara sitta å lalla runt i någon mysvärld

Det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar utan tidmekanik

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar utan tidmekanik

Ja det funkar.
Men med annan mekanik så kan det eventuellt funka på nya och intressanta sätt.
Skapa nya typer av situationer, en annan typ av press i dom valen man måste göra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det går inte på tid, som så...
Det finns ingen klocka som tickar i bakgrunden hela tiden.

Tiden avancerar som jag förstår det mer eller mindre först när du är redo för den att avancera - det är inte direkt "tidspress".
Jag tänker att den mekaniken också kan göra att du kanske tvingas göra vissa strategiska eller etiska val som skulle kunna stärka narrativet på intressanta sätt.

Du kan inte KAN hjälpa alla - gå igenom alla "snälla" sidequests så du är en maximal snälling.
Du kanske tvingas prioritera att hjälpa någon och därmed låta någon annan gå ett förjävligt öde till mötes.
Du kanske måste välja att göra något förjävligt idag för att se till att möjligheten finns kvar att rädda någon annan imorgon.

Jag tänker att det eventuellt är en mekanik som finns där för att förstärka stejksen som finns kring dina val... Osv.
Att göra det till ett rollspel med mer impact.

Jag vill då när jag spelar ett spel att det ska KÄNNAS!
...Mycket hellre än att bara sitta å lalla runt i någon mysvärld

Ja lalla runt är inte heller min grej därför jag aldrig fastnat för tex sandlådespel eller vad det nu heter. Ja vi får väl se vad det mynnar ut i helt enkelt. Ska bli intressant att läsa mer om spelet när det börjar närma sig!

Medlem

Ser väldigt intressant ut!
Men som andra uttryckte tidigare i tråden så var man till en början väldigt skeptisk till tidsinramningen. Men om den är uppbyggd via Milstolpar, att tiden rörs sig endast vid avklarade nyckelquest så är man betydligt mindre skeptisk nu 🙂


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar utan tidmekanik

Och det går jättebra att ha val i spel med olika utgångar med tidsmekanik.

Medlem

Att de eventuellt lovar för mycket bör inte vara ett minus. Snarare spekulation imo

Första trailern var fin, andra kändes forcerad och nu är det typ ett sandlådespel. Inte riktigt det jag såg framemot, men, men. Man får ge det en chans.


signatur
Medlem

Det går inte på tid. Släpp den tanken direkt. Det går inte på mer tid än vad Red Dead, GTA eller Witcher 3 gör. Eller något annat spel med dag och natt-cykler för den delen. Det utspelar sig under 30 dagar och 30 nätter, men det är bara storyn.

Du kommer kunna spela 6 000 in-game dagar och nätter om du vill. Men vid några tillfällen när du ska göra ett Quest så kommer spelet säga ”Kom tillbaka när det är natt”. Inte mer än så. Det är snarare standard i den här typen av spel.

Medlem
Skrivet av vamp:

Det går inte på tid. Släpp den tanken direkt. Det går inte på mer tid än vad Red Dead, GTA eller Witcher 3 gör. Eller något annat spel med dag och natt-cykler för den delen. Det utspelar sig under 30 dagar och 30 nätter, men det är bara storyn.

Du kommer kunna spela 6 000 in-game dagar och nätter om du vill. Men vid några tillfällen när du ska göra ett Quest så kommer spelet säga ”Kom tillbaka när det är natt”. Inte mer än så. Det är snarare standard i den här typen av spel.

Men om det är standard, varför står det ständigt i en ruta på skärmen hur många dagar kvar man har på sig? Och varför säger utvecklaren att man ska "se på tiden som en resurs"?

Hur det än är så är det en stor tabbe med en nedräkning, för folk fullkomligt hatar tidspress i de flesta spel, särskilt i RPG:s.

Synd då det annars ser så lovande ut. Jag känner mig redan stressad bara av att ha tittat på videon!


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Slimebeast:

Men om det är standard, varför står det ständigt i en ruta på skärmen hur många dagar kvar man har på sig? Och varför säger utvecklaren att man ska "se på tiden som en resurs"?

Hur det än är så är det en stor tabbe med en nedräkning, för folk fullkomligt hatar tidspress i de flesta spel, särskilt i RPG:s.

Synd då det annars ser så lovande ut. Jag känner mig redan stressad bara av att ha tittat på videon!

För att det är en resurs, och inte en timer. Dygnet ändras bara när man klarar vissa quests. Inte när man utforskar, slåss etc och alla saker som avancerar tiden är märkta. Utvecklarna själva säger att systemet inte är designat för att stressa spelaren utan att man har hur mycket tid som helst att lattja runt. De lär förstås vara lika medvetna som alla andra om mångas aversion mot tidspress, så ser ingen anledning till att tvivla fram till dess att man blir motbevisad. Tycker det ser fint ut, påminner lite om Persona vad gäller tiden.

Medlem

Hmm vet inte varför men just att man spelar vampyr gör mig väldigt osugen på spelet.

12
Skriv svar