Raset fortsätter för fysiska spel på Playstation

Medlem

100% digitalt, orsak är att jag och sonen(som bor på annan ort) "delar konto", funkar svinbra.

Medlem

Skulle aldrig köpa digitalt på konsol bortom futtiga indiespel och retro.

Medlem

Jag köper enbart digitalt eftersom jag inte vill ha en massa fodral liggandes samt för smidigheten. Att öppna ett nytt spel var en stor del av tjusningen med fysiska spel innan men jag vet inte, känslan är inte densamma längre. Speciellt när det knappt ingår nåt utöver själva fodralet.

Priserna suger ju dock för det mesta. Innan var reorna bättre men väntar du ett par år kommer du ju undan hyfsat billigt ändå:-P.
Sälja mina fysiska spel har jag mer eller mindre bara gjort när hela schabraket åkt ut på Blocket.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Säger ju att jag gillar fysiska spel och vill mer än gärna ha kvar dem Men att hålla på och sälja och köpa begagnat är bara jobbigt och tar tid, de pengarna kan man jobba in på jobbet istället.

Jasså, tycker du det? Jag tycker det är lättare än nånsin att köpa och sälja fysiska spel idag med väldigt lite ansträngning. Jag har gjort det i över 20 år.

Skillnaden idag är att fysiska försvinner mer och folk samlar på dom istället så utbudet har blivit mindre och vi lever i ett land med liten befolkning, trots att sverige har fått mer gamers överlag.

Förr (sent 90-tal och tidigt 20-tal) mötte jag upp köpare/säljare i närområdet och bytte spel mot kontanter vilket tog betydligt längre tid. Vissa dök aldrig upp, vissa var försenade eller ångrade sig i sista stund. Möjligheten idag är enorm med hjälp av sociala medier, blocket, tradera, ebay osv

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Spenderar iaf 50k om året på spel, både nya och gamla. Kommer aldrig köpa nya spel när det inte finns fysiskt längre.

Xbox har fysiska spel fortfarande men finns inget spel på skivorna så har inte köpt ett Microsoft spel på länge.

Switch 2 har jag köpt alla spel som inte är game-key card.

Har spelat på konsol sen NES och har aldrig köpt ett digitalt spel och har aldrig betalat för Xbox Live eller liknande från Sony, spelar endast single player spel.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Säger ju att jag gillar fysiska spel och vill mer än gärna ha kvar dem Men att hålla på och sälja och köpa begagnat är bara jobbigt och tar tid, de pengarna kan man jobba in på jobbet istället.

Det är ju bara beställa spelet, spela, ta ett foto, upp på tradera sedan köpa ett färdigt brev och lägga på posten. 15000kr om året är väldigt mycket pengar.

Många bäckar små.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är ju bara beställa spelet, spela, ta ett foto, upp på tradera sedan köpa ett färdigt brev och lägga på posten. 15000kr om året är väldigt mycket pengar.

Många bäckar små.

Du behöver inte ens köpa ett brev, du kan boka den billigaste frakten direkt genom Tradera och de skriver ut fraktsedel åt dig vid posten.

Säljer inte mycket på Tradera men är 16k de senaste 120 dagarna iaf.

Medlem

Blir allt oftare köpa digitalt. Smidigt och fysiska spel måste ändå installeras.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Många bäckar små.

Väääldigt mycket mer jobb än att bara beställa och låta stå i hyllan för evigt Sen behöver man ju inte göra som du och köpa 374 spel om året

Medlem

Lite konstigt när det bra mycket billigare att köpa fysisk än på ps store. Jag köper allt som går att köpa på skiva

Medlem
Skrivet av DieZe:

Väääldigt mycket mer jobb än att bara beställa och låta stå i hyllan för evigt Sen behöver man ju inte göra som du och köpa 374 spel om året

För mig rör det sig om betydligt mer än 15000 som jag sparar in.

Jag köper även digitalt, om det är runt 90% rabatt.

Medlem

Valve och Steam är skälet till att jag numera uteslutande köper spel via digitala stores.
Tack! Gabe Newell.

Så mycket smidigare och bättre på alla sätt och vis, särskilt när nu strategier likt Xbox Play Anywhere blir verklighet också.

Sonys digitala licenser är väl en liten oro i hushållet, då de enbart går att spela på en dedikerad Playstation-maskin, men förhoppningsvis kryper Sony även här till korset och slutar vara så bakåtsträvande.

Lite pluss och minus:

+ Licensen är inte längre bunden till endast en fysisk skiva som ett begränsat antal enheter kan läsa. När licensen även blir giltig över flera format likt med Xbox Play Anywhere, så blir det väldigt smidigt.

+ Stort plus att resor och transporter av fysiska utgåvor till och från tillverkare, butik och köpare sparas in.

+ Ekonomiskt rimligt. Jag och övriga medlemmar i hushållet kan köpa en licens och spela tillsammans på våra maskiner (i alla fall på Xbox plattformar)

+ Människor behöver heller inte bränna skivor av de köpta spelen för att spelen ska hålla längre.

+ Slippa byta skiva i maskinen.

+ Slipper ha fysiskt utrymme av förvarning av spelen, även om det kan vara vackert med samlingar.

- Vackra spelsamlingar i hyllor kan vara fina att titta på även om det oftast blir att man inte vill peta på vissa särskilda utgåvor.

- Lagstiftning saknas som tvingar förläggare att hålla spelen tillgängliga även om bolaget inte längre kan, vill eller upphör att finnas som sådant. (Det här är en politisk fråga som går att driva för att genom lagstiftning ställa krav på förläggarna om en mer permanent och av förläggarna oberoende lösning.)

- Behov av internet. Ett problem som går att lösa på en rad olika kreativa sätt utan begäret efter fysiska exemplar.

Ännu en gång så vill jag tacka pionjärerna Valve som genom Steam drivit på digitaliseringen av spelmediet.

Medlem

Synd om det fysiska försvinner för där finns ju en enorm "andrahands" marknad. Som förstås inte Sony och kompani tjänar på...
Själv lägger jag alltid ut mina genomspelade spel för 1 kr på Tradera och får marknadsenligt pris - funkar varje gång. Är spelet bra får jag ibland tom igen pengarna (om jag köpt det begagnat innan).

Inget emot digitala spel men då får de banne mig öppna upp fler handelsplattformar så vi får konkurrens och prispress...

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nintendos egna spel är ju på kassetten.

Aha, hade visst missat att det bara var tredjepartstillverkare som har game key card. Hoppas Nintendo kan hålla sig till det under generationen.

Medlem

Jag köper det som är billigast. Är det en AAA titel vid lanseringsdatumet så är fysisk skiva billigast. Men vid alla andra reor så brukar Sony digitalt vara billigast.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Valve och Steam är skälet till att jag numera uteslutande köper spel via digitala stores.
Tack! Gabe Newell.

Så mycket smidigare och bättre på alla sätt och vis, särskilt när nu strategier likt Xbox Play Anywhere blir verklighet också.

Sonys digitala licenser är väl en liten oro i hushållet, då de enbart går att spela på en dedikerad Playstation-maskin, men förhoppningsvis kryper Sony även här till korset och slutar vara så bakåtsträvande.

Lite pluss och minus:

+ Licensen är inte längre bunden till endast en fysisk skiva som ett begränsat antal enheter kan läsa. När licensen även blir giltig över flera format likt med Xbox Play Anywhere, så blir det väldigt smidigt.

+ Stort plus att resor och transporter av fysiska utgåvor till och från tillverkare, butik och köpare sparas in.

+ Ekonomiskt rimligt. Jag och övriga medlemmar i hushållet kan köpa en licens och spela tillsammans på våra maskiner (i alla fall på Xbox plattformar)

+ Människor behöver heller inte bränna skivor av de köpta spelen för att spelen ska hålla längre.

+ Slippa byta skiva i maskinen.

+ Slipper ha fysiskt utrymme av förvarning av spelen, även om det kan vara vackert med samlingar.

- Vackra spelsamlingar i hyllor kan vara fina att titta på även om det oftast blir att man inte vill peta på vissa särskilda utgåvor.

- Lagstiftning saknas som tvingar förläggare att hålla spelen tillgängliga även om bolaget inte längre kan, vill eller upphör att finnas som sådant. (Det här är en politisk fråga som går att driva för att genom lagstiftning ställa krav på förläggarna om en mer permanent och av förläggarna oberoende lösning.)

- Behov av internet. Ett problem som går att lösa på en rad olika kreativa sätt utan begäret efter fysiska exemplar.

Ännu en gång så vill jag tacka pionjärerna Valve som genom Steam drivit på digitaliseringen av spelmediet.

Blir man hackad försvinner allt. När licensen går ut blir det omöjligt att köpa spelen. Transformers far och war on cybertron går endast att få tag på till xbox 360 och PS3 då de inte finns digitalt längre.

När ett nytt spel släpps är de nästan alltid billigare fysiskt, ibland med flera hundralappar, som går att sälja. Till switch behöver man inte ens installera det mesta och då tar de inte upp något utrymme på hårddisken.

Hårddisken på min xbox är alltid full, samma gäller min PC. Switch har mycket mindre utrymme, men har aldrig problem med lagring på den.

Har spelen släppts fysiskt går de alltid att få tag på.

Blir man hackad så finns de fysiska spelen fortfarande kvar.

Gog är egentligen mycket bättre än steam

Medlem

Har köpt alla mina spel digitalt senare år (tror jag). Playstation store, steam, nintendo e-shop

Medlem

Ser noll mening med att ha kvar fysiska.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Köper mina spel fysiskt i den mån det går, undantaget mindre titlar som inte finns på skiva. Tror PS6 blir den sista konsolen med möjlighet att spela skivor. Efter det får jag nog ägna mig åt att spela äldre titlar, lär räcka tills min tid på denna jord är kommen.
Spelar 99% på konsol, ett av få undantag blir Heroes Of Might And Magic: Olden Era som jag har svårt att se på någon annan plattform än PC.

Allt är Gabes fel.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem

Jag stör mig dock på skivläsaren i ps5 fan va den alltid varvar upp även om jag spelar ett digitalt spel så ska den likt förbannat spinna upp....

Skrivet av Siegfried:

Blir man hackad försvinner allt. När licensen går ut blir det omöjligt att köpa spelen. Transformers far och war on cybertron går endast att få tag på till xbox 360 och PS3 då de inte finns digitalt längre.

När ett nytt spel släpps är de nästan alltid billigare fysiskt, ibland med flera hundralappar, som går att sälja. Till switch behöver man inte ens installera det mesta och då tar de inte upp något utrymme på hårddisken.

Hårddisken på min xbox är alltid full, samma gäller min PC. Switch har mycket mindre utrymme, men har aldrig problem med lagring på den.

Har spelen släppts fysiskt går de alltid att få tag på.

Blir man hackad så finns de fysiska spelen fortfarande kvar.

Gog är egentligen mycket bättre än steam

Så du är kanske en av dom 3% som köper fysiska spel. Och 97% som inte gör det. Det låter ju inte helt vettigt att vi kommer ha kvar fysiska spel om 2 år. Speciellt när sony är det företaget som har sämst intäkter varje år. Att det skulle finnas en skivläsare nästa konsol låter inte heller troligt. Det är ju fint av dig att du vill sälja vidare spelen du spelar. Men jag tror det är riktigt ovanligt att någon annan gör det. Och folk vill nog inte ha väggar med spel som man redan spelat. Det är för bekvämt att ha allt digitalt.

Skrivet av Köttarbjörnen:

Så du är kanske en av dom 3% som köper fysiska spel. Och 97% som inte gör det. Det låter ju inte helt vettigt att vi kommer ha kvar fysiska spel om 2 år. Speciellt när sony är det företaget som har sämst intäkter varje år. Att det skulle finnas en skivläsare nästa konsol låter inte heller troligt. Det är ju fint av dig att du vill sälja vidare spelen du spelar. Men jag tror det är riktigt ovanligt att någon annan gör det. Och folk vill nog inte ha väggar med spel som man redan spelat. Det är för bekvämt att ha allt digitalt.

Det är fler som köper fysiska spel än 3%. Det är vinsten för digitala spel som är högre för Sony än fysiska, därav den siffran.

Är rätt säker på att det kommer en skivläsare till PS6 men att den blir ett tillval, precis som till Slim och Pro. Men efter det så är det nog tyvärr slut på det roliga.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem

Kollar du på tradera så är där enorma mängder begagnade spel. Nintendo säljer fortfarande enorma mängder fysiska spel.

Sen så kan du se att fysiska och digitala spel redovisas olika till PS5 så egentligen så är de fysiska spelen mer än 3%.

På konsol är det långt mer än 3 % nintendo är det mer än hälften. I Europa så är 80% av switch försäljningen fysisk.

Skrivet av Siegfried:

Kollar du på tradera så är där enorma mängder begagnade spel. Nintendo säljer fortfarande enorma mängder fysiska spel.

Sen så kan du se att fysiska och digitala spel redovisas olika till PS5 så egentligen så är de fysiska spelen mer än 3%.

På konsol är det långt mer än 3 % nintendo är det mer än hälften. I Europa så är 80% av switch försäljningen fysisk.

Jag sa inte att det inte finns några som säljer spel på tradera. Men om ett företags inkomst kommer från 97% av inkomstkälla A och 3% av B, så skulle 100% av alla företags vds luta åt att utvecklingen går mot A. Annars skulle dom få sparken av styrelsen.

Själv är jag förvånad att det ens är 3% som är fysiska spel. Jag hade gissat på typ 0.5%. Finns det ens fysiska spel till PC tex?

Medlem

Jag sa inte att det inte finns några som säljer spel på tradera. Men om ett företags inkomst kommer från 97% av inkomstkälla A och 3% av B, så skulle 100% av alla företags vds luta åt att utvecklingen går mot A. Annars skulle dom få sparken av styrelsen.

Själv är jag förvånad att det ens är 3% som är fysiska spel. Jag hade gissat på typ 0.5%. Finns det ens fysiska spel till PC tex?

Om du läste nyheten så räknas digital och fysisk försäljning annorlunda så egentligen är ps5 försäljningen mer än 3%.

Pc har varit digital länge, pc spel hade inte något andrahandsvärde ens när de var fysiska.

Switch har 80% fysisk försäljning i europa det är extremt mycket.

Medlem

Älskar att kunna se mina spel och snygga omslag i hyllan.
Men köper digitalt någon enstaka gång om de är super rea.

Medlem
Skrivet av Vevaxeln:

100% digitalt, orsak är att jag och sonen(som bor på annan ort) "delar konto", funkar svinbra.

Blir det 100% digitalt utbud så kommer detta garanterat sluta fungera.

Bara titta på streamingtjänsterna. När antalet nya användare börjar avta så fixar man tillväxt genom att med olika metoder förbjuda användande på olika adresser för att tvinga folk att köpa separata konton.

Men med digitala spel så kommer det innebära att den andra personen måste köpa ett helt eget spelbibliotek.

Undantaget är Nintendo som lanserat digital gamecards där man kan "låna ut" digitala spel till andra i sin familjegrupp. Men båda kan inte spela samma spel samtidigt.

Edit:
För egen del så är det 100% fysiskt som gäller. Slutar det komma fysisk möjlighet till konsol så blir även jag retrogamer där. Till PC kör jag dock 100% digitalt för att det är så det fungerar idag. Men där är marknaden avreglerad till stor del så det finns många säljare och aktörer att välja mellan.

Medlem

Köpa ett plastfodral med en skiva där du ändå måste ladda ner delar av spelet/patchar? Det fanns en tid då jag älskade känslan av att hålla ett nytt spel i handen och bläddra i spelmanualen. Den tiden är förbi och nu blir det enbart digitala spelinköp. Smidigast och man slipper massa plast i bokhyllan. Dyrare säger många men personligen har jag inga som helst problem med att vänta några månader och fynda på digitala reor.

Medlem

Vad är ”add-on content” är det DLC? Finns ju inte mycket DLC väl?
Antar det inkluderar digital valuta till olik spel, medan ”network services” är PS+ och intäkter från EA pass etc.

Skrivet av Siegfried:

Om du läste nyheten så räknas digital och fysisk försäljning annorlunda så egentligen är ps5 försäljningen mer än 3%.

Pc har varit digital länge, pc spel hade inte något andrahandsvärde ens när de var fysiska.

Switch har 80% fysisk försäljning i europa det är extremt mycket.

Den största marknaden spel är mobil och pc och den är 100% digital. Är switch så stora utanför japan? På det hela tror jag totalt att den fysiska % spel är någonstans mellan 0,01% och 0,001% för spelförsäljning. Då har vi inte ens pratat om dom spel man har börjat spela på tvn som kommer med tex netflix.

Skriv svar