Fragzone-fredag – Himmel och utvecklingshelvete
Beyond Good and Evil 2 förstår jag inte varför man pratar om idag. Det släpptes för 22 år sen till gamla konsoler (sjätte generationen) Jag spelade det när det var nytt. Tyckte det var lite kul, men det var aldrig nån favorit. Det var konstigt och lite avigt att spela.
Det sålde inte ens bra.
Men Half Life 3? Hur kunde de släppa bollen där? Ofattbart, när man tänker på vad stort Half Life var.
Det har gått 18 år sen Episode 2. Att det dröjde 18 år innan vi fick Shenmue 3 är en sak.
De flesta hade inte Dreamcast.
Men Half Life? Half Life 1 och 2 har sålt skitmycket jämfört med Shenmue 1 och 2. Fanns till alla de formaten som sålde mest.
Det är det konstigaste som någonsin har hänt (eller inte hänt) i spelhistorien.
Två andra smala titlar som också släpptes 2003 och som ingen hört talas om idag är Ghosthunter och Gregory Horror Show. Varför inga prequels till dom?
Japp, jag var nästan mer sugen på att läsa en post-mortem på Silksong än att spela själva spelet. Vad var det som tog så mycket extra tid egentligen? Men men, jag köpte det igår kväll iaf för att stötta Team Cherry.
Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM
Team Cherry är ju en liten studio som inte ville riskera hälsan för de anställda eller tumma på visionen med spelet. Spelutveckling är svårt, och jag tycker ofta vi ställer orimliga krav på utvecklarna. Själv tänker jag köpa det på Nintendo eShop och sedan även den fysiska utgåvan när den släpps, troligen nästa år. Gör som du, Nocturnal77, man vill ju stötta Team Cherry!
Får inte helt ihop logiken med att spelet sänkte varenda stor online-spel-försäljnings-tjänst men samtidigt var det inte ett enormt antal samtidiga spelare (relativt) igår?
Vansinnigt många som köpte det, men bara en mindre andel av alla dessa som faktiskt startade spelet? Eller hur tolkar man det?
Får inte helt ihop logiken med att spelet sänkte varenda stor online-spel-försäljnings-tjänst men samtidigt var det inte ett enormt antal samtidiga spelare (relativt) igår?
Vansinnigt många som köpte det, men bara en mindre andel av alla dessa som faktiskt startade spelet? Eller hur tolkar man det?
Det är lite skevt. Kanske mer tryck på just butikerna än annars (lågt pris + redig hype)? Det brukar ju vara spelservrar som knäar, men Silksong är singleplayer och väger bara 8 GB.
Team Cherry är ju en liten studio som inte ville riskera hälsan för de anställda eller tumma på visionen med spelet. Spelutveckling är svårt, och jag tycker ofta vi ställer orimliga krav på utvecklarna. Själv tänker jag köpa det på Nintendo eShop och sedan även den fysiska utgåvan när den släpps, troligen nästa år. Gör som du, Nocturnal77, man vill ju stötta Team Cherry!
Jag tycker tvärtom att många utvecklare nu kommer undan med sina fuskbyggen. Den moderna publiken belönar dom och betalar dyrt för spel som ser ut som alla andra spel.
Jag tycker inte att det är orimligt att jag som spelare vill känna att jag spelar nåt som känns nytt och unikt, att utvecklarna hade egna, fräscha idéer.
Men det kanske är synd om utvecklare nu? Allt har redan gjorts. Inte lätt att komma på nåt nytt. Återvinning ligger ju i tiden och med lite ny grafik på det gamla spelet som inte ens var i HD så får vi ju faktiskt lite nytt trots allt.
Bilar är fortfarande samma gamla. Fyra hjul och ratt, brum brum. I Blade Runner så hade de svävare år 2019. Vi hade fortfarande bilar med fyra hjul, ratt, brum brum år 2019.
Kommer avsnitten att komma i poddform framöver?
Saknar att kunna lyssna när man jobbpendlar😥
Det finns många spelpoddar men detta har varit en av dom bättre.🙏
Ambitionen är att FF ska bli pod igen. Kan inte säga när, men det jobbas på det.
Jag tycker tvärtom att många utvecklare nu kommer undan med sina fuskbyggen. Den moderna publiken belönar dom och betalar dyrt för spel som ser ut som alla andra spel.
Jag tycker inte att det är orimligt att jag som spelare vill känna att jag spelar nåt som känns nytt och unikt, att utvecklarna hade egna, fräscha idéer.
Men det kanske är synd om utvecklare nu? Allt har redan gjorts. Inte lätt att komma på nåt nytt. Återvinning ligger ju i tiden och med lite ny grafik på det gamla spelet som inte ens var i HD så får vi ju faktiskt lite nytt trots allt.
Bilar är fortfarande samma gamla. Fyra hjul och ratt, brum brum. I Blade Runner så hade de svävare år 2019. Vi hade fortfarande bilar med fyra hjul, ratt, brum brum år 2019.
Som tidigare spelutvecklare kan jag förstå din frustration, men det du skriver låter också lite som en väldigt hög förväntan på branschen. Att skapa något helt nytt är ofta mycket svårare än det ser ut utifrån. De flesta spel bygger vidare på gamla idéer, men förfinar, blandar eller presenterar dem på nya sätt.
Det handlar inte om att utvecklare fuskar, utan om att de försöker överleva i en bransch där det mesta styrs av vad som faktiskt säljer. Publiken säger sig vilja ha det unika, men köper oftast det bekanta. Därför ser vi så många uppföljare och säkra koncept.
Vill man verkligen uppleva något annorlunda finns det många indieprojekt där ute som vågar ta risker, även om de inte får lika mycket uppmärksamhet.
Som tidigare spelutvecklare kan jag förstå din frustration, men det du skriver låter också lite som en väldigt hög förväntan på branschen. Att skapa något helt nytt är ofta mycket svårare än det ser ut utifrån. De flesta spel bygger vidare på gamla idéer, men förfinar, blandar eller presenterar dem på nya sätt.
Det handlar inte om att utvecklare fuskar, utan om att de försöker överleva i en bransch där det mesta styrs av vad som faktiskt säljer. Publiken säger sig vilja ha det unika, men köper oftast det bekanta. Därför ser vi så många uppföljare och säkra koncept.
Vill man verkligen uppleva något annorlunda finns det många indieprojekt där ute som vågar ta risker, även om de inte får lika mycket uppmärksamhet.
Ja, jag gillar Fear the Spotlight. Det har bättre idéer än många svindyra AAA-spel. Som jag förstått det så var det två personer som gjorde spelet.
Men såna spel får inte mycket uppmärksamhet, blev inte recenserat här t ex. Samma med Crow Country. Och Dustborn. Jag gillar det också, men enda uppmärksamheten det fått är att det är woke och därför ett helt värdelöst spel.
EDit: Här hade jag fel såg jag nu, Dustborn recenserades här.
Jag har nog inte samma förväntningar på spel som de flesta andra har. Jag tycker inte att grafiken är det viktigaste.
Senaste storspelet jag körde var Death Stranding 2. Det har snygg grafik och var dyrt att köpa. Men det gjorde nåt nytt, så jag tyckte det var värt att betala för det. Remakes har också snygg grafik och det var också dyrt. Men de gör inget nytt. Remakes ser likadana ut, de är stöpta i samma form. Uncharted, The Last of Us, Resident Evil osv.
En del indiespel nu har medvetet "sämre" grafik för man har fattat att det ofta blir läskigare och mer atmosfär, när inte allt ser perfekt ut.
Som tidigare spelutvecklare kan jag förstå din frustration, men det du skriver låter också lite som en väldigt hög förväntan på branschen. Att skapa något helt nytt är ofta mycket svårare än det ser ut utifrån. De flesta spel bygger vidare på gamla idéer, men förfinar, blandar eller presenterar dem på nya sätt.
Det handlar inte om att utvecklare fuskar, utan om att de försöker överleva i en bransch där det mesta styrs av vad som faktiskt säljer. Publiken säger sig vilja ha det unika, men köper oftast det bekanta. Därför ser vi så många uppföljare och säkra koncept.
Vill man verkligen uppleva något annorlunda finns det många indieprojekt där ute som vågar ta risker, även om de inte får lika mycket uppmärksamhet.
Ja, jag gillar Fear the Spotlight. Det har bättre idéer än många svindyra AAA-spel. Som jag förstått det så var det två personer som gjorde spelet.
Men såna spel får inte mycket uppmärksamhet, blev inte recenserat här t ex. Samma med Crow Country. Och Dustborn. Jag gillar det också, men enda uppmärksamheten det fått är att det är woke och därför ett helt värdelöst spel.
EDit: Här hade jag fel såg jag nu, Dustborn recenserades här.
Jag har nog inte samma förväntningar på spel som de flesta andra har. Jag tycker inte att grafiken är det viktigaste.
Det släpps helt bisarra mängder spel nuförtiden, så jag antar att det är ett absolut måste för utvecklare att skilja sig från mängden för att synas. Bara denna vecka har det ramlat in en handfull erbjudanden om att recensera spel jag aldrig hört talas om. Det är helt omöjligt att testa alla: dels hinner vi inte, dels är det lågt läsarintresse för okända titlar (även om de är bra). En svår ekvation att lösa, såväl för utvecklare som för oss. :/
Det släpps helt bisarra mängder spel nuförtiden, så jag antar att det är ett absolut måste för utvecklare att skilja sig från mängden för att synas. Bara denna vecka har det ramlat in en handfull erbjudanden om att recensera spel jag aldrig hört talas om. Det är helt omöjligt att testa alla: dels hinner vi inte, dels är det lågt läsarintresse för okända titlar (även om de är bra). En svår ekvation att lösa, såväl för utvecklare som för oss. :/
Ja, jag förstår det. Det är som när man går in på Netflix eller nån annan streamingtjänst. Det är överväldigande, hur kan det finnas så många olika serier och filmer. Det som syns och hörs mest är bäst.
Angående remakes så har man hittat en guldgruva. Bara att titta bakåt och leta upp nåt spel med cool story och bra idéer, sen slänger man på lite ny grafik.
Ja, jag förstår det. Det är som när man går in på Netflix eller nån annan streamingtjänst. Det är överväldigande, hur kan det finnas så många olika serier och filmer. Det som syns och hörs mest är bäst.
Angående remakes så har man hittat en guldgruva. Bara att titta bakåt och leta upp nåt spel med cool story och bra idéer, sen slänger man på lite ny grafik.
Haha, spot on.