Efterlyser spel med XCOM2-influenser
Det är inte alls systematiskt som XCOM, men karaktärerna levlar upp och får nya skills.
För något mer systematiskt, testa Wildermyth. Karaktärer som åldras, byts ut etc. Men även ett väldigt coolt system för random events och världskarta.
Topp, tack för utvecklandet.
BlackBozze - the man, the myth, the concept
Har själv haft ögonen på Classified: France '44. Har inte spelat det, så jag kan inte säga om det är värdelöst eller bra. Med nuvarande priset (18.5EUR) blir det nog ett köp för mig iaf. Hoppsan, där köptes det...
Tror inte att det har något basbyggande. Men det ser ut att vara rätt likt X-com i spelstil på taktik-nivå iaf. har som sagt inte spelat det än (kanske blir i helgen).
Classified 44 börjar väldigt bra, men går rakt utför efter halva ungefär. De har helt missat balansen vid scaling av hp för fiender, antal fiender och den skada din grupp kan göra. Det urartar i en slogfest där svårigheten enbart består i att överkomma gudatrupperna till motstånd. Jag gav upp 75% in där varje uppdrag kändes som utdragen tortyr. Så synd för det är riktigt bra i början!
Aliens: Dark Descent kan kanske vara ett alternativt. Det är inte turn based men du har tactical pause och sånt.
Körde faktiskt detta för ett tag sedan. Jag gillar Alien, och jag gillade konceptet en del, men tyvärr klickade det inte riktigt heller. Kan inte riktigt sätta fingret på det, lite opolerat kanske. Ja, jag är väl ganska kräsen
Mars Tactics såg lite mysigt ut på något sätt. Har du testat något av dem?
Jag gillar retro i många fall när den har charm (Axiom Verge, Huntdown, The last Spell, Hotline Miami, Nidhogg m.fl.) men all retro har inte charm (OpenXcom) (obs, skämt, smaken är som baken, och tur är väl det)
Jag har sneglat på Door Kickers, visst intresse finns. Har du kört dem själv?
Nä, men de ser kul ut. Coop också tror jag, så kanske nått att köra med en vän.
Kan tillägga att Chimera Squad var ett väldigt undermåligt spel.
Wasteland 2 och 3 checkar alla boxar
Det ser ju faktiskt ganska intressant ut. Lite stelt, men om gameplay är bra så kan man kanske komma över det. Har du spelat något av dem? Något du gillar eller inte gillar med dem? Vilket är bäst?
3an är typ Fallout fast mer nonsens.
Vad innebär mer nonsens i detta fall?
Vad innebär mer nonsens i detta fall?
Alltså, det är lite ton-skillnad bara, tycker det är ett solitt spel. Men det är både barnsligare och mörkare på samma gång. Värt en genomspelning av trean i varje fall, tvåan tycker jag man kan klara sig utan.
Problemet med Xcom 2 är att det är alldeles för bra. Allt annat bleknar i min bok. 😊
Jag håller med. Och det är otroligt trist att vi inte fått se ett XCOM 3.
Man ska aldrig säga aldrig. Trodde ju inte vi skulle få se något mer spel efter Apocalyps heller, men sen fick vi rebooten. Så Jag hoppas fortfarande!
"Writer and Fighter"
Mars Tactics såg lite mysigt ut på något sätt. Har du testat något av dem?
Nej tyvärr inte, tror inga av dem är släppta än? Men är själv XCOM nörd och behöver min turnbased-fix emellanåt. Dessa är de mest lovande IMO I väntan på XCOM3.
Är man inte rädd för lite äldre spel så finns även dessa:
UFO: Aftermath
https://store.steampowered.com/app/292160/UFO_Aftermath/
Ganska fattigt på features jämfört med senare två spelen i serien men är inte dåligt för det. Skulle ändå börja med Tvåan eller Trean.
"UFO: Aftermath is a 3D isometric, tactical strategy game with a rich and compelling sci fi story.
Combining a global strategy with small squad tactical combat, the challenge offered is to fight against an alien invasion. Featuring run time generated tactical missions with innovative simultaneous combat action; the genre is also enhanced with strong RPG elements, offering a quite unique mix of strategic ideas."
Det första i trillogin. Därmed inte lika bra som de andra. Det traditionella XCOM UFO konceptet om invasion och slå tillbaka denna.

UFO: Aftershock
https://store.steampowered.com/app/289500/UFO_Aftershock/
Betydligt bättre än första. Utspelar sig efter första invasionen. Man är då del av den överlevande mänskligheten som flyttats till Laputa, en Alien rymdstation i omloppsbana runt jorden. Efter en revolt där Laputa kolonin förstörs så tar man över en mindre rymdstation och använder den som språngbräda för att ta tillbaka planeten.
"UFO: Aftershock is a combination of tactical squad combat and global strategy that enhances and expands upon its prequel, UFO: Aftermath.
It is the year 2054. Fifty years after the disaster. Fifty years after the surface of Earth became uninhabitable. Retreating to the flying haven of the Laputa the remnants of humankind clung onto existence. Then a revolt against the increasingly rigid and corrupt human leadership of the Laputa escalated into a conflict that destroyed the colony. Now, the remaining survivors flee once again. Can they reclaim the Earth from the unknown forces that chased them into the skies?"

UFO: Afterlight
https://store.steampowered.com/app/237950/UFO_Afterlight/
Utspelar sig samtidigt som Aftershock. Man utgår från en bas på planeten Mars. Mycket bra tycker jag.
"The story is situated on Mars. It starts where UFO: Aftermath left off and runs simultaneously with UFO: Aftershock. While the Laputans on Earth are fighting Wargots and Starghosts and finding out what caused the destruction of their home planet, a small colony on Mars is trying to survive and flourish.
The player will gain more details about the activities of intergalactic organisms, called Myrmecols, in the solar system. The scientific research and communication with different factions on the Earth gives him a different perspective on the events of the two previous sequels. In UFO: Afterlight, the players will meet with brand new technologies, unusual environment and enemies both old and unknown."

Problemet med Xcom 2 är att det är alldeles för bra. Allt annat bleknar i min bok. 😊
Man ska aldrig säga aldrig. Trodde ju inte vi skulle få se något mer spel efter Apocalyps heller, men sen fick vi rebooten. Så Jag hoppas fortfarande!
Ja det är ju fan sant. Man sätter sin ribba rätt högt om man ska försöka hitta något i samma kaliber.
Började med Gears Tactics nu i alla fall, det är ju förstås inte samma sak, men ändå trevligt och ganska solitt stridssystem. Får se hur länge det håller.
Att ingen har nämnt Shadowrun-spelen ännu är ju skamligt!
https://store.steampowered.com/bundle/26635/Shadowrun_Trilogy...
Personligen föredrar jag originalen över de nya, de är mer flashy och lättspelade såklart, men originalen håller längre för mig. Hoppas på Xenonauts 2. Sen tycker jag Menace ser riktigt lovande ut också.
Från originalen så tycker jag att Apocalypse är mest underrated. Realtime with pause combat samt turnbased där man kan växla mellan, fysiksystem, environment destruction etc. Det var före sin tid i mycket.
XCOM - Apocalypse
https://store.steampowered.com/app/7660/XCOM_Apocalypse/
Här så är det inte en planet man skall försvara utan en megastad. Så man beväpnar fordon i luften och på marken för att skjuta ned UFOn, i realtime with pause där också, samt att man då har de vanliga taktiska striderna.

Jag älskade ufo enemy unknown och xcom apocalypse, plus lite andra liknande spel men jag tror inte jag kört xcom2. Köpte det nu på steam för 27 kronor. 95% rabatt. Grymt!
Fy fan, det var nästan för billigt
Var War of the chosen med?
Från originalen så tycker jag att Apocalypse är mest underrated. Realtime with pause combat samt turnbased där man kan växla mellan, fysiksystem, environment destruction etc. Det var före sin tid i mycket.
XCOM - Apocalypse
Här så är det inte en planet man skall försvara utan en megastad. Så man beväpnar fordon i luften och på marken för att skjuta ned UFOn, i realtime with pause där också, samt att man då har de vanliga taktiska striderna.
Det var väl mycket problem med utvecklingen av detta spel också. Art direction som spretar och massa olika team som skulle komma överens. Tycker det känns i spelet att det varit problem och även om jag gillar det så känns det som off på något vis? Spelet känns inte riktigt som en uppföljare på de andra två utan mer som sitt eget. Men fysiksystemet och hur banorna förstörs i realtid är riktigt imponerande.
"Writer and Fighter"
Är man inte rädd för lite äldre spel så finns även dessa:
UFO: Aftermath
https://store.steampowered.com/app/292160/UFO_Aftermath/
Ganska fattigt på features jämfört med senare två spelen i serien men är inte dåligt för det. Skulle ändå börja med Tvåan eller Trean.
"UFO: Aftermath is a 3D isometric, tactical strategy game with a rich and compelling sci fi story.
Combining a global strategy with small squad tactical combat, the challenge offered is to fight against an alien invasion. Featuring run time generated tactical missions with innovative simultaneous combat action; the genre is also enhanced with strong RPG elements, offering a quite unique mix of strategic ideas."
Det första i trillogin. Därmed inte lika bra som de andra. Det traditionella XCOM UFO konceptet om invasion och slå tillbaka denna.
https://i.imgur.com/csveN0h.png
UFO: Aftershock
https://store.steampowered.com/app/289500/UFO_Aftershock/
Betydligt bättre än första. Utspelar sig efter första invasionen. Man är då del av den överlevande mänskligheten som flyttats till Laputa, en Alien rymdstation i omloppsbana runt jorden. Efter en revolt där Laputa kolonin förstörs så tar man över en mindre rymdstation och använder den som språngbräda för att ta tillbaka planeten.
"UFO: Aftershock is a combination of tactical squad combat and global strategy that enhances and expands upon its prequel, UFO: Aftermath.
It is the year 2054. Fifty years after the disaster. Fifty years after the surface of Earth became uninhabitable. Retreating to the flying haven of the Laputa the remnants of humankind clung onto existence. Then a revolt against the increasingly rigid and corrupt human leadership of the Laputa escalated into a conflict that destroyed the colony. Now, the remaining survivors flee once again. Can they reclaim the Earth from the unknown forces that chased them into the skies?"
https://i.imgur.com/2mhcPNF.png
UFO: Afterlight
https://store.steampowered.com/app/237950/UFO_Afterlight/
Utspelar sig samtidigt som Aftershock. Man utgår från en bas på planeten Mars. Mycket bra tycker jag.
"The story is situated on Mars. It starts where UFO: Aftermath left off and runs simultaneously with UFO: Aftershock. While the Laputans on Earth are fighting Wargots and Starghosts and finding out what caused the destruction of their home planet, a small colony on Mars is trying to survive and flourish.
The player will gain more details about the activities of intergalactic organisms, called Myrmecols, in the solar system. The scientific research and communication with different factions on the Earth gives him a different perspective on the events of the two previous sequels. In UFO: Afterlight, the players will meet with brand new technologies, unusual environment and enemies both old and unknown."
XCOM - Apocalypse
Det var väl mycket problem med utvecklingen av detta spel också. Art direction som spretar och massa olika team som skulle komma överens. Tycker det känns i spelet att det varit problem och även om jag gillar det så känns det som off på något vis? Spelet känns inte riktigt som en uppföljare på de andra två utan mer som sitt eget. Men fysiksystemet och hur banorna förstörs i realtid är riktigt imponerande.
Jag missade alla UFO-spel, jag satt bara med Red Alert och Quake 3 då, tror jag missade alla andra spel som släpptes då
Nu känns det som att jag kommer att bli lite besviken om jag testar "föregångare". Och är i ärlighetens namn sugen på en lite annan setting. Fick bli Gears Tactics. Välgjort, trevligt, om man tar det för vad det är - bara fokus på taktiska strider.
Jag missade alla UFO-spel, jag satt bara med Red Alert och Quake 3 då, tror jag missade alla andra spel som släpptes då
Nu känns det som att jag kommer att bli lite besviken om jag testar "föregångare". Och är i ärlighetens namn sugen på en lite annan setting. Fick bli Gears Tactics. Välgjort, trevligt, om man tar det för vad det är - bara fokus på taktiska strider.
Är det bara taktiska strider man är ute efter så måste man ju också rekommendera Jagged Alliance 1, Jagged Alliance 2 samt nyproduktionen Jagged Alliance 3. (finns spinoffs som inte är lika bra)
Då är det inte aliens det handlar om utan det är olika önationer med diktaturer där man hyr in ett gäng legosoldater för att störta dessa regimer.
Jagged Alliance 2:
https://store.steampowered.com/app/1620/Jagged_Alliance_2_Gol...

Jagged Alliance 3:
https://store.steampowered.com/app/1084160/Jagged_Alliance_3/
Det du bör komma ihåg med de äldre är att de inte är strategi i cover-shooter-miljö
"Writer and Fighter"