Efterlyser spel med XCOM2-influenser
Hej forumiter! Eftersom det finns lika många olika smakblandningar som det finns användare här, så tänkte jag be om lite tips, om det finns något jag missat eller kanske inte förstår storheten i som du kan upplysa mig om? Spel som du själv har spelat och har en god uppfattning om.
Jag har genom åren kört igenom XCOM2: War of the Chosen flertalet gånger, och tycker det är ett fantastiskt spel. Körde nyligen igenom det igen, och känner att jag vill testa något nytt, som i alla fall bockar av några punkter av det jag gillar med XCOM2:
Någon sorts basbyggande med progression och uppgraderingar
Gruppbaserade strider med turordning
Cover-baserade strider
Tydliga klasser som är tänkta för ett specifikt ändamål
Inte för mycket fokus på magi
Strid i/på byggnader med flera nivåer
Anpassning av ens soldater, både visuellt och utrustning
Tillfredsställande animationer när man utför sina attacker mm
Det behöver alltså inte vara alla punkter ovan, men gärna så många som möjligt.
Spel jag hittills kollat på:
Marvel's Midnight Suns
Snyggt, men känns spretigt med så olika karaktärer och inte så cover-baserat
Battletech
Stelt, och mechs är nog inget för mig
King Arthur: Knight's Tale
Grafiken känns alltför anonym, allt ser likadant ut. Kartorna verkar också lite tråkiga, inget som står ut så att säga
OpenXcom
Lite för gammalt för mig tror jag.
Warhammer 40k Mechanicus
Inget jag går igång på. Likt andra 40k-spel så känns det för mig väldigt opersonligt, klasserna går i varandra och det känns som att de gör ungefär samma saker.
Xenonauts 2
Jag vet att man inte ska döma "hunden efter håret", men det känns väldigt stelt och ålderdomligt i sitt grafiska uttryck.
Phoenix Point
Detta har potential, kan bli ett test av det, även om kartorna inte riktigt gör mig upphetsad.
Gears Tactics
Har också potential, kan bli test. Saknar dock delen med basbyggande och makro-strategin.
Mutant Year Zero: Road to Eden
Av det jag läst så är det väldigt mycket smyg som lätt uppnår antiklimax pga allsmäktig AI. Tror inte att det har det jag söker.
Spel jag har testat:
Warhammer 40k Chaos Gate Daemonhunters
Jag har kört detta några timmar, och det har potential, men det är något som inte klickar för mig. Kanske att klasserna känns så liknande och saknar distinktion i mina ögon, likt resonemanget med Mechanicus.
The Last Spell
Detta är ett litet wildcard, inte så likt XCOM2. Men det har jag kört mycket, men liknar inte riktigt det jag är sugen på just nu.
BlackBozze - the man, the myth, the concept
Marvel's Midnight Suns
Att slåss i Midnight sun är otroligt bra. Något väldigt tillfredställande med striderna. 5/5
Resten av spelet dock....är inte alls lika bra. Det är på grund av resten av spelet jag tror att många slutade spela/inte tyckte om det.
Inget basbyggande heller.
Det är inte alls som XCOM, men striderna...oh dom är så bra!
Roligare än det ser ut, men blir snabbt långtråkigt.
Har inget direkt djup. Man tröttnar någonstans efter mitten och i alla fall jag har inte haft någon lust att spela igenom det igen. Men på rea för en billig peng, absolut, jag kan rekommendera det (3 av 5 i betyg från mig)
Warhammer 40k Mechanicus
Det är bättre än det först verkar, men det kommer inte i närheten av XCOM 2. Känns i samma liga som King Arthur fast snäppet bättre.
Xenonauts 2
Detta är old school XCOM. Alltså ett spel för dem som vill spela 1994 års XCOM. Inte för dem som vill ha War of the chosen.
Har inte spelat just 2:an själv men ettan är ett bra spel. riktigt bra, så länge man är medveten om att det inte alls är som XCOM rebooten.
Phoenix Point
Det som är mest likt XCOM 2 på din lista. Detta spel vill jag älska...men det är något som fattas...som inte känns bra. Vågar inte rekommendera eller inte rekommendera det. Tror det är bättre att du testar själv.
Gears Tactics
Fantastiskt taktikspel. Inget basbyggande som sagt, men det är väldigt roligt. Har med det mesta på din lista över saker du vill se i ett spel.
Kul tråd! Får också den där itchen efter lite taktiskt turnbased med jämna mellanrum.
Insåg nyligen att jag aldrig körde XCOM 2 även trots att jag älskade ettan, så den plockades hem på rean och går för fullt just nu.
Lite tips på egna favoriter:
- Gloomhaven. Använder kort, men är väldigt taktiskt. Uppföljaren Frosthaven (early access) innehåller även ”basbyggande”
- Into the breach. Inget basbyggande, men tickar av den där ”om jag först gör så och sen flyttar gubben dit”-känslan
- Menace från studion som gjorde Battle brothers ser riktigt lovande ut. Demo släpps i dagarna
Jag gillar också den här genren, men jag har haft svårt att hitta något spel som är lika bra som XCOM2, som jag tycker är nästan perfekt (med eller utan expansioner). Till din lista över spel att kolla upp kan kanske något av dessa vara aktuella.
Invisible INC
Ganska annorlunda jämfört med XCOM2 (mycket mer orienterat kring stealth), men jag gillade ändå detta av ungefär samma diffusa skäl som jag gillar XCOM2. Kolla YouTube och se om du tycker det verkar vara nåt för dig.
Mario+Rabbids Sparks of Hope och Mario+Rabbids Kingdom Battle
Dessa två spel är högst på min lista att testa i genren. Kräver ju Switch, men det verkar vara en perfekt crossover mellan XCOM och Mario.
XCOM: Chimera Squad
Jag har inte spelat denna spinoff på XCOM2 och det verkar vara lite av en vattendelare, beroende på vad man gillade i huvudspelet. Men värt att kolla in kanske?
Gears Tactics
Har också potential, kan bli test. Saknar dock delen med basbyggande och makro-strategin.
Mutant Year Zero: Road to Eden
Av det jag läst så är det väldigt mycket smyg som lätt uppnår antiklimax pga allsmäktig AI. Tror inte att det har det jag söker.
Dessa två är de på din lista som jag själv spelat. Gears Tactics tyckte jag om när man var i strid men precis som du är inne på så saknar man makroaspekten. Mutant Year Zero: Road to Eden gillade jag också, men jag tyckte det snabbt blev väldigt svårt. Kanske för att jag försökte spela det som XCOM och inte riktigt hade tålamodet för att tänka om. Men spelet har verkligen något.
Phantom Doctrine kanske kan vara något?
https://www.youtube.com/watch?v=vFzOUt-MpUQ
Eller Miasma Chronicles, gjort av samma team som Mutant Year Zero: Road to Eden.
https://www.youtube.com/watch?v=q0dY7yqvnSw
Tack för tips, Miasma ser intressant ut. Har du spelat det själv?
Marvel's Midnight Suns
Att slåss i Midnight sun är otroligt bra. Något väldigt tillfredställande med striderna. 5/5
Resten av spelet dock....är inte alls lika bra. Det är på grund av resten av spelet jag tror att många slutade spela/inte tyckte om det.
Inget basbyggande heller.
Det är inte alls som XCOM, men striderna...oh dom är så bra!
Roligare än det ser ut, men blir snabbt långtråkigt.
Har inget direkt djup. Man tröttnar någonstans efter mitten och i alla fall jag har inte haft någon lust att spela igenom det igen. Men på rea för en billig peng, absolut, jag kan rekommendera det (3 av 5 i betyg från mig)
Warhammer 40k Mechanicus
Det är bättre än det först verkar, men det kommer inte i närheten av XCOM 2. Känns i samma liga som King Arthur fast snäppet bättre.
Xenonauts 2
Detta är old school XCOM. Alltså ett spel för dem som vill spela 1994 års XCOM. Inte för dem som vill ha War of the chosen.
Har inte spelat just 2:an själv men ettan är ett bra spel. riktigt bra, så länge man är medveten om att det inte alls är som XCOM rebooten.
Phoenix Point
Det som är mest likt XCOM 2 på din lista. Detta spel vill jag älska...men det är något som fattas...som inte känns bra. Vågar inte rekommendera eller inte rekommendera det. Tror det är bättre att du testar själv.
Gears Tactics
Fantastiskt taktikspel. Inget basbyggande som sagt, men det är väldigt roligt. Har med det mesta på din lista över saker du vill se i ett spel.
Tack så mycket för delgivning av dina upplevelser, det är värdefullt. Det låter som att mina första intryck stämmer i stora drag med dina upplevelser. Det känns som att Gears Tactics ligger högt upp på listan att testa.
Kul tråd! Får också den där itchen efter lite taktiskt turnbased med jämna mellanrum.
Insåg nyligen att jag aldrig körde XCOM 2 även trots att jag älskade ettan, så den plockades hem på rean och går för fullt just nu.
Lite tips på egna favoriter:
- Gloomhaven. Använder kort, men är väldigt taktiskt. Uppföljaren Frosthaven (early access) innehåller även ”basbyggande”
- Into the breach. Inget basbyggande, men tickar av den där ”om jag först gör så och sen flyttar gubben dit”-känslan
- Menace från studion som gjorde Battle brothers ser riktigt lovande ut. Demo släpps i dagarna
XCOM var bra, XCOM2 med War of the Chosen är ännu bättre, så se till att få med den. DLC Alien Rulers är också rolig att få med (i War of the Chosen, där får de en lite mer tongivande roll, i vanliga XCOM2 är de mest ett störande moment).
Gloomhaven har jag sneglat på som brädspel, även lite på den digitala varianten. Jag kanske ska djupdyka mer i det.
Into the Breach - fantastiskt, och genomspelat. Även om det inte är så mycket XCOM.
Såg Menace, men gameplay-videon gav väldigt lite. Jag är lite skeptisk för min egen smak, men ska absolut kolla in när det kommer.
Jag har testat fyra av spelen i din lista ovan; Gears Tactics, Midnight Suns och de båda Warhammer-spelen. Tycker personligen att Gears Tactics är i en klass för sig, även om den stora progressionen utanför själva karaktärerna saknas. Avskalat men riktigt bra på det som finns med. I egenskap av WH40K-fantast hade jag hoppats på mycket mer från de spelen men de var tveklöst sämst med god marginal. Är ingen Marvel-fan alls men det kan kanske ge lite mervärde med kända karaktärer om man är det.
Jag gillar också den här genren, men jag har haft svårt att hitta något spel som är lika bra som XCOM2, som jag tycker är nästan perfekt (med eller utan expansioner). Till din lista över spel att kolla upp kan kanske något av dessa vara aktuella.
Invisible INC
Ganska annorlunda jämfört med XCOM2 (mycket mer orienterat kring stealth), men jag gillade ändå detta av ungefär samma diffusa skäl som jag gillar XCOM2. Kolla YouTube och se om du tycker det verkar vara nåt för dig.
Dessa två spel är högst på min lista att testa i genren. Kräver ju Switch, men det verkar vara en perfekt crossover mellan XCOM och Mario.
Jag har inte spelat denna spinoff på XCOM2 och det verkar vara lite av en vattendelare, beroende på vad man gillade i huvudspelet. Men värt att kolla in kanske?
Dessa två är de på din lista som jag själv spelat. Gears Tactics tyckte jag om när man var i strid men precis som du är inne på så saknar man makroaspekten. Mutant Year Zero: Road to Eden gillade jag också, men jag tyckte det snabbt blev väldigt svårt. Kanske för att jag försökte spela det som XCOM och inte riktigt hade tålamodet för att tänka om. Men spelet har verkligen något.
Invisible INC
Jag har sneglat på detta i perioder, och här är det väl "döma hunden efter håren" - det är inget som ger mig någon wow-känsla när jag tittar på det, men det kan ju vara en helt annan femma när man spelar det själv. Får kolla in.
Körde Sparks of Hope en del, och det var mysigt. Men extremt avskalat i jämförelse med XCOM. Och inte så mycket blod
Ja, precis som du säger, så har jag sett att det är en vattendelare. Jag glömde skriva den på listan, men jag har kollat en del på det. Lite tveksam, hit or miss.
Gears och Mutant - bra input
Har du provat Jagged Alliance 3?
Just det! Jag glömde skriva det på listan. Jag har kollat en del på det, det har potential och ligger ganska högt upp på testa-listan. Har du spelat själv?
Jag har testat fyra av spelen i din lista ovan; Gears Tactics, Midnight Suns och de båda Warhammer-spelen. Tycker personligen att Gears Tactics är i en klass för sig, även om den stora progressionen utanför själva karaktärerna saknas. Avskalat men riktigt bra på det som finns med. I egenskap av WH40K-fantast hade jag hoppats på mycket mer från de spelen men de var tveklöst sämst med god marginal. Är ingen Marvel-fan alls men det kan kanske ge lite mervärde med kända karaktärer om man är det.
Tack så mycket för bra input, då har jag nog skapat en hyfsad bild av de spelen. Gears ligger bra till, jag får testa och se om man saknar makro-biten för mycket. Men är striderna tillfredsställande så kan ju det räcka för en trevlig genomkörning.
Just det! Jag glömde skriva det på listan. Jag har kollat en del på det, det har potential och ligger ganska högt upp på testa-listan. Har du spelat själv?
Jag har inte hunnit köra JA3 lika mycket som jag velat men jag har mer timmar i 2an än jag vill erkänna. Det var i princip original X-com och JA2 som jag spelade back in the days. 3an är väldigt bra och du har det mesta som du ville ha från Xcom, bara med ett lite mer rollspelsperspektiv...och legosoldater förstås!
"Writer and Fighter"
Tack för tips, Miasma ser intressant ut. Har du spelat det själv?
Jag har spelat det en bit men inte hunnit bli klar med det (man har så jäkla mycket spel i backloggen hehe). Mycket spelmekanik känns igen från Mutant Year Zero: Road to Eden vilket är ett stort plus i min bok. Det går inte att rusa igenom spelet och det blir en del smygande för att komma i rätta positioner, det är inga lätta spel.
ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ
Jag har inte hunnit köra JA3 lika mycket som jag velat men jag har mer timmar i 2an än jag vill erkänna. Det var i princip original X-com och JA2 som jag spelade back in the days. 3an är väldigt bra och du har det mesta som du ville ha från Xcom, bara med ett lite mer rollspelsperspektiv...och legosoldater förstås!
Tack för svar, ja det läggs på testa-listan
Jag har spelat det en bit men inte hunnit bli klar med det (man har så jäkla mycket spel i backloggen hehe). Mycket spelmekanik känns igen från Mutant Year Zero: Road to Eden vilket är ett stort plus i min bok. Det går inte att rusa igenom spelet och det blir en del smygande för att komma i rätta positioner, det är inga lätta spel.
Det ser ganska trevligt ut, gillar miljöerna, så det får också läggas på listan.
Jag skulle kunna slå ett slag för Fallout 1 & 2 sen har du ju såklart Fallout Tactics om du vill ha ett spel som är ännu närmre XCOM
Jag körde sönder Fallout 2 totalt när det kom, helt fantastiskt spel, på den tiden. Jag körde Tactics lite men det var så längesedan så jag minns inte riktigt. Men jag tror att gameplay är lite förlegat för mig om jag skulle försöka mig på det igen.
Jagged Alliance 3 var ändå helt ok, så kanske det.
Sen kommer Battle Brothers-studion med spelet Menace, som ser lovande ut också. Du verkar fokusera en del på presentationen, annars hade jag sagt att OpenXcom är bästa sättet att få en Xcom-kick på, men det verkar ju som att retro inte är din grej. Annars är Jagged Alliance 2 också ett helt fantastiskt närliggande spel.
Har ju även Doorkickers 1 å 2 som också är lite i området.
Midnight Suns var ändå en positiv överraskning för mig, gillade det, nästan lite som ett Persona-spel fast med hjältar.
Tack så mycket för bra input, då har jag nog skapat en hyfsad bild av de spelen. Gears ligger bra till, jag får testa och se om man saknar makro-biten för mycket. Men är striderna tillfredsställande så kan ju det räcka för en trevlig genomkörning.
Värt att tänka på är ju även att spelet är kortare än många andra i genren till följd av att mycket skalats bort. Kanske är något som avtänder - jag gillar själv spel som är 15-20 timmar långa men vissa vill ju att alla upplevelser ska vara av mastodontslaget och då är det här kanske inte av intresse. Mycket nöje annars!
Jag skulle kunna slå ett slag för Fallout 1 & 2 sen har du ju såklart Fallout Tactics om du vill ha ett spel som är ännu närmre XCOM
Kan vi snälla få en uppföljare på Fallout Tactics? Please!
"Writer and Fighter"
Jagged Alliance 3 var ändå helt ok, så kanske det.
Sen kommer Battle Brothers-studion med spelet Menace, som ser lovande ut också. Du verkar fokusera en del på presentationen, annars hade jag sagt att OpenXcom är bästa sättet att få en Xcom-kick på, men det verkar ju som att retro inte är din grej. Annars är Jagged Alliance 2 också ett helt fantastiskt närliggande spel.
Har ju även Doorkickers 1 å 2 som också är lite i området.
Midnight Suns var ändå en positiv överraskning för mig, gillade det, nästan lite som ett Persona-spel fast med hjältar.
Jag gillar retro i många fall när den har charm (Axiom Verge, Huntdown, The last Spell, Hotline Miami, Nidhogg m.fl.) men all retro har inte charm (OpenXcom) (obs, skämt, smaken är som baken, och tur är väl det)
Jag har sneglat på Door Kickers, visst intresse finns. Har du kört dem själv?
Värt att tänka på är ju även att spelet är kortare än många andra i genren till följd av att mycket skalats bort. Kanske är något som avtänder - jag gillar själv spel som är 15-20 timmar långa men vissa vill ju att alla upplevelser ska vara av mastodontslaget och då är det här kanske inte av intresse. Mycket nöje annars!
Ja, men det behöver inte vara fel. En bra spelupplevelse ska inte mjölkas ur "bara för att", den ska stanna när den är på topp innan det börjar bli tråkigt och för mycket upprepande.
Just ja, höll på att glömma..
Breach Wizards - sjukt rolig story i en värld där trollkarlar är poliser etc. Perfekt information utan slump och du kan rulla tillbaka dina val. Likt Into the breach på det sättet, men mer story, progression och handgjorda banor
Jag kollade på det faktiskt, det klickade inte helt vid första anblick, men det kanske kan vara värt att testa innan jag dömer ut det. Finns det någon makroaspekt? Typ forska, uppgradera etc
Jag kollade på det faktiskt, det klickade inte helt vid första anblick, men det kanske kan vara värt att testa innan jag dömer ut det. Finns det någon makroaspekt? Typ forska, uppgradera etc
Det är inte alls systematiskt som XCOM, men karaktärerna levlar upp och får nya skills.
För något mer systematiskt, testa Wildermyth. Karaktärer som åldras, byts ut etc. Men även ett väldigt coolt system för random events och världskarta.
Dock ej släppta än. Men spelen ser lovande ut!
Zero company kan nog bli nåt, hamnar på önskelistan