FZ High Score – Säsong 4
24h efter release har nu NHL 19 recensioner inne och metavärdet ligger på 75. Att då, redan ett dygn efter släpp, få en 12:a för att ha gissat 78 påverkar tävlingen väldigt olyckligt. Alla påverkas, de som fått noll kanske nu skulle haft 3p rent av o s v.
Hela grejen är en lek, jag vet (och riktigt kul!). Men är man med i leken så vill man inte att en märklig variabel som att metavärde läses av på tok för tidigt ska påverka tävlingens gång. Det här måste FZ bemöta på något sätt.
Så bra att någon som kammade hem 12 poäng också har åsikter. Annars finns risken att man mest låter bitter för en felgissning 😅
Hade man väntat två dagar hade antalet recensioner ökat med ca. 40%. Är synd att göra som man gjorde nu, då går man miste om alla kritiker som inte har fått tidiga nycklar men som ändå kämpar för att få ut sina texter i tid. Dessutom, låser man det 11.00 svensk tid på releasedagen så missar man alla releasedagsrecnesioner från Nord- och Sydamerika som annars skulle ha trillat in.
Kan förövrigt nämna att för mig och mina polare har High Score resultaten blivit mer spännande än själva spelen som släpps
Ja det känns lite taget från luften när ni låser? Väldigt oklart. NHL har ju tappat 3 poäng sedan låsning vilket är rätt mycket. Antingen får ni justera poängen vid säsongslut efter diff eller ha tydligare linjer för när det sker
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
24h efter release har nu NHL 19 recensioner inne och metavärdet ligger på 75. Att då, redan ett dygn efter släpp, få en 12:a för att ha gissat 78 påverkar tävlingen väldigt olyckligt. Alla påverkas, de som fått noll kanske nu skulle haft 3p rent av o s v.
Hela grejen är en lek, jag vet (och riktigt kul!). Men är man med i leken så vill man inte att en märklig variabel som att metavärde läses av på tok för tidigt ska påverka tävlingens gång. Det här måste FZ bemöta på något sätt.
Ja man ska väl inte ta det på för stort allvar, men för en som gissade 72 så hade ju poängen varit helt klart bättre om det låstes senare, särskilt när jag träffade två 12-poängare utöver detta! Tror det skrivits 100 recensioner nånstans men ibland verkar det ju inte gälla, skulle ju vara fint om t.ex 7 dagar efter släpp eller x antal recensioner var det som gällde.
Som sagt tar det inte på så stort allvar och tycker det är skoj att vara med på skoj så att säga, men konceptet är ju rätt nytt så såna här saker är ju fina att skruva lite på eller åtminstone förtydliga 🙂
24h efter release har nu NHL 19 recensioner inne och metavärdet ligger på 75. Att då, redan ett dygn efter släpp, få en 12:a för att ha gissat 78 påverkar tävlingen väldigt olyckligt. Alla påverkas, de som fått noll kanske nu skulle haft 3p rent av o s v.
Hela grejen är en lek, jag vet (och riktigt kul!). Men är man med i leken så vill man inte att en märklig variabel som att metavärde läses av på tok för tidigt ska påverka tävlingens gång. Det här måste FZ bemöta på något sätt.
Hur långt efter släpp låser ni resultatet? Känns som det varierar ganska mycket.
Så bra att någon som kammade hem 12 poäng också har åsikter. Annars finns risken att man mest låter bitter för en felgissning 😅
Hade man väntat två dagar hade antalet recensioner ökat med ca. 40%. Är synd att göra som man gjorde nu, då går man miste om alla kritiker som inte har fått tidiga nycklar men som ändå kämpar för att få ut sina texter i tid. Dessutom, låser man det 11.00 svensk tid på releasedagen så missar man alla releasedagsrecnesioner från Nord- och Sydamerika som annars skulle ha trillat in.
Kan förövrigt nämna att för mig och mina polare har High Score resultaten blivit mer spännande än själva spelen som släpps
Ja det känns lite taget från luften när ni låser? Väldigt oklart. NHL har ju tappat 3 poäng sedan låsning vilket är rätt mycket. Antingen får ni justera poängen vid säsongslut efter diff eller ha tydligare linjer för när det sker
Det här är jättebra feedback, och något som är och varit svårt att få till i vissa fall. Donkey Kong Bananza fick snabbt jättemånga recensioner och stabiliserade sig på 91. Där är det kvar än idag. I andra fall är det svårare.
Det varierar ganska mycket när vi låser. Enligt reglerna: "När två-tre dagar eller ett stort antal recensioner kommit in låser vi snittet. Det är då vi vet vårt facit." Två-tre dagar syftar på tiden som gått efter att embargot lyfts, och inte releasedagen (det kan/ska vi specificera). Sen kanske vi ska ha releasedagen i åtanke, för det kan vara en del recensioner som kommer strax efter. Ofta ligger embargo och releasedatumen ganska nära varandra.
Vårt tillvägagångsätt funkar i många fall, men i NHL-fallet blev det inte kanon. Få recensioner vid embargosläpp, och sen tyckte vi det var stiltje i nya recensioner. Så då valde vi att låsa. Att ha ett absolut minimum vore kanske en väg att gå (säg, 20). Visst, vissa spel kommer inte nå dithän men i FZ High Score har vi å andra sidan stora spel som kommer få ett stort antal recensioner.
Silksong, som nyss avslutades, var också ett knepigt fall. Inga koder skickades ut på förväg. Hela världen fick ta del av spelet exakt samtidigt. Därmed har recensionerna kommit väldigt pö om pö.
Men vi tar till oss det här. Funderar. Skruvar. Skitkul att ni är engagerade! Det är en lek, men de ska man ta på allvar.
En Bamseponny av folket
Det här är jättebra feedback, och något som är och varit svårt att få till i vissa fall. Donkey Kong Bananza fick snabbt jättemånga recensioner och stabiliserade sig på 91. Där är det kvar än idag. I andra fall är det svårare.
Det varierar ganska mycket när vi låser. Enligt reglerna: "När två-tre dagar eller ett stort antal recensioner kommit in låser vi snittet. Det är då vi vet vårt facit." Två-tre dagar syftar på tiden som gått efter att embargot lyfts, och inte releasedagen (det kan/ska vi specificera). Sen kanske vi ska ha releasedagen i åtanke, för det kan vara en del recensioner som kommer strax efter. Ofta ligger embargo och releasedatumen ganska nära varandra.
Vårt tillvägagångsätt funkar i många fall, men i NHL-fallet blev det inte kanon. Få recensioner vid embargosläpp, och sen tyckte vi det var stiltje i nya recensioner. Så då valde vi att låsa. Att ha ett absolut minimum vore kanske en väg att gå (säg, 20). Visst, vissa spel kommer inte nå dithän men i FZ High Score har vi å andra sidan stora spel som kommer få ett stort antal recensioner.
Silksong, som nyss avslutades, var också ett knepigt fall. Inga koder skickades ut på förväg. Hela världen fick ta del av spelet exakt samtidigt. Därmed har recensionerna kommit väldigt pö om pö.
Men vi tar till oss det här. Funderar. Skruvar. Skitkul att ni är engagerade! Det är en lek, men de ska man ta på allvar.
Minimum 20 eller 7 dagar kan man ju gå på, I de fall det blir stiltje. Sen gårman väl som du säger ha lite fingertoppskänsla, Silksong som dessutom är ett rätt långt spel som vissa kanske till 100%:a innan recension kan ju ta tid. Men man kan ju ha ett minimum men vid behov ge lite mer tid!
Nåja, nu hoppas vi på resten av spelen, 3 poäng från toppen är väl så bra som det nånsin har gått 😁
Lite som Fredrik ibland myser med hans mys-spel på fredagar, som ofta kan vara skräckspel, har jag myst med Silksong. Och myser fortsatt. Det är så jävla svårt ibland och så oförlåtande att man bara vill gå och lägga sig, men likt förbannat sitter man där. Ett försök till. FAN! Ok, jag går tillbaka och letar på ställen jag inte kunde nå förut. Nämen, vad fan är det där! En uppgradering! - Springer genast mot en bänk, kastar om utrustningen på gubben och dess färdigheter och testar bossen igen. Bossen dör!!! Känslan är magisk.
-- Hittar nästa boss, FAN! Hittar inga uppgraderingar. HELVETE. Försöker en sisådär 30 gånger till, och på försök 31 dör bosshelvetet. JA!!!!!
Sådär håller jag på haha
7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5
Lite som Fredrik ibland myser med hans mys-spel på fredagar, som ofta kan vara skräckspel, har jag myst med Silksong. Och myser fortsatt. Det är så jävla svårt ibland och så oförlåtande att man bara vill gå och lägga sig, men likt förbannat sitter man där. Ett försök till. FAN! Ok, jag går tillbaka och letar på ställen jag inte kunde nå förut. Nämen, vad fan är det där! En uppgradering! - Springer genast mot en bänk, kastar om utrustningen på gubben och dess färdigheter och testar bossen igen. Bossen dör!!! Känslan är magisk.
-- Hittar nästa boss, FAN! Hittar inga uppgraderingar. HELVETE. Försöker en sisådär 30 gånger till, och på försök 31 dör bosshelvetet. JA!!!!!
Sådär håller jag på haha
Det finns så många former av mys!
En Bamseponny av folket
Lite som Fredrik ibland myser med hans mys-spel på fredagar, som ofta kan vara skräckspel, har jag myst med Silksong. Och myser fortsatt. Det är så jävla svårt ibland och så oförlåtande att man bara vill gå och lägga sig, men likt förbannat sitter man där. Ett försök till. FAN! Ok, jag går tillbaka och letar på ställen jag inte kunde nå förut. Nämen, vad fan är det där! En uppgradering! - Springer genast mot en bänk, kastar om utrustningen på gubben och dess färdigheter och testar bossen igen. Bossen dör!!! Känslan är magisk.
-- Hittar nästa boss, FAN! Hittar inga uppgraderingar. HELVETE. Försöker en sisådär 30 gånger till, och på försök 31 dör bosshelvetet. JA!!!!!
Sådär håller jag på haha
Sa till frugan igår att Silksong på nåt sätt är avkopplande. Man måste vara så fokuserad att hjärnan inte kan skena iväg i massa annat, utan man är så inne i det att det blir nästan meditativt.
Sen gillar jag att man har korta stötar av action (man måste ju vara på sin vakt inför varje fiende man möter) men sedan alltid får samla sig. På så vis blir det aldrig stressigt som i andra spel där man ständigt måste vara på tårna och aldrig hinner andas.
Och Silksong! Jojo! Spikade det den här gången. Och på tal om jojo, det är vad jag åker den här säsongen.
En åtta för Cronos. Nollade NHL. Och så en fullpoängare nu. Gick från 183 till plats 96. Det svänger!
Det svänger sannerligen! Silksong låg stabilt på 91 fre/lör/sön och hoppade tillfälligt upp till 92, *avläsning till tävling*, nu tillbaka på 91 igen. (Min gissning förresten, grrrr 😄)
edit: Silksong på 92 igen, det fortsätter röra sig.
NHL har nu växlat färg och droppat till 74, bara några dagar efter släpp. Det ligger alltså i nuläget fyra steg från avläsning, vi pratar om en rätt markant påverkan på tävlingen som ju handlar om att gissa rätt baserat på metadata från t ex tidigare titlar som fått en längre jäsningstid.
Känner att jag borde ge upp tävlingen för blodtryckets skull! 😄 Det är dock riktigt kul. Önskar bara en liten ytterligare finputsning kommer till för att avläst metavärde så väl som möjligt faktiskt sedan överensstämmer med det värde som stabiliseras när recensionerna slutar trilla in.
Två förslag:
1) Varför kan vi inte helt enkelt vänta 2-3 veckor efter release innan ett värde avläses? Det är ju egentligen ingen brådska!
2) Haka i Opencritics API och låt värdena vara flytande tills säsongen är slut! På sätt fortsätter allt vara spännande, och värdena lär bli så rättvisa som det bara är möjligt. 😃
Cptn BaseballBatBoy!
Det svänger sannerligen! Silksong låg stabilt på 91 fre/lör/sön och hoppade tillfälligt upp till 92, *avläsning till tävling*, nu tillbaka på 91 igen. (Min gissning förresten, grrrr 😄)
edit: Silksong på 92 igen, det fortsätter röra sig.
NHL har nu växlat färg och droppat till 74, bara några dagar efter släpp. Det ligger alltså i nuläget fyra steg från avläsning, vi pratar om en rätt markant påverkan på tävlingen som ju handlar om att gissa rätt baserat på metadata från t ex tidigare titlar som fått en längre jäsningstid.
Känner att jag borde ge upp tävlingen för blodtryckets skull! 😄 Det är dock riktigt kul. Önskar bara en liten ytterligare finputsning kommer till för att avläst metavärde så väl som möjligt faktiskt sedan överensstämmer med det värde som stabiliseras när recensionerna slutar trilla in.
Två förslag:
1) Varför kan vi inte helt enkelt vänta 2-3 veckor efter release innan ett värde avläses? Det är ju egentligen ingen brådska!
2) Haka i Opencritics API och låt värdena vara flytande tills säsongen är slut! På sätt fortsätter allt vara spännande, och värdena lär bli så rättvisa som det bara är möjligt. 😃
eller skall vi vara helt crazy och hålla oss till reglerna?
"När två-tre dagar gått sedan första betygen ligger Opencritic-snittet på på 89 – 89 blir vårt facit"
xdd
eller skall vi vara helt crazy och hålla oss till reglerna?
"När två-tre dagar gått sedan första betygen ligger Opencritic-snittet på på 89 – 89 blir vårt facit"
xdd
Fast man kan ju ifrågasätta reglerna också, och anpassa dessa för att följa verkligheten bättre. Silksong hade ju inget betyg alls enligt reglerna, och startade på 100 när det väl fick ett snitt.
Det svänger sannerligen! Silksong låg stabilt på 91 fre/lör/sön och hoppade tillfälligt upp till 92, *avläsning till tävling*, nu tillbaka på 91 igen. (Min gissning förresten, grrrr 😄)
edit: Silksong på 92 igen, det fortsätter röra sig.
NHL har nu växlat färg och droppat till 74, bara några dagar efter släpp. Det ligger alltså i nuläget fyra steg från avläsning, vi pratar om en rätt markant påverkan på tävlingen som ju handlar om att gissa rätt baserat på metadata från t ex tidigare titlar som fått en längre jäsningstid.
Känner att jag borde ge upp tävlingen för blodtryckets skull! 😄 Det är dock riktigt kul. Önskar bara en liten ytterligare finputsning kommer till för att avläst metavärde så väl som möjligt faktiskt sedan överensstämmer med det värde som stabiliseras när recensionerna slutar trilla in.
Två förslag:
1) Varför kan vi inte helt enkelt vänta 2-3 veckor efter release innan ett värde avläses? Det är ju egentligen ingen brådska!
2) Haka i Opencritics API och låt värdena vara flytande tills säsongen är slut! På sätt fortsätter allt vara spännande, och värdena lär bli så rättvisa som det bara är möjligt. 😃
Håller med och gällande Silksong är det fortfarande massor av recensioner som saknas. I synnerhet för ett spel som släppts på alla plattformar så borde vi kunna förvänta oss 100 recensioner i slutändan.
Hur långt efter släpp låser ni resultatet? Känns som det varierar ganska mycket.
Jag tycker man borde låsa resultatet när det överensstämmer med vad jag gissat...
Även om vi officiellt inte är i beta längre så kommer vi såklart fortsätta skruva i konceptet. Så ös på med feedback, bra som kritisk. Målet – tycker jag – är att när vi låser spelet så ska det inte fortsätta röra sig. Eller i värsta fall: ytterst lite. Helgarderade kan vi aldrig vara.
Jag tycker man borde låsa resultatet när det överensstämmer med vad jag gissat...
This is the way!
En Bamseponny av folket
Fz betyg på opencritic hade motsvarat:
5/5 = 100
4/5 = 80
3/5 = 60
2/5 = 40
1/5 = 20
Så helt galet off är det ju inte även om kanske nedre skalan inte blir helt korrekt.
I praktiken blir en rak översättning totalt off, 100-skalan används inte rakt (och dessutom används inte hela skalan). 3 hos oss översätts verkligen inte till 60, en trea ligger snarare i spannet 70-83 eller så. Allt under 70 är olika grader av skräp.
Det här är jättebra feedback, och något som är och varit svårt att få till i vissa fall. Donkey Kong Bananza fick snabbt jättemånga recensioner och stabiliserade sig på 91. Där är det kvar än idag. I andra fall är det svårare.
Det varierar ganska mycket när vi låser. Enligt reglerna: "När två-tre dagar eller ett stort antal recensioner kommit in låser vi snittet. Det är då vi vet vårt facit." Två-tre dagar syftar på tiden som gått efter att embargot lyfts, och inte releasedagen (det kan/ska vi specificera). Sen kanske vi ska ha releasedagen i åtanke, för det kan vara en del recensioner som kommer strax efter. Ofta ligger embargo och releasedatumen ganska nära varandra.
Vårt tillvägagångsätt funkar i många fall, men i NHL-fallet blev det inte kanon. Få recensioner vid embargosläpp, och sen tyckte vi det var stiltje i nya recensioner. Så då valde vi att låsa. Att ha ett absolut minimum vore kanske en väg att gå (säg, 20). Visst, vissa spel kommer inte nå dithän men i FZ High Score har vi å andra sidan stora spel som kommer få ett stort antal recensioner.
Silksong, som nyss avslutades, var också ett knepigt fall. Inga koder skickades ut på förväg. Hela världen fick ta del av spelet exakt samtidigt. Därmed har recensionerna kommit väldigt pö om pö.
Men vi tar till oss det här. Funderar. Skruvar. Skitkul att ni är engagerade! Det är en lek, men de ska man ta på allvar.
Det är alltid lätt för oss att sitta och klaga i efterhand, men mycket svårare att skriva ner regler som ska täcka allt.
Svårt att förutse att recensionerna för NHL skulle droppa in så sävligt. Och lika svårt att bestämma när Silksong är ska låsas då det är ett svårt spel där inga kritiker fick tillgång till det tidigt.
Sen tror jag att alla förstår och accepterar en viss rörelse efter låsning, typ +-1 poäng. Annars skulle vi vänta på resultat i en evighet! Shit happens, liksom
Om jag får komma med ett förslag så tror jag att det vore smart att vänta in ca. 20 recensioner och/eller vänta med att låsa tills 2-3 dagar efter release. Så släpps ett spel dag 1 så låser man det kanske förmiddag/lunch dag 3. Visserligen har det gått tre dagar här men den tredje dagen har knappt ens börjat på andra sida atlanten.
Svårt att förutse att recensionerna för NHL skulle droppa in så sävligt. Och lika svårt att bestämma när Silksong är ska låsas då det är ett svårt spel där inga kritiker fick tillgång till det tidigt.
Håller med dig om Silksong, det är verkligen en speciell titel. Håller dock inte med om NHL. Läser man av värdet samma dag ett spel som NHL släpps kan man nästan räkna med fortsatt markant rörelse. Det är ofta några dagar efter släpp som de mest kritiska recensionerna trillar in trots allt, inte alltid men ofta.
I skrivande stund ligger nu NHL på 73, d v s 5 punkter under avläst värde. Vi pratar om en dramatisk påverkan på tävlingen, där snittet av deltagarnas gissningar landat på 74. En bra bit från det avlästa värdet 78 men väldigt nära nuvarande värde.
Trevligt inlägg dock, och jag håller med dig om det mesta.
Cptn BaseballBatBoy!
Det är alltid lätt för oss att sitta och klaga i efterhand, men mycket svårare att skriva ner regler som ska täcka allt.
Svårt att förutse att recensionerna för NHL skulle droppa in så sävligt. Och lika svårt att bestämma när Silksong är ska låsas då det är ett svårt spel där inga kritiker fick tillgång till det tidigt.
Sen tror jag att alla förstår och accepterar en viss rörelse efter låsning, typ +-1 poäng. Annars skulle vi vänta på resultat i en evighet! Shit happens, liksom
Om jag får komma med ett förslag så tror jag att det vore smart att vänta in ca. 20 recensioner och/eller vänta med att låsa tills 2-3 dagar efter release. Så släpps ett spel dag 1 så låser man det kanske förmiddag/lunch dag 3. Visserligen har det gått tre dagar här men den tredje dagen har knappt ens börjat på andra sida atlanten.
Håller med dig. Grejen med NHL är att vi väntade länge - en vecka - innan vi låste. Då fanns bara 15 recensioner, vilket är extremt segt och lika ovanligt. Men vi trodde inte det skulle komma in så många fler, plus att det känns illa om det går för lång tid. Läxan lärd.
Håller med dig om Silksong, det är verkligen en speciell titel. Håller dock inte med om NHL. Läser man av värdet samma dag ett spel som NHL släpps kan man nästan räkna med fortsatt markant rörelse. Det är ofta några dagar efter släpp som de mest kritiska recensionerna trillar in trots allt, inte alltid men ofta.
I skrivande stund ligger nu NHL på 73, d v s 5 punkter under avläst värde. Vi pratar om en dramatisk påverkan på tävlingen, där snittet av deltagarnas gissningar landat på 74. En bra bit från det avlästa värdet 78 men väldigt nära nuvarande värde.
Trevligt inlägg dock, och jag håller med dig om det mesta.
NHL: njae? För större/kända spel släpps oftast många recensioner kring embargolyft. Det här är väldigt udda: över 40 procent av recensionerna tog mer än en vecka efter embargolyft. Det är obegripligt för en sån här årlig, välkänd serie. Udda också att så få recenserar, och att antalet minskat kraftigt de tre senaste åren.
Ja, det är illa med så stor förändring, och jag är ledsen för det. Men jag tror och hoppas att NHL 26 är ett skevt undantag. Läxan är att vänta tills tillräckligt många recensioner är inne (man får känna sig fram).
Vad är det som gör att ett spännande spel som Sonic Racing: Crossworlds inte är med? Med tanke på att ett nytt Mario Kart just kom ut och hypen kring Sonic Racing hade varit kul att tippa den.
Fattar väl att man inte kan ha med alla spel i en säsong, men känns som en miss att den av alla valdes bort. Hade bara varit intressant att höra varför.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.