Efterlyser spel med XCOM2-influenser

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Hej forumiter! Eftersom det finns lika många olika smakblandningar som det finns användare här, så tänkte jag be om lite tips, om det finns något jag missat eller kanske inte förstår storheten i som du kan upplysa mig om? Spel som du själv har spelat och har en god uppfattning om.

Jag har genom åren kört igenom XCOM2: War of the Chosen flertalet gånger, och tycker det är ett fantastiskt spel. Körde nyligen igenom det igen, och känner att jag vill testa något nytt, som i alla fall bockar av några punkter av det jag gillar med XCOM2:

  • Någon sorts basbyggande med progression och uppgraderingar

  • Gruppbaserade strider med turordning

  • Cover-baserade strider

  • Tydliga klasser som är tänkta för ett specifikt ändamål

  • Inte för mycket fokus på magi

  • Strid i/på byggnader med flera nivåer

  • Anpassning av ens soldater, både visuellt och utrustning

  • Tillfredsställande animationer när man utför sina attacker mm

Det behöver alltså inte vara alla punkter ovan, men gärna så många som möjligt.

Spel jag hittills kollat på:

Marvel's Midnight Suns
Snyggt, men känns spretigt med så olika karaktärer och inte så cover-baserat

Battletech
Stelt, och mechs är nog inget för mig

King Arthur: Knight's Tale
Grafiken känns alltför anonym, allt ser likadant ut. Kartorna verkar också lite tråkiga, inget som står ut så att säga

OpenXcom
Lite för gammalt för mig tror jag.

Warhammer 40k Mechanicus
Inget jag går igång på. Likt andra 40k-spel så känns det för mig väldigt opersonligt, klasserna går i varandra och det känns som att de gör ungefär samma saker.

Xenonauts 2
Jag vet att man inte ska döma "hunden efter håret", men det känns väldigt stelt och ålderdomligt i sitt grafiska uttryck.

Phoenix Point
Detta har potential, kan bli ett test av det, även om kartorna inte riktigt gör mig upphetsad.

Gears Tactics
Har också potential, kan bli test. Saknar dock delen med basbyggande och makro-strategin.

Mutant Year Zero: Road to Eden
Av det jag läst så är det väldigt mycket smyg som lätt uppnår antiklimax pga allsmäktig AI. Tror inte att det har det jag söker.

Spel jag har testat:
Warhammer 40k Chaos Gate Daemonhunters
Jag har kört detta några timmar, och det har potential, men det är något som inte klickar för mig. Kanske att klasserna känns så liknande och saknar distinktion i mina ögon, likt resonemanget med Mechanicus.

The Last Spell
Detta är ett litet wildcard, inte så likt XCOM2. Men det har jag kört mycket, men liknar inte riktigt det jag är sugen på just nu.

https://store.steampowered.com/app/1021210/Cyber_Knights_Flas...

Cyber Knights: Flashpoint

Detta ska vara väldigt bra och det liknar XCOM.

Blandning av Cyberpunk och XCOM 2 sägs det.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

https://store.steampowered.com/app/1021210/Cyber_Knights_Flas...

Cyber Knights: Flashpoint

Detta ska vara väldigt bra och det liknar XCOM.

Blandning av Cyberpunk och XCOM 2 sägs det.

Såg bra ut! Många intressanta speltips med spel man aldrig hört talas om.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Är det bara taktiska strider man är ute efter så måste man ju också rekommendera Jagged Alliance 1, Jagged Alliance 2 samt nyproduktionen Jagged Alliance 3. (finns spinoffs som inte är lika bra)

Då är det inte aliens det handlar om utan det är olika önationer med diktaturer där man hyr in ett gäng legosoldater för att störta dessa regimer.

Jagged Alliance 2:
https://store.steampowered.com/app/1620/Jagged_Alliance_2_Gol...

https://i.imgur.com/nUFfG0a.png

https://i.imgur.com/VvBxKQW.png

Jagged Alliance 3:
https://store.steampowered.com/app/1084160/Jagged_Alliance_3/
https://youtu.be/rza9Oou-XP8

Det var någon mer som nämnde JA-serien. Jag kollade lite på 3:an som ändå såg lovande ut. Har du spelat det? Bra, dåligt, mittemellan?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Det var någon mer som nämnde JA-serien. Jag kollade lite på 3:an som ändå såg lovande ut. Har du spelat det? Bra, dåligt, mittemellan?

Jag tycker det är mycket bra. Men då tycker jag de flesta sådana här spel är bra så det kanske inte är någon bra guideline.

Medlem

Tur att smaken är som baken, jag tycker XCOM2 (omoddat, mind you) är så för-eh-bannat tramsigt. Inte minst om man lägger in alla DLCer, fick manuellt välja att inte ladda ner Alien Hunters och Anarchy's Children (fick också spelet med alla DLCer för en spottstyver) för att de är så jäkla löjliga att jag nästan kräks av ren cringe.

Röstskådespeleriet (eller skådespeleriet och karaktärerna i allmänhet) är mest barnsliga, och det är så mycket funktionalitet som tidigare spel har som de nya XCOM, både ettan och tvåan, saknar. Jäkla tur att det finns en del moddar som gör spelen någorlunda njutbara. Bl.a. Long War (plus Squadron Unleashed) till ettan och LWotC (plus en drös andra mindre) till tvåan anser jag vara måsten.

De gamla UFO-spelen som nämnts av @Aletheides tycker jag gör ett bra mycket bättre jobb med tonen. Xenonauts och tvåan i all ära men... well, de har inte riktigt hängt med tiden.

Personligen gillade jag King Arthur: Knight's Tale. Lite buggigt om jag inte minns fel, men ändå klart spelvärt. Wartales är ett annat jag sett nämnas som kan vara värt att kika på, det tycker jag också var helt okej.

Battletech gillade jag personligen, men det är förbannat... osmidigt. Buggar finns det ett antal av även efter sista patchen, och en del moddar gör det lite bättre, men det är fortfarande inte direkt vad jag skulle kalla användarvänligt.

Phantom Doctrine tycker jag också är okej - varken mer eller mindre. Det blir ganska repetitivt rätt fort imo.

Men TL;DR vet jag inte hur de i mina ögon trevliga Expeditions-spelen inte är någon som nämnt?!

Expeditions: Conquistador, Expeditions: Viking och Expeditions: Rome är i mina ögon riktigt bra blandningar av strategi/CRPG/turordningsbaserad taktik. Conquistador börjar dock bli lite till åren, och det märks.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

FM-guru
F.d. Sisyr

Conquistador har dock bäst manus av de tre, så jag rekommenderar det ändå! Och King Arthur var en mycket positiv överraskning (kanske för att jag hade låga förväntingar).

På tal om Wartales så är tidigare nämnda Battle Brothers ett liknande (och bättre!) spel som jag varmt rekommenderar om turordningsbaserade, taktiska och utmanande strider är vad man vill åt. Minimalt basbyggande dock (man uppgraderar sitt camp). Som nämnt är studions kommande Menace något att hålla ögonen på då det påminner klart mer om XCOM-spelen inte bara tematiskt utan, vad det verkar, även gameplay-mässigt. Cyber Knights som länkas till ovan rekommenderar jag också varmt. Riktigt bra spel.

Men ja, det mesta som är hyfsat likt XCOM har redan nämnts. Det enda jag inte ser i tråden, som jag kommer på, är Troubleshooter. Jag har väldigt svårt för JRPG:n och dylikt överlag, men det här spelet tycker jag är fantastiskt. Känns som ett XCOM på steroider med vansinnigt många möjligheter i karaktärsbygget. Storyn är inget att hänga i granen, men det är den ju inte i XCOM heller.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tur att smaken är som baken, jag tycker XCOM2 (omoddat, mind you) är så för-eh-bannat tramsigt. Inte minst om man lägger in alla DLCer, fick manuellt välja att inte ladda ner Alien Hunters och Anarchy's Children (fick också spelet med alla DLCer för en spottstyver) för att de är så jäkla löjliga att jag nästan kräks av ren cringe.

Röstskådespeleriet (eller skådespeleriet och karaktärerna i allmänhet) är mest barnsliga, och det är så mycket funktionalitet som tidigare spel har som de nya XCOM, både ettan och tvåan, saknar. Jäkla tur att det finns en del moddar som gör spelen någorlunda njutbara. Bl.a. Long War (plus Squadron Unleashed) till ettan och LWotC (plus en drös andra mindre) till tvåan anser jag vara måsten.

De gamla UFO-spelen som nämnts av @Aletheides tycker jag gör ett bra mycket bättre jobb med tonen. Xenonauts och tvåan i all ära men... well, de har inte riktigt hängt med tiden.

Personligen gillade jag King Arthur: Knight's Tale. Lite buggigt om jag inte minns fel, men ändå klart spelvärt. Wartales är ett annat jag sett nämnas som kan vara värt att kika på, det tycker jag också var helt okej.

Battletech gillade jag personligen, men det är förbannat... osmidigt. Buggar finns det ett antal av även efter sista patchen, och en del moddar gör det lite bättre, men det är fortfarande inte direkt vad jag skulle kalla användarvänligt.

Phantom Doctrine tycker jag också är okej - varken mer eller mindre. Det blir ganska repetitivt rätt fort imo.

Men TL;DR vet jag inte hur de i mina ögon trevliga Expeditions-spelen inte är någon som nämnt?!

Expeditions: Conquistador, Expeditions: Viking och Expeditions: Rome är i mina ögon riktigt bra blandningar av strategi/CRPG/turordningsbaserad taktik. Conquistador börjar dock bli lite till åren, och det märks.

Jag kan hålla med dig gällande röstskådespelare etc, det blir lätt rätt cheesy. Men i ärlighetens namn - är det inte lite svårt att hitta ett spel som har alla bra gameplay-element man gillar, och samtidigt har bra story/skådespelare? Jag har i alla fall slutat bry mig om story, för mig är gameplay A och O. Men som du är inne på - det är ju tur att det finns något för alla.

För min egen del så väger alltså gameplay över med 95% mot story, så det är nog därför vissa av tipsen inte lockar, fast de kanske har en schysst story (och mer RPG). Som det ser ut med Expeditions 😉


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Conquistador har dock bäst manus av de tre, så jag rekommenderar det ändå! Och King Arthur var en mycket positiv överraskning (kanske för att jag hade låga förväntingar).

På tal om Wartales så är tidigare nämnda Battle Brothers ett liknande (och bättre!) spel som jag varmt rekommenderar om turordningsbaserade, taktiska och utmanande strider är vad man vill åt. Minimalt basbyggande dock (man uppgraderar sitt camp). Som nämnt är studions kommande Menace något att hålla ögonen på då det påminner klart mer om XCOM-spelen inte bara tematiskt utan, vad det verkar, även gameplay-mässigt. Cyber Knights som länkas till ovan rekommenderar jag också varmt. Riktigt bra spel.

Men ja, det mesta som är hyfsat likt XCOM har redan nämnts. Det enda jag inte ser i tråden, som jag kommer på, är Troubleshooter. Jag har väldigt svårt för JRPG:n och dylikt överlag, men det här spelet tycker jag är fantastiskt. Känns som ett XCOM på steroider med vansinnigt många möjligheter i karaktärsbygget. Storyn är inget att hänga i granen, men det är den ju inte i XCOM heller.

Det nämndes faktiskt tidigt i tråden. Stilen lockar inte mig heller, men det är kanske värt att undersöka eftersom det verkar finnas mer under huven.
Hur är det med klasser osv - finns det uttalade sådana, eller är det mer att man kan bygga dem som man vill?
Har du några exempel på vad "vansinnigt många möjligheter i karaktärsbygget" innebär?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Både xenonauts (1&2) och Phoenix point är bra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av BlackBozze:

Det nämndes faktiskt tidigt i tråden. Stilen lockar inte mig heller, men det är kanske värt att undersöka eftersom det verkar finnas mer under huven.
Hur är det med klasser osv - finns det uttalade sådana, eller är det mer att man kan bygga dem som man vill?
Har du några exempel på vad "vansinnigt många möjligheter i karaktärsbygget" innebär?

Vafalls! Jag har suttit och lusläst tråden utan att hitta något omnämnande av Troubleshooter. Jag må vara blind.

Nä, varken stilen eller settingen lockade mig inte heller. Har svårt för JRPG:n, som sagt. Var därför det dröjde innan jag testade det själv. Det finns klasser, ja. Ett antal grundklasser, och sedan avancerade klasser när man levlat upp. Det är i huvudsak dessa som bestämmer vilken typ av abilities och vilken typ av roll karaktären har (tank, healer osv). Men framför allt finns det ett så kallat mastery-system. En mastery är en form av passiv förbättring av din karaktär. Allt från mer hälsa till mer xp till kortare cooldowns till mer specifika saker. Vissa masteries är unika för vissa klasser medan andra är tillgängliga för alla klasser. När man kombinerar olika masteries kan man skapa olika så kallade sets som ger nya abilities och stora buffar.

Det är lite halvknepigt att förklara i text men blir snabbt tydligt när man spelar, och dessa låter en skräddarsy karaktärer till att specialisera på vissa saker. Om man så vill. Utöver det finns det en rad andra system att leka med också, I spoilern nedan har du ett exempel på masteries jag valt till en karaktär och de olika sets de skapat. Som du ser har jag till höger tolv sidor med valbara masteries - och det är bara de jag upptäckt hittills samt som är tillgängliga för hans klass. Totalt finns det hundratals olika, osäker på hur många exakt men läste något om 600-700 nån gång.

Men kort sagt är Troubleshooter rent spelmekaniskt bland det djupare och mest väldesignade jag spelat i genren.

Skribent

Jag kom ett till, Valkyria Chronicles.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Vafalls! Jag har suttit och lusläst tråden utan att hitta något omnämnande av Troubleshooter. Jag må vara blind.

Nä, varken stilen eller settingen lockade mig inte heller. Har svårt för JRPG:n, som sagt. Var därför det dröjde innan jag testade det själv. Det finns klasser, ja. Ett antal grundklasser, och sedan avancerade klasser när man levlat upp. Det är i huvudsak dessa som bestämmer vilken typ av abilities och vilken typ av roll karaktären har (tank, healer osv). Men framför allt finns det ett så kallat mastery-system. En mastery är en form av passiv förbättring av din karaktär. Allt från mer hälsa till mer xp till kortare cooldowns till mer specifika saker. Vissa masteries är unika för vissa klasser medan andra är tillgängliga för alla klasser. När man kombinerar olika masteries kan man skapa olika så kallade sets som ger nya abilities och stora buffar.

Det är lite halvknepigt att förklara i text men blir snabbt tydligt när man spelar, och dessa låter en skräddarsy karaktärer till att specialisera på vissa saker. Om man så vill. Utöver det finns det en rad andra system att leka med också, I spoilern nedan har du ett exempel på masteries jag valt till en karaktär och de olika sets de skapat. Som du ser har jag till höger tolv sidor med valbara masteries - och det är bara de jag upptäckt hittills samt som är tillgängliga för hans klass. Totalt finns det hundratals olika, osäker på hur många exakt men läste något om 600-700 nån gång.

Men kort sagt är Troubleshooter rent spelmekaniskt bland det djupare och mest väldesignade jag spelat i genren.

Förlåt! Det var inte i tråden, tydligen hade jag läst det på annan plats på internet...

Men det låter ju intressant, om man kan se förbi det ytliga. Det var en jäkla massa skills mm, det kan inte kännas som det blir för mycket? Är det mest stats, eller även många specialförmågor?

Jag ser att det fanns en jädra massa DLC, är det något som är värt att skaffa?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag kom ett till, Valkyria Chronicles.

Det läste jag om tidigt i min undersökning, avfärdade ganska fort då jag inte är anime-fantast. Då ska det i så fall vara något riktigt bra i spelmekaniken för att jag ska testa... Är det det? 😄


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Skribent
Skrivet av BlackBozze:

Det läste jag om tidigt i min undersökning, avfärdade ganska fort då jag inte är anime-fantast. Då ska det i så fall vara något riktigt bra i spelmekaniken för att jag ska testa... Är det det? 😄

Spelmekaniken känns väldigt mycket som de moderna Xcom-spelen. Story är också faktiskt rätt kul då det lite är som ett fiktivt Första Världskrig. Visst det är anime och det kanske inte faller alla på läppen, men jag tror ändå att de som inte gillar anime kan uppskatta de spelen om de gillar strategispel av den typen.


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av BlackBozze:

Förlåt! Det var inte i tråden, tydligen hade jag läst det på annan plats på internet...

Men det låter ju intressant, om man kan se förbi det ytliga. Det var en jäkla massa skills mm, det kan inte kännas som det blir för mycket? Är det mest stats, eller även många specialförmågor?

Jag ser att det fanns en jädra massa DLC, är det något som är värt att skaffa?

Det beror nog helt på spelaren om man tycker det är för mycket eller inte. Själv tycker jag inte det. Det är både stats, förmågor och olika sätt att trigga buffar/debuffar.

Det är bara ett DLC, Crimson Crow (inte skaffat). Resten är kosmetiska grejer och krimskrams (soundtrack, art books). Alla andra saker de lagt till sedan det först lanserades har man patchat in gratis, helt enkelt.

Men ja, huruvida man gillar spelet hänger i mångt och mycket på om man orkar med presentationen. Jag gör det, men det är klart att det är den största negativa aspekten med spelet för oss som inte är JRPG-fantaster. Påminner annars som sagt mycket om XCOM rent gameplaymässigt. Även med hur man tar sig an uppdrag, väljer en squad inför uppdragen och även hur uppdrag är utformade (t.ex. rädda civila, hitta gear genom att ställa sig intill lootboxes, att man börjar uppdrag "concealed" innan man blir upptäckt, fiendegrupper som rör sig runt banan som man får indikationer på vart de är om de är oupptäckta och någon är nära osv).

En nackdel är väl att det är rätt segstartat för att spelaren ska hinna lära sig hur alla system funkar, så det dröjer innan man låser upp fler karaktärer. Men finns 12 stycken totalt vilket är mer än nog - tro mig. Ingen permadeath här dock då man inte har generiska soldater utan storykaraktärer. I många uppdrag har man dock understöd av polis etc. Det inkluderar även karaktärer som kan göra olika drönare man kan ta med sig samt tämja djur etc som ger ytterligare variation.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det beror nog helt på spelaren om man tycker det är för mycket eller inte. Själv tycker jag inte det. Det är både stats, förmågor och olika sätt att trigga buffar/debuffar.

Det är bara ett DLC, Crimson Crow (inte skaffat). Resten är kosmetiska grejer och krimskrams (soundtrack, art books). Alla andra saker de lagt till sedan det först lanserades har man patchat in gratis, helt enkelt.

Men ja, huruvida man gillar spelet hänger i mångt och mycket på om man orkar med presentationen. Jag gör det, men det är klart att det är den största negativa aspekten med spelet för oss som inte är JRPG-fantaster. Påminner annars som sagt mycket om XCOM rent gameplaymässigt. Även med hur man tar sig an uppdrag, väljer en squad inför uppdragen och även hur uppdrag är utformade (t.ex. rädda civila, hitta gear genom att ställa sig intill lootboxes, att man börjar uppdrag "concealed" innan man blir upptäckt, fiendegrupper som rör sig runt banan som man får indikationer på vart de är om de är oupptäckta och någon är nära osv).

En nackdel är väl att det är rätt segstartat för att spelaren ska hinna lära sig hur alla system funkar, så det dröjer innan man låser upp fler karaktärer. Men finns 12 stycken totalt vilket är mer än nog - tro mig. Ingen permadeath här dock då man inte har generiska soldater utan storykaraktärer. I många uppdrag har man dock understöd av polis etc. Det inkluderar även karaktärer som kan göra olika drönare man kan ta med sig samt tämja djur etc som ger ytterligare variation.

Ja det låter ju onekligen intressant, det ligger på wishlist, så slår jag till när det blir rea (eller när jag tröttnar på Gears 😄).
Är det någon sorts basbygge eller resurshantering eller annan makrostrategi mellan uppdragen?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Att hitta ett spel som liknar samt håller samma klass som XCOM: Enemy Within är dessvärre nästan omöjligt. Jag tyckte till och med att XCOM 2 var aningen sämre än sin föregångare. Med det sagt så kommer jag att hålla ett öga på denna tråd, då många bra tips redan har postats.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av BlackBozze:

Ja det låter ju onekligen intressant, det ligger på wishlist, så slår jag till när det blir rea (eller när jag tröttnar på Gears 😄).
Är det någon sorts basbygge eller resurshantering eller annan makrostrategi mellan uppdragen?

Hoppas du blir nöjd den dag du slår till!

Nja, man har en bas men pysslandet med den är minimalt kontra XCOM. Det är striderna som är fokus i Troubleshooter. Vill man ha mer av basbyggande och ett "strategiskt lager" så finns det många redan nämnda bra alternativ så som Cyber Knights (kalasbra!) eller XCOM-kopiorna Phoenix Point (inte en personlig favorit) och Xenonauts (personlig favorit).

123
Skriv svar