Hollow Knight: Silksong-tråden

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av nicbex:

Alternativt att du rör dig mindre i sista fasen Det är ju kodat så att Lace reagerar på vad du gör.

Jo, jag är mest i luften och hoppar på hennes huvud. Men man fick in exakt mönstret på hur långt hon glider och när hon själv är i luften så man bara hoppar fram och tillbaka typ.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ne vete fan alltså.
Akt 1, obalanserat jävla svårt.
Utforska två rum, kommer till mini-arena med vanliga fiender som spawnas och om igen....Utforskar två rum till, BOSS!.........Utforskar två rum, kommer till en mini-arena med vanliga fiender igen. Rinse & repeat.

Akt 2.
Från att vara ett mupp-svårt spel så blir det skitenkelt och spretigt som fan. Man fast-travlar kors och tvärs genom hela kartan, känns som att halva speltiden i Akt 2 går ut på fast-travla.
När man väl klarar ut spelet så känns det bara tomt.
Gjorde jag ens rätt? Vad fan har jag missat?

För att låsa upp Akt 3 så är det lite bullshit grejer man måste göra.
Återigen en hel del fast-travling.

När man väl börjar Akt 3 så är det som Akt 1, direkt oförlåtande svårt och vad gör man, jo fast-travlar och en massa fest quests.
Samt inga nya områden får man utforska...
Nej, lägger ner spelet nu.
En väldigt svag 8 av 10 får det.

Hollow Knight är fortfarande mästaren i genren!

Ja act 3 känns tomt, men finns ju områden som bara öppnas i act 3. Ett visst område märkte jag först efter jag klarade av Lost Lace.

Jag önskar det fanns ännu mer som tar en till ett Act4. Dom där mini spelen är verkligen dryga när man ska klara av high scoren.

Men som helhet älskar jag Silksong.

Hornet är en roligare karaktär än The Knight tycker jag.

signatur

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Efter att ha läst hela inlägget hade jag förväntat mig typ "2/10 - skitspel" 😅

Medlem
Skrivet av lonian:

Jo, jag är mest i luften och hoppar på hennes huvud. Men man fick in exakt mönstret på hur långt hon glider och när hon själv är i luften så man bara hoppar fram och tillbaka typ.

Tror förresten att det är så att hon inte gör counters under fas 3 heller.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Efter att ha läst hela inlägget hade jag förväntat mig typ "2/10 - skitspel" 😅

Hehe såpass.
Nedå, jag är ett stort fan av Metriovanias och håller Hollow Knight högt på en piedestal kontra de andra spelen och även andra genrer.
Silksong är ett bra spel men lever inte upp till förväntningar.
Quality of life changes har dom inte gjort t.ex.
Prince of Persia har en underbar funktion när man sätter pins på kartan, så får man en bild på vad man har pinnat, det kunde dom ha fixat till detta spel, men icke 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Hehe såpass.
Nedå, jag är ett stort fan av Metriovanias och håller Hollow Knight högt på en piedestal kontra de andra spelen och även andra genrer.
Prince of Persia har en underbar funktion när man sätter pins på kartan, så får man en bild på vad man har pinnat, det kunde dom ha fixat till detta spel, men icke 🤷‍♂️

Det finns som en mod.

signatur

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ne vete fan alltså.
Akt 1, obalanserat jävla svårt.
Utforska två rum, kommer till mini-arena med vanliga fiender som spawnas och om igen....Utforskar två rum till, BOSS!.........Utforskar två rum, kommer till en mini-arena med vanliga fiender igen. Rinse & repeat.

Akt 2.
Från att vara ett mupp-svårt spel så blir det skitenkelt och spretigt som fan. Man fast-travlar kors och tvärs genom hela kartan, känns som att halva speltiden i Akt 2 går ut på fast-travla.
När man väl klarar ut spelet så känns det bara tomt.
Gjorde jag ens rätt? Vad fan har jag missat?

För att låsa upp Akt 3 så är det lite bullshit grejer man måste göra.
Återigen en hel del fast-travling.

När man väl börjar Akt 3 så är det som Akt 1, direkt oförlåtande svårt och vad gör man, jo fast-travlar och en massa fest quests.
Samt inga nya områden får man utforska...

Fast travel i act 2 var nog största störmomenten i spwlet för mig. Resa med Bell beast går ju fint på några sek bara (PS5) om man klickar förbi cutscene men dom där hissarna 10-11 sekunder och alla gånger man åkte fram och tillbaks första rundan. Kändes som en väldigt liten del i sammanhanget dock.
Tyckte act 2 var hyffsat balanserat. Men tror det beror lite på vad man stöter på i act 1 om man utforskar allt direkt. Kör man vissa saker tidigt. T ex. Hunters march innan dash, savage beastfly och utforskar bilewater så blir det tidigt. Men i act 2 finns alla sågar, spikar och high halls arena +Lace och plattformningen för att få dubbelhoppet så känns det ändå ganska balanserat kan jag tycka. Kör man t ex. Bara mainbossarna så håller det en ganska bra svårighetsgradskurva tycker jag.

Skrivet av Devan:

Mitt i prick 😆

Skrivet av JokerM6:

Hehe såpass.

Jag var också förvånad över ditt 8/10 efter den texten 😅 tycker det är lite charmigt med några pins i olika färger så man får tänka till själv. Har inte kört prince of persia och sett den varianten dock.

Testpilot

Lägger allt i spoiler tagg bara för att vara säker.

Klar med Act 2! Klarade först bossen och fick det "normala" slutet och gjorde sedan det som krävdes för att kicka in spelet i act 3! Spännande att hela citadellet blev förstört, kul med scenförändring på en plats man varit på mycket.

Vill dock börja fast travla igen men den här Bell Eater var för jobbig så stängde av haha, får komma tillbaka en annan dag när jag är lite mer klar i skallen tror jag. Men om någon har ett tips, skriv gärna

Silkmother var en cool fight men kanske lite lätt? Vet ej. Har uppgraderat min nål tre gånger.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Lägger allt i spoiler tagg bara för att vara säker.

Klar med Act 2! Klarade först bossen och fick det "normala" slutet och gjorde sedan det som krävdes för att kicka in spelet i act 3! Spännande att hela citadellet blev förstört, kul med scenförändring på en plats man varit på mycket.

Vill dock börja fast travla igen men den här Bell Eater var för jobbig så stängde av haha, får komma tillbaka en annan dag när jag är lite mer klar i skallen tror jag. Men om någon har ett tips, skriv gärna

Silkmother var en cool fight men kanske lite lätt? Vet ej. Har uppgraderat min nål tre gånger.

De tips jag kan ge på den bossen är att vara lite tålmodig med de två olika typer av ändarna. Ibland kommer lägen då de står tätt med varandra och det blir svårt att peta in vanliga attacker på grund av mycket projektiler. Kommer bara en av ändarna så passa på att få in mycket slag innan den andra dyker upp. Ingen optimal strategi kanske men det var min enkla taktik med nålen

Angående där du är i spelet:

Ja silkmother upplevde jag som lite lättare än de två bossarna innan (Lace och High halls Arena) och vi verkar inte vara ensamma om att tycka det. Det finns en inbyggd dold utmaning i spelet för att klara henne i ett svårare scenario, tror det är därför det var viktigt att inte göra henne för svår. Uppgraderingarna av nålen gör stor skillnad, så hade varit betydligt svårare med 1 eller 2 nåluppgraderingar. Men samtidigt hade andra bossfighterna också blivit svårare.
Tror det är många som kommer till mother silk med 1-2 uppgraderingar av nålen när de når mother silk.

Act 3 är nice, det blir ännu häftigare längre fram tycker jag. Bell eater bossen är häftig och vad som händer efter den

Medlem

Det finns en glitch i silksong.

Om man använder en Silkeater då man ska använda nålen för att suga ur kraften på en boss så glitchar det sig och man kan få mer silke eller börja att flyga.

signatur

Testpilot
Skrivet av Frezy_man:

De tips jag kan ge på den bossen är att vara lite tålmodig med de två olika typer av ändarna. Ibland kommer lägen då de står tätt med varandra och det blir svårt att peta in vanliga attacker på grund av mycket projektiler. Kommer bara en av ändarna så passa på att få in mycket slag innan den andra dyker upp. Ingen optimal strategi kanske men det var min enkla taktik med nålen

Angående där du är i spelet:

Ja silkmother upplevde jag som lite lättare än de två bossarna innan (Lace och High halls Arena) och vi verkar inte vara ensamma om att tycka det. Det finns en inbyggd dold utmaning i spelet för att klara henne i ett svårare scenario, tror det är därför det var viktigt att inte göra henne för svår. Uppgraderingarna av nålen gör stor skillnad, så hade varit betydligt svårare med 1 eller 2 nåluppgraderingar. Men samtidigt hade andra bossfighterna också blivit svårare.
Tror det är många som kommer till mother silk med 1-2 uppgraderingar av nålen när de når mother silk.

Act 3 är nice, det blir ännu häftigare längre fram tycker jag. Bell eater bossen är häftig och vad som händer efter den

Tack för tipset det gick bra dagen efter!

Act 3 är verkligen intressant, gillar när spelvärlden förändras i takt med berättelsen, och spelet fortsätter att förbluffa en med sidequests och annan lore. Har spelat typ 50 timmar och det blir nog en del till!

Tycker också det är okej att silkmother inte behöver vara superduper svår då man redan gått igenom många tuffa utmaningar längs resans gång och eftersom man spelar Hornet ska hon ju också vara rätt bad ass ändå

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Tack för tipset det gick bra dagen efter!

Act 3 är verkligen intressant, gillar när spelvärlden förändras i takt med berättelsen, och spelet fortsätter att förbluffa en med sidequests och annan lore. Har spelat typ 50 timmar och det blir nog en del till!

Tycker också det är okej att silkmother inte behöver vara superduper svår då man redan gått igenom många tuffa utmaningar längs resans gång och eftersom man spelar Hornet ska hon ju också vara rätt bad ass ändå

Inga problem. Jo tack riktigt bad ass 😁

Skrivet av lonian:

Det finns en glitch i silksong.

Om man använder en Silkeater då man ska använda nålen för att suga ur kraften på en boss så glitchar det sig och man kan få mer silke eller börja att flyga.

http://youtu.be/k8J3-wk4GOo?si=ohF8KKO8yWjNUfeh

Och ännu mer bad ass! Den där glitchen va ganska sjuk, verkar kanske inte vara så svårt att aktivera. Och du kan få oändligt med silkesspolar, hehe. Steel Soul 100% easy mode 😅

Medlem

Haah så drygt men jag gjorde det nu. Hunter Journal helt klar och fick "True Hunter" achivment.

signatur

Medlem

Här är en gammal trailer från Silksong. Notera hur annorlunda det ser ut.

signatur

Medlem

Tror ni det här kommer i en DLC ?

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Detta spel var DLC´t 😉

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Detta spel var DLC´t 😉

Du tror inte dom kommer med ett dlc till Silksong då? De antyder ju i intervju något liknande att dom ser fram mot att fortsätta på Silksong. Men det kanske bara är buggfixar.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Du tror inte dom kommer med ett dlc till Silksong då? De antyder ju i intervju något liknande att dom ser fram mot att fortsätta på Silksong. Men det kanske bara är buggfixar.

Jo, förmodligen och hoppas på mer, för akt 3 var en BESVIKELSE. Lade ner spelet faktiskt där

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Haft så kul med spelet, jagar sista 1% i min första genomspelning nu.

Jag hoppas det kommer mer på det temat - som i bilden och 0:23 och 0:31 i trailern 😎

signatur

no remorse

Releasehästryttare
Releasehästryttare

Patch Version 1.0.28891 Now Live
Patch Notes

- Added support for Dualsense Edge controllers.
- Improved support for various controllers on Mac.
- Game now pauses when the controller disconnects.
- Fixed various smaller controller issues (more fixes to come in future).
- Fixed remaining instance of certain players getting stuck cursed while in the late game.
- Fixed Curveclaw not reacting to Hunter down-stab.
- Fixed rare instances of being able to air dash and double jump when not intended.
- Fixed several out of bounds situations.
- Fixed Pharlid Divers sometimes sliding on roofs after ambushing in certain scenes.
- Fixed Eva Hunter Crest upgrades unintentionally clearing tool equips.
- Fixed rare instances of Harpoon sometimes granting 2 Silk instead of 1.
- Fixed Cogflies sometimes appearing from odd locations after scene transition and, in rare cases, having their active quantity reduced by 1.
- Fixed Crafting Kits not increasing the damage of offensive blue tools (eg Sawtooth Circlet).
- Slight increase to Sharp Dart and Cross Stitch damage.
- Updated damage scaling on Rune Rage to match other Silk Skills.
- Slight decrease to Thread Storm damage at higher needle levels.
- Fixed Surgeon enemies sometimes pulling the hero out of bounds.
- Fixed instances of some Spool Fragments being permanently missable if a player immediately quit after collecting the item.
- Fixed Crust King Khann sometimes falling out of bounds during entry, when fought on low-end systems.
- Fixed rare instance of Second Sentinel becoming rotated when defeated.
- Fixed additional case of Seth sometimes getting out of bounds and not returning.
- Fixed Seth sometimes remaining invincible for a moment at the start of a refight.
- Fixed Vaults slide blocks incorrectly responding to damage sources other than the needle.
- Changed Fine Pins wish drops from 50% chance to 100%, but raised required quantity.
- Fixed issues when consuming a Silkeater while in water.
- Fixed Scuttlebrace sometimes allowing a wall jump when not intended.
- Fixed a soft-lock during the Grand Gate opening sequence, if the Citadel had been visited and some bellshrines remained inactive.

- Various smaller fixes and tweaks.

Medlem

signatur

Medlem

Jag har inte kunnit hålla mig så kör en 3e genomspelning. 90% nu.
Det drygaste är allt man måste fixa innan Act 3 kan öppnas, alla uppdrag hit och dit utan att man vet exakt vad som triggar det.
Men nu går nästan alla bossar ner på 1a eller 2a försöket.

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av lonian:

Jag har inte kunnit hålla mig så kör en 3e genomspelning. 90% nu.
Det drygaste är allt man måste fixa innan Act 3 kan öppnas, alla uppdrag hit och dit utan att man vet exakt vad som triggar det.
Men nu går nästan alla bossar ner på 1a eller 2a försöket.

Kommer själv absolut spela det igen innan nästa spel kommer ut.

Medlem
Skrivet av Devan:

Kommer själv absolut spela det igen innan nästa spel kommer ut.

Blev just klar med 100%. Jag segade mig i början så blev klar på 20 timmar och fick den där speed achivement. Hade säkert kunnat pressa ner det till 15 timmar eller mindre. Men nu får jag ge mig.

Nästa spelköp eller nästa Team Cherry spel?

signatur

Slaget: Team FZ

Trevlig cover.

Förjävla bra musik i Silksong!

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar