Sämre spelförsäljning första halvåret

Medlem
Sämre spelförsäljning första halvåret

Sjukt lite PSP spel som säljs!


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

oväntat att det sjunker när inga spel släpps.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

"Pc-spel står fortfarande för den överlägset största delen av försäljningen - 36% för att vara exakt."

Ändå säger folk att konsolerna är påväg att ta över? Finns ju inga tecken på det iallafall.

Medlem

Måste säga att jag föredrar stationärt både när det gäller datorer och spelkonsoller.

Förstår att dem bärbara konsollerna inte kan nå upp till förra generationens grafik men gillar ändå inte grafiken.

När det gäller datorer så föredrar jag som sagt stationära när det gäller spel men annars så funkar väl bärbara dem också.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

"Pc-spel står fortfarande för den överlägset största delen av försäljningen - 36% för att vara exakt."

Ändå säger folk att konsolerna är påväg att ta över? Finns ju inga tecken på det iallafall.

Det beror ju på lite hur man räknar. Även om det inte är intressant att klumpa ihop alla konsoller som en enhet, så upptas 64% alltså av något annat än PC-spel, dvs att även om PC-spel har största enskilda andelen så är PC-marknaden bara 1/3e-del av den totala.

Sedan beror det på lite hur de ställt upp försäljningssiffrorna. I tidigare siffror jag sett så har man slagit ihop alla game time-cards för MMO och liknande med försäljningen av andra spel och jag tycker det ger lite missvisande siffror.

Inaktiv

Det kan bero på att de flesta spel som finns ute är tråkiga...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Mycket bra släpps ju i höst/Vinter..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Det kommer att bli en bra vinter.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

"Pc-spel står fortfarande för den överlägset största delen av försäljningen - 36% för att vara exakt."

Ändå säger folk att konsolerna är påväg att ta över? Finns ju inga tecken på det iallafall.

Finns inga tecken på det? Vad hjälper det PC branschen som helhet när 80% av försäljningen är MMO:s och The sims?

Medlem

Som fler har sagt här inne, jämfört med förra året så har 2009 inte varit mycket till spelår för PC, hittills. Några riktigt bra spel, men förra året var verkligen ett toppår,


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Sen får man också beakta att Sverige har ovanligt hög PC-spelsförsäljning vad jag förstått.

Medlem

Tror att man räknar in timecards som PC-spel..

För övrigt så kan den låga spelförsäljningen under första halvåret bero på att hösten förväntades vara smockfull med bra spel.

Medlem
Skrivet av Puddy:

Sen får man också beakta att Sverige har ovanligt hög PC-spelsförsäljning vad jag förstått.

precis


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

"Statistiken bygger på nettoförsäljning från distributör till butik omräknat till värde i konsumentled, vilket innebär att siffrorna inkluderar moms."
Dock som någon nämner, så är det nog väldigt få spelserier som säljer större antal inom PC. Sims, Wow, CS osv.

Intressant är dock själva statistiken.
PC - Antal 983 399 - Omsättning 210milj
Xbox 360 - Antal 372 742 - Omsättning 178milj
Playstation 3 - Antal 365 361 - Omsättning 187milj.
Så fast det säljs 3gånger så mycket till PC jämfört med Xbox 360, så omsätts det bara 15-20% mer.
Antar att det är mycket dyrare med konsolspel som gör det.

Sen är ju Dataspelsbranschen en dryg jävla organisation som vägrar ge ut hur många siffror som spelen säljs i, när dom skickar ut sina listor varje vecka eller månad..

Medlem

Sen får man tänka på att under detta året har verkligen onlineförsäljning av spel kommit igång. Undrar om dom räknar in försäljning av PCspel via exempelvis Steam, Impulse och liknande?

Jag personligen har köpt fler spel via Steam och liknande iår än jag köpt "fysiska" spel från butiker.

Medlem

Tycker det är bra att det har lugnat sig lite. Har en lista med bra spel som jag ska spela men inte har hunnit för det har kommit så många bra spel senaste 2 åren.
Men nu är man ju arbetslös igen så den listan kommer nog att kortas snabbt.

Medlem

konstigt eller.. dom flesta tunga titlarna till pc kommer först nästa år.

Medlem

Känns inte som de kan räkna me psp spel som är köpta över nätet om de ligger där nere.

Dock har ju psp spel väldigt dålig marknadsföring iallfall här.

Medlem

Dom har ju knappast koll på hur mycket som köps via en onlinetjänst (Steam/Direct2Drive/mfl) och jag tror att många gått över till den formen av spelköp. Själv har jag inte köpt något alls i affär iår (6 st från Steam och 2 D2D).Konsol-spel har det bara blivit 3 (varav 2 direktimporterade) - övriga spel till XBoxen har jag, som troligen de flesta, köpt begagnat. Statistiken som redovisas får nog börja visa globala försäljningssiffror istället...


signatur

In war, truth is the first casualty

1
Skriv svar