Hur viktig är TV:n?
Jag tycker inte Tv spelar så stor roll.
Visst lite sämre bild-kvalitè men jah du kan avnjuta grafiken
ändå och som svaren var på första sidan i toppen var nästan
lite löjliga att det inte skulle gå att avnjuta graffen med
en vanlig TV.
Neh 10,000kr+ för en Hd tv endast för 360n känns onödigt nu
en sån införskaffar jag ny om nåt halvår men *inte* för
360:n's skull.
Jag tycker inte Tv spelar så stor roll.
Visst lite sämre bild-kvalitè men jah du kan avnjuta grafiken
ändå och som svaren var på första sidan i toppen var nästan
lite löjliga att det inte skulle gå att avnjuta graffen med
en vanlig TV.
Neh 10,000kr+ för en Hd tv endast för 360n känns onödigt nu
en sån införskaffar jag ny om nåt halvår men *inte* för
360:n's skull.
Jag skulle aldrig kunna börja spela på en vanlig TV efter att ha kört på datorskärmen. Det är en jäkla skillnad och om man har en riktigt bra TV är nog det ännu större skillnad, men det är vad jag tycker. Kan dock hålla med dig om att det känns onödigt att lägga ut 10 000kr+ endast för att spela på 360n, men om man ska köpa en ny TV kan man lika gärna gå ut stort (om man har pengar dvs.). Om man inte har råd kan man ju göra som jag gör, köra på datorskärmen.
En högre upplösning är självklart underbart, bilden blir klarare och skarpare. Men med en vanlig tjockTV så är fortfarande underbar grafik och ser absolut "nex-gen" ut.
Det som är lite trist är ju att vissa spel anpassar sig efter HD tvaparater, Dead Rising verkar ju vara ett praktexempel med dess text som är otroligt liten och knappt läsbar på en vanlig tjokis. Även King Kong till 360n sägs ju vara väldigt mörk på en vanling TV då spelutveklarna gjorde spelet efter en LCD TV, som vi vet ibland inte har den perfekta svärtan precis.
Grafik som kan bli grötig och som är väldigt entonig kan också vara ett problem för tjockTVaparater då det kan gröta ihop sig rejält och det är svårt att urskillja figurer och kanter.
Det märker man om man lirar Oblivion så kan det bli lite grötigt i vissa grottor och i slottruinerna i skogarna kan det vara svårt att se fienderna innan dom ser en.
Gears of War oroar mig lite också med hur det blir på en standard TV.
Dock är det lugnande att Bungie har gått ut med att dom hårdtestar Halo 3 även på vanliga standard TVaparater.
var sugen på att slå till då de hade en 40":are LCD på komplett för par veckor sedan.
de hade den då för 10000:-
veckans vara.
nu kostar den 13000:- igen.
ångrar jag inte slog till. många nöjda köpare på den då. för det priset finns det inget som slår. får hoppas de tar fram den som veckans vara igen.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320384
felskrivet på komplett , kontrastförhållandet är 1000:1
Sålde min LCD-Tv för att spara lite pengar till en ny dator, införskaffade en 19" LCD Widescreen istället och kan inte säga att jag ångrar mig.
Riktigt skönt att ha datorskärmen bredvid och slösurfa samtidigt som man lirar, samma feta grafik med VGA-kabel också.
Allt hänger på att man har en riktigt skön stol att sjunka ner i
Jag säger det åter igen: vill ni ha HD-upplösning men inte har råd med en TV för 13 000 kr så fungerar det perfekt med en VGA-HD kabel till datorskärmen.
Men tänk om man inte har HD i dator skärmen
Kan du ha 1280x720 så har du HD-upplösning.
Som Gullefjun säger. Fast, en riktig LCD/plasma har även en del teknik inbyggt för att förbättra bildkvalitén. Hur stor skillnad det blir vet jag inte, om det ens är märkbart vid annan användning än vid film eller ej.
Min 24" datorskärm fungerar dock utmärkt, fast jag börjar dock känna att det vore skönt att kunna sitta i soffan och spela, även om jag har en skön fåtölj att släpa framför datorskärmen. Så, jag går i lite tankar att bygga en HD-projektor.
Problemen med LCD/Plasma-tv är ju att kontrasten och ljusstyrkan oftast är väldigt mycket sämre jämfört med en "tjock-tv". På en "tjock" dataskärm har du ju både hög upplösning tillsammans med bra kontrast och ljus, sen är ju storleken inte kanske den bästa.
Tycker inte det här "problemet" med kontrast är så stort... jag märker inte av det alls faktiskt... kanske för att jag inte är så känslig, men som karma säger så krävs det nog att man är petig för att störa sig på det... om man inte har en riktigt kass TV förstås...
Projektor är väl mer ett komplement till TV än något som man ersätter TVn med... Så som jag ser på saken iaf, visst vill man ha en projektor, men inte så nödvändigt när man ska titta på Fotbollskväll direkt
Njae, jag såg skillnaden mellan min Samsung 2000:1 kontrast och tjocktvn i sovrummet.
En vanlig TV har ju en kontrast på 10000:1 så det faller sig ganska naturligt att det syns, men det är ju klart, det är inte som natt och dag i skillnad.
"]Tja, självklart vet jag att man bör ha en TV. Men jag har funderat på att köpa en 360, TV-apparaten i hemmet är inte den mest moderna dock.
Visst, den är säkert inte mer än 2 år gammal men det är en vanlig bildrörs TV.
Så min fråga om jag fortfarande kan njuta av 360's prestanda eller måste jag köpa en TV för 10-tusentals kronor för att få ut något?
Tack på förhand.
Klart att de som lirat på HDTV har svårt att gå tillbaka men jag gick från PS2 till 360 på min Thomson 28" å det är en jäkla skilnad. Visst så har jag testat att lira på HDTV men som student så har man inte råd att köpa nya TV. Detta duger och det är mycket bättre än ps2 så varför klaga?
Har du råd eller kan spara lite så köp HDTV... annars ingen fara
*Io Sono Interista*
ska ni köpa ny tv som är hd-ready så köp isf en med "true hd", dvs 1080i och inte 720i.
du menar 1080p och 720p hoppas jag?
då får man också vara beredd på att lägga ut 10 000 extra om man ska ha en tv som stödjer tekniken.
360spelen stödjer upp till 720p och 1080i.
Ska man ha en PS3a kan det vara praktiskt med en tv som stödjer 1080ptekniken, men rykten säger att spelen till ps3 inte kommer vara rena 1080p spel i början, dvs då istället 720p.
Och detta med "äkta" hd, det kommer dröja ett bra tag innan HDTV kommer vara standard, så man kan gott köpa sig en billig (men bra) hdklar tv som har 720p upplösning, och ändå klara sig ett par år iaf.
Jo, det är lätt att stirra sig blind på upplösningarna. En upplösning på 1920x1080 kan kännas fint att ha, men jag ser inte att jag behöver det på en TV-skärm som vanligtvis ändå är en såpass bra bit från mig. Det är skillnad med min bildskärm som visar 1920x1200, då jag sitter en armslängd från skärmen och lätt ser skillnad mellan det, och 1280x800.
Sen när man jämför film i 720p och 1080p med varandra så är inte skillnaderna så stora att den där extra stora prislappen är befogad.
Hm. Har en liten fråga. Jag spelar mitt 360 på en 32 tums "tjock-tv", blir det bättre om jag istället kör på min 19 tums lcd skärm? För om det är det så ska jag köpa mig en VGA(?) kabel.
Som det nämnts flera gånger, ja du får HD-kvalitet.
Oh, trevligt.
En till fråga. Om jag kopplar in mitt 360 i min lcd skärm med VGA kabeln, kommer det något ljud då? Har inbyggda högtalare i skärmen.
Ok, hur gör jag för att få det då? Kommer det med någon extra kabel?
Ja, två RCA-kablar sitter med på VGA-kablen till 360.
Ok, och vad är RCA? Hm. Kan man koppla in dom där man annars har sladden via skärmen till datorn så det kommer ljud?
Du får antagligen köpa en speladapter med Y-kabel.