Svenska PC Gamer går i graven

Inaktiv

Sjukt trist att höra men det ligger väl helt enkelt i tiden. Spelpress om något har väl en tendens att flytta ut på nätet där nyheter och reportage kan kablas ut fortare än i en tryckt tidning som kommer en gång i månaden.

Jag läste själv PC Gamer i högstadiet och på gymnasiet (gick ut 2003), jag minns framför allt tiden typ 97-00 när jag gick i högstadiet och typ klassens samtliga killar satt och flabbade åt alla bildtexter och sköna oneliners.

Mitt eget bästa minne, förutom Bennets kåserier som var helt före sin tid med sin härliga dryghet (minns sågningen av Villa Medusa och roasten av en fet SJ-konduktör) så är mitt personliga bästa minne nog recensionen av Turok 2 med oneliners som "Robinson-tävlingen urartade när Johannes Brost drog fram en Tek Bow" eller något liknande. Åh svunna tider...

Medlem
Skrivet av JackFlack:

...då är det bara att slänga erbjudandet om 5 nr + premie som precis damp ner i brevlådan...

Tänkte precis på det med. Lömskt att skicka ut betalningskort med premie och allt och sen några dagar gå ut med att de lägger ner...

Medlem

Gav tidningen en handfull chanser genom åren, men varje gång jag läste den blev jag arg.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Humorn. Det jag kommer minnas är de roliga bildtexterna som i stort sett var därför jag läste tidningen ett bra tag. Det som gjorde att jag slutade var helt enkelt internet och en ökande inkomst. Idag köper jag spelen före jag läser om dem.

Medlem

NAEJ! Jag växte upp med tidningen! Mellan 1997-1998 och 2004 köpte jag alla nummer. Japp, jag köpte alla nummer, jag prenumererade aldrig.

Jag växte upp på landsbygden i Norrbotten och brukade (om jag inte hunnit köpa senaste numret själv) ringa min pappa som jobbade i Luleå och fråga om han kunde köpa "Pissi Gäjmer". Sen satt man och väntade med fjärilar i magen på att gubben skulle komma hem med det nya numret lagom till middagen. Det var tider det!

Sen tog förhållandet slut ett ganska bra tag. Dock har jag de senaste två åren köpt lösnummer då och då och hade till och med en 6 månaders prenumeration förra året. Jag hade också tänkt skaffa en ny prenumeration efter att ett nytt erbjudande dök ner i brevlådan.

Favoritnumret var det där de recenserade Baldur's Gate 2: Shadows of Amn. Jag läste den recensionen SÅÅÅÅ många gånger. Nästan lika många gånger som jag spelade igenom spelet

Ska man ge lite kritik mot tidningen den senaste tiden är det nog att den gjort sig själv ganska överflödig. Förhandstittar och nyheter i pappersform behövs inte längre i dagens internetcentriska värld, knappt ens recensioner för den delen. Hade man fokuserat mer (bara?) på repotage och djupdykande artiklar så hade åtminstone jag haft ett mycket högre intresse för tidningen.

Medlem

tråkigt men om vi ska vara helt realistiska såg vi alla detta hända förr eller senare, hyrfilms butiker cd affärer och spel affärer och ja tidningar som gäller it teknik säljer inte väl.

pga det stora utbudet och lätt åtkomligt på annan väg som även är gratis via reklam osv.

Medlem

btw har fortf kvar pc gamer tidningen med witcher 1 recensionen haha! någonstans på vinden ligger den

Medlem
Skrivet av SebastianV:

Gamereactor och nu PCG.

Har Gamereactor i tidningsform lags ned?

Tråkigt, tack för alla åren och tack för "Half-Life: Uplink" som följde med på en CD-Rom på den tiden det begav sig. Det förändrade allt.

R.I.P.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mycket tråkigt besked. Jag har varit med sedan start och stöttat er med både lösnummer och prenumeration. Varje månad har det varit två klara ljuspunkter i tillvaron; lön och PCGamer i brevlådan. Tack för allt!

En fråga bara: Jag betalade nyss för 13 nummer, får jag tillbaka en del av de pengarna nu?

Medlem
Skrivet av Lepr:

Uff, har vart prenumerant av diverse tidningar sen barnsben, Nintendomagasinet, Super Power, Super Play och PC Gamer, känns surt att alla går i graven, men inte lätt att slåss mot Internet :/

Många nostalgi-minnen från alla de där tidningarna. Ojojoj.. Those where the days!

Medlem

Kommer att sakna skämten på göteborgarnas bekostnad och tips om vad man ska skaffa för spel :/ har prenumererat sedan 2005 minst ( inte 100 dock). Som många andra sagt, vad ska jag nu läsa på dass eller när jag kommer hem till familjen från högskolan på helgen..... RIP.

Medlem

R.i.p min gamle vän

Medlem
Skrivet av erson:

Tidningen har varit väldigt steril senaste åren och blivit sämre och sämre tyvärr. Slutade prenumerera faktiskt nu i september innan detta ens var beslutat. Tidningen har saknat intressanta artiklar, tråkiga spel recensioner m.m. Tråkigt givetvis att den går i graven men utan förnyelse kan man knappast leva vidare.

Det som har varit dåligt tycker jag är floden av alla Indie-spel. Det var fräscht för 2-3 år sedan kanske, men det har varit för mycket tyvärr. Men förhandstittar och hårdvarusidorna, samt recensioner av lite större spel tycker jag fortfarande har hållit hög klass och varit underhållande. Men det är ju svårt att hålla uppe nyhetsvärdet på artiklar när Internätet finns där ute...

Medlem

Har endast köpt ett 20-tal lösnummer av tidningen, kanske mestadels under en period för 5-10 år sedan. Men vad jag hela tiden irriterade mig över var mängden stavfel och fel i meningsuppbyggnad. Jag är långt ifrån någon perfektionist vad gäller sånt men när jag läser en tidning och inte får fram vad författaren vill ha fram blir det lite väl magstarkt för min del. Är själv inget proffs på att varken stava eller svenska som helhet men jag jobbar inte med det heller.

Vet att jag skickade en fråga till redaktionen om de inte kunde korrekturläsa sina texter och fick då som svar att de redan gjorde det. You only had 1 job!

För mig gör det ingenting att tidningen går i graven. Klarar mig utan. Tråkigt för alla andra läsare bara.
Men vafan, vad har vi FZ till om inte för att ersätta PCG? Länge leve FZ!

Medlem

Med tanke på alla indiespel som finns numera, vore det befogat med en tidning.

Jag tyckte Codex höll god kvalitet, men den las ner. Sedan dess har jag inte läst några speltidningar.

Medlem

Otroligt tråkigt. Som prenumerant sedan 2002 missade jag tidningens allra första år men har likväl fått följa med ett bra tag.

Det kändes som att PCG hade hittat en bra balans mellan reklam och innehåll för att kunna fortsätta även när klimatet för pappersmedia hårdnade, därför känns det också väldigt oväntat att den går i graven. Så många minnen.. Får teckna en sista halvårsprenumeration med en tår i ögat.

Men det ska ni veta, banankakan från PCG 68 kommer alltid att leva vidare.

Medlem

Jag måste nämna spalten som PCG hade under en period med Viktor Pefsin (som förövrigt är ett anagram för "Fiktiv person"). Den läste jag alltid med ett leende på läpparna. Kommer också ihåg att debatten gick varm under en period om hur hans namn skulle uttalas. Päffsinn? Peffsiiiin?

Skribent

Otroligt deppigt. Tur att FZ fortfarande finns kvar i alla fall. Någonstans måste jag ju skriva dumheter om spel.

Medlem

Har läst tidningen till och från i många år (från att jag var 8-ish år fram tills nu som 26-årig karlakarl) och minns med glädje
- alla konstiga internskämt som jag ofta var för ung för att förstå
- "CD-Hasses" skivor med demos (som snabbt fyllde familjens trötta dator)
- när jag fick en otroligt kass och ointressant insändare publicerad
- "Läsarnas bilder" - oftast dåligt photoshopade screenshots - som fick läggas ner på grund av för mycket plagierat material
- Dom lite mer seriösa och eftertänksamma artiklarna som man började med på senare år ( ? )

Adjöss och tack för fisken - hoppas att det löser sig för alla duktiga skribenter, layoutare, etc.

dmn
Medlem

Ingen större förlust. Kan inte minnas när jag sist köpte en tidning överhuvudtaget.

Medlem

PcGamer var unik som enda svensk tidning där fokus helt låg på PC spel. En stor faktor till att jag köpte den var alla demos som fanns på den medföljande CD´n (som senare kom att ersättas av DVD). Jag har fortfarande kvar samtliga nummer som jag köpte och det händer att jag läser dem för att få en släng av nostalgi.

På tal om nostalgi, Svenska Hemdatornytt (Svenska Hemdator hacking innan de bytte namn) har sedan en längre tid funnits tillgänlig på http://hemdatornytt2.selda.se/arkiv/

Avstängd

Ge oss möjligheten att få läsa alla 200+ nummer via nätet nu när det ändå läggs ner så vill man ju läsa PDF.

Medlem

Trist. Har många bra minnen med PCG. Inte så mycket på senare tid dock.. Hade 6 månaders prenumeration pga att jag förnyade mitt fz supporter medlemsskap. Har knappt rört de två PCG jag hittils fått.

Edit: Kollade länken med första numret av PCG.. åh, nostalgivibbar! Fick göra mig av med många gamla tidningar för ett antal år sen.. då rök nog mitt ex av första PCG.

Medlem

Kommer aldrig glömma det snorgröna 1999 texten på numret som skulle utse årets spel. Tror det var 1999 iaf

Episk bild iaf

Medlem

Tråkigt besked men kanske ej heller helt oväntat, utan att vara insatt. Var själv prenumerant fr 05-12,13 nånstans.

Tyckte innehållet inte var lika intressant överlag när jag slutade och ansåg mig inte kunna motivera en förlängning.

Många ggr var det ändå deras engelska motsvarighet som hade stått för innehållet, vilket störde mig.

Sen är det värt att nämna att när jag började prenumerera så var det ett mycket mer intressant utbud av spel I mitt tycke, som senare gick ner avsevärt med MMO-skitspel och dylikt, vilket givetvis PCG inte kan lastas för!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Frilansare
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

En dag som denna orkar jag inte gå i klinch med någon, men oj, det där var nog det dummaste och mest självupptagna jag har hört på länge.
Jag har aldrig snott något från någon. Risken är snarare att din text blev förpassad rakt ner i refuseratbingen. Det var säkert jag som ratade den, och det verkar ha varit helt rätt gjort.

Vidare har PCG aldrig anlitat någon skribent för att denne "var kompis" med någon. En del är bättre än andra på att skriva helt enkelt. Det är meriten som gäller. Så dumt påstående.

Frilansare
Skrivet av DrDoom:

Kommer aldrig glömma det snorgröna 1999 texten på numret som skulle utse årets spel. Tror det var 1999 iaf

Episk bild iaf

Eller hur! Hur fan tänkte vi!

Medlem

Tråkigt, tråkigt. Jag har varit med och prenumererat nu på slutet så jag följer väl med rätt in i kaklet.

Jag vaknade idag med migrän, redan där sattes tonen, sen skulle jag kolla mina mejl, såg sen att PC Gamer läggs ned. Alltså jag grät på riktigt, vart tvungen att gå och lägga mig i mörkt rum igen.

Svenska PC Gamer är ju för fan en institution! I alla år har den tidningen nästan själv varit orsaken till att jag haft brevlåda. Vad ska nu läsas på toan? Och vad händer med alla medarbetare?!

Om ingen köper upp varumärket och återupplivar den redan nästa år! så har de inget inom publicering att göra!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skriv svar