Hjälp Microsoft förbättra pc-spelandet på Windows 10

Robot
Hjälp Microsoft förbättra pc-spelandet på Windows 10

Gaming-version finns på önskelistan.

#microsoft, #windows, #windows-10, #xbox


Medlem

De kan ju få förbättra funktionaliteten i Store och Xbox-appen i Windows, men i övrigt vet jag inte hur mycket man behöver göra. Det här med att stänga av bakgrundsprocesser för att förbättra prestandan känner jag mer var en grej på WinXP-tiden när varenda millisekund diskaktivitet var dyrbar. Nu när SSD i princip är standard och många datorer har processortrådar som mest rullar tummarna när man spelar så känner jag inte att det är ett problem längre.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Gen
Medlem

Tror sådan optimering är viktigast för folk som sitter på low eller mid-end system. För High-end eller extreme-end spelar optimering nog ingen större roll.

Medlem

Kanske ska inse att pensionärvänligt inte alltid är användarvänligt, dårfanskapen.

Medlem

dom kan juh börja med att sluta starta massa onödigt skit som inte behövs för gaming och allmänt nät användning när man startar up OS, istället kanske kunna sätta igång det först när det behövs. Varje gång man installerar windows för sig själv eller någon polare får ta sig timme för börja stänga av massa skit och ändra på massa inställningar för att frigöra maximal prestanda.

Medlem

Varje gång jag startar ett spel kommer det upp ikoner som säger vad jag ska trycka för att ta ett screenshot och skit. Känns typ som annoteringar i ett youtubeklipp. Hur stänger man av sånt?

Medlem

det är windows gamebar googla på stänga av den

Medlem
Skrivet av Gen:

Tror sådan optimering är viktigast för folk som sitter på low eller mid-end system. För High-end eller extreme-end spelar optimering nog ingen större roll.

Såg att "When Running a Game, Windows Should Automatically Disable Processes While Playing" låg högst upp. Problemet är att användaren installerat en massa junk som startar med Windows. Till och med MIcrosoft själva har ju fyllt Windows 10 med crapware som man måste avinstallera efter en helt fräsch Windows 10 installation.

Avstängd

@Zidious G:

Gå till: Inställningar/Spel...Längst upp stänger du av "Spela in spelklipp och skärmbilder..." Klart!

Medlem
Skrivet av Pungvred:

@Zidious G:

Gå till: Inställningar/Spel...Längst upp stänger du av "Spela in spelklipp och skärmbilder..." Klart!

Ok tack.

Medlem

Jag vill inte så någon "Gaming" funktion alls från dom
Jag vill dock att dom ska erbjuda en barebone version av windows "inte basic", som tar bort onödiga saker som xbox skitet, apps, windows defender, onödiga background tjänster/apps.
Se det som en "Lite" version som man brukade göra med Windows Vista, ta bort allt onödigt skit, eller ha det som opt-in vid installation eller via features.

Det bästa som skulle kunna hända dock är att Linux blir det dominanta operativsystemet på marknaden, då kanske microcash börjar bry sig på riktigt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag vill inte så någon "Gaming" funktion alls från dom
Jag vill dock att dom ska erbjuda en barebone version av windows "inte basic", som tar bort onödiga saker som xbox skitet, apps, windows defender, onödiga background tjänster/apps.
Se det som en "Lite" version som man brukade göra med Windows Vista, ta bort allt onödigt skit, eller ha det som opt-in vid installation eller via features.

Det bästa som skulle kunna hända dock är att Linux blir det dominanta operativsystemet på marknaden, då kanske microcash börjar bry sig på riktigt

Håller med fullständigt. Det är egentligen vad Windows 10 Pro borde vara - en version fri från förinstallerade mobilspel och annat Windows Store junk som någon firma betalat Microsoft för att tvinga på en. Sen kan de sälja Windows 10 Home betydligt billigare eller till och med ge bort den gratis, men då får man ta reklamskrot.

Gnällkuk

Åh, jag vet inte. Det är ju en väldigt ny teknik och svårt att implementera, men exklusiv fullskärm istället för fullscreen windowed?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag trodde att win10 redan hade ett "gaming mode" har den inte det?

Medlem

Jag vill att MicroSoft fixar till Xbox appen så den blir stabilare, stiligare interface och nya funktioner och statistik likt Steam klienten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

@jehuty:

Ja, det finns redan game mode. Det är på som default. MS arbetar på något som heter "game core OS" men det är ingen som vet vad det är. Det är bara ett namn som läckt.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag vill inte så någon "Gaming" funktion alls från dom
Jag vill dock att dom ska erbjuda en barebone version av windows "inte basic", som tar bort onödiga saker som xbox skitet, apps, windows defender, onödiga background tjänster/apps.
Se det som en "Lite" version som man brukade göra med Windows Vista, ta bort allt onödigt skit, eller ha det som opt-in vid installation eller via features.

Det bästa som skulle kunna hända dock är att Linux blir det dominanta operativsystemet på marknaden, då kanske microcash börjar bry sig på riktigt

Jag håller med. Jag vill gärna se att man använder Unix i botten och sen bygger ett ”Windows GUI”, typ som MacOS gör. Så kan man ha sin Windows Store precis som deras App Store.

Medlem

Det finns två andra versioner av Windows 10 som kan vara värt att kika på, om man vill ha Win10 utan skräp : Windows 10 LTSB (Long Term Service Branch) och Windows 10 Ameliorated ( https://ameliorated.info/ )

Medlem

Låt aldrig windows update ta fokus, minimera, starta om datorn eller kräva uppmärksamhet whatsoever när ett spel körs. Det är väl det enda jag stört mig på egentligen.

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg att "When Running a Game, Windows Should Automatically Disable Processes While Playing" låg högst upp. Problemet är att användaren installerat en massa junk som startar med Windows. Till och med MIcrosoft själva har ju fyllt Windows 10 med crapware som man måste avinstallera efter en helt fräsch Windows 10 installation.

Visst vore det trevligt, frågan är bara hur mycket det gör för FPSen Är dock öppen för bevis.

Har heller aldrig haft ett spel som minimerats pga någon uppdatering och framförallt inte stängts av pga windows update som folk nämnt. Låter inte kul för de berörda men man kan ju undra vilka inställningar som de haft då.

Medlem
Skrivet av Gen:

Visst vore det trevligt, frågan är bara hur mycket det gör för FPSen Är dock öppen för bevis.

Har heller aldrig haft ett spel som minimerats pga någon uppdatering och framförallt inte stängts av pga windows update som folk nämnt. Låter inte kul för de berörda men man kan ju undra vilka inställningar som de haft då.

Tror inte det gör någonting så länge man inte har vansinnigt mycket grejer som körs i bakgrunden.

Angående Windows 10 så installerade jag om min i december med 1809 versionen, och det var en hel del kludd som MS hade lagt till sen tidigare versionen jag installerade. Nu var det inte svårt att ta bort, men det tog ett tag i alla fall.

Avstängd

@Chiefen:

Fy fan i helvete...Nä, absolut inte. Jag tror inte du förstår hur viktigt Windows är. Om du bara använder det för att spela spel och tror att det är det enda viktiga så förstår du inte implikationerna alls. Varje version av Windows är ett helvete att bygga. Tusentals drivrutiner, program, spel ska vara bakåtkompatibla och samtidigt ska nya funktioner fungera perfekt.

Det du vill ha finns redan. Köp en Mac och spela det som kommer dit. Installera Linux på din Mac och spela Linux-spel. Du förstår inte hur enkelt det är att vara Apple. Om de ens anammar en standard så överger de den lika snabbt. De hade aldrig kunnat tillgodose ett OS så som MS har gjort. Windows-teamet arbetar som djur med att bevara bakåtkompatibilitet och samtidigt modernisera.

Frågan du borde ställa dig själv är: Vill jag ens spela på PC?

MS byggde DirectX på ett enterprise OS och folk byggde vidare på det. Det är det som är PC. PC kommer alltid vara svulstigt, nåt annat tänk är löjligt.

Sätt dig vid din dator och starta det program du vill...PC. Sluta gnäll över att din PC inte är strömlinjeformad för spel. Köp en konsol isåfall.

Gen
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tror inte det gör någonting så länge man inte har vansinnigt mycket grejer som körs i bakgrunden.

Angående Windows 10 så installerade jag om min i december med 1809 versionen, och det var en hel del kludd som MS hade lagt till sen tidigare versionen jag installerade. Nu var det inte svårt att ta bort, men det tog ett tag i alla fall.

Minns du något specifikt som var nytt? Personligen måste jag erkänna att jag inte märker av sådan såvida det verkligen poppar upp eller om jag råkar hitta det via sök eller så. Iofs kanske jag inte är en power user utan bara en vanlig gamer

Medlem

@Pungvred: Är det du eller jag som gnäller nu?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag vill inte så någon "Gaming" funktion alls från dom
Jag vill dock att dom ska erbjuda en barebone version av windows "inte basic", som tar bort onödiga saker som xbox skitet, apps, windows defender, onödiga background tjänster/apps.
Se det som en "Lite" version som man brukade göra med Windows Vista, ta bort allt onödigt skit, eller ha det som opt-in vid installation eller via features.

Det bästa som skulle kunna hända dock är att Linux blir det dominanta operativsystemet på marknaden, då kanske microcash börjar bry sig på riktigt

Vilken Linux-dist pratar du om?

Du kan ju välja från den här listan vilken som ska vara standard för spel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

Alltså jag älskar att jobba i Linux, och gör det dagligen. Men jag vet också vilka brister Linux har när det gäller kompabilitet och drivrutiner, Linus Torvalds beskriver det rätt bra i videon här.

Som gamer så vill man att allt bara ska funka och inte hålla på med t.ex att sitta med speciallösningar för att få igång drivrutiner till grafikkortet. Linux (med något undantag) är ju open source och gratis, och det kommer till ett annat pris.


signatur

IDKFA

Medlem

En förbättrad Windows store/game launcher är det enda jag önskar, eftersom fler och fler ”exklusiva” Xbox-spel släpps där. Affären som tillhandahålls i dag duger inte.

Avstängd

@Chiefen:

Du höll med ett inlägg, så jag svarade på båda samtidigt. Men visst, jag kan ta det, haha...

1
Skriv svar