Forza Horizon 5, Officiella speltråden

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ser fram emot att få lira den nya expansionen på tisdag. Vi försöker väl få ihop ett FZ gäng hoppas jag?

Låter som en utmärkt idé! Själv är jag bortrest då så jag kommer istället följa den officiella Launch Stream som ni finner här:


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gregermeister:

Huvudinlägget är nu uppdaterat med information kring Hot Wheels expansionen.

Min vision är att kunna leverera information löpande i tråden som berör de nya säsongerna och alla nyheter kring dessa i stil med hur @mortaigne skämmer bort oss med uppdateringar kring Xbox Game Pass. Jag har dock haft mycket dåligt med tid över som blev småbarnsförälder ett par veckor innan Horizon 5 släpptes.

Nu har jag dock åter något mera fritid så tanken är att det ska komma en summering av vad som hänt från säsong 1-10 där vi befinner oss idag och sedan fortsätta därifrån för att hålla liv i tråden och intresset i spelet på FZ.

Vi är idag cirka 140 medlemmar i Fragzone Club. Ni kan enkelt gå in och bjuda in varandra till Konvojer och annat på Club-sidan i spelets paus meny, själv är jag gärna med och kör/pratar när jag är online så bjud gärna in mig om ni känner för det.

Grymt bra!


signatur

Jump in.

Medlem

Har inte spelat på länge men det ska bli kul att testa expansionen till veckan!

Medlem

Då var det dags att summera vad som har hänt i Festival Playlist och även Evolving World konceptet sedan Forza Horizon 5 hade early access premiär den 5 November 2021 med Säsong 0 till Säsong 10 som just startat (i skrivande stund).

Festival Playlist är en serie tidsbegränsade utmaningar som löper parallellt med spelets vanliga kampanj/online läge.

Var månad är en hel säsong i spelet och är uppdelat på vår, sommar, höst och vinter som var och en löper i en vecka, då med egna utmaningar och belöningar i form av nya bilar som släpps eller kläder och annan kosmetika.

Vissa säsonger innebär även förändringar i världen i stort. Det kan vara att världen är utsmyckad för att fira en högtid eller att nytt story innehåll lagts till exempelvis.

Man tjänar ihop Poäng på att slutföra
utmaningar, där 20 Poäng ger tillgång till en ny bil och vid 40 poäng får man ytterligare en per vecka. Har man under hela månaden skrapat ihop 80 poäng totalt så för man ytterligare en bil, och har man dessutom fått ihop 160 poäng så får man den mest åtråvärda bilen för säsongen.

Dessutom så släpptes nya bilar i Car Pass veckovis för de som köpte det tillägget separat eller äger Premium versionen av spelet, dessa kommer jag också nämna i summeringarna.

Tidigare säsonger har nu löpt ut och därför kan man ej längre få de belöningar som fanns tillgängliga just då, men nya bilar och visst innehåll går ändå att få tag i på Auction House eller i Wheelspins. Visst innehåll från Evolving World stannar också kvar även efter att en säsong löpt ut.

Detta inlägg kommer att följas av nya inlägg, en summering per säsong märkta med #säsongssummering


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

#säsongssummering

Säsong 0 - Welcome Week

5 November 2021 - 11 November 2021

Säsong 0 var en exklusiv early access vecka för spelare som köpte Season Pass eller Premium versionen av Forza Horizon 5.

Årstid: Spring - Hot Season

Summering

Bilarna man kunde vinna denna säsong är klassade som Hard to Find vilket innebär att de ej finns att köpa i Autoshow, men kan dyka upp i Wheelspins eller i senare Festival Playlists som belöningar. Spelare som vann dessa bilar kan även sälja dem på Auction House till högstbjudande spelare för spelvaluta (credits).

Belöningar

Season Progress Belöningar:
2017 Alpine A110 (16 poäng)
2005 Honda NSX-R GT (26 poäng)

Season Events Belöningar:
2018 Porsche Macan Rally Raid
2018 Mercedes-Benz AMG E 63 S
Wheelspin X3

Challenges Belöningar:
”Beautiful!” Forza Link fras
25,000 CR
”MWAHAHAHA” Forza Link fras

Car Pass

Vid release så släpptes ett Formula Drift Car Pack som innehöll följande bilar:

1995 Formula Drift #34 Toyota Supra MkIV
2020 Formula Drift #91 BMW M2
2009 Formula Drift #99 Mazda RX-8
2020 Formula Drift #151 Toyota GR Supra
2017 Formula Drift #357 Chevrolet Corvette Z06
2019 Formula Drift #411 Toyota Corolla Hatchback
1975 Forsberg Racing Nissan "Gold Leader" Datsun 280Z
2010 Forsberg Racing Toyota Gumout 2JZ Camry Stock Car


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

#säsongssummering

Säsong 1 - Welcome to Mexico

11 November 2021 - 18 November 2021

Säsong 1 var då vanliga spelare som ej köpt early access först fick stifta bekantskap med Mexico. Denna löpte under en hel månad (fyra årstider i spelet) som alla andra säsonger gjort sedan dess.

Årstid: Summer - Wet Season

Summering

Nytt för denna säsongstart var att man nu även jobbar mot något som kallas Series Progress, där poängen man arbetat ihop under Hela säsongens alla årstider räknar mot två extra bilar man kunde vinna.

Med denna säsong släppte man också den första bilen märkt som Exclusive, vilket innebär att det är en helt ny bil utöver de 534 bilarna som följde med spelet vid lanseringen, som dock inte kräver Car Pass för att låsas upp utan man kunde helt enkelt få den som belöning. Missar man en sådan får man vänta på att den dyker upp i en säsong längre fram, i en Wheelspin eller köpa av en annan spelare på Auction House.

Nu hade även Forzathon Shop öppnat där man för Forzathon poäng kunde köpa bilar, emotes, tutor och kläder samt Wheelspins.

1982 DeLorean DMC-12 var alltså den nya Exklusiva bilen. Utrustad med en 2.8L V6 motor utvecklad av Peugeot/Renault/Volvo på 130hk, gick DMC-12 in i produktion från Januari 1981 till December 1982. Man hann producera 9000 exemplar innan DeLorean Motor Company gick i konkurs. Ursprungligen fick bilen ljumna betyg och beskrevs som medioker. Bilen nådde Kultstatus med sitt uppträdande i "Tillbaka till Framtiden" 1985 och har idag en dedikerad skara entusiaster runt om i världen.

Belöningar

Series Progress Belöningar:
2021 Mercedes-AMG ONE - Cover Car (120 poäng)
1993 McLaren F1 - Hard to Find (180 poäng)

Season Progress Belöningar:
1982 DeLorean DMC-12 - Exclusive (26 poäng)
2019 Aston Martin DBS Superleggera - Hard to Find (46 poäng)

Season Events Belöningar:
Emote - Quick Draw
Car Horn - Steam Boat
Wheelspin X3
2018 MINI X-Raid John Cooper Works Buggy - Hard to Find
2019 Hyundai Veloster N - Hard to Find
1965 Hoonigan GYMKHANA 10 Ford Hoonicorn Mustang - Hard to Find

Challenges Belöningar:
”This isn’t even my final form” Forza Link fras
25,000 CR
50,000 CR
”Welcome to Mexico!” Forza Link fras
”Gotta smash em all!” Forza Link fras

Forzathon Shop

2018 Apollo Intensa Emozione - Autoshow Bil
2013 Ferrari 458 Speciale - Hard to Find
Car Horn - Ice Cream Van
Klädplagg - Festival Sombrero Hat

Car Pass

2019 Subaru STI S209 (Nov 18, 2021)


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Va bra du gör det greger !
Fint jobbat!

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Va bra du gör det greger !
Fint jobbat!

Tack bulleboss! Mer kommer vartefter.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Expansionen är riktigt bra hittills! Galna race.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Expansionen är riktigt bra hittills! Galna race.

Spännande! Tittade på Launch Stream när jag var bortrest, såg riktigt kul ut. Kört litegrann på Säsong 10 nu med de nya Extreme E bilarna.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Spännande! Tittade på Launch Stream när jag var bortrest, såg riktigt kul ut. Kört litegrann på Säsong 10 nu med de nya Extreme E bilarna.

Tycker att det känns så märkligt att gasa med elbilarna. När man är van med motorljudet 😁

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Tycker att det känns så märkligt att gasa med elbilarna. När man är van med motorljudet 😁

Hehe ja så är det, accelerationen är så kraftig så det är svårare att uppskatta korrekt hastighet för kurvor, speciellt med den ökade vikten på bilarna. Det gäller ju då särskilt el-superbilar som exempelvis Rimac eller Lotus Evija.

Extreme E är lite mer lagom snabba, jag tycker dock att de är lite märkligt att växla med dem. Man får ju ingen indikering på att det är dags om man kör med HUD avstängt som jag brukar göra.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Är helt fast i spelet med det nya DLCt. Helt fantastiskt kul.

Medlem

Kul kuriosa:

Flera av Hot Wheels bilarna byggdes på riktigt. Bad to the Blade finns i full storlek på Petersen Automotive Museum i Los Angeles.

Petersen Museum Forza Horizon Exhibition

Playground Games teamet scannar vanligtvis in alla bilar till spelet efter att de fått tag i ett äkta exemplar. De berättade dock att typ 5 bilar de lagt in i spelet ej existerar i verkligheten, bland annat Bone Shaker som finns med i nya expansionen.

Med den bilen gick Mattel in som är tillverkaren av leksaksbilen och hjälpte Playground Games med input om hur de önskat bilen skulle se ut i full skala och all detaljrikedom som ej fanns på leksaksbilen.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

#säsongssummering

Säsong 1 - Welcome to Mexico

18 November 2021 - 25 November 2021

Säsong 1 var då vanliga spelare som ej köpt early access först fick stifta bekantskap med Mexico. Denna löpte under en hel månad (fyra årstider i spelet) som alla andra säsonger gjort sedan dess.

Årstid: Autumn - Storm Season

Summering

Hösten Säsong 1 bjöd inte på någon ny Exclusive bil, men ganska många Hard to Find bilar.

Missar man en sådan får man vänta på att den dyker upp i en säsong längre fram, i en Wheelspin eller köpa av en annan spelare på Auction House.

Saknar tyvärr skärmdump på översikten från Höstsäsongen.

Belöningar

Series Progress Belöningar:
2021 Mercedes-AMG ONE - Cover Car (120 poäng)
1993 McLaren F1 - Hard to Find (180 poäng)

Season Progress Belöningar:
1984 Honda CRX Mugen - Hard to Find (22 poäng)
2015 Radical RXC Turbo - Hard to Find (42 poäng)

Season Events Belöningar:
2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV - Hard to Find
Car Horn - Windows Tada
Wheelspin X3
Super Wheelspin X1
50,000 CR
2015 BMW X6 M - Hard to Find
2019 Ford Ranger Raptor - Hard to Find

Challenges Belöningar:
Emote - Sleepy
25,000 CR
Car Horn - Mexican Hat Dance

Forzathon Shop

2017 Koenigsegg Agera RS - Autoshow Bil
2016 Honda Civic Coupé GRC - Hard to Find
Car Horn - Sea of Thieves Theme
Klädplagg - Spaik Short Sleeved Shirt

Car Pass

1967 Renault 8 Gordini (Nov 25, 2021)

Renault 8 Gordini var en av Renaults mest populära folkbilar på 60 talet. Baserad på Renault 8 Major, men hade ett för den tiden tävlingschassi under den alldagliga karossen. Motorstorleken ökade från 1.1L till 1.25L samt så installerades en 5-växlad manuell växellåda (ovanligt på den tiden då de flesta bilar var 3 eller 4 växlade). Det var en sportig och överkomlig gatubil som var många år före sin tid, långt före Volkswagen Golf GTI revolutionerade Hot Hatch segmentet.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

#säsongssummering

Säsong 1 - Welcome to Mexico

25 November 2021 - 02 December 2021

Säsong 1 var då vanliga spelare som ej köpt early access först fick stifta bekantskap med Mexico. Denna löpte under en hel månad (fyra årstider i spelet) som alla andra säsonger gjort sedan dess.

Årstid: Winter - Dry Season

Summering

Vinter Säsong 1 bjöd på en ny Exclusive bil, 2018 Italdesign Zerouno. Bilen producerades av den kända designstudion Italdesign i en mycket limiterad upplaga om 5 bilar. Den är baserad på Lamborghini Huracan LP 610-4, med liknande prestanda men man har använt nästan uteslutande kolfiber. Trots detta är bilen något tyngre än Huracan då den har lite större exteriöra dimensioner.

Belöningar

Series Progress Belöningar:
2021 Mercedes-AMG ONE - Cover Car (120 poäng)
1993 McLaren F1 - Hard to Find (180 poäng)

Season Progress Belöningar:
2018 Italdesign Zerouno - Exclusive (22 poäng)
1998 Subaru Impreza 22B STi-Version - Hard to Find (42 poäng)

Season Events Belöningar:
1969 Ferrari Dino 246 GT - Hard to Find
Car Horn - Referee Whistle
Emote - Thumbs Up
Super Wheelspin X1
Wheelspin X3
2005 Ford GT - Hard to Find
2016 Pagani Huayra BC - Hard to Find

Challenges Belöningar:
Forza Link fras - "Welcome to the Eliminator!"
25,000 CR
Car Horn - Clock Tower

Forzathon Shop

2012 Hennessey Venom GT - Autoshow Bil
1970 Chevrolet Corvette ZR-1 - Hard to Find
Car Horn - Doom E1M1 High
Klädplagg - Light Blue High Tops

Car Pass

1970 Mercury Cyclone Spoiler (Dec 02, 2021)

Introducerad 1970, Spoiler var toppmodellen för Mercurys fjärde generation av Cyclone. Den hade Fords 429cu (7.0L) Cobra Jet V8 under huven. För 96$ extra kunde man få "Drag Pack" vilket uppgraderade motorn till Super Cobra Jet. Denna motor hade bland annat en större Holley förgasare och omarbetad vevaxel och kolvar vilket resulterade i 5 extra hästkrafter. Prestandan blev då imponerande 370hp/610nm.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Hot Wheels är ju förvånansvärt skoj alltså, perfekt slapp-lir. Har saknat Forza och nu fann jag glädjen med det på nytt!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Ambassadör
Xbox
Skrivet av socialarbetaren:

Hot Wheels är ju förvånansvärt skoj alltså, perfekt slapp-lir. Har saknat Forza och nu fann jag glädjen med det på nytt!

Det är riktigt skoj att fräsa runt på Hot Wheels-banorna, kul bilar också!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Hot Wheels är ju förvånansvärt skoj alltså, perfekt slapp-lir. Har saknat Forza och nu fann jag glädjen med det på nytt!

Hot Wheels är faktiskt riktigt trevligt! Gillar det mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Är på PRO rank just nu, nästan 100%.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Gnällkuk
Skrivet av Mortaigne:

Det är riktigt skoj att fräsa runt på Hot Wheels-banorna, kul bilar också!

Indeed! Det enda jag stör mig lite på är att i princip det enda som spelar någon roll är topphastighet, allt annat är valfritt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

HowLongToBeat säger 19timmar att klara main story. Vad är main story? Är det "Adventures" ?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

HowLongToBeat säger 19timmar att klara main story. Vad är main story? Är det "Adventures" ?

Det borde gå fortare än så känner jag om man enbart gör main. Tyckte att jag var klar med den biten rätt fort.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det borde gå fortare än så känner jag om man enbart gör main. Tyckte att jag var klar med den biten rätt fort.

Okej men vad är main undrar jag?

*Fattar nu tror jag. Man låser upp olika Adventures som i sin tur är dom gula ikonerna med Story i.
När man klarat alla är man klar med main antar jag. Med en miljon ikoner på kartan är det lätt att bli förvirrad om man inte filtrerar kartan hårt. Svårt att veta då vad som faktiskt för storyn framåt och vad som bara är för att tjäna pengar och poäng.
Är ingen inbiten Forza spelare så har inte koll riktigt hehe.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Okej men vad är main undrar jag?

*Fattar nu tror jag. Man låser upp olika Adventures som i sin tur är dom gula ikonerna med Story i.
När man klarat alla är man klar med main antar jag. Med en miljon ikoner på kartan är det lätt att bli förvirrad om man inte filtrerar kartan hårt. Svårt att veta då vad som faktiskt för storyn framåt och vad som bara är för att tjäna pengar och poäng.
Är ingen inbiten Forza spelare så har inte koll riktigt hehe.

Jag tolkar main som inte ens de gula story utan själva Adventure och låsa upp festivalen helt med alla långa lopp, Showcase osv.

Story brukar läggas till eftersom så det blir svårt att mäta. Jag brukar inte slutföra alla utan kör det jag tycker verkar skoj.

Det var ett tag sen jag "klarade ut" det så minns inte exakt. Tyckte att det kändes tydligt vad jag skulle göra för att låsa upp nästa grej.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tolkar main som inte ens de gula story utan själva Adventure och låsa upp festivalen helt med alla långa lopp, Showcase osv.

Story brukar läggas till eftersom så det blir svårt att mäta. Jag brukar inte slutföra alla utan kör det jag tycker verkar skoj.

Det var ett tag sen jag "klarade ut" det så minns inte exakt. Tyckte att det kändes tydligt vad jag skulle göra för att låsa upp nästa grej.

Aha, tack. Ja inget hände när jag klarade alla Storys som fanns på kartan, dock inte test drive.
Fortfarande lite förvirrad vad som är Storyn men det är väl som du säger, bara köra det som verkar kul.
Tog ett tag innan jag fatta hur Season grejorna funka och vad man skulle ha Forza Points till osv. Är en sån som bara hoppar in och lirar ett spel utan att läsa på något alls så kanske får skylla mig själv att jag blir förvirrad

Medlem

Imorgon torsdag är det äntligen dags för presentation av nästa expansion. Jag hoppas innerligt på något som är mer down-to-earth än Hot Wheels. I dubbel bemärkelse. Hot Wheels blev ju rätt hyllat, men det var verkligen inte min grej.

Vet inte riktigt vad man ska hoppas på. Kanske något som känns mycket mer urbant? Som en hybrid mellan FH5 och NFS.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Imorgon torsdag är det äntligen dags för presentation av nästa expansion. Jag hoppas innerligt på något som är mer down-to-earth än Hot Wheels. I dubbel bemärkelse. Hot Wheels blev ju rätt hyllat, men det var verkligen inte min grej.

Vet inte riktigt vad man ska hoppas på. Kanske något som känns mycket mer urbant? Som en hybrid mellan FH5 och NFS.

Det ska bli spännande. Men vad jag kan tyda från bilden de släppt är det någon typ av rally eller offroad, dakar eller liknande som är på G.
Kan bli riktigt kul det med, även om jag håller med om din ide. Finns en del bra streetrace i fh5 men de får gärna bli fler.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Imorgon torsdag är det äntligen dags för presentation av nästa expansion. Jag hoppas innerligt på något som är mer down-to-earth än Hot Wheels. I dubbel bemärkelse. Hot Wheels blev ju rätt hyllat, men det var verkligen inte min grej.

Vet inte riktigt vad man ska hoppas på. Kanske något som känns mycket mer urbant? Som en hybrid mellan FH5 och NFS.

Ja det ska bli spännande vad dom hittat på. Hoppas också det blir något mer "realistiskt" denna gång. Visst Hot Wheels var rätt kul men inget jag återvänder till efter att ha klarat uppdragen. Tycker nog också det vore kul med urbant i NFS stuk. Vi får väl se vad det blir

Medlem

Vi är i Mexico så varför inte lastbil rally åt kartellen?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Forza Horizon 5 – Rally Adventure.
Släpps 29 mars.

Utspelar sig i bergen norr om originalkartan. Verkar innehålla både racing och mer klassiskt rally med kartläsare och grejer. Men väldigt arkadigt såklart. Kartläsaren sitter i en helikopter...

Jag är peppad. Gillat dirt-körningen i Forza Horizon. Hoppas bara att det inte blir så mycket offroad.

Gameplay-klippen de började revealen med med ser lovande ut.

Skriv svar